Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Off-road kisat muuttuneet huonompaan/tylsempään suuntaan vaikka vauhti kasvanut?

Aloittaja Ritzenhoff, 11.10.13 - klo: 09.20

Ritzenhoff

Tere!

Olen (ehkä) tekemässä paluuta lajiin ensi keväänä reilun 15 vuoden tauon jälkeen ja olen katsellut Youtubesta lähivuosien IFMAR 1/10 off-road kisojen videoita. Varsinkin tämän vuoden ja 2011 Vaasan kisoja. Myös muita lähivuosien kisoja ympäri maailmaa.

Olen kiinnittänyt sellaiseen huomiota, että kisat eivät vaikuta enää krossikisoilta. Nykyään autot kulkevat kuin junat kiskoilla jollain mikrojyväisellä kastellulla ja tampatulla radalla lähes "sliksirenkailla". Yhtäkään perinteistä krossislaidia ei enää nähdä, hiekka ei enää lennä vaan vedetään kuin touring autoilla samassa putkessa missä pienestäkin virheestä olet hävinnyt pelin.

Kurviin tultaessa liian kovaa autot eivät enää lennä kunnon slaidissa, vaan ne ennemminkin pyörähtävät ympäri radan, renkaiden ja valtavan pidon takia. Ja peli on menetetty. Eikö radat kannattaisi samantein päällystää asvaltilla ja jättää sinne muutama hyppyri?

Tulee mieleen vkl:n urheiluruutu missä Fordin WRC tallipomo Malcolm Wilson sanoi, että reilussa kymmenessä vuodessa kuskien arvo on vähentynyt ja rallikisat ovat nykyään kuin F1 kisoja metsäteillä, koska tekniikka, kuten alusta, jarrut, vaihteisto yms ovat menneet niin äärimmäisiksi.

En tiedä mikä meininki Suomessa nykyään on ja tämä on ehkä typerin aihe ikinä keskustelulle teidän mielestä, mutta tällaista itse ihmettelen. Vaikka tekniikka ja tehot ovat off-road autoissakin kehittyneet huimasti, niin eikö niitä ratoja voisi vähän "pehmentää" tms. Pian näillä radoilla voi ajaa on-road autoilla...

goos

Tan vuoden mm-rata oli kuorrutettu sokerilla. Koska kuskit eivat haluneet ajaa huonopitoisella radalla sen jalkeen etta jarjestajat tekivat virheen rengasvalinassa. Sokeroidut radat ja normaalit saviradat missa harrastetaan on kaksi eri asiaa, ei ne liity toisiinsa mitenkaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

APK

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 11.10.13 - klo: 09.20

En tiedä mikä meininki Suomessa nykyään on ja tämä on ehkä typerin aihe ikinä keskustelulle teidän mielestä, mutta tällaista itse ihmettelen. Vaikka tekniikka ja tehot ovat off-road autoissakin kehittyneet huimasti, niin eikö niitä ratoja voisi vähän "pehmentää" tms. Pian näillä radoilla voi ajaa on-road autoilla...
Ennen tekniikka rajoitti vauhtia, nyt vauhtia rajoittaa enään pito. Samalla siis ratojen materiaalit ovat muuttuneet.

Näillä nykyisillä tehoilla ja vauhdeilla pehmeästä rata-aineksesta tehdyt radat vaativat aktiivista kunnossapitoa.
Nyt kovaksi pakattuja saviratoja on, ja niidenkin kunnossapidossa on oma hommansa.

Vuoden 2013 MM-kisojen kiskopito, on huono esimerkki krossilajista. En usko, enkä todellakaan toivo, että ilmiö yleistyy muuallekin päin maailmaa kuin atlantin yli.
Puhtaasti sliksillä renkaalla ei sokeroimattomalla radalla ole mielekästä ajaa, ellei ole bluegroove renkaiden jättämästä kumista.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

micsa.fi

Kuten edelliset tuossa toteaa, tuo tämän vuoden MM rata sokerointeineen oli aika poikkeuksellinen. Jos aiot kilpailla kotimaisella tasolla (Maastosarjassa ja/tai SC Cupissa), niin radat on aika toista maata. Varsinkin tuupilla on välillä tosi luikasta ja välillä irtotavaraakin on radoilla.
Wacky Stack Racing Team