Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Scorpion 2014

Aloittaja Mäkistation, 24.07.14 - klo: 18.33

Mäkistation

Tehdääs tälle nyt ihan oma aiheensa kun näitä alkaa rantautumaan omistajilleen.

Scorpion 2014 on Kyoshon ensimmäinen uudelleenjulkaisu, alunperinhän Scorpion esiteltiin 1982.
Heinäkuun alussa kauppoihin tullut auto on pääpiirteittäin alkuperäistä vastaava, kuitenkin jonkinverran päivitettynä. Tässä linkki Kyoshon sivuille:
http://www.kyoshoamerica.com/Scorpion-2014-Kit_p_23152.html

Tänään oma autoni saapui A Main Hobby:ltä. Autolle kertyi hintaa hieman yli 200€ posteineen ja veroineen.
Laatikkokin on kuin 80-luvulta:



Osittain koottuna:

Tämä oli minun ensimmäinen täysin itse kokoamani auto. Ohjeet olivat selkeät ja kasaaminen olikin helppoa.
Pari paikkaa meinasi laittaa hanttiin:
1. Iskarien ilmaaminen vaati useamman yrityksen ja kärsivällisyyttä. Tälle ei ollut oikein kunnollista ohjetta.
2. Takatukivarret. Ilman säätöä vetoakseli ei pääse sulavasti liikkumaan ja n. puolessavälissä joustomatkaa se tökkää vastaan. Tukivarsia hieman ulospäin vedättämällä ja samalla ruuvia kiristämällä tukivarret ja vetarit alkoivat liikkumaan sulavasti.
3. Servolta ohjaukselle menevä tanko. Tätä ei raa'alla voimallakaan saanut paikalleen servosaveriin, pitänee lenkkiä koettaa varovasti lämmittää ennen asennusta.

Jonkin ajan kuluttua auto olikin sähköjä ja maaleja vaille valmis:


Itse teen tästä alkuun laatikon kuvia muistuttavan, myöhemmin voisi hankkia optio-osina saatavana olevat erivärisen radioammeen ja spoilerin, joita saa mustana sekä punaisena tuon keltaisen lisäksi. Periaatteessa Beetlen korinkin pitäisi tähän sopivan, jota ainakin Marwan ja Team Bluegroove (TGB) valmistaa reprona.
Moottoriksi hankin Le Mans Stock 05 vakiokoneen ja nopariksi Tamiya TEU-105BK:n. Servo vielä on hankintalistalla. Tekniikkaa päivitetään tarpeen tullen, mennään noilla nyt alkuun.

Josko ensiviikon mittaan pääsisi jo ajamaan. :azn:

Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

pasimysiini

On se hieno. Menit sitten vintagesähköillä?

Mitäs kaikkea kyösti päivitti tähän uuteen? En jaksa lukea itse....:)

KaiR

Mulla on HÄMÄRÄ muistikuva siitä, että täysin ohjeen mukaan kasatussa orggis Scorpparissa takarenkaat jäi hieman auraavaan asentoon ja tään myötä vetoakselit joskus putoili liian löyhän sovitteen takia. Viilasinkohan niitä sitten parempaan asentoon?
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Mäkistation

Joo vintage sähköillä alkuun. Olisi mulla tuolla hyllyssä joku Hobbywingin harjaton combokin oottamassa asennusta johonkin, kattoo nyt.

Päivitetty tuossa on vissiin enemmän tai vähemmän kaikki. Jos ei muuten niin materiaalien suhteen. Jossain joku meinasi, että suurinosa osista passaisi siihen alkuperäiseenkin?

Ja ei tuossa ole kyllä pelkoa vetareiden tippumisesta, välys meinasi olla liiankin tiukka kuten sanoin. Asia on noteerattu maailmallakin.

Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

kyoshodbx

Oma scorpari on vielä laatikossa oottaa parempaa hetkee.mutta kuulin tuossa sähköjä etsiskellessä, semmosta että alkuperäisen alumiini oi ollu tosi huonoo eli tukivarsia on joutunu uusimaan.ootteko löytäny tähän varaosia jostain? Amainista katoin mut ei ollu.

Mäkistation

#5
Tuon 6061T6 alumiinin pitäisi olevan sitä parhainta mitä tuossa voi käyttää. Alkuperäisisssä tosiaan on ollut ongelmana tukivarret ja runkopalkit ovat taittuneet melko helposti.

Banzai Hobbylla näyttäisi olevan jo ihan OK valikoima osia, joitain optio-osiakin siellä pyörii:
http://banzaihobby.com/radio-control/rc-car-parts-body-accessories/kyosho-spare-hop-up-parts/scorpion-2014-re-release-parts

E: Nyt tuli oikein silmäiltyä tuota auton manuskan varaosa/optio-osien listaa ja siellähän on vaikka mitä kivaa tiedossa, mm. valosarja turvakehikkoon kiinnitettäväksi sekä Le Mans 490 moottori, ilmeisesti 30-kierroksinen hiilimotti. Jännä nähdä koska näitä nähdään kaupassa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

kyoshodbx

Sen verran aloittelin että pakettia auoin.en pusseja mutta muut.sitä ratasdiffiä ihmettelin että miten on nykyaikaan saatukin vanhan oloinen aikaiseksi.luulis että on kiviä sisällä, tarkistin oli 4 pikkuratasta ja vaseliiniä.pysyisköhän siellä jokin öljy?vai onko minulla nyt se maanantai kappale.miten muitten diffit toimii?

mikari

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 25.07.14 - klo: 21.10
Sen verran aloittelin että pakettia auoin.en pusseja mutta muut.sitä ratasdiffiä ihmettelin että miten on nykyaikaan saatukin vanhan oloinen aikaiseksi.luulis että on kiviä sisällä, tarkistin oli 4 pikkuratasta ja vaseliiniä.pysyisköhän siellä jokin öljy?vai onko minulla nyt se maanantai kappale.miten muitten diffit toimii?

Kyl se diffi varmaan vertyy ku vähän poralla pyörittelee? Tai muutaman akullisen.
Kiitos 20 vuodesta!

Mäkistation

Rahisi se diffi mullakin. Paikalleen asennettuna alkoi pelaamaan ihan kunnolla.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

jerzirccar1

Kundit hei.
Jos tarvitsette hiukan puffata tätä alustsa niin hiilikuidusta olen tehnyt kaikki nuo levyt.
Esim iskaritornit. Takatukivarsien levy. Voimansiirron päällislevy.
Lupaan että ulkonäkö ei petä.
Nyt joku miettii että eihän hiilikuitu sovi tähän, no mää sanon että omasta scorpparisti tuli paljon paremman näköisempi.
Yv.nä vaan jos on tarvetta.
Yritän linkittää kuvia tänne noista osista.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

kyoshodbx

Joo omaa scorpariani oon kasaillu.iskarit oli vähän kummat ilmattavat ja takatukivarsia piti vängätä ruuvin kiristyksen yhteydessä.onnex oli vinkkiä valmiiksi niin ei tarvinnu sen enempää päätä vaivata.etu iskaritornien ja rungon väliin lisäsin jälkikäteen milliset prikat.menee kori aavistuksen helpommin paikalleen.kuvat ois mut on edellisten kaltaisia niin en laita suotta tänne.sähköistä kuvan koitan laittaa kunhan saan asennuksen valmiiksi.ootteko koittanu noita tarroja liimata siihen ukon ympärille.vai kannattaako suoraan maalata.vähän aattelin että maalaan kopan valkeella mut mietityttää miten se sopii tuon keltaisen kanssa.tietty jos tilais pohjaammeen ja spoilerin valkeena niin sitten ois hyvä.ei siinä mitään ihmeellistä ollu kaikki meni paikalleen ilman viilailuja.vähän nykyautoihin tottunena ihmetytti tuo rakenne.mut hieno siitä tulee (jos ei maalatessa tyri)

mikari

Rakenne juontaa varmaan ainakin osittain siitä että samasta autosta (automallista) oli tyypillisesti sekä sähkö että takakäynnisteinen polttismalli lennokkistartterilla. Sen lisäksi että auto on 35 vuotias :)

Kiitos 20 vuodesta!

Mäkistation

Mulla ois just tuollain HW kombo kuin tuossa videolla hyllyssä. Pitäisköhän... :shocked:
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

kyoshodbx

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 28.07.14 - klo: 14.21
Rakenne juontaa varmaan osittain siitä että samasta autosta (automallista) oli tyypillisesti sekä sähkö että takakäynnisteinen polttismalli lennokkistartterilla. Sen lisäksi että auto on 35 vuotias :)

noin varmaan.pointti oli että ei oo insinööri helpoimman kautta tuota autoo toteuttanut.toki kyllä kun kahtelee autoo tarkemmin niin samoja säätömahdollisuuksia löytyy jo tuosta kuin nykyautoista.mites kun pinjonia voi vaan kahta kokoo käyttää ja spurri vaihtuu samalla.moottoria ei voi siirtää.niin oisko vaan viilattava moottoripukkiin pitkulaiset reijät et saa pienemmän pinjonin paikalleen.vai onko/oliko noita spurrejakin olemassa useita eri kokoja(siis mukana tuli 2vaihtoehtoa) nyt tuo kone jonka löysin on 11lankainen ja suositus on 27-30.saattaa lähtee lentoon jos ei välitystä lyhennä.

jerzirccar1

Tämän ikäpolven autot olivat monesti suorat kopiot noista sand dune buggeista jotka esim ajoivat kilpaa baja 500.ssa. Miksi no kuin ei ollut muita esikuvia.
Japanilaiset käyttivät palkkirunkoisia autoja ja Italiaiset alumiinirunkoiset. Toiki poikkeuksia on.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

kyoshodbx

Tuommoisia sähköjä meinaan laittaa.toi tamiyan kone jää varakoneeks. Syndicate on jo tinattu valmiiks.mitäs virkaa noi tuommoiset capasitors:sit ajaa, niitä on tuossa tinattuna 3kpl.jos vaihan joskus toisen koneen niin onko nuokin tinattava uuteen.vai voiko ne jättää pois en oo ennen nähny moisia moottorissa.

Mäkistation

kyoshodbx mietti valkoista koppaa, sellainen on jo maailmalla tehty ja hyvältä näyttää:
http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=30&t=35178&start=480#p400032

Ja punainen:
http://blogs.yahoo.co.jp/tanatwo1970/69119335.html

Itse vetäisin tuossa omani Pactran Bright Yellow:lla, yhtäkkiä hyvin sama sävy kuin tuossa pohja-ammeessa.
Ei vain maalauksessa ollut kaikki jumalat ihan samaa mieltä homman kanssa, mutta kyllä kai siitä ihan käypä tuli.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

kyoshodbx

Joo taijanpa kopsata tuon valkeen kun maali on jo valmiiks hyllyssä.punainen on kyllä hienompi mut en kehtaa tilata nyt uutta ammetta kyllä tuo kelta valkeekin käy.

Mäkistation

Nyt olisi oma maalattu ja teipattu:


Aavistuksen tuli liian tumma tuosta kopasta mutta runneri se vain on. Muuten tuo onnistui ihan ok. Kuskin maalasin ulkopuolelta, leikkasin vain palan suojakalvosta pois ja suihkin yli. Tuli aidompi vaikutelma kun ei kiillä ihan niin lujaa kuin altapäin maalattuna. :grin:

Pitää koettaa päivänvalossa huomenna räpsäistä parempaa kuvaa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

pasimysiini

Ai stna että on hieno!

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 28.07.14 - klo: 15.45
mitäs virkaa noi tuommoiset capasitors:sit ajaa, niitä on tuossa tinattuna 3kpl.jos vaihan joskus toisen koneen niin onko nuokin tinattava uuteen.vai voiko ne jättää pois en oo ennen nähny moisia moottorissa.

Eiköhän ne ole aikanaan olleet radiohäiriöitä estämässä, tai siis estäneet moottoria synnyttämästä niitä. Tai vähentäneet ainakin. Että enpä tiedä onko niillä enää virkaa jos gigaisilla ajaa. Onhan se retrompaa kun ne sieltä löytyy. :D

kyoshodbx

Lainaus käyttäjältä: pasimysiini - 28.07.14 - klo: 21.24
Ai stna että on hieno!

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 28.07.14 - klo: 15.45
mitäs virkaa noi tuommoiset capasitors:sit ajaa, niitä on tuossa tinattuna 3kpl.jos vaihan joskus toisen koneen niin onko nuokin tinattava uuteen.vai voiko ne jättää pois en oo ennen nähny moisia moottorissa.

Eiköhän ne ole aikanaan olleet radiohäiriöitä estämässä, tai siis estäneet moottoria synnyttämästä niitä. Tai vähentäneet ainakin. Että enpä tiedä onko niillä enää virkaa jos gigaisilla ajaa. Onhan se retrompaa kun ne sieltä löytyy. :D


joo hyvä tietää.moottorin vaihtokun tulee ajankohtaiseksi niin sit ne lähtee.olkoon nyt kun on nion siististi juotetut.

Mäkistation

Tänään tuli pyöriteltyä vesikipossa Stockia puolisentuntia ja kyllä ne hiilet nätisti oli hioutuneet kun koneen otin sitten viä auki ja putsailin kaikki mujut pois. Iskin sen sitten autoon jo kiinni. Johtojen värkkäilyn jälkeen kalibroin sitten noparinkin. Ohjausservo kun vielä saadaan kiinni niin pääsee kokeilemaan.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Mäkistation

#23
Tänään sainkin sitten sähköt kiinni:

Kokeilemaankin jo pääsin, mutta alkoi ilmetä noparin halvaantumista. Jonkun minuutin kun ajoi, niin yhtäkkiä auto vain pysähtyi. Nopari välkytteli merkkivaloaan eikä tehnyt mitään. Kun virrat laittoi uudelleen päälle niin se alkoi taas toimimaan, mutta pahuksen kuumana kone ja nopari tuntuvat käyvän. Vaihdoin sitten sen mukana tulevan lyhyemmän välityksen, jolla auto nostikin kivasti nurmikolla kaasusta keulaa ylös. :grin: Mutta sama lämpeneminen jatkui. Eikö tuo Tamiyan ESC sitten tykkää LiPo:sta vai mikä sitä riivaa? 2S 2400mAh akulla tuota pyörittelin. Akun kyykkäämisestä tuskin on kiinni, kun aamulla sen latasin ja täydestä laulusta tuo hyytyi samantien.

Hauska tuo on ajaa, siitä ei pääse mihinkään. Saisi nyt vain toimimaan sen hieman pidempään kuin pari minuuttia kerrallaan.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

mikari

Onko tämä nopari?
http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=70200

Siellä on tosta ylikuumenemisesta nopealla vilkaisulla...
Kiitos 20 vuodesta!

Mäkistation

Mulla on perus TEU-105BK nopari. Kattelin että jollain oli vanhempi 104BK omassaan, muuten sama mutta siinä ei ole BEC:iä.

Kokeilin nyt vaihtaa noparin ja vastarin paikkaa keskenään, katotaan auttoiko yhtään.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

thomsva

Lakkaako ohjaus myös toimimasta? Tuossa noparissa taitaa olla 1A bec, joka saattaa Savöxin servon kanssa olla aika kovilla. Konkan lisääminen voisi auttaa.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Mäkistation

Kerran teki niin, sekin tosin silloin kun pökkäsin etupyörän puuhun niin että servosaver hyppäsi yli. Samassa rytäkässä lakkasi sitten taas kulkemasta.
Millainen konkka se pitäisi olla?
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

kyoshodbx

Tämmöinen tästä ny tuli.maalauksessa jäi parannettavaa seuraavaa rojektia aatellen.mutta ihan ok muuten.no vähän meinas teippailu karata käsistä mut maltoin lopettaa.ja noparina novak gt7, moottorina team syndigate 11lankainen sekä servon virkaa ajaa sanwa srm-102.kääntää renkaita ihan hyvin.pikku koe pörräyksellä saattaa todeta että tehoja on vaikka nyky 4rossiin.et lyhemmän välityksen joutuu vaihtamaan.ja nyt radalle koittaan

Mäkistation

Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014