Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vetoratas ongelmia

Aloittaja Kivikoski, 20.09.14 - klo: 19.56

Kivikoski

FG Monster bensa-auto. Sain auton toimimaan kaukosäätö ongelmien jälkeen. Kiitos kaikille auttaneille.
Ekalla koeajolla meni muovinen iso vetoratas sileäksi. Näitä taisi mennä parikin.Purin kytkimen ym. Huomasin, että kytkin on käynyt niin kuumana, että kytkinkellolta tulevassa akselissa olevan teräksisen hammasrattaan laakeroinnin laakeripesä oli osittain sulanut  (osasinkohan selvittää?) ja laakeripesä oli hieman väljä. (akselissa väljää). Oletin, että siinä vika, koska pieni teräksinen hammasratas ei ole suorassa kulmassa muoviseen isoon rattaaseen.
Laakerit uudelleen kiinni pesään ruuvilukitteella, hyvä tuli. Jämpti asennus, ei klappia. Koeajo tänään. Kaasu heti täysille ettei kytkin luista. 10 minuuttia ja ratas sulanut. Taas auki. Laakerointi mielestäni ok, ei klappia. Sormi suuhun... ei tiä mistä johtuu.
Voisiko rattaan sulaminen johtua tuossa kuvassa olevien kumipuslien huonosta kunnosta. Ainoastaan yksi täysin ehjä, 3 poikki tai osittain poikki. Muutakaan en keksi.
Yhtäkaikki tilaan kuitenkin saksanmaalta alumiinisen kehikon noille laakereille ja teräsrattaan, mutta mistähän tuo voisi johtua?
-Kivi

Kivikoski

ja tässä vielä kuva ...

Kivikoski

Vielä teoriaa... voisiko liian kuumana käyvä kytkin johdattaa lämmön akselin kautta teräsrattaaseen ja sitä kautta muoviseen isoon rattaaseen... suli. Ei kuitenkaan ole tehnyt tätä aina.
Pari vuotta sitten tuli rallaatettua varmaan pari tuntia yhteenmenoon hankikantosilla niin paljon kuin rattaista lähti, eikä kone ollu millänsäkkään...
???

Mäkistation

Aika erikoista. Mulla itellä on Marderissa metallinen/muovinen rataspari ja hyvin on kestänyt.
Ettei rattaiden välinen välys nyt olisi johonkin suuntaan pielessä?
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Kivikoski

Joo, kaikkee oon miettiny. Rattaat ei ole kohillaan... mutta miksi? Mulla on siinä akselissa mikä menee tasauspyörästöön välystä ... pitkittäisvälystä ja myös poikittaisvälystä. Mutta e
i se voine mun mielestä tehdä tätä... ne kumit ???

jaan

Mosterissa tuo oli ongelma, kun muistelee vanhoja juoruja ja keskusteluja.
Kumipuslat kun väsyvät, elää pääratas tarpeeksi ja sulaminen alkaa tapahtua kun lyö yli hampaiden.

Alumiinen tausta rattaalle on jonkilainen tuunaus asiaan. Muovisessa antaa akselin reikä jossain vaiheessa periksi joka tapauksessa, joten päivitys on ehdoton.

Itsellä joskus marderissa alumiini taustallakin antoi ratas periksi, kun leipoo hulluna menemään.

Nyt olet leiponut autoasi ensimmäistä kertaa muualla kuin hiekalla.
Eli voisi päätellä että, yleinen ongelma tuli nyt esiin :wink:





Kivikoski

Kiitos Jaan hienosta Vastauksesta. Se mitä ymmärsin on se,että ostan ne palikat sinne alakertaan.. .. Oikeesti mä oon aika vanha gubbe...  mutta tykkään hirveesti tästä ... harrastuksesta ...


Kivikoski

Kyllä ma saan sen hienon laitteen vielä toimiin.. pitää vaan ensin ostaa sieltä ulkomailta alumiini-kehikko, laakerit jne... FG on kuulema lopettanu maahantuonnin...

jaan

Kuulemma on loppunut FG:n edustus Suomesta.  :lipsrsealed:
Jotain voi lyötyä vielä Hobbylinnan verkkokaupasta.

Saksasta palikoita löytyy, kuten varmaan tiedät. Joten en ala enempää mainostamaan.

Se on ihan sama onko vanha tai nuori. Liian kauan tässä itsekin on taukoa pidetty, mutta FG pysynyt kehityksessä paikoillaan ja helppo on ollut seurata.   :cool:




Kivikoski

En aivan tarkkaan tiennyt mitä tarkoitit, mutta aivan huikee porukka on täällä RC- porukassa...Ite oon aivan noviisi... Aina on löytyny vastaus...
-kivi

Kivikoski

Jaan, saat kyllä varmaan mulle neuvoa asian, jos toisenkin. Tää on niin aika jännää...ei tätä tavalliset ... ihmiset  ...

Kivikoski

Joo, näinhän se oli. Syy muovirattaan sulamiseen oli varmastikin niissä kumipuslissa. Sain Saksasta alumiinitaustaa ja teräsratasta ym. (kallista touhua) Tilasin kuitenkin myös ne kumipuslat 4 kpl (oli vielä yksi muoviratas jäljellä).
Uudet kumit oli todellakin aivan eri maata kuin vanhat, paljon kireemmät. Laitoin uudet kumit ja muovirattaan. Kokeilin tuossa muutaman vedon asfaltilla ...ei sulanut ratas (ainakaan vielä). Nuukana miehenä laitan alumiinit ja teräkset vasta muovin sulettua  :grin:
Killeriä ei ole ja siitähän se huonolla akulla pinkaisi naapurin orapihlajaan. Aita oli onneksi sen verran nuori, että ei käynyt kuinkaan aidalle, eikä talolle  :grin:
Tuosta Killeristä pitääkin jatkaa juttua toiselle palstalle. Pitäähän se hommata.
Kiitokset taas kaikille vanhaa avittaneille.
-Kivi

mikari

FG pani ovet kiinni joku aika sitten ja omistus siirtyi ranskalaiselle t2m:lle. Niiden saitilta löytyy autoja jne.
Kiitos 20 vuodesta!