Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Projektina Tamiya Toyota Tundra

Aloittaja Buttenmeister, 06.12.13 - klo: 19.01

jerzirccar1

Snygg som fan  :wink:
Jerzi

Ps ringer upp dig nån dag.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Buttenmeister

Kiitos jerzirccar1 mielipiteestä  :grin: Nyt on kyllä pakko itse myös todeta että olen myös itse melko tyytyväinen tämän välivaiheen lopputulokseen! 2 messupäivää takanapäin ja olen todella otettu tundran saamasta huomiosta!!
Moni on maininnut seuranneensa projektia täältä! Todella ISO kiitos osoittamastanne mielenkiinnosta!
Bongasin eilen messuilta työvilkun joka mielestäni oli kiva lisä autoon.. Työvilkun runko oli valkoinen joten ajoin messujen jälkeen tallille ja purkasin vilkun jotta sain rungon maalattua mustaksi. Laitan kuvia messujen jälkeen.
Tänään lauantai aamuna sitten työkalut mukaan messukeskukseen ja vilkkua kiinnittämään ennen ku messut aukes.

Buttenmeister

Vielä pari kuvaa:

peitsamo

Tämä on oikeaa pienoismallihommaa, eikä mitään ärseetä. Todella hienoa työtä!!
Flying Calacucco

Buttenmeister

Sitähän tää on peitsamo  :wink:. Mutta nyt noita puuttuvia päivityksiä jotta päästään tähän päivään asti tällä projektilla.. Kuten jo aikaisemmin totesin niin messut tuli niin nopeasti eteen että tein tätä projektia iltasin pitkälle yöhön ja taas joskus jopa ennen töitä aamusinkin jotta saisin edes jonkinlaiseen näyttelykuntoon auton.. Projektin tässä vaiheessa voin todeta että valot ovat olleet suurin haaste tässä projektissa..
Luulin että kun ostan Tamiyan multifunktion yksikön niin saan kaiken kattavan yksikön kaikkine valoineen mutta EI! Tiedossa oli kyllä että nuo peileissä olevat vilkut ei kuuluisi settiin mutta muut valot kyllä oletin että kuuluu.. Pari päivää ennen messuja kun huomasin että valosarjassa ei ole kun muutamia valoja niin meinas paniikki iskeä että mistä lisää valoja.. Tiimikaverilla tr4nsporterilla kuitenkin oli kattava valikoima erilaisia tamia ledvaloja oikeilla liittimillä multifunktionsettiin joten häneen turvauduin tässä asiassa.. Tilaamalla kun ei olisi kerennyt enään saada ne ennen messuja! Ja eiku hommiin... Kattohuomiovalot tein kuitenkin itse.. Siinä vaan kävi niin että kun mielestäni tein kaikki 5 lediä kirkkaista 3mm ledeistä niin 1 ledi paloi sinisenä  :shocked:.. Joten kun messustandi oli torstai iltana rakennettu niin ajoin vielä tallille ja tein ihan uuden valosarjan katolle jotta kaikki varmasti olisi samanlaisia valoja.. Käytin 3mm keltaisia ledejä kun ei kirkkaita tai oransseja ollut riittävä määrä.. Kaiken kukkuraksi olin hukannut kirkkaat valokuvut jotka olin ajatellut maalata oransseiksi.. Auton rakennussarjassa kuitenkin tulee mukaan vaihtoehtoiset keltaiset kuvut jotka sitten maalasin uudelleen sekoitetulla oranssilla jotta valot olisivat oranssit kun ledit ovat päällä..

Buttenmeister

Perjantaina kun kiertelin messuja niin löysin eräältä osastolta myynnissä oranssin kattovilkun. Ostin sen ja ajoin taas messujen sulkeuduttua tallille.. Vilkun runko oli valkoinen joten purkasin vilkun osiin ja maalasin valkoiset osat mustiksi jotta vilkku sopisi paremmin kokonaisuuteen. Lauantai aamuna sitten ennen kun messut aukesivat niin asensin vilkun Tundraan.. Sähköt tein väliaikaisratkaisulla niin että vilkun johto on liimattu muitten valojohtojen kanssa samaa reittiä käyttäen lavan alle mihin olin tehnyt AAA paristoista 6V akun johon kytkin vilkun.. Vilkku olikin päällä sillä yhdellä patterikierroksella koko lauantain ja sunnuntain..
Siinäpä tärkeimmät kiiretekoset ennen messuja.. Eli nyt olisi tarkoitus vielä tehdä nuo sähkötyöt loppuun ja niin kuin ne lopullisesti haluan olevan. Ajattelin koittaa kytkeä kaikki valot ja vilkut multifunktion settiin koska siinä on vielä muutama vapaa AUX valopaikka.  Sen jälkeen pitää ohjelmoida vielä kaikki valot toimivaksi ohjaimen kautta mahdollisuuksien mukaan..

Buttenmeister

Aikamoinen piuhaviidakko nuo sähköt kyllä on ja oli melkoinen työ saada kaikki mahtumaan kopan alle..
Saa nähdä miten käy kun on siistimisen aika...

Buttenmeister

Kärrykin valmistui sähköjä lukuunottamatta messuille. Kärryn aisat ja lavan runko on messinkiä koska se oli helppoa materiaalia juottaa. Lavan pohja oli ruskeaksi petsattua 4mm vaneria ja muut osat olivat pitkälti alumiinia.. Lavan saranat ovat Bauhaussin pienimpiä kalustesaranoita jotka kiinnitin 2mm ruuvi - mutteri meiningillä.. Ne ovat jo uusina senverran vinosti sovitettuja että ei tarvinnut laittaa erillisiä laitalukkoja kärryn laitoihin vaan ne pysyivät juuri siinä asennossa mihin laidan jätit.. Kokoaminen tapahtui pitkälti kakspuoleisella teipillä. Toki tämä teippi on pikkasen lujempaa ja paketissa lukeekin että soveltuu lopullisiin kiinnityksiin.
Tätä kärryäkin vielä jatkan ja teen sähköt siihen  :grin:

Buttenmeister

#98
Korkea aika taas jatkaa tätäkin projektia. Vaikka niin uhosin että heti messujen jälkeen jatkuu niin näin on taas muutama kuukausi vierähtänyt.. Kun tuli messuilla perjantaina hommattua se kattovilkku ja epätoivon vimmalla asennettu se tyylillä kunhan saan sen jotenkin toimimaan.. Tänään purkasin virityksen pois ja aloin asentaa vilkkua kunnolla autoon. Messuvirityksenä juotin AAA paristoista 6V akun ja sillä "ajoin" kattovilkkua koko lauantain ja sunnuntain ja kaikki demot kavereille tähän päivään asti ja viellä on virtaa jäljellä. Akun olin laittanut kuumaliimalla lavan alle kiinni. "virtakytkimenä" toimi johtojen liitospistoke. Tänään sain vilkun uudelleen asennettua ja johdon vietyä multiboxiin. En viellä kytkenyt johtoa boxiin. Nyt ois se haastavin vaihe varmaan edessä.. Eli koko hoidon ohjelmoiminen jotta toimisi muutenkin kuin vain demokäytössä.. Pitänee syventyä ohjekirjoihin tarkemmin jotta sen saa tehtyä. Olen koeajanut autoa ja kivasti kyllä toimii vaihdelaatikko ja alusta. Kunhan saan ohjelmoitua kaikki toimintaan niin otetaan kaverin kanssa videoo joka laitetaan youtubeen.

neruda

Siellähän kulkee johtoa melkein kuin oikeassa autossa :D Tämä on kyllä erittäin hieno projekti. Joskus kyllä pitää itsekin hommata tällainen scale-projekti.
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Buttenmeister

Suosittelen kyllä neruda scale projektia.. Siinä kun on vain mielikuvitus rajana... Vihdoin sain kaikki valot toimimaan tässä projektissa.. Myös kattovilkun. Ihmettelin kyllä pikkasen kun en ole tähän päivään mennessä saanut noita etupuskurin sumareita toimimaan. No tänään se vika sitten selvis.. Olin vahingossa juottanut johdot väärin ledeihin  :shocked:. On kyllä todettava että valovoimaa riittää kyllä "vaikka muille jakaa".
Alla pari fiilistelykuvaa. Myös jarruvalot ja peruutusvalot löytyy  :azn:..

