Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team C T8TE / Absima TR8TE truggy

Aloittaja TeroP, 29.09.13 - klo: 13.16

KHS77

LainaaSaakos tätä silleen "naps" tyylillä puolelle teholle? Jos antaisi 5v likan ajaa tällä myös sit tuolla pihalla.

Mikä radio-ohjain sulla on?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Zufee


KHS77

Säädät kaasukanavan prosentteja pinemmäksi...laita vaikka auto selälleen ja laitat kaasua ja pyörität sitä isoa pyöreätä nappulaa vastapäivään. Nopparista voi laittaa punchin arvoon 1, niin ei lähe auto niin räjähtäen liikkeelle.

Oletan siis, että osaat säätää radion arvoja?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Zufee

Onnistuu säätäminen kyllä. Nou proplems! Johan laitoin sen reverselle ja 100% tehot, kun piti ESC säätää ohjaimen liipaisimelle sopivaksi.

Tuntui punch 5 olevan aika kirpeä paketti tässä 25m2 aulassa  :grin: Sekunnin tuhannesosa ja koputti jo ovea!

KHS77

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 15.01.15 - klo: 12.36
Onnistuu säätäminen kyllä. Nou proplems! Johan laitoin sen reverselle ja 100% tehot, kun piti ESC säätää ohjaimen liipaisimelle sopivaksi.

Tuntui punch 5 olevan aika kirpeä paketti tässä 25m2 aulassa  :grin: Sekunnin tuhannesosa ja koputti jo ovea!

Itellä on kans käynny tollein, mutta mun Flysky GT3B radio hajos 10 ajokerran jälkeen joten tilasin http://fi.eurorc.com/product/6562/spektrum-dx2e-2-channel-dsmr-surface-radio-system ja olen ollut todella tyytyväinen.
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

KHS77

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Zufee

Ja minäpä vastasin!   :cool:

Tuli muuten nämä suojakumit vetareille/kardaaneille tänään postissa. Ei jaksa nyt kuitenkaan avata autoa ja laittaa niitä kiinni. Laitan tuossa johnai vaiheessa. Aika ohuilta kyllä vaikuttivat, toivottavasti ei repeä pienestä käytöstä..

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 18.12.14 - klo: 23.41kuinka ajettavuus säilyy kun heitetään 6s setuppia kiinni? 4s:llä auto ainakin täysin kontroltoitavissa. Kestääkö paikat 6s:n kokoonpanoa?
Riippuu kokoonpanosta. Jos pidät vakiovälitykset ja lyöt 2200kv moottorin kiinni 6s:lle, niin lähtee "hieman käsistä" jos tykkää kaasutella kovemmin. Tämä kuluttaa myös osia, eli diffien "connecting cupit" olisi hyvä olla noita kisamallisia, jotka ovat hieman kestävämpää terästä.

1800kv moottorilla 13T pinjoni ja 48T spurri ja 6s on todella mukava ajella, tosin painoahan tuossa tulee jonkin verran lisää 4s:ään verrattuna.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Zufee

Jahas, näinköhän itselleni tulee käymään. Motin vaihtoko edessä. Mullahan on tua M6B, jossa 2200kv. Jos se on aivan mahdoton ajella, niin sitten pitää miettiä 1800kv konetta.

No, aika näyttää.  :wink:

Zufee

Eipä pystynyt kaasukanavan säädöillä oikein muokkaamaan nopeutta. Jos laitoin pakin 69% alkoi renkaat pyörimään itsekseen.. Vai teinköhän jotain väärin?

Pazkanmarjat, kun ei tässä ole sitä training modea ollenkaan.. Ellei laita sit CCW ja käännä kaasu/pakki toisin päin :D

