Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kopio Losi 5ive-T on täällä

Aloittaja SavageRS, 07.04.14 - klo: 13.02

M1k4

#210
Tekasin lumi-/kurasuojat.
Tonnilla saa kahvikupin..noin niin ku kaupan tekijäisiks.

M1k4

Mukana tullu bensakannu on aika kätevä, ei tarvii ynnäillä paljonko mitäki tuloo.
Eteen ja keskelle 60000, taakse 30000 rasvat.
Kytkin käännetty ns. nurinpäin.

M1k4

Ilmanputsarin lumisuojaks kelpas vain Saksalainen laatu, Lidlin rahkapurkki sopi ku nakutettu :grin:
Ei oo ollu ongelmia lumen suhteen.

M1k4

On saanu luntakin tupaan.

M1k4

#214
Etu-ja takapään "alasuojiks" kelpas emännän leikkuulauta :cheesy:
Samalla vaihoin 10mm pitemmät ruuvit.

M1k4

#215
Pohjaan tuli patti ulospäin, kun ns. jarrupalojen ruuvi otti ja irtos. Oli näemmä menny rattaan ja pohjalevyn välistä. Pultti löyty auton pohjalta hivenen kärsineenä.

M1k4

#216
En tiiä onko kellää hajonnu vetokäynnistin niin ku mulla hajos. Kaikki sisukset lähti irti ihan juurmutineen ja jouskin näytti vähän oudolta :shocked:
Kesti tasan kolme viikkoo ja n.1,5l

M1k4

#217
Ite tehtyjä alu tukia, kiina niveliä ja huonoja suojakumeja.

M1k4

#218
Nii ja tärkein meinas unehtua, nimittäin päivän rälläilyt. https://www.youtube.com/watch?v=uY3mOAynwfo
Laitellaan lisää infoo ku jotai autosta halvaantuu.

M1k4

Ja täällä taas. Autolla poltettu n.6l bensaa ja nyt tästä kotterosta halvaantu kytkinkello. Hajos niin nätisti et sain palat kasaan ja hitsillä kiinni, en tosin tiiä miten pitemmän päälle kestää. Mutta nyt ois kymysys, että miten on porukoilla kestäny Losin oma kello, jossa kaiketi on myös muutama reikä. https://www.modelsport.co.uk/losi-5ive-t-clutch-bell-hardware/rc-car-products/370261 Vai ottaako varmanpäälle ja tilaa umpinaisen kellon.

Pari kuvaa hajonneesta kellosta.

Lehtibakka

Ohhoh. Onpas pahasti kilahtanut tuo kytkinkello. Näyttää pelkästään materiaali antaneen periksi väsymisen seurauksena.

Losin orkkis kelloissa ei tietääkseni tuollaisia ongelmia ole ollut. Tai ei ainakaan silloin ollut kun itse Losilla ajelin kilpaa.

M1k4

Oisko raju lämmönvaihtelu näin talvisaikaan osa syyllinen tuhoon ja lujaakin lujempi kiinan rauta :grin:. Tilasin yhdestä palikasta sorvatun umpikellon. Porailen jäähdytys reikiä jos tarve vaatii.

koippa

On sitä kajahtanut yx virikello kokonaan. kehästä puuttu palanen.

Mut syy löytyy todennäköisesti muualta kuin kytkinkellosta tässäkin tapauksessa.

M1k4

No nyt tästä kiinailmiöstä meni kone. Kesti n.11 litraa ajella. Ei lähteny enää käyntiin, lupaili vaan mutta ei jaksanu, kasteli tulpan vaikka kipinä tuli, joten pistin räikän purkupuolelle.

Kk:n yläpään neulalaakerista putos osa neuloista pöydälle. Välystä oli aika reilusti.
Jäljistä päätellen männän päällä on ollu jotaki ylimääräistä. Männässä on myös outo valuvika, keskeltä kuopalla.

M1k4

Sylinterissä näkyy myös joitakin jälkiä.
Männänrenkaan katkosväli oli 0,20.

M1k4

#225
Kuuluuko imuaukossa olla tuommonen outo patti, vai onko kyse vaan kiina laadusta?
Imusarjan ja sylinterin välinen tiiviste ei ollu ihan sattunu kohilleen.

M1k4

Ei muuta ku uutta myllyä tilaukseen...ei muute oo sitte kiinalainen :wink:

JoniH

#227
Outo patti estää männänrenkaan nirhaamisen alakuolokohdassa,

kova kaveri laittaa uuden männän ja vauhtia, riippuu onko pinnoite poistunut paikalta,
tai sitten uusi sylinteri ja mäntä

kannattaa käydä läpi imupuolen suodatus koska jotain tuolla on ollut ylimääräistä, tai sitten neulalaakerin tavara liikkunut siellä
näyttää rasitusmurtumalta männässä, siitäkin voinut paloja irrota, vaikea sanoa kuvasta,

jotenkin myös karstasen näköistä, kannattaa varmaan tarkistaa öljyn laatu ja määrä,

M1k4

Ilmansuodattimena öljytty tupla suodatin ja bensan seassa MP-Teboil 2T Bike synt. Neulalaakerin osat on nähtävästi saaneeet aikasiks nuo jäljet. Ei korjata kiina konetta. Jäähän siitä kaasari ja jotai muita hiluja käytettäväks tulevaisuudessa.

M1k4

Tarkempi tutkailu paljasti, että mäntä ois halki (ei pysyny crc sisällä) mikähän tämän on voinu aiheuttaa? jotta osais varoo uuden myllyn kanssa.
Alakuvassa mäntä sisältä.

M1k4

#230
Ei oikein tienny minne tään lykkää, joten pistin tänne. Tuli väsättyä tämmönen lelun mekkaus/tuunaus teline.
Voi olla tuttu jostai verkkosivuilta :roll:

M1k4

#231
ja tässä auton kanssa. Saa joko ysikymppi kulmaan tai neljäviis. Koko auton voi purkaa osiks, ainoastaan pohjalevy jää kiinni telineesen. Korkeutta voi säätää välillä 95cm-146cm.

M1k4

#232
Niin ku oli puhetta, että "Ei korjata kiina konetta" tuli tämmönen tilalle :cool: Pesee muuten viilatut kingit sata nolla :grin:
edit: ja niille jotka aikoo tämmösen auton hankkia, suosittelen ihan suoraan rullaavaa versiota, koska koneen vaihdatte joko pakosta tai kyllästymisestä, servot on aikas kulutus tavaraa ja mulla meni vastarin antenni poikki vastarin sisältä. Ei jaksa, ei viiti, ei hermo :evil: kestä sitä koaksiaalikaapelia tinata kasaan. Tilalle hankin Sanwa MX-V:n Saksanmaalta.
edit: edit: kyllä näistä rahalla hyvä tulee...

M1k4

No niin, pidetäänpä pien höpötys tuokio. Nyt tuolla uudella koneella on ajettu n.13h ja itse kone on toiminut moitteettomasti, mitä nyt pari käynnistintä menny ja kytkinkellon laakereita, kytkinkello, kytkimiä, mutta nehän on kulutustavaraa kun pölyisissä olosuhteissa ajaa. Kytkikello tosin antautu kun lähti se keskitappi irti kelllosta(Rovanin kello). Asensin tuommosen Vertigon lukon lauantaina ja sunnuntaina kävin montulla ajamassa niin meni takaa oikealta vetari poikki :shocked:. Onko syy yhteys tuossa lukossa vai muuten vaan huonoo tuuria, onko muille sattunu vastaavaa. Hyppyjen alastuloja vetopäällä vältetty. Tilasin pari uutta ja hitsasin vanhan kasaan, ettei harrastus kärsis.

M1k4

Täällä taas! No nyt sitte katkes toisenpuolen vetari, lähes samasta kohti ku se toinen. Oisko syy kuiteski helkkarin kuluneissa diffikupeissa, jotka oli jo vaihdettu puolelta toiselle. On meinaan aika reilu tyhjä liike vetarin tapilla, eikä tuo soramontun rynkytys ainakaan parantanut asiaa. No ei siinä vielä kaikki, takadiffin kuori oli hajonnu samalta puolen ku vetari ja vetoakselin ristinivelen tappi oli poikki, jonka sain tehtyä 4mm poranterästä. Kaikki kupit tilasin uudet ja vanhat täytin hitsaamalla. Takadiffinkin kerkesin tilata jo viikonloppuna, oisko ollu joku aavistus tulevasta, tosin sainhan sen keskidiffistä jääneellä kuorella kojattua.
Jännityksellä ootellaan mitä hajoo seuraavaks.

M1k4

Mihin tää maailma on menossa, kun ei voi etes Biltemaan luottaa :grin:. Ostin pari(4) 5mm pikaporanterää vetarin sisäpään tapiks ja pistin yhden niistä tehtäväänsä suorittamaan(eka ja toinen kuva). Bilteman terät on täyttä p**kaa :angry:. Näin tarinoi Biltema, "Pikateräsporanterät HSS Titaanipinnoitettuja, ristihiottu kärki, kestävät käytössä pitkään. Titaanipinnoite muodostaa tehokkaan lämpösulun ja antaa paremmat leikkuuarvot. DIN 338." kaipa se on se kärki mikä kestää eikä tyvi mistä tapit tehdään, niin ja vielä väärin käytettynä ei voi vaatia kestävyyttä... olihan sillä ajettu kokonaista tunti. Kolmas kuva missä on joku iän ikuinen terä laitettu hyötykäyttöön jo 13.5, eikä oo kulunu yhtään. Joo, joo ja akselin päässä ei suinkaan ole poranterä vaan, 3mm kierretapin pätkä mikä katkes sisään, ku meinasin hienostella, mutta otin sittemmin miehiset konstit käyttöön ja heppasin tapit hitsillä kiinni :cool:.

JoniH

Kyllähän se kunnon Amerikan rautaa pitää tapeissa olla,
DDM
Phatdad
FLM

M1k4

Purin uteliaisuuttan etuvetarin pöydälle ja kappas sehän oli kiero ku mehtäsian kyr*ä :shocked:, mutta tappi oli ehjä ja lähes kulumaton, vaikka oli alkuperäinen. Kestää se näemmä Kiinan rautakin kun on oikeassa paikassa :wink:, eikä kuppikaan näyttäny kuluneelta. Ei muuta kun akseli suoraks ja paikoilleen.
Oli pohjan suojana ollu 5mm leikkuulauta kulunu läpinäkyväks soramontulla rällätessä. Pitänee veistää uus, jos tekasis pellistä ni vois kestää vähän pitempään.

tvih

Ai että ku tämmönenkin vois olla kiva peli, varsinkin KM X2 Deluxe-mallista kuulin suosituksia eräässä keskustelussa, katsellut tässä sitten erinäisiä videoita sun muuta näistä. Haaveiluahan tämä tosin vaan on - enhän minä tuommoista sais kuljetettua edes mihinkään kun en 1:1 autoa omista. Tuo testaamista vaille oleva HPI:n nitro-Savagekin on jo ihan rajamailla, hädin tuskin mahtuu reppumalliseen kuljetuslaukkuuni ilman renkaita. Ja ei täällä Jyväskylässä oikein olisi missä edes ajaa sikäli, että tuo kyllä varmasti repis tuon 1/8 saviradan aika tehokkaasti (varsinkin kun ei sitä nykyisellään oikein edes huolleta muutenkaan). En oikein mistään monttuajelusta ym. niin välitä.

Realistisesti joutuu näissä pienemmissä autoissa pysyttelemään ja niitä on jo monta ja pari muuta suunnitteluasteella, mutta aina voi haaveilla :) Eihän tämmöinen mahdottoman hintainenkaan sinällään olis, näköjään jotain 870 euroa toimitettuna tuo deluxe-malli, satkun vähemmän perusmalli. Kuitenkin TLR SCTE 3.0:aankin mennyt noin 650 euroa eikä siihen edes ole laskettu servoa ja radiota/vastaria kun ne oli ennestään (ja ekaan autooni, Asso B5M:ään onnistuin laittamaan vielä enemmän kun ei ollut tietoa silloin yhtä paljon kuin ostointoa...). Ja kun on bensakone niin ei tuo menonestekään olis niin mahdottoman hintaista kuin nitroautossa (sen takia tuo monsterikin toistaiseksi testaamatta), ja sen puoleen tuokin että olisi talvellakin ajettavissa toisin kuin nitro ja oikeastaan sama sähkövärkkien kanssa, eipä ne akut hirveästi pakkasesta tykkää.

M1k4

Voi sen radan tehdä sinne soramontulle.. :wink: