Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Desert buggy XL 1/5

Aloittaja kenblock, 29.11.13 - klo: 15.20

mcly

Lainaus käyttäjältä: jumis - 05.03.14 - klo: 07.50
Pyydän vielä anteeksi avautumistani. Yritän jatkossa pitää oman kurjuuteni omana tietonani.
Osimoilleen näin  :wink: Ja kyllä siitä voi jollekin avautua vaikka tuolla Vapaalla alueella mutta ei ehkä näihin rakennus aiheisiin..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Honkkari

Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

moggi-samuli

Filsu saapui. Luulin että tuo "Asennus" aukko olisi ollut sen 75mm mutta tuo on itse asiassa parempi noin. Puristuu tiiviisti moottorin ympärille. Pienet reijät toiseen päähän moottorin johdoille ja avot..

HPI Baja 5b Flux

Andrimus

Ei näytä paljon eroavan outerwearista.. Mistäs löysit tuon?

moggi-samuli

Tuntuu samalta materiaalilta. Katsoin k&n:än sivuilta.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Ja pussi asennettuna. Ei kovinkaan kaunis mutta ajaa varmasti asiansa. Ja on ainakin pinta-alaa jos kovin kuraantuu.

HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

#486
Nyt pääsin kokeilemaan 0,7 sec kiihtyvyydellä ja tuntuisi olevan varsin sopiva asetus. Viimeinen kerta kun ihan vähän vaan kokeilen ja kuvaan samalla. Suoraan postilaatikon jalkaan ja servovarsi poikki. Diffiöljytkin on siellä suunnalla.



HPI Baja 5b Flux

kenzu

Höh... No sepä meni hyvin.. Hyvä syy nyt etsiä se alumiininen mikä  jo aikasemmin oli hakusessa.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

mcly

Lainaus käyttäjältä: kenzu - 07.03.14 - klo: 19.45
Höh... No sepä meni hyvin.. Hyvä syy nyt etsiä se alumiininen mikä  jo aikasemmin oli hakusessa.
Osimoilleen näin  :grin:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

moggi-samuli

Tein jo alumiini varteen pidennyksen ja asensin paikoilleen. Onneksi on varaosa paketti pyörillä. Sai tarvittavan varaosan suoraan hyllystä katkenneen tilalle.
HPI Baja 5b Flux

kenzu

Nyt pitää sit tilata uus varaosa paketti pyörillä ku ei se enää ole täydellinen paketti...  :grin:
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

moggi-samuli

Ensimmäinen pidempi ajo sessio takana Lavangon 1/5 radalla. Taka kardaanin ristinivelen klipsi modaus kestää. Lämpenee 100 asteiseksi akkullisella, täytyy kokeilla vetarin suojakumia ja rasvaa sisään. Se yksi akku jossa viitos kennon jännite putosi ensimmäisessä ajossa reilusti alle 3v meni sököksi. Täytyy olla yhteydessä maxampsiin ja kysellä miten edetään. Uusi täytyy kuitenkin tilata. Parin kolmen kierroksen jälkeen pudottaa nopari hieman tehoja mutta edelleen pärjää mainiosti bensa pelien matkassa. Moottorin tai noparin lämpötilasta ei johdu. Pitänee kysellä taas tehtaalta johtuuko jostain säädöistä. Esim. Onko kiihtyvyys arvo kuitenkin liian suuri. Niin ja autosta hajosi ainoastaan yksi vetarin suoja kumi.
HPI Baja 5b Flux

Riku.F

Olisiko mahdollista tai ylipäänsä järkevää siirtää keskidiffiä keskemmälle alustaa. Jotta saisi pienennettyä nivelten kulmaa.  Toki tarkoittaisi tarkkaa suunnittelua yms kardaanien metsästystä.  Vai tekisikö se muiden kompponettien asettelusta alustalle liian vaikeaa tai jopa mahdotonta painojakauman kannalta..
Millaiset öljyt sulla on keskidiffissä tällä hetkellä? kun näyttää vähän etuvetoiselta.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

moggi-samuli

Taka kardaanin pidennys on käynyt mielessä. Onnistuisi helposti kun siinä on tuo noin 7cm pitkä suora pätkä taaksepäin keskidiffistä kunnes kardaani alkaa. Kun ei ole bensa moottoria sen voisi jättää pois. Pitäisi käydä kysymässä hitsaaja gurulta onnistuisiko jonkinlainen pidennys vakio kardaaniin. Silloin saisi juuri oikean mittaisen. Nyt on 300tonniset öljyt keskidiffissä ja ainakin päivällisellä ajo rupeamalla oli varsin helppo ajaa. Tuolla kardaanin pidennyksellä kulma pienentyisi varsin pieneksi. Taidan käydä maanantaina juttelemassa kaverin kanssa.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Niin ja juuri kirjoitin maxampsille kyselyn rikki menneestä akusta. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Tuossa kuva 6 ajetun akullisen jälkeen.



Näin ajattelin kardaanin pidennyksen toteuttaa. Tuo alkuperäinen diffistä lähtevä stumppi käytetään. Siinä on valmiina kaksi kappaletta kuusikolo ruuville tasaista lukitus paikkaa. Kardaanista katkaisin pallon pois. Myös siihen työstetään paikat kuusiokoloille. Väliin sorvataan akseli joka menee stumpissa tuohon laippaan saakka ja orggis kardaanissa vähintään 40mm päälle niin että noiden pätkien väliin jää 16mm väliä jolloin kardaani on sopivan mittainen. Lisäksi ajattelin käyttää hyväksi todettua liimaa lisänä.



HPI Baja 5b Flux

Riku.F

Se olikin mukavan pienellä vaivalla/työstöllä toteutettavissa.  Sanomattakin varmaan tiedät että kannattaa panostaa akselin suoruuteen ja tietysti tasapainoon. Pyörimis nopeus on niin suuri että mahdollinen vaurio voi lennättää metallia melko rajustikkin suuntaan X. Pituudessa myös tarkkana että jää tarpeeksi pelivaraa rungon flexaamiselle. Muuten akseli on kiero hyvin nopeasti. 
Sitä olen miettinyt että miksei näissä laitteissa voitaisi panostaa jo tehtaalla enempää juuri esim. voimansiirron niveliin. Siis ettei olisi väljiä ja kuluneita parin ajokerran jälkeen. Onko syynä vain raha vai jokin muu. Tarkoitan esim tämänkaltaisia osia:http://www.sks.fi/www/sivut/9754DC06598B7832C2257AFC00220098/$FILE/ristiniveletjanivelakselit732438.pdf
Tämä on kyllä Hieno projekti kaikinpuolin, mukava seurata miten auto kehittyy...!!
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

moggi-samuli

Sen takia akseli mikä sorvataan tehdään mahdollisimman paljon noiden orggisten päälle että pysyy suorana. Pituuden ajattelin mitoittaa niin että diffin puolella liikkuma varaa on sisäänpäin aavistuksen enemmän kuin ulos.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Muutama meili kuvien kera ja soitto perään maxampsille. Nyt odotellaan, kaveri sanoi tarvitsevansa hetken selvittääkseen miten edetään. Oli puhelimessa kyllä sitä mieltä että kenno vika akussa. Katsotaan miten käy ja mitä maksaa.
HPI Baja 5b Flux

kenzu

Mun veikkaus että lähettävät mukisematta uuden veloituksetta.
Koita saada joku virallinen dokumentti siitä että lähettävät takuuna uuden akun sulle, että välttyisi uudesta tullimaksusta.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

moggi-samuli

Ilmanmuuta pitää joku dokumentti saada että on takuu tuote. Mutta odotellaan mitä keksivät.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Asiaa..   I believe the battery had a defect. I will be replacing the battery at full cost. The replacement battery will have a 30 day warranty. Please cycle it several times to ensure the battery doesn't have any defects. 
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Taka kardaanin jatkopalan koneistus tilattu firman duunarilta. Sanoi olevan valmis ensiviikon alussa.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Takuu patteri jo upssän kölnin varastolla. Aika nopeasti toiminut takuu hommat maxampsin kanssa. Jännä nähdä tuleeko vääntö veroista. Sanoivat että paketissa olisi kaikki tarvittavat tiedot että on takuu lähetys.
HPI Baja 5b Flux

kenzu

Itse oon kerran vääntänyt yhdestä takuuna lähetetystä moottorista tullin kanssa.
Asiaa helpotti se että kävin itse tullipostissa seovittelemässä, nytkun sitäkään pistettä ei enää ole niin...
Itselle aiheutti ongelmia se että he eivät halunneet sitä viallista moottoria takaisin vaan lähettivät vaan uuden.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

mcly

Lainaus käyttäjältä: moggi-samuli - 16.03.14 - klo: 10.14
Takuu patteri jo upssän kölnin varastolla. Aika nopeasti toiminut takuu hommat maxampsin kanssa. Jännä nähdä tuleeko vääntö veroista. Sanoivat että paketissa olisi kaikki tarvittavat tiedot että on takuu lähetys.
Laki kyllä sanoo, että mikäli et lähetä viallista tuotetta heille takaisin on sun maksettava verot takuu tuotteestakin  :smiley: Vaikka paketissa olisi nolla hinta  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

moggi-samuli

Juuri sain taka kardaanin jatkopalan. Melko tuhti mutta eipähän ainakaan hajoa. Huomenna pitää työstää akseleihin tasaiset kohdat pidätin ruuveille.

HPI Baja 5b Flux

Nieminen

tuohon kuppien ja tappien kulumiseen voisi auttaa vetarin suojakumi hyvin rasvattuna teflon pitoisella vaseliinilla tai perämoottorin kulmavaihde rasvalla. Itsellä loppu tappien/kuppien syöpyminen siihen paikkaan. Nyt kardaani on miedommassa asennossa sekin auttaa jo paljon.
Voimaa tuossa sun autossa on kiitettävästi. Kelpaisi itsellekkin jo tuollainen sähkö hirmu.  :tongue:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

moggi-samuli

Suojakumi viritys on ollut mielessä. Noi auton omat on vaan pikkuisen liian lyhyet. Täytyy etsiä jonkun muun valmistajan. FG:llä voi olla yksi mahdollisesti sopiva malli.
HPI Baja 5b Flux

moggi-samuli

Lainaus käyttäjältä: mcly - 16.03.14 - klo: 14.33
Lainaus käyttäjältä: moggi-samuli - 16.03.14 - klo: 10.14
Takuu patteri jo upssän kölnin varastolla. Aika nopeasti toiminut takuu hommat maxampsin kanssa. Jännä nähdä tuleeko vääntö veroista. Sanoivat että paketissa olisi kaikki tarvittavat tiedot että on takuu lähetys.
Laki kyllä sanoo, että mikäli et lähetä viallista tuotetta heille takaisin on sun maksettava verot takuu tuotteestakin  :smiley: Vaikka paketissa olisi nolla hinta  :wink:

Ja näinhän siinä kävi. Pitäisi lähettää rikkonainen patteri takaisin(Varmaan tosi halpaa) niin ei tarvitsisi valtiolle maksaa 70:tä euroa..
HPI Baja 5b Flux