Elmaurizio

#130
Pienenä vinkkinä että vaikka on intoa harrastukseen mikä on tietty hyvä juttu, niin ensin kannattaisi kyllä perusasiat ottaa haltuun ennen kuin edes haaveillaan mistään 6S-setupeista koska näissä viesteissä kuvatulla tyylillä voi tulla vahinkoa kun auto "ryntäilee"  pitkin asuntoa!! Ja Sisällä kun säätöjä muutetaan niin auto AINA mekkaustelineen tai vastaavan päälle niin on pyörät ilmassa niin voi turvallisesti testailla eri säätöjen vaikutusta. Eli liitännät ja asetukset tutuksi ensin, eli säätimen ja ohjaimen ohjeet esiin ja lukemaan. Ja tuohon kuvattuun ohjaimeen niin ihan helppo siitä pitäisi olla säätää vauhtia hiljaisemmaksi, eli kaasukanavan ENDPoint (EPA) säädöstä prosenttia pienemmälle niin sitten menee just niin hiljaa kuin tarvitaan.Pitää muistaa vahvistaa valinta arvojen muuttamisen jälkeen koska muuten valinta ei jää muistiin ja vanha asetus jää voimaan. Tuohonkin kuten muihin Turnigy merkillä myytäviin FlySky:n tekemiin radioihin löytyy Youtubesta vaikka kuinka paljon videoita mistä selviää moni asia mikä voi ohjeita lukemalla jäädä vähän epäselväksi.

Zufee

Oliko 6S setup kiinni? Ei. Oliko kaasu pohjassa. Ei. Menikö auto sisällä sitä 80kmh? Ei. Oliko ideana heti mennä 6S setupin maailmaan, ennen kuin olisin metriäkään ajanut? Ei.
Ihan fiksusti tässä mennään että ihan relax siellä päässä. Pihalla vasta auto saa mennä eteenpäin. Kunhan nyt tuollainen pieni spurtti sattui osumaan  :grin:

Minä laitan uudemman kerran epa säädöt sitten pihalla. Mutta äsken se ainakin lähti pyörittämään renkaita  hissukseen (don't worry, oli katollaan auto) kun meni pakin epa noin 70% paikkeille. Siis ilman kaasuvipuun koskemista.

Just kävin tekemässä pienimuotoisen radan tuonne takapihalle. Olisko ollut jotain 150m pitkä rata. Saattaa tosin olla että otan auton ja menen sitten järven jäälle leikkimään.

topcat

Nopeinta se on vaihtaa sun asetuksilta likan asetuksille kun teet radioon molempia varten omat muistipaikat.
Tallennat likan epa asetukset toiselle muistipaikalle.

Zufee

Ai sen voi niinkin tehdä. No hittolainen, minäpä teen sen sitten niin! Tuli vähän mietittyä sitä renkaiden itsekseen pyörimistä.. Trimmiä vois varmaan kokeilla sitten vielä, jos se veto on päällä vaikka molemmat on säädetty 50%.

TheArska

En tiedä juokseeko mulla järki näin yöllä, mutta jos ne renkaat pyörii 50% asetuksella, niin jos kokeilisit laittaa ne nollaan...eli ei kaasua trimmistä...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Zufee

Siis EPAt nollaprosentille vai trimmi nollakohtaan?

Ajattelin siis itse sillä lailla että kun säädän sitä pakin EPAa, niin silloinhan se "vapaa" alue mahtaa kaventua, jolloin renkaat alkavat pyöriä itsekseen. Pitää kokeilla vielä säätää sitä forward EPAa myöskin 70% paikkeille. Silloinhan se olisi molemmilta puolin yhtä kapea liikerata ja keskikohta, eli vapaa olisi myöskin keskellä, jolloin ei tarvitsisi trimmiä säätää.

Pitää katsoa tässä päivemmällä, kun tuo päivä valkenee. Mullakin ajattelun taso on aika nollissa näin aamutuimaan. 39.4 asteen kuumeista poikaa yön hoitaneena on meinaan silmät vähän ristissä.

jon.lindgren

Trimmi nollaan, epat sataan ja sitten noparin kalibrointi. Näin AINA kun tarvitsee kalibroida (=opettaa noparille radion asetukset).

Zufee

Joo joo, näin on tehtykin jo. Mutta tässä kun säädetään kaasun voimakkuutta pojalle.

Ja siitä puheen ollen, sain laitettua käyttäjäkohtaiset asetukset. Hämäsi vähän kun ohjaimesta piti erikseen klikata enteriä, _jokaisen_ säädön jälkeen. Pakki jäi 80% ja kaasu noin 30%, joka vaikutti olevan ihan ok hidas tahti. Säädetään sittten lisää kun se liikkuu pihalla, koska vierintävastus on eri, kuin pelkillä akseleilla.

Apa138

Ihan välikommenttina, mun kitissä oli tuon etukardaanin lyhyyden lisäksi vielä takakardaani valmiiksi mutkalla ja
takapään korikiinnikkeestä puuttui ruuvinreiät. Muuten osat napsahtelivat hienosti paikalleen, ei tarvinnut hioa eikä sorvata.

p-man

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 15.01.15 - klo: 14.15
Jahas, näinköhän itselleni tulee käymään. Motin vaihtoko edessä. Mullahan on tua M6B, jossa 2200kv. Jos se on aivan mahdoton ajella, niin sitten pitää miettiä 1800kv konetta.

No, aika näyttää.  :wink:

2200kv on 4s:llä ihan sopiva. Kannattaa tehdä rata tai mennä valmiille radalle ajamaan, niin harrastus on paljon mielekkäämpää.
Jossain hiekkakentällä tai tienpätkää edestakaisin kaahamalla, homma käy tylsäks vaikka ois 10s akku..
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

Millaiseksi muuten käytös muuttuu kun vaihtaa 2x3S akut tähän kiinni? Lämpeneeköhän motti ja pitää kai vaihtaa pinionia..

Mä oon aina ajatellu sitä asiaa et kun pitää vaihtaa pienemmälle pinionille kun laittaa 6S kiinni, vaikkakin voltteja tulee enemmän, jonka takia vääntöäkin.. Nyt sitten kun vaihtaa pienemmälle, niin konehan kiertää kuin mielipuoli.

Pitää opiskella lisää näistä.. Vielä kun ei ole avautunut täysin nämä asiat. Ehkä sitten kokemuksenkin kautta tulee tutuksi :)

p-man

Kone kiertää samanverran oli pinjoni 13t tai 18t. Volttien määrä ratkaisee kiertämisen. 2200 kertaa 14,8 on 4s akulla ja 2200 kertaa 22,2 on 6s akulla.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

Jahas, ja sitten isommalla rattaalla kuumempi kone (huonompi juttu) ja pienemmällä rattaalla viileämpi kone, koska ei tarvitse vääntää niin lujaa.?


p-man

Juurikin noin. Jos sulla on suht lyhyet välitykset 4s, niin voit kyllä ajaa niillä 6s myös. Tosin saattaa mennä jo liiankin lujaa sit :)
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

Ja tätä tietoa olen metsästänyt tässä jo jonkin aikaa. Ajattelin jättää kysymättä, koska silloin olisin näyttänyt tyhmyyteni, mutta noh.. Nyt se on kysytty ja selvitetty! Kiitokset  :grin:

p-man

Kuitenkin oli akut ja välitykset mitätahansa, niin aina pitää seurailla moottorin ja noparin lämpöjä. Moottori on ok, jos pystyt heti ajon jälkeen pitää kaks sekunttia sormea moottorissa kiinni. Jos polttaa heti kun laitat sormen kiinni, on moottori liian kuuma.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

#146
Mitkä asteet. Mulla on tuollainen rigitaalinen lämpömittari

Äh, ei tarvi vastata. Mä ettin kyllä googlesta oikean vastauksen  :azn:

60°C-80°C

p-man

80 alkaa olee sellainen maksimi.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 16.01.15 - klo: 18.49
Millaiseksi muuten käytös muuttuu kun vaihtaa 2x3S akut tähän kiinni? Lämpeneeköhän motti ja pitää kai vaihtaa pinionia..
Lämpenee aika paljon, jos tykkää kaasutella. Ei lämpene jos ajelet EPA 50% maksimilla. Jos pidät truggyn vakiovälityksellä (14/48) niin täysillä 3s akuilla ja 2200kv moottorilla vauhtia alkaa olemaan 90km/h päältäkin parhaimmillaan, joten nopeutta on ihan liikaa. Lisäksi ainakin omalla kohdalla 2200kv/6s combolla tuo truggy keuli kun löi puolelta kaasulta lämän pohjaan suoralla.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Zufee

Huipuista viis, kunhan karkaa kuin mielisairas pakkohoidosta.  :grin: