Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Auttakee aloittelija pulassa !!!! Kiitos etukäteen :)

Aloittaja Skelektor, 05.10.13 - klo: 23.58

Skelektor

Moro!

Mulla 1/5 koon 2-t bensacrossi, jossa on Sanwanin servot HVS-ZS ja SDX-901. 
Ostin Sanwan MX-V radion ja vastarin RX-37E. Ja vastarin akkuna toimii Ni-MH SC2000mAh 6.0V.
Pitääkö akun ja vastarin väliin laittaa regulaattori, etteivät servot/vastaanotin hajoa.
Kuulin vain huhua, että pitäisi....???

Voiko viisaammat auttaa ???

Kiitos etukäteen :)

ajv

Ei tarvitse, koska varmaan kaikki näihin laitteisiin tarkoitetut servot kestävät tuon 6V, kuten myös vastari. Jos sulla olisi esim. 2S-lipo (jännite täytenä 8,4V), niin silloin tarvitsisit jonkun jännitteenalentimen. Toisaalta on olemassa myös tuon 2S-lipon kestäviä servoja, kuten esimerkiksi tuo sinun HVS-ZS.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Skelektor

Vielä ois toisenlainen kysymys, et nyt on sit sellanen ongelma et kaasuservo pelaa hyvin, mut ohjausservo ei ns. jaksa kääntää renkaita. Ainoastaan vain silloin kun auton nostaa ilmaan.
Onko tässä nyt sellainen ongelma, että minun vastarin pattereina toimii (4kpl 1,5v Varta Longlife normaalejaparistoja) niin niissä ei niin sanotusti riitä amppeerimäärä... ???
Pitäiskö tässä nyt ostaa kunnon akut?? Minkälaiset akut pitäisi ostaa?
Ja vielä toinen kysymys et nuo servot pitävät paikoillaan melekosta surinaa ja kitinää... onko se normaalia?

emppu99

Lainaus käyttäjältä: Skelektor - 10.10.13 - klo: 00.30
Vielä ois toisenlainen kysymys, et nyt on sit sellanen ongelma et kaasuservo pelaa hyvin, mut ohjausservo ei ns. jaksa kääntää renkaita. Ainoastaan vain silloin kun auton nostaa ilmaan.
Onko tässä nyt sellainen ongelma, että minun vastarin pattereina toimii (4kpl 1,5v Varta Longlife normaalejaparistoja) niin niissä ei niin sanotusti riitä amppeerimäärä... ???
Pitäiskö tässä nyt ostaa kunnon akut?? Minkälaiset akut pitäisi ostaa?
Ja vielä toinen kysymys et nuo servot pitävät paikoillaan melekosta surinaa ja kitinää... onko se normaalia?

Kannattaisi hommata vastariakku ja ihan vääntävämpi servo,sillä homma ratkeaa:)
EXC125

Lehtibakka

Servojen kitinä ja surina saattaa johtua huonosta asennuksesta (servo ei ole "vapaana" lepotilassaan), vastarin akusta (servo ei jaksa hakea paikkaansa), häiriöistä tai saattaa olla ihan normaalia kitinää ja surinaa.

Ainakin tuolle sinun systeemille suosittelisin Life vastarin akkua. Jännite alhaisempi kuin Lipo-akussa, mutta potku ei lopu kesken. Mulla on sekaisin 7,4V ja 6,0V servoja bensanorsussa ja kaikki on kestänyt sekä toiminut Life-akulla komiasti. Yleensä hyvälaatuinen 6V servo kestää vielä lifen mutta lipoa se ei enää kestä.

Nuo nimhi akut alkaa olla historiaa bensavehkeissä. Täyteen ladattu nimhi jaksaa jonkun aikaa, mutta hiukan ajelua ja servot muuttuu hitaiksi.


Lehtibakka

Itse suosittelisin Lifeksi tätä http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/life-66v-2000mah-2-3a-hump-size-rx-pack-eh-r05208 tai tätä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=23825

Tuolta Hobbykingistä löytyy suurempiakin lifejä, mulla on käytössä 2S1P 4200mAh life, mutta tuota onkin sitten turha yrittää tunkea vastarikoteloon. Hyvin näyttää toimivan vaikka ei ylimääräisiä suojia olekaan ympärillä ja akku on ollut kiinnitettynä nippusiteillä auton sivuponttooniin.

Tuon laturin hylkäisin kyllä heti kättelyssä. Osta sellainen laturi (nimh, lipo ja life) joka toimii 240VAC JA 12DC sähköllä niin voit ladata akkua verkkovirralla ja auton akusta. Halvimmalla pääset kun ostat käytetyn laturin täältä foorumilta.

Talvella olen käyttänyt Nimh akkuja, koska jostain luin että lifet ei jaksa toimia kunnolla -10 jälkeen. Tosin jos jollain on kokemusta lifeistä talvikäytössä niin olisi mukava kuulla kokemukseen perustuva postaus tästä aiheesta.




Katala


risla

#8
mun mielipide on että jos ostaa laturin, virtalähteen, radioo, servoo yms. niin ehdottomasti suomesta.
täällä kerran ainakin toimii takuu. kokemuksesta voin sanoa että uusi tavarakin voi olla rikki ja
vaihto onnistuu muutamassa päivässä.

ps. ja tuetaan kotimaisia kauppiaita jottei tarvii papattaa kun suomesta ei saa ja plaa plaa plaaaa.
noi akun hinnat vielä kun saatais suomessa edullisemmaksi :roll:


edit: mulla oli viime talvena life ja yks nimh akku käytössä niin muistaakseni en huomannu lifes mitään erikoista. nekin oli suojapussis ku hobaos akku "roikkuu" siin kyljes ilman suojaa.

Lehtibakka

Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

risla

Lainaus käyttäjältä: Lehtibakka - 11.10.13 - klo: 21.27
Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

jos puhutaan nitro autosta niin ei oo killerii ikänä ollu eikä tuu. jousi/kumilenkki on mulla aina toiminu,
toki en tiä mitä tapahtuu jos tulee radio häikkä, mutta jos akku loppuu niin toimii pelkkä palautus kaasussa.

diyrc

Lainaus käyttäjältä: risla - 11.10.13 - klo: 22.49
Lainaus käyttäjältä: Lehtibakka - 11.10.13 - klo: 21.27
Toi oli hyvä tieto mullekin että uskaltaa talvella kokeilla life akkuja.

No onhan mulla autossa killeri et ei se mihinkään karkuun pääse vaikka akusta sähkö loppuukin.

Vähän ot, mut onko skelektor sulla autossa killeri? Jos ei niin suosittelen hankkimaan.

jos puhutaan nitro autosta niin ei oo killerii ikänä ollu eikä tuu. jousi/kumilenkki on mulla aina toiminu,
toki en tiä mitä tapahtuu jos tulee radio häikkä, mutta jos akku loppuu niin toimii pelkkä palautus kaasussa.

Joo, ei taida killeristä olla paljonkaan apuja nitrossa, oikein säädetty failsafe & jousipatentti mullakin;)
Mut bensa-autostahan tässä oli kyse. Itsekkin killeriä vailla, olisikos esim. tuo hyvä valinta:
http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=439&search=killer

risla

joo tuo killer bee on hyvä, mutta kannattaa tarkistaa toimiiko radio häriön tullessa oman radion kanssa
vai toimiiko vaan jos vastarinakku kyykkää. spekrumis toimi ku ihmisenmieli, kun sammutti radion
niin autokin sammu taikka auxin kautta.

eli radion merkillä myös väliä tuon killerin kanssa, traxxas radion kanssa ei sammu kun vastarinakun loppuessa.
tätähän on paria mallia joten vähän joutuu hakee kumman ostaa.

Lehtibakka

Vanhoissa killereissä piti olla tarkkana että tuli ostetuksi oikea versio joka sopii omaan radioon. Nuo uudemmat pitäis toimia kaikkien radioiden kanssa.