Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas VLX-3

Aloittaja Tumii75, 20.04.14 - klo: 23.33

Tumii75

Ja jos tälle kyselylle oli aihekin olemassa, niin halolla päähän( en huomannu taaskaan). Avittakaas vähän, vlx vilkuttaa kohta slash:llä lähdön jälkeen punaista lediä, on sitten autolla ajettu muutama akku putkeen tai kylmiltään heittäytyy tuollaiseksi. Vilkuttelu on suht rauhallista. Mieleen tuli et lämpösuoja olisi  syynä,mut jos auto on ollut viileässä ilmassa jonkin aikaa eikä ulkona ole paljoa 10 astetta enempää, niin missä se vika on? Sähköhäikkää,mut kohde hukassa.  Sama auto on tehnyt vastaavaa joskus kuumallakin ilmalla ,mutta en muista mitä tuolloin ajokille tullu tehtyä,kun on ajoa jonkin ajan päästä kyennyt jatkamaan......
Opettelee vasta olemaan mukana,joten ymmärrettäköön se asia...

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Tumii75 - 20.04.14 - klo: 23.33
Ja jos tälle kyselylle oli aihekin olemassa, niin halolla päähän( en huomannu taaskaan). Avittakaas vähän, vlx vilkuttaa kohta slash:llä lähdön jälkeen punaista lediä, on sitten autolla ajettu muutama akku putkeen tai kylmiltään heittäytyy tuollaiseksi. Vilkuttelu on suht rauhallista. Mieleen tuli et lämpösuoja olisi  syynä,mut jos auto on ollut viileässä ilmassa jonkin aikaa eikä ulkona ole paljoa 10 astetta enempää, niin missä se vika on? Sähköhäikkää,mut kohde hukassa.  Sama auto on tehnyt vastaavaa joskus kuumallakin ilmalla ,mutta en muista mitä tuolloin ajokille tullu tehtyä,kun on ajoa jonkin ajan päästä kyennyt jatkamaan......

Tämän kun syöttää googleen, niin tulee aika paljon tietoa.

traxxas vxl red light flashing
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

4wdkanootti

Traxxas tuote kuitenkin. Mielestäni allekirjoitus ja yrittäminen  täyttyvät, ja ASIA ansaitsee vastauksen.

Hidas punanen välkky, on" Low-Voltage Detection on". Mallit joissa LVC taidot ovat.
Siis nopeudensäädin osaa laskea lipoakun kennot, valita 2 vai 3 kennoinen, ja sen mukaan ei anna ajaa alle lipoakun kestokyvyn. Hyvä asia, jos ajoitkin lipoakuilla.

Jos ajat NiMH akuilla, saa tuon kytkettyä pois päältäkin. Pistän linkin videosta jossa se tehdään.
How to turn Off Low Voltage Detection on a Traxxas VXL 3s

(siis päälle. 1 pikkupainallus et ledi sammuu, ja perään nappi pohjassa kunnes ledi syttyy eri värisenä.)

Tunnistusavuksi:
NiMH, jotka näyttäisi kutistesukan alla koostuvan hyhyitten keskikoon patterien seteistä. Ei muita johtoja, kuin plus ja miinus.
Lipo akuissa rakenne koostuisi levyistä. Niissä on myös ihan aina pikkujohtonippu balansointia varten em päävirtojen lisäksi.

Voltit tietysti loppuu nopeudensäätimeltä myös silloin, kun niitä ei perille tule!
Siis likainen tai viallinen liitin, lataamaton tmss tyhjä akku, tai vioittuneita kennoja akussa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Mölli

Kyllä tältä palstalta apua saa, mutta kannustan mielummin oma-aloitteisuuteen varsinkin sellaisissa asioissa jotka ovat manuaalissa tai löytyvät googlesta pienellä vaivalla.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Henripit

Onkos kukaan purkanut tuota vlx-3:a? Onnistuin katkaisemaan virtajohdon liittimen juuresta. Kolvausvirityksellä toimii, mutta onko mahdollista vaihtaa pelkkää johtosarjaa?

aFox

Onko velineon 3500 moottori tuollainen teillä työnnettäessä? Ennen 2014 uutena ostetut.

Stampede / Velineon

jonikon

Lainaus käyttäjältä: aFox - 27.11.14 - klo: 11.10
Onko velineon 3500 moottori tuollainen teillä työnnettäessä? Ennen 2014 uutena ostetut.

Stampede / Velineon

Pinion ja Spur ok?
Moottorin- ja pukinlaakerit ok?

Epäilen ettei moottorista kuulu tuo rutina. Kuulostaa enemmän spurrin ja pinionin yhteislaululta.

aFox

Lainaus käyttäjältä: jonikon - 27.11.14 - klo: 12.25
Lainaus käyttäjältä: aFox - 27.11.14 - klo: 11.10
Onko velineon 3500 moottori tuollainen teillä työnnettäessä? Ennen 2014 uutena ostetut.

Stampede / Velineon

Pinion ja Spur ok?
Moottorin- ja pukinlaakerit ok?

Epäilen ettei moottorista kuulu tuo rutina. Kuulostaa enemmän spurrin ja pinionin yhteislaululta.

Moottorista tulee. Uusi moottori on ja rattaat ja muutenki voimansiirto just rempattu. Entinen moottori rullaa täysin ilman vastusta nii aattelin kysästä kuuluisko senkin olla tollainen vai onko muuttunut kun tää on uus 4pole malli. Tai siis rattaistahan tuo ääni tulee mutta sen takia ku moottori vastustaa pykälillään noin paljon.

4wdkanootti

Vielä 2-pole koneita on freerun rakenteella. Ei siis ole rautasta (ferriittistä) käämierottelijaa, pelkkää kuparia. Ilman sähköpiiriä kuparissa ei tule magneettikenttää.
4-pole koneissa on se rautarivistö, joten magneetti tekjee segmenttien mukaan nytkähdyksiä luonnostaan.
Tarkempi magneettikenttä, siis parempi hyötysuhde, vaihdossa sille rullaamiselle.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

aFox

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 27.11.14 - klo: 19.08
Vielä 2-pole koneita on freerun rakenteella. Ei siis ole rautasta (ferriittistä) käämierottelijaa, pelkkää kuparia. Ilman sähköpiiriä kuparissa ei tule magneettikenttää.
4-pole koneissa on se rautarivistö, joten magneetti tekjee segmenttien mukaan nytkähdyksiä luonnostaan.
Tarkempi magneettikenttä, siis parempi hyötysuhde, vaihdossa sille rullaamiselle.

Ei siis selvinny vieläkään onko toi entinen moottori rikki vai nopari  :shocked:

Ennen oli hyvä testata ajon jälkeen rullaako hyvin niin tiesi jäikö paikat mihin kuntoon vaan nytpä ei voikkaa testata ku löysäämällä moottorin irti spurrista :undecided:

aFox

Sattu silmään ulkomaiselta foorumilta että entinen taitaa olla vapaasti pyörivä ja joku oli ihmetellyt tuota uutta kun ei pyörikkään vapaasti.

Tänään tuli testattua ekaa kertaa... Noh ongelmahan se taas tuli  :angry: Onko kellään muulla vastaavaa sattunut? Auto oli pakkasessa muutaman tunnin ja akku lämpimässä, sitten ajelulle mutta eipä lähde ESC tulille. Käyntiin lähtee ja vihree valo syttyy vaan sekunnin päästä sammuu. Eikä auta mikään mu ku viedä sisälle ja kappas siellä se parin minuutin päästä alkaakin toimia. Sitten ulos ajamaan ja toimi hyvin.

Nyt sitten kokeilin uusiks laittaa ulos ja virrat päälle, sama homma ei lähde. Sisälle taas ja noin minuutin päästä lähti. Ei kai noissa oo mitään alilämpö suojia tms? Entinen malli kyllä lähti pakkasestaki.

aFox

Voi kele kun alkaa kärsivällisyys loppua tämän romun kanssa :roll:

Nyt sitten päästi uus nopari savut pihalle... Eikö näissä lie mitään suojausta väärinpäin pyörimistä vastaan vai muuten vaanko on näin huono! Tilanne oli että mäkee hiljakseen alaspäin valui taaksepäin auto ja aloin hitaasti kaasuu lisäämään eteenpäin niin eikös se perus liikkeelle lähtö rynkytys kestäny vähä pidempään ja siihen hyytyi meno, beciin kytketyt valot alko vilkuttaa hulluna. Koppa pois ja painoin virrat pois niin savut nousi kytkimestä ja sitte akku pois vähän jäähdyttelyä ja kerran testi niin savuahan sieltä nousee....

Oisko käyny niin ettei nopari tienny mitä tehdä kun auto valui taakse päin ja eteenpäin kaasua oli.

Oiskohan tän noparin tilalle mikä sitten parempi korvaava malli? Jonkun muun merkkinen ku Traxxas!

Zufee

Heittäisin äkkiseltään sen kummemmin miettimättä Hobbywing EZRUN-WP-SC8

EuroRC:ltä kliks

aFox

Onko tuo ihan toimiva (tai siis kestävä) merkki? Tarviikos tuommosiin jonku ohjelmointipalikan lisäks?

Zufee

Hobbywingiä on haukuttu todella hyväksi, en olisi itsekään muuten sellaista hankkinut  :cool:

hth1

Terve.En äkkiä löytänyt omaan ongelmaani vastausta vanhoista viestiketjuista? Eli:  Itsellä Traxxas VXL-3s nopari joka tekee välillä niin että moottori vain päästää pienen metallisen äänen mutta ei liiku. Kun pikkasen tuuppasee autoa lähtee sitten menemään ja minusta menee kuten pitääkin. Jos jarruttaa ja samantien pakittaa toimii mutta jos jää odottamaan hetkeksi ennen kuin painaa taas kaasua ei lähde vaan taas ns hiljainen valitus kuuluu. Vanhoissa harjattomissa "virimoottoreissa" ollut joskus samantapainen eli vauhdissa ei sammu mutta kun esim koittaa pakittaa ei lähde mutta kun tuuppaa autoa niin matka jatkuu. Ja noi moottorit olen "herättänyt" ruiskuttamalla vähän wd40:stä sisään niin on taas toiminut. Mutta nyt vika noparissa, koitettu toisella moottorilla ja teki saman. Voiko nopariin laittaa sisäl esim tota wd40:stä vai onko jotain tehtävissä kun ei kuitenkaan ole täysin mykkä? Kiitos vastauksista etukäteen
TAMIYA, MARUI JA TRAXXAS

200t

Onkos uudet Velineon combot 4 pole moottorilla?  onko ongelmaa käyttää vanhaa vxl säädintä ja uutta mosaa keskenään tai toisinpäin? 

jon.lindgren

Veikkaan että uusi säädin toimii hyvin molempien koneiden kanssa. Mutta mitä vanha säädin tykkää 4-pole koneesta on sitten toinen juttu... Ehkä TRX:n omalta foorumilta löytyisi vastaus.

hth1

Auto, 4wd Slash VXL tullut mulle hpi:n combon kanssa ja ollut aina mieles laittaa siihen Velineon combo. Ostin siis käytetyn Velineon noparin ja käytetyn Velineon moottorin. Mulla Stampedes vastaava combo ja koitin tätä ostamaani noparia sen vastaavaan moottoriin ja teki saman eli välil kuuluu vaan äänähdys ja koittaa pyörittää moottoria mut ei tapahdu mitään. Ja stampeden noparilla tämä käytetty moottori toimii. Eli ostamassani noparis vika ja siis ostinkin sen osittain tietäen että jotain vikaa on. Tykkään vaan itse noista velineoneista (jokaisella oma mieltymys:) ) ja siksi halusin sen tähänkin hankkia. Yleensä olen vaan tottunut ainakin harjallisten kanssa et se on joko ehjä tai täysin rikki, ei toimi välillä. Se pani miettimään et voisko jollain "elvyttää" noparin?
TAMIYA, MARUI JA TRAXXAS

hth1

Rupesi toimimaan jo paremmin kun ajoin vaan koko ajan enkä hirveästi helpannut kaasusta:) Katotaan miten jatkossa menee?
TAMIYA, MARUI JA TRAXXAS

aFox

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 13.02.15 - klo: 18.08
Hobbywingiä on haukuttu todella hyväksi, en olisi itsekään muuten sellaista hankkinut  :cool:

Tälläinen tuli tänään postissa kun alkoi tympimään nää vakiot VXL3S:t. Vanha pätkii lipocutoffia välillä vaikka ois yli 12V jännite ja uus ei "startannu" pakkasessa uutuuttaan ja sitten vielä päästi savut pihalle. Ei vaan ollu käypäset liittimet moottorille mukana, joutu pistämään taas tilauksen  :cheesy:

Zufee

Kuulemma hobbywing on aika kärkäs lipocutoffin suhteen. Aika aikaisin katkaisee potkut.. Itse laitoin 3.2V rajaksi, niin siltikin on 3,6-3,8V /kenno.

aFox

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 02.04.15 - klo: 21.35
Kuulemma hobbywing on aika kärkäs lipocutoffin suhteen. Aika aikaisin katkaisee potkut.. Itse laitoin 3.2V rajaksi, niin siltikin on 3,6-3,8V /kenno.

Saa nähdä onko noin  :shocked: p*skalla akullahan se kyllä tekee varmaan vaan luulis ettei niin herkkä ois ku tuo vxl, kun sitä on nimenomaan siitäkin moitittu?

Zufee

Nojoo, osa englanninkielisistä foorumikäyttäjistä "tietää" että hobbywing on kärkäs katkaisemaan tehot suht aikaisin.

En tiedä johtuuko omassani siitä samasta, mutta jos lipo cutoffin jälkeen voltit on siinä 3,7V per kenno ja LVC on säädetty 3,2V per kenno, niin on kyse tosiaan joko huonoista akuista tai sitten tuo ESC vain on turhan hanakka suojaamaan niitä akkuja. Tai sitten jopa molempia.

Akuthan löytyvät allekirjoituksesta.

aFox

Tokihan se varmaan suurempi jännite on levossa ajon jälkeen mitä ajaessa on ollut. Mutta tuossahan on hyvä ku voi säätää tuota rajaa. 2.6V jos pudottaa rajan nii jos menis lineaarisesti nii sillonhan akkuun jäis 3.1V  :wink: Toki ei mee suoraan ja varoen pudotettava rajaa mieleiseksi.

jon.lindgren

Merkitsevää on se, kuinka alhaalla jännite käy eikä se, mitä ajon jälkeen mitataan.

Zufee

#26
Niinpä. Mutta jos 10min ajon jälkeen kyykkää, niin
A) onko akut huonot
B) lvc turhan hanakas.


Eikä ole mitään speedruneja, vaan perusbashausta 2/4-3/4 kaasun asennolla.

Kerroin vain mitä englanninkielisillä foorumeilla on kerrottu.

aFox

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 03.04.15 - klo: 10.25
Niinpä. Mutta jos 10min ajon jälkeen kyykkää, niin
A) onko akut huonot
B) lvc turhan hanakas.

Voimansiirto jos jumii tai vaikka liikaa pitoa tai välitykset raskaat nii vaikuttaa myös. Itellä oli jämyt nastat nii kesti akku 15-20min. Sitte vaihdoin pieniin nastoihin nii ajoaika 45min. Tuolloin kyykkää hyväki akku helpommin.

Tuo lvc sais kyllä omastaki mielestä olla paremmin säädettävissä. Sais vaikka itse määrittää ajan kuinka kauan pitää olla rajan alle että laukasee suojan.




Zufee

Totta, tuntuu vain että itsellä löytyy kaikki viat, kun taas tuntuu muilla kestävän lähestulkoon pääsääntöisesti sen 25-35min akkuparilla täydellä kaasulla ja kaamealla lumikuormalla.  :shocked:

Vakioratastukset, vakio truggyrenkaat. No mutta minä veikkaan että akut kyykkää. Nopari toimii varmasti täydellisesti  :azn:

aFox

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 03.04.15 - klo: 13.19
Totta, tuntuu vain että itsellä löytyy kaikki viat,

Sama täällä :undecided: no pikkuhiljaa tässä oppinu ainaki tän auton oikut kun kaiken on saanu sepittää :laugh: