Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Puhallusryypytys.

Aloittaja MarGox, 15.07.04 - klo: 20.35

MarGox

Kuinka se vaihe vaiheelta tapahtuu, oikein?
Jos vielä saisi tietää mitä tapahtumasarjan aikana eri paikoissa tapahtuu, niin olisin kiitollinen.
Rautalanka ohjeita kiitos. (virrat ohjaimeen- autoon......>?>)
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Lasbe

No öh.. Eihän siinä muuta tarvita ku suu ja keuhkot. :)
Puhallat siis pilliin, jollonka fuili menee bensajohdossa kohti moottoria.

MarGox

Virrat päällä, kaasari auki (hana pohjassa)? Vai ihan tuosta vaan, ja vetooooo...? Minkämoinen pitää puhalluksen olla. Pitkä, lyhyt? Kuinka heleposti saa liikaa ainetta?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

fiesta6

:shock: Letkusta monesti näkee miten se aine kulkee letkussa kun puhaltelet. Hyvä harjotella sitä puhallusta jollakin nukella.
Taas kehissä.. ;)

miksu-

Terveellisempi tapa on tukkia putki sormella ja pyöräyttää konetta ilman hehkua vetostartilla tms. Alipaine imee tankista polttoainetta koneeseen.
HPI Nitro MT2

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Lasbe"No öh.. Eihän siinä muuta tarvita ku suu ja keuhkot. :)
Puhallat siis pilliin, jollonka fuili menee bensajohdossa kohti moottoria.

Puhalletaan paineletkuun (siis otetaan irti pillistä ekaks) eikä pakoaukkoon

kukkalapio

Niin, jos kaasu on pohjassa, eli kurkku täysin auki, ei sinne tarvitse puhaltaa, ku joku puolisen sekuntia, eikä mitenkää täysiä. Ja tosiaan ainaki mulla näkyy polttoaineletkusta miten se sinne menee. Ja jos esim. yksitielaakeri on huonossa kunnossa, on helpompi puhaltaa kuin laittaa sormi pakariin ja vedellä. :wink:
Mutta. Puhaltaessa paineletkun kautta tankkiin täytyy olla todella varovainen, ettei polttoainetta joudu tippaakaan suuhun! Tippakin tekee jo suurta tuhoa...

Niki

Minä painotan ja tuota edellistä, eli siis 1mg tuota polttoainetta suun kautta, niin seuraukset voivat olla ikimuistoiset! Mutta, järki käteen, kun rupeaa puhaltelemaan... Mä iten nostan auton keulasta ilmaan kaasu pohjassa, ja katson kun nitro menee komeasti letkua pitkin kaasuttimeen, sitten lasken 3:een ja ei muutaku käyntiin... ( Voikun lähtiskin ygösellä viellä ) :wink:

MarGox

Siis: puhallanko pakoputken pakoaukkoon, eli en? -en kyllä ala kiskomaan aina letkuja (+koria) irti.
Siksi tätä utelen kun tuo peukkukäsivetoryypytys ei oikeen handlaa ja olen kehittelemässä "puhallusmekaanista värkkiä".
- Muistan polttoaineen myrkyllisyyden -
Alkuperäiseen palatakseni: "Kuinka se vaihe vaiheelta tapahtuu, oikein?
Jos vielä saisi tietää mitä tapahtumasarjan aikana eri paikoissa tapahtuu, niin olisin kiitollinen.
Rautalanka ohjeita kiitos. (virrat ohjaimeen- autoon......>?>) "
- tulee vielä aika sähköstartin -
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

jeejee

Lainaus käyttäjältä: "MarGox"Siis: puhallanko pakoputken pakoaukkoon, eli en? -en kyllä ala kiskomaan aina letkuja (+koria) irti.
Siksi tätä utelen kun tuo peukkukäsivetoryypytys ei oikeen handlaa ja olen kehittelemässä "puhallusmekaanista värkkiä".
- Muistan polttoaineen myrkyllisyyden -
Alkuperäiseen palatakseni: "Kuinka se vaihe vaiheelta tapahtuu, oikein?
Jos vielä saisi tietää mitä tapahtumasarjan aikana eri paikoissa tapahtuu, niin olisin kiitollinen.
Rautalanka ohjeita kiitos. (virrat ohjaimeen- autoon......>?>) "
- tulee vielä aika sähköstartin -

Niin sun pitää ottaa pakoputkesta paine letku  pois joka menee tankkiin ja puhaltaa sinne niin paine menee tankkiin joka työntää polttoainetta moottorille.   :mrgreen:
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Jartsa

Minä ryypytän niin että otan ensin sähköt pois päältä. Vetäsin servon ääri asentoon. Eli kaasu auki. ja painan startteria(tai jos on vetokäynnistin niin "veto, veto")
Sitten painan startteria ja pidän sormea pakoaukon kohdalla. Sitten muutaman sekunnin kuluttua vaan sähkö tpäälle ja menoksi  :mrgreen:

kukkalapio

No all right!

Otat auton salaisesta salakätköstäsi esiin. Ihailet ensin puhtautta vähän aikaan, kunnes kumminkin päätät sen liata tälläKIN kerralla. Viet auton ulos ohjaimineen ja hehkuineen kaikkineen. Laitat autoon ja ohjaimeen virrat päälle. Otat paineletkun pakoputkesta irti. Puhallat siihen varovasti, ettei mee polttoainetta suuhun ehkä n. puoli sekuntia samalla katsoen polttoaineen kulkua polttoaineletkusta. Jos vaikka katsot niin, että polttoainetta menee ensin kaasariin asti ja sitten vielä puhallat vähän, ni sit voi olla aika sopivasti polttoainetta koneessa. Sitten laitat suht ripeästi korin päälle (jos voi käynnistää kori päällä) ja asetat hehkun paikalleen, nyit käyntiin (vai oliko vetostartilla). Jos et ole vielä laittanut koria päälle, kaasuttelet vähän, tai käyt pyörähtämässä ihan pienen lenkin, jotta kone rupeaa käymään kunnolla ja laitat sitten korin päälle.
Jos käy niin hassusti, että kone sammuu ennen polttoaineen loppua, vaikka juuri katollaan olon takia, jolloin kone ei saa polttoainetta, joudut joko vähän aikaan nykimään tai ottamaan korin pois ja puhaltamaan paineletkuun saadaksesi polttoaineen taas koneeseen asti.

Auttoko yhtään? :P

jarkkom

Voi hyvää päivää taas. Mistä nää ideat oikein sikiää?

Moniko tosissaan harrasteleva tai kisakuski puhaltelee polttoaineletkuihinsa?
---

MarGox

No johan alkaa eläkeläinenkin ymmärtämään. Kiitos. Siis taijjan pysyä peukkuryypytyksessä. Senverran enemmän tekee mieli ajopaikalla Ajella, kuin harjoitella korin/letkujen irroitusta. No voi eij.
Hyvin kerrottu:"Otat auton salaisesta salakätköstäsi esiin." -ei miun autotalli NIIN salainen ole :)
"Otat paineletkun pakoputkesta irti. Puhallat siihen varovasti, ettei mee polttoainetta suuhun ehkä n. puoli sekuntia samalla katsoen polttoaineen kulkua polttoaineletkusta. Jos vaikka katsot niin, että polttoainetta menee ensin kaasariin asti ja sitten vielä puhallat vähän, ni sit voi olla aika sopivasti polttoainetta koneessa. .." -tuohon pitää alkaa keksimään haaroitinta takaiskuventtiilillä..hmm..

-MUUTEN: Onko tavallista jotta lämpimänä lähtee huonommin käyntiin kuin kylmänä?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "MarGox"-MUUTEN: Onko tavallista jotta lämpimänä lähtee huonommin käyntiin kuin kylmänä?
Minäkin tahdon tietää tuon :D saakutti miun Hyper 21 on niin syvältä niin syvältä että.. Vaikka ei liitykkään aiheeseen..

Mutta mistä tuo johtuu joo :D

C-Art

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"-MUUTEN: Onko tavallista jotta lämpimänä lähtee huonommin käyntiin kuin kylmänä?
Minäkin tahdon tietää tuon :D saakutti miun Hyper 21 on niin syvältä niin syvältä että.. Vaikka ei liitykkään aiheeseen..

Mutta mistä tuo johtuu joo :D
Mulla ainakin kaasarissa löpö alkaa kiehua ja painaa löpöä pois kaasarista -> tankkiin.

MarGox

Tuli tuossa kehiteltyä puhallusryypytykseen sopiva apuväline ja sormitulpaksvetoveto ryypytys jäi historiaan. Pakoputken pakoaukkoon sopivaksi modattu iso injektioruisku (60ml) ja tyhjälle letkustolle senverran ilmaa rauhallisesti jotta putkistot "korisee", siis täyttyy. Käynnistysryypytyksessä 10-20ml ilmaa tehokkaasti sisään. Kaasarin "tyhjäkäyntirako" -riittää aineen kaasariin saattamiseksi hienosti. Hommaa voi tehostaa avaamalla kurkkua hiukka lisää (sähkösesti tai mekaanisesti), jos siltä tuntuu. Jääpä nuo turhahkot ryyppynykäykset pois, kun en niihin ikinäni tottunut -enkä oppinut oikeaa määrää. Homma toimii hienosti; kori ja virrat päällä kokoajan. Ei mene aikaa hukkaan ;) -eikä ole vaaraksi terveydelle.
Samalla se lämminkäynnistys ongelma tais poistua. Ilmeisesti en vain osannut ryypyttää vetovetovetosysteemillä oikein.
- :) - saa hymyillä - :) -
..tää nyt oli taas tällane..
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

drillmaster

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Minä ryypytän niin että otan ensin sähköt pois päältä. Vetäsin servon ääri asentoon. Eli kaasu auki. ja painan startteria(tai jos on vetokäynnistin niin "veto, veto")
Sitten painan startteria ja pidän sormea pakoaukon kohdalla. Sitten muutaman sekunnin kuluttua vaan sähkö tpäälle ja menoksi  :mrgreen:

Tuollalailla minäkin homman hoidan, ja TT lähtee ekalla nykäsyllä käyntiin :P

R/C hirmu

Älkää hyvät miehet tunkeko niitä letkuja suuhun!!!  :evil:
Hommatkaa jokin iso lääkeruisku (50-100ml) ja siihen pätkä letkua ja suodatin/letkuadapteri päähän. Sillä voi täyttää tankin ja puhaltaa ilmaa tankin paineniletkusta ilman että näkö lähtee metanolin vaikutuksesta!
En suosittele vaan käsken!
Haitta-arvoja: 10ml metanolia --> ainakin näkö lähtee ja elimet voivat vaurioitua, 25ml ja löydät läheisesi kukka- ja arkkukaupasta... :shock:

21hyper on laatu motti! Älkää solvatko väärää puuta.

Tanu
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Jöördis

Yhden yön sairaala reissun jälkeen voin sanoa että älkää leikkikö metanolin kanssa!! Itse vähän räpelsin polttoaineen kanssa...
Sairaalassa kerrottiin että 4ml metanolia nieltynä on jo aiheuttanut sokeutumisen suomessa.
Metanoli on helvetinmoinen myrkky.
Pilli tukkoon,pyörittäkää konetta,siitä saa riittävän ryypyn. Puhaltaminen letkuun on sulaa hulluutta.
70ml juotuna tappaa....
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

JQ

SIIS HALOO MIKÄ TOPICCI TAAS! Muistan m.m. Miten moottori sammuu? aiheen jne.

Uskomattomia juttuja.

Kaksi tapaa:

1. (paras) Starttaat autoa normaalisti ja tukit tarvittaessa sormella pakoaukon.  TAI,

2. Irroita paineletku pillistä, ruiskata lääkeruiskulla ilmaa letkuun. Ota silmä käteen ja katso miten fuili menee fuililetkun kautta mjoottoriin ja se on siinä.

Nyt voisitte vaikka mennä lukemaan muutaman Pienoismalli lehden....
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

R/C hirmu

Tästä taas iso miinus JQ:lle!  :evil:
Uskokaa nyt jo te "vanhemmat jäsenet": kaikki eivät osaa eikä heillä ole kenties muita mahdollisuuksia saada asioita selville kuin tämä foorumi!
Olen 100varma että joku ei tiedä miten se moottorin sammutetaan muuten kuin irroittamalla polttoaineletku, jo nyt sitäkään keksii.
Ja puhumattakaan käynnistyksestä... On kaikkein helpointa että siinä tilanteessa kysyy täältä ja toivoo että joku YMMÄRTÄVÄINEN ja ystävällinen henkilö OSAA SUHTAUTUA ASIAA OIKEIN ja vastaa kiltisti. Eikä rupea vinettään otsa rypyssä, savun noustessa korvista!  :evil:
Gräyh!

Eiköhän tässä nyt saaranausta kerakseen...

Jos tulee tästä jotain kritiikkiä niin laittakaa YV
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Sami L

Kumma juttu... JQ usein tekee tämmösiä iskuja. Aluksi itse tulkitsin ne huonoksi suhtautumiseksi, kuitenkin olen huomannut sen olevan tapa lopettaa väittely. JQ has spoken - we can rest this case. JQ:lla ei ole tuota uskottavuus ongelmaa - vuosien kokemuksen sanaa voi uskoa. Hyvä vaan että loppuu lässytys.  :)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Nike

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Kumma juttu... JQ usein tekee tämmösiä iskuja. Aluksi itse tulkitsin ne huonoksi suhtautumiseksi, kuitenkin olen huomannut sen olevan tapa lopettaa väittely. JQ has spoken - we can rest this case. JQ:lla ei ole tuota uskottavuus ongelmaa - vuosien kokemuksen sanaa voi uskoa. Hyvä vaan että loppuu lässytys.  :)

Loppuu lässytys, mutta loppuu varmasti aloittelijoilta innostuskin kun ei yksinkertaiseen kysymykseen saa vastata. En minäkään aluksi tiennyt esim. miten keskipakokytkin tai sähkömoottori toimii, ihan vaan muutamia mainitakseni.
Joka paikasta saa aina lukea, että: "jos jokin asia askarruttaa, niin tule ihmeessä kysymään kokeneemmilta neuvoa". Mikäs paikka tämä sitten on? Kysyy yksinkertaista asiaa, niin vastauksena tulee vain vi*tuilua..  :|

e: sori tää offtopic

Matias V

Kaikki muut on pieniä lässyttäjiä.

Sit alkaa pieni kina jostain esim. "miten sammutat moottorisi?"

Hirvee tappelu ja sota ja jokaisella on omat tapansa.

Sit tulee JQ.
JQ antaa sellaisen about 3 rivin tyhjentävän vastauksen, johon kukaan ei uskalla sanoa mitään.
Jokainen ottaa siitä mallia, ja kaikki on tyytyväisiä.
JQ on pomo.  :wink:

Eikös se näin ole aina mennyt?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Sakkeri91

Ei sittenkään mitään. :oops:

Mika R

JQ taitaa olla jonkun idoli, se on ainakin tullut selväksi  :mrgreen:

tux10

Tietty voi se olla et joku ei tiedä miten moottori sammutetaan!
Minusta tälläiset asiat pitäisi ostovaiheessa jokaisen selvittää!!!
Kyosholla taidetaan oiken ohjeissakin neuvota moottorin sammutus ja kaikki ryypytys jutut.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Mika R

Tosimies ei lue manuaaleja.. (eikä kyllä kysykään keneltäkään). Vakavasti, eiköhän nuo ohjeet löydy lähes kaikilta valmistajilta, poikkeus tietty jos on ostanut käytetyn eikä saanut ohjeita mukaan. Tai sitten ei vaan osaaa englantia (kaikissa ei ole suomeksi), mutta luulis kuvista ymmärtävän.

Matias V

Mika, en nyt sanoisi niinkään. Mutta lähinnä esimerkkinä tässä tapauksessa.

JQ tulee ja sanoo miten asiat on ja sillä selvä.

Katsot kaikki juttuja mitä JQ on kirjoittanut, niin lähes kaikissa JQ on päättänyt keskustelun siihen paikkaan.

Siis tämä on vain yleisen mielipiteen tiivistelmä...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."