Buttenmeister

Tiimikaveri tr4nsporter oli myös tallilla tekemässä omaa projektiaan josta joku päivä tulee foffi auto...
Kohta pääsee itse peräkärryn viimeistelyyn.. Nokkapyörä ja valothan tästä viellä puuttuu..

Buttenmeister

Vaikka ei ehkä ihan liippaa juuri tätä topikkia niin laitan kuitenkin pikkasen kurkistusta tulevaan... Eli vuoden 2015 model expon Hilift projekti: Tamiya Ford F-350. Tämän topikin Tundran vien tietysti myös ensi vuoden messuille entisestään kehittyneempänä...  :wink:

Buttenmeister

Pientä ruuvipäivitystä. Vaihdoin kopan ja lavan kirkkaat kiinnitysruuvit mustapassivoituihin. Mielestäni nää uudet tummat ruuvit ei ihan niin selvästi erotu.

Buttenmeister

Olen jo jonkin aikaa katsellut tuota lavan etureunaa ja miettinyt että mitä tekisin kun johtojen läpiviennit ja lavakiinnitys näkyy niin hyvin. Tuli mieleen tehdä lavan etureunaan "työkalulaatikko" joka peittää noi "epäkohdat".  Ostin kaverilta skaalassa olevaa alumiiniturkkilevyä joka sopinee tarkoitukseen mainiosti.
Piti vaan kehittää "köyhänmiehen kanttikone" jotta saa pokattua tuota ohutta alumiinia. Leikkaaminen onnistuu tuollaisella paperileikkurilla. Saksilla jos leikkaa niin alulevy taipuu ja lopputulos on rullalla oleva levy...

Buttenmeister

Kannella aloitin jotta näkis että kannattaako edes tehdä loppuun asti.. Ehkä pitäisi tehdä sen verran kapeampi laatikko että se just mahtuisi valoraudan kiinnitysten väliin koska tuonnäköisenä kansi on aika ruman näköinen kun joutuu nurkat poistaa..

Buttenmeister

Taas hypitään ihan eri asiaan... Huomasin hienosäätöjä tehdessäni että vaihdelaatikon servovarsi ottaa kiinni valoraudan runkoon tulevaan tukipeltiin. Irroitin pellin ja jyrsin siihen uran jotta servovarsi pääsee esteettömästi liikkumaan. Sanvan lennokkiradiolla en saannut valoja toimimaan lähettimestä joten vaihdoin radion Multiplex smart SX9 flexx radioon + multiswitch flexx. Löysin kyllä youtubesta yhden videon missä neuvottiin miten saa nuo multifunktionit toimimaan lennokkiradioilla mutta vaikutti senverran hankalalta käyttää että päädyin radionvaihtoon.. Nyt kun projektin loppu häämöttää ja koeajot alkanut niin ilmeni  pikku ongelma.. Rupes multifunktioni buuttaa itseään aina kun teki ohjausliikkeitä auton seistessä paikallaan. Ilta meni siinä ihmetellessä asiaa... ja seuraava päiväkin. Jos jollai on ollut vastaavanlaista ongelmaa niin mielellään kuulisin mihin lopputulokseen ootte päätyneet ja mitä olette tehneet asian korjaamiseksi. Itse tulin siihen lopputulokseen että ongelma on liian "tehokas" ohjausservo. Kokeilin täysin samaa kokoonpanoa ohjausservoa lukuunottamatta. Laitoin microservon ohjausservon tilalle ja silloin kaikki toimi moitteettomasti!
Eli ohjausservon virta pitää ottaa muualta kuin multifunktion setistä...

Buttenmeister

Otin työvilkulle ja ohjausservolle virran multiswitchin aux virtaliittimestä. Otin multifunktionista ainoastaan signaalin ohjausservolle. Nyt tuntuu toimivan hyvin  :azn:. Olen tilannut tähän multiplexin radioon sen 9 kanavasen vastarin mutta sitä odotellessa mennään tällä kokoonpanolla. Pienenä miinuksena on se että työvilkku käynnistyy kun laitat autoon virrat eikä sitä pysty viellä ohjaamaan lähettimestä.. Toivottavasti tämä epäkohta korjaantuu uuden vastarin myötä  :shocked: Muuten olen nyt tyytyväinen kokonaisuuteen. Pystyn ohjaamaan valoja ja vilkkuja ohjaimesta.. ja tietysti myös vinssiä ja muita toimintoja.

Buttenmeister

"Perun kaikki pahat puheeni"!! Edelleen multifunktioni buuttaa itsensä kun tekee nopeita edestakaisia ohjausliikkeitä  :shocked:.. Kokeilinpa sitten vaihtaa ohjausservoa pikkasen heikompitehoiseen.. Vaihdelaatikolle olevassa servossa kun on noin 7kg vääntöä niin laitoin ohjaukseen Futaban S3305 servon joka vääntää vajaat 9kg. Testasin nyt ihan normaalikytkennällä toimivuutta ja tuntuu toimivan.. Kuormitin yhtäjaksoisesti useita kanavia yhtä aikaa pitkähkjön ajanjakson ja nyt tuli kohtalaisen turvallinen fiilis siitä että järjestelmä toimii oikein eikä buuttaa itseään yllättäen.. Samalla kun tein servonvaihdon niin käänsin ohjausservon toisteppäin. Näin sain suorakulmassa olevan raidetangon servosta palloniveleen. Samalla porasin yhden lisäreijän vaihdelaatikon servolle jolloin sain siihenkin suorakulmasen vivuston. Tangot piti tietysti mitoittaa ja tehdä uusiksi..

Buttenmeister

Nyt kun rupee tuntuu siltä että peruskomponentit toimii niin ajattelin pikkasen perehtyä "syvemmin" asioihin..
Eli miltä ohjain näyttää purettuna  :roll:...
Ja kun sen taas ruuvasin kasaan niin tein softapäivityksen lähettimeen..

Buttenmeister

Yksi syy siihen että into pysyy yllä näille projekteille on juuri se että ihmiset on kiinnostuneita siitä mitä jaksaa ja viitsii projekteissaan tehdä.. Ilokseni huomasin että Model expo 2014 tapahtumassa minun tundrastani innostuksen saannut Kari Hovinmaa joka on enemmän tuttu pienoisrautatie maailmasta oli ostanut oman tundran ja kävi tallillani projektinsa kanssa. Hänelläkin oli oli ongelmia multifunktionin kanssa joka teki samaa kuin minulla eli buuttasi itsensä. Hänellä buuttaus tapahtui ajon aikana 1 ja 3 vaihteella mutta ei keskivaihteella. Lähdimme purkamaan ongelmaa samalla tavalla kuin oman tundranikin kohdalla eli kokeilimme omaa sähkönsyöttöä servolle joka ei auttanut. Kokeilimme myös irtoservolla ja sama ogelma säilyi. Teimme myös vaihdelaatikon servon uudelleensijoittelun ja siirsimme servoa hieman sivusuunnassa jolloin saimme suoran linkkilinjan vaihdelaatikkoon sekä sovitimme linkin uudelleen täsmämittaan. Ajatus oli että jos servoon jää työntöä päälle kun on äärivaihteet käytössä ja buuttaus tapahtuisi sen takia.. Ei auttanut tämäkään. Pitkän ihmettelyn jälkeen tiimikaveri tr4nsporter ehdotti että josko ongelma olisi moottorissa.. Irroitimme moottorijohdot ja kokeilimme ilman moottoria. Nyt toimi moitteettomasti. Kytkimme piuhat toiseen moottoriin ja vielläkin toimi.. Totesimme että vika luultavasti tässä Tamiyan vakio 540 sarjan moottorissa.. Hovinmaa vaihtaa uuden moottorin vaihdelaatikkoon itse kunhan kerkee joten innolla odotan toimiiko kokonaisuus uudella moottorilla.

aFox

Täytyy kyllä sanoa että hieno on peli! Ja vielä oikean merkkinenki  :grin:

Josajas

Moottorin vaihto ei auttanut ylläolevaan vaivaan. Ongelma piili selvästi virtasyöpössä servossa. Alturnin voimakas AAS-752MG servo vaihdelaatikolle söi ilmeisesti liikaa virtaa ja MFC-02 multifunktionin virtarajoitus aina buuttasi. Hain uuden Savöxin SC-0254MG perusservon Hobbyfactorista (sain heidän viimeisen tällä erää), asensin paikoilleen ja kokonaisuus pelitti kiukuttelematta sen enempää niin telineessä kun pihallakin. Siitä innostuneena aloinkin ja jyrsiä uutta telinettä alumiinista jotta saan modattua molemmat servot vierekkäin etupyörien kohdalle runkopalkkien väliin. Toinen telineen puoli ja valmistuikin liki yötöinä perusjyrsimellä. Tarkoituksenani on lyhentää alkuperäinen tarpeettoman pitkä ja monimutkaisesti linkitetty ohjausvivusto. Samalla jätin Hobbyfactorille tilauksen uusista pehmorenkaista vanteineen ja vinssistä sillä täytyyhän Tundrassa vinssi olla. Puhuivat viikosta ja koska tämä oli ensikokemukseni heistä jään odottelemaan lupaustaan. Kiitokset Buttenmeisterille vinkeistään ongelman ratkaisussa. Hain myös suosituksestaan Hobbypointista uuden Multiplex Smart SX9 Flexx ohjaimen, mutta sen kanssa en ole vielä päässyt sinuiksi. Muutama sen laajennusosakin, jolla siitä tehdään 9 kanavainen,on vielä tilauksessa.

4wdkanootti

Olen tainnut tässäkin säikeessä jo epäillä, että virran loppumisen lisäksi, maadoituksen linjan taso vaeltelee suurimman, eli ohjausservon, virranvaihteluiden mukana!
vaikka laittas 10a becin tuottanaan plussaa, ni miinukset läpäsee saman. Silti miinukseen verrataan toimintoja.
Numeroina: 5v10a on 50 wattia. Halvemmista servojen jatkojohdoista tolla kuormalla häviiä monta wattia, aikaansaaden merkittävää volttien muuttuilua miinusjohtoon pitkän piuhan eri päissä. Siitä sekoilu ja resetoinnit mun mielestä johtuu.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Buttenmeister

Nyk kun asiasta kirjoitit 4wdkanootti niin mullakin kävi jossain vaiheessa mielessä että oikohan pitänyt kokeilla becin käyttöä... En vaan nyt muista miksi en kokeillut.. Taisi sitten unohtua koko asia.. Tänään otin ekat videot multifunktionin ja vinssin toiminnasta mutta kerkeen vasta viikoloppuna tehdä videokooste youtubeen asiasta.. Sen verran vinssiä kokeilin että vetää maalatulla betonilattialla "nahkoineen" G-Maden sawbacvkin. No toki tundra on pikkasen painavampikin  :azn:. Alla pari fiilistelykuvaa.. eli ei mitään uutta..

Master Calgar

On se vaan niin pahuksen komia  :grin:

Ainoo on, et jos nuo keulan tähtipääruuvit sais vaihdettua johonkin toisenlaisiin. Nyt paistaa aika pahasti skaalamaisuudesta läpi tuollaset. Mut muuten kyllä mahtavaa jälkeä.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Master Calgarille tiedoksi että keulaan on uudet "skaalapultit" tulossa! Kiitos vinkistä  :grin:. Sain vihdoin ekan videon tehtyä ja jaettua youtubessa.

https://www.youtube.com/watch?v=jgg05QL1-RQ&feature=youtu.be

Buttenmeister

Tuli viellä mieleen että miksikäs ei voisi laittaa autoon BT vastaanottimen ja kuunnella sitä kautta vaikkapa musaa ......  :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=HEORIhdlDJ4&feature=youtu.be

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: Buttenmeister - 30.09.14 - klo: 21.35
Tuli viellä mieleen että miksikäs ei voisi laittaa autoon

Tuo on täysin oikea asenne  :azn: Jos sen voi autoon laittaa, niin miksipä ei laittaisi, kun taitoa ja tahtoa on!  :laugh:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

No nyt on se keulan ruuviepäkohta korjattu  :wink: