Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Projektina Tamiya Toyota Tundra

Aloittaja Buttenmeister, 06.12.13 - klo: 19.01

Buttenmeister

Teen Tamiya Toyota Tundra projektin ja ajattelin jakaa projektin eri vaiheet asiasta kiinnostuneiden kanssa täällä foorumilla. En avannut tätä keskustelua Tamiya osioon koska tähän projektiin on tulossa paljon muittenkin valmistajien osia ja yksityiskohtia. Osa toteutuksista teen myös itse.  Tarkoitus on rakentaa tämä auto KAIKILLA herkuilla  :wink:.. Valitsin Tamiyan sen takia koska mielestäni se on jo melko scale.
Ideana kuitenkin että auto on niin paljon kuin mahdollista oikean vastaavanlaisen näköinen... Katsotaan miten siinä onnistumme....

Buttenmeister

Ensimmäisenä pitäisi kasata 3-portainen vaihdelaatikko.. Se hommahan sitten tyssäsi jo alkumetreillä..
Tamiya kun toimittaa mallinsa liukulaakereilla  :shocked:!!!  Eli ei muuta kun kuulalaakerisettiä tilaukseen ja niitä nyt sitten odotellaan...

maironi

Tuleeko tästäkin samanlainen projekti kuin MCD Onroad projektista? se oli meinaan hieno!!
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Buttenmeister

Toivottavasti pystyn tällä projektilla lyömään kaikki edelliset projektini "hienoudessa" mitattuna....
Oli pitkän harkinnan tulos aloittaa juuri tästä autosta tekee projekti.. 

maironi

Hieno homma! onnea ja menestystä rojektiin
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Buttenmeister

Reilu viikko sitten kahdesta eri ulkomaisesta nettikaupasta tehdyistä tilauksista toisesta saapui eilen postilaatikkoon lappu että on noudettavissa tullipostista Ja tänään sitten kävin noutamassa  :grin:... Eli rc4wd tuotteita  :azn: 2 eri tyyppistä vinssikoukkua joista myöhemmin valitsen sen paremmin sopivan yksilön.. Tilasin myös "lokarilevikkeet" jotta saa taas yhden pikku scaleyksityiskohdan kuntoon... Ja päätuotteena oli tässä lähetyksessä Dick Cepec Gun Metal 1,9" alumiinivanteet...  Kuulalaakerisarjaa vielä odottelen toisesta nettikaupasta...ja muutamaa muuta pikku seikkaa  :wink:

Buttenmeister

Noniin. Nyt pääsee jatkamaan projektia. Kuulalaakerit ja pari muuta "pikku juttua" saapuivat rcmartilta.
Vaihdoin tänään jo asennetut liukulaakerit kuulalaakereiksi ja tästä on sit hyvä jatkaa projektia.
Ylemmän valokuvan alaosassa on niitä liukulaakereita ihan rekvisiittana.
Projektin kannalta tilanne on nyt hyvä koska melkoinen määrä päivitysosaa on tilattu ja suurin osa niistä on jo mulla tallilla "odottamassa" asennusta..  :grin: Eli nyt päästään kunnolla aloittamaan projektia!!
Valitan tähän astisten valokuvien heikkoa laatua.. Ovat kännykällä otettuja.. Tästä eteenpäin lupaan parempilaatuisia kuvia!!

Buttenmeister

Projekti jatkui.. Uutena "ongelmana" ilmeni että vaihdelaatikosta uupui axeli 9400461 missä vaihteensiirtimet on kiinni.. Tarkistin moneen kertaan tallin joka nurkan ja lattian mutta osaa ei vaan löytynyt... Soitin Tietonikkariin mistä olin autopaketin ostanut ja tilasin uuden axelin joka saapunee aikanaan... En usko että olisin itse axelia hukannut mutta aika pieni mahdollisuus mielestäni on sekin että TAMIYA olisi lähettänyt puutteellisena rakennussarjan.. On meinaan sen verran hyvin eritelty ja paketoitu eri osakokonaisuudet.
Mielellään kuulisin teiltä että onko muilta uupunut nimenomaan TAMIYA rakennussarjoista osia? Onneksi kaverilta löytyi käytetty kokonainen vaihdelaatikko jonka sain ja siitä sain tarvittavan puuttuvan axelin. Iso kiitos tr4nsporter!!  Purkasin "vaihtovaihdelaatikon" osiin. Vaihtoloota osoittautui olevan priimakunnossa ja suurimmaksi osaksi kuulalaakeroitu. Alla kuvia vaihtolootasta ja alimpana kuva Tundran laatikosta.
Keltainen nuoli osoittaa sitä puuttuvaa axelia.. Ja hyvää joulunjatkoa kaikille lukijoille!! :azn:

Buttenmeister

Se vaihdelaatikko valmistui sitten viimein.  Katsottuani youtubesta videoita siitä miten tällainen Tamiya Tundra liikkuu niin äkkiseltään tuli huomattua että meno ei kyllä oillut ihan scalea. Näytti olevan aivan liikaa kierroksia ja liian vähän vääntöä. Vaihdoin jo kokeilematta autoa niin vakiomoottorin Robitronic 55T crawlermoottoriin. Toivon tällä saavani enempi scalemaista etenemistä autolla maastossa... Alla pari fiilistelykuvaa aiheesta.

Buttenmeister

Axeleitten vuoro. Onpa näppärä tapa saada lukoksi tasauspyörästö. Mikäli oikein ymmärsin niin tuossa kolmannessa kuvassa niin kopan alla on kumitulpalla oleva luukku ja sen kun avaa niin ruuvaamalla tuon punaisella nuolella merkatun tapin axelin läpi niin tasauspyörästö lukkiutuu. NEROKASTA  :grin: ... ja nopeata kun ei tarvitse koko perää purkaa.. 

maironi

täst tulee oikeesti nätti  :smiley: innolla seuraten, vaikka en pahemmin scaletouhua ymmärräkkään, mutta silti :D
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Buttenmeister

Ei kuule maironi ole minullakaan juurikaan kokemusta sceletouhusta mutta uskoisin että tämän projektin myötä tämäkin "taiteenhaara" tulisi minulle tutuksi  :grin:. Kiitos osoittamastasi mielenkiinnosta projektia kohtaan  :azn:!  Joo.. Eli pikkasen taas eteni projekti.. Nyt olisi runko kasassa niin pitkällä että laitoin pyörät alle. Voi kiesus että osaa olla jäykkä alusta!! Tuli mieleen että onkohan TAMIYA ajatellut että näillä driftaillaan eikä ajella maastossa  :wink:. Tälle pitää kyllä tehdä jotakin kunhan saa koko auton nippuun jotta näkee miten alusta toimii valmiissa autossa. Sen jälkeen on helpompi päätellä tarvittavista alustamuutoksista. Nyt tuli sitten ensimmäinen varsinainen poikkeus orkkis osista. Eli vanteet meni vaihtoon. Kuten jo aijemmin tuli ilmi niin hommasin nuo Dick Cepec Gun Metal 1,9" alumiinivanteet sarjan mukana tulleiden muovisten vanteitten tilalle. Tykkäsin näitten vanteitten scalelookista ja viimeistelytaso on oikeesti huippuluokkaa!! Ja pisteenä iin päälle niin vanteissa on keskikuppi joka peittää alkuperäisen vanteen kiinnitysmutterin. Eli taas pieni scaleyksityiskohta.

Buttenmeister

Tänään taka axelin linkit kiinni. Akkutelineen rakentamista. Vaihteiston servoksi valitsin Savöks SC-0254 MG (7,2kg) ja ohjaukseen Savöks SC-0251 MG (16kg). Servojen mukana tuli kunnon M-kierteellä olevat ruuvit joten tein kierteet myös vastakappaleisiin enkä vetänyt "yleisruuveilla" kiinni kuten ohje neuvoo.

rcpoju


Buttenmeister

Yksi fiilistelykuva pohjasta ja sitten pari kuvaa tulevasta.. Eli joutunee seuraavaksi tutustua kuvassa olevaan multi-function control unittiin. Sisältää täydellisen valosarjan, ääniyksikön + "tärinämoottorin" ( pitäähän auton täristä kun käy tyhjäkäyntiä  :shocked:) sekä noparin. Kaiken tuon pitäisi saada kopan alle piiloon.....

Buttenmeister

Kiitos rcpoju osoittamastasi mielenkiinnosta  :azn:

Jupero

Täällä myös seurataan valmistumista innolla! :) t: Juha
Slash 4x4 LCG, Slash 2wd, Summit 1/10, Wraith.

neruda

Autoprojektit (on ne sitten oikeita tai rc-autoja) ovat aina mielenkiintoisia seurattavia. Tietenkin hyvältä projekti-topicilta vaaditaan kuvia, joista saa käsityksen mitä tehdään. Lisäksi hyvät kuvatekstit auttaa ymmärtämään miksi näin on tehty.

Eli siinä mielessä tämä topicci täyttää minusta erittäin hyvin projekti-topicin vaatimukset! Ilo tätä on seurata. Itsekin miettinyt, että seuraavaksi voisi hommata jonkun kitin. Tähän mennessä kaikki autot olleet RTR-tuotteita.
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Buttenmeister

Kiitos teille jupero ja neruda kommenteistanne  :azn:! On ilo huomata että myös tämäntyyppinen projekti kiinnostaa! Tähän asti projektin rakentaminen on ollut kohtalaisen helppoa kun periaatteessa on vain tarvinnut ruuvata kiinni valmiita ostettuja osia jotka vieläpä on suunniteltu juuri tähän autoon. Tänään taas projekti eteni hiukan. Aloitin tuon MFC-02 yksikön kokoamisen ja asentamisen autoon. Pitää kyllä todeta että paljon tavaraa tuommoisen 1:10 auton kopan alle saadaan mahtumaan jos oikein haluaa  :wink:. Alla muutama kuva tän päivän töistä.. Kaikenhan joutuu kasaamaan itse kun kittinä tilaa...

Buttenmeister

Asensin vielä autoon kiinni aijemmin kokoamani yksiköt.

jon.lindgren

Komea tulee :smiley:
Hyllyyn vai ajoon?

ViX

Hienoa tulee.
Mahtuisko vielä savukonekin?  :cool:

tr4nsporter

Lainaus käyttäjältä: ViX - 29.12.13 - klo: 15.33
Hienoa tulee.
Mahtuisko vielä savukonekin?  :cool:

sitä on jo suunniteltu..

täs olis valmiiks irrotettuna :) unophtui vain antaa viimekerralla kaffitellessa.


Buttenmeister

Rakennan tän projektin nähtäväksi 2014 MODEL EXPO tapahtumaan mutta sen jälkeen kylläkin ajoon.
Varmasti teen testiajoja jo ennen messutapahtumaa ihan testimielessä joista teen sitten videontynkää teille nähtäviksi. On muutama asia mikä on paljon helpompi tuoda esille videon muodossa kuin valokuvilla... Mutta siitä lisää sitten kuin sen aika koittaa  :wink:. Ja tr4nsporter jo tuossa esittelikin sen mahdollisen savukoneen autoon... Siinä on varmasti omat haasteensa kun nuo tän päivän autot ei juuri savuta.. Eli pitää saada se "savu" mahdollisimman ohueksi jotta se olisi edes hitusen scalea. Tänään en saannut projektiin muuta aikaiseksi kuin vaihdettua nuo moottorien ja akun liittimet Deans liittimiksi. Päädyin tähän ratkaisuun osittain siksi koska niitä löytyi laatikosta ja osittain siksi että olen todennut niitten olevan kestäviä ja varmatoimisia.
Laitoin orkkismoottoriin myös Deans liittimen koska ajattelin tehdä vertailutestin molemmilla moottoreilla..

ViX

Mahtavaa! Savut ja kaikki.
Tuosta (tai oikeastaan mistään muustakaan) savukoneesta en osaa sanoa muuta kuin, että se pitäisi saada reagoimaan kaasuun jotenkin. Monesti näyttää, että sama määrä savua tulee vaikka pirssi on tyhjäkäynnillä tai käskytin lattiassa.
Jokin PWM-ohjaus? Ja todella ohut putkitus?

Sitten vielä tarvisi saada vähän mustaa mukaan...

MitsuEvo

Tuo musta savu savukoneesta onkin mielenkiintonen juttu sillä se ei ole mahdollista fysikaalisista syistä.

Olen nänhy semmosia ratkaisuja juuri tämän Tamiya MFC:n kanssa, että siltä täriänmoottorilta on otettu "signaali" savukoneelle, se ilmeisesti pyörii kovempaa kun kaasuttaa. Mutta innolla seurailen minäkin tätä, tykkään tän tyylisistä autoista.

Buttenmeister

Tein tänään koemaalauksia auton korin maalausta silmällä pitäen. Leikkasin muovilevystä muutaman koepalan.
Jotta maali tarttuisi hyvin kiinni pintaan niin hioin palaset hienolla hiontasienellä. Pohjalle maalasin Mastonin plastic primeriä spraypullosta. Valokuva ei kyllä anna todellista kuvaa siitä minkänäköinen väri todellisuudessa on.. Vasemmalta mastonin metallic blue spraymaali, sitten faskolor faspearl green, faskolor facecent purple, faskolor faspearl black. Faskolorit on maalattu kynäruiskulla. Lopuksi mastonin acryylilakka pintaan. Näin sain muutaman erilaisen värimallin millä voin mallata autoon sävyjä. Ei ole sanottu että auton väri on just joku näistä. saattaa olla että joutuu pikkasen sävyttää ennen kun on tyytyväinen väriin... sit kun sen nyt on joskus saannut päätettyä minkä värisen autosta tekee..  Alla kuva "maalivarastostani" ja koepaloista...

neruda

Noista neljästä ääni jommalle kummalle näistä: faskolor facecent purple, faskolor faspearl black (toki näyttö voi valehdella taas värisävyjen kanssa..)

Joka tapauksessa tuon tyyliseen autoon ei minusta sovi kovin vaalea sininen / vihreä. Mieluusti jotain hieman tummempaa väriä. Tai jos vaalealla mennään, niin tuon Tamiyan paketin väri vois olla ihan jees.
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Buttenmeister

Olen neruda samaa mieltä kanssasi väritummuudesta tuommoiseen autoon. Kokeilin vaan jotta pystyi pikkasen vertailemaan koria vasten eri kirkkauskontrasteja :-) Olen nyt itse myös tullut siihen tulokseen että värisävyn pitää olla tumma ja mikään noista testipaloista ei kelpaa mulle väriksi tundraan..

Buttenmeister

Projektia pikkasen taas edistin aamulla.. Ajattelin laittaa TOPCAD valmistajan alumiinisen valoraudan tuon tamiyan orkkis muovisen tilalle.. Sovittelin sitä autoon ja pari ennalta arvattua ongemaa ilmeni kiinnitysten suhteen. Rungon leveyden puolesta sopii mutta kiinnitys paikka on liian ahdas. Suurella todennäköisyydellä topcadin valoraudan runko hinkkaisi myös lehtijousien etukiinnitykseen ja aiheuttaisi ei toivottua ylimääräistä kitkaa etupään joustossa. Käytänkin tamiyan omaa valorautakiinnitysrunkoa ja modifioin valorautaa tähän kiinnitykseen sopivaksi. Tamiyan runko on todella tukeva ja siinä on hyvät kiinnitysmahdollisuudet vaikka mihin!