Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Minkälainen vastus lipoakun purkamiseen

Aloittaja jarkko, 25.09.14 - klo: 16.57

jarkko

Tarkoituksena on herätellä pitkään käyttämättömänä varastolatauksessa olleita 1S lipo-akkuja. Runsaan puolen vuoden varastoinnin jälkeen ne eivät ensimmäisillä latauksilla yleensä oikein ole kunnolla hereillä. Muutaman käyttökerran jälkeen alkavat toimia paremmin.
Kun en jaksaisi ajamalla niitä herätellä, niin rupesin etsimään jotain purkavaa laitetta, joka sopisi 1S lipolle. Käytännössä noin 3,7-3,9V jännitteessä olevaa akkua purettaisiin 3V tasolle, jolloin siitä purkautuu akusta riippuen 1000-2500 mAh.

Minkälainen tai millä arvoilla oleva vastus tarvitaan antamaan noin 3-4V jännitteiselle 1S lipo-akulle noin 20 ampeerin purku?

Huolta ei ole purkautumisesta liian "alas" tai akun pääsemisestä kuumenemaan, koska purku tapahtuu tarkan valvonnan alaisena.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

kenzu

Miksi et pura niitä akkuja akkulaturilla??
Eikö kaikissa lipolatureissa ole myöskin purkuohjelma?
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

mcly

Lainaus käyttäjältä: kenzu - 25.09.14 - klo: 17.23
Miksi et pura niitä akkuja akkulaturilla??
Eikö kaikissa lipolatureissa ole myöskin purkuohjelma?
Ei ole.. Graupnerit ainakin siitä tuttuja  :wink:

Mutta mielestäni jatkoa ajatellen kannattaa ostaa laturi missä on purkukin. Eivät ole yhtään kalliimpia kuin ilman purkua  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

jarkko

Lainaus käyttäjältä: kenzu - 25.09.14 - klo: 17.23
Miksi et pura niitä akkuja akkulaturilla??
Eikö kaikissa lipolatureissa ole myöskin purkuohjelma?

Omalta pitiltä löytyy 4 eri laturia joissa kaikissa on purkuohjelma, MUTTA yksikään ei pura akkua isommalla virralla kuin 3A. Se on liian hidasta eikä herätä akkua samalla tavalla kuin ajaminen.

On nykyajan latureille hyvin tyypillistä, että lataus hoituu noin 5-8 kertaa nopeammin kuin saman energian purkaminen akusta. Purettaessa akkua laturilla syntyy lämpöä sitä enemmän, mitä suuremmalla virralla puretaan eikä latureita haluta tehdä käsittelemään sellaista lämpöä.

NiMh aikaan oli tarjolla erillisiä purkulaitteita, joilla pystyi purkamaan kennoja isolla virralla. Olen koittanut viritellä 30A purkulaitteesta lipolle sopivaa, mutta vastukset on siinä suunniteltu 1,2 V jännitteille.
Omat tiedot ja taidot eivät riitä nyt kertomaan minkälainen vastus sopii aloitusviestissä kuvaamaani tarpeeseen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

mcly

Mutta eihän moni akku edes kestä noin kovaa discharge ratea ? Ja ei kai se akku sen paremmin käytännössä herää jos purkaa 3Alla tai 25Alla ja lataa sitten akun täyteen ? Voin olla väärässäkin mutta itse tässä uskossa kyllä ellei joku sitä hieman avaa  :smiley:

Itselläni siis ei valitettavasti ole ongelmaan ratkaisua.. toivottavasti joku osaa auttaa  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

TOMMI

Kokeile Jarkko tollasella vastuksella: 0.21 ohmia 84wattia.
Tosin en ole varma löytyykö tollaista kaupasta.

jarkko

Kun oma osaaminen on muilla alueilla, niin pitää täältä etsiä asiantuntijaa.

Jos 5500 mah puretaan 1S lipo-akusta 8 min aikana, niin mikä on KESKIMÄÄRÄINEN purkuvirta? Kuinka se nyt lasketaankaan kun luvut ovat
-5500mah
-8 minuuttia
-ajatellaan lipon jännitteeksi vaikka keskim. 3,6V

Hetkelliset virrathan voivat olla hyvinkin suuria, kun viriin ei suositella 90A säädintä vaan 120A säädin.

Ja ensimmäisessä viestissä kuvattu tarve toisin ilmaistuna on saada selville minkälainen vastus (elektroniikkakomponentti) tarvitaan aikaansaamaan akun purkaminen suunnilleen samassa ajassa kuin ajamalla sillä erä.
Suojaavaa elektroniikkaa tai säätöjä ei tarvita.

Ajaisikohan auton 55W polttimo asian? tai kaksi rinnan? Minkälainen virta lähtee 1S akusta jos siihen kytketään 55W polttimo? Menikö se niin että W=VA, jolloin 55=3,6xA ja A = 55/3,6 eli 15,3. Se olisi jo huomattavasti enemmän kuin mihin yksikään laturilaite pystyy purkutoiminnollaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jarkko

Lainaus käyttäjältä: TOMMI - 25.09.14 - klo: 18.45
Kokeile Jarkko tollasella vastuksella: 0.21 ohmia 84wattia.
Tosin en ole varma löytyykö tollaista kaupasta.

Kiitti Aleksi. Tämäntyyppistä tietoa juuri kaivattiin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TOMMI

Kiitokset kuuluu mun vanhemmalle pojalle :wink: Se laski ton arvon.
Tommoiselle purkulaitteelle vois olla tarvetta. Vois pyytää poitsua rakentamaan
sellaisen jossain vaiheessa.

kenzu

Jep. Totta että noi laturit ei pura kuin 3A. Jos 5500 akku pitäis purkaa 8 minuutissa niin sitä pitäis purkaa mun laskujen mukaan n.41A:lla.  :grin:
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Mölli

Auton poltin on varmasti helpoin ja on niitä virityksiä tuolla lavangon katoksessa ollut käytössäkin.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

aFox

#11
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 25.09.14 - klo: 19.22
Auton poltin on varmasti helpoin ja on niitä virityksiä tuolla lavangon katoksessa ollut käytössäkin.

Auton poltin on helppo mutta nopeempi purkaa sillä 3A laturilla. Eli liian pienitehoinen on 55w poltin, vaikka olisi parikin.

Niin ja 0.22 ohm vastus pitäisi löytyä kaupasta. Tehonkesto tuossa sitten se hankalempi. Pitää olla sellanen vastus joka kestää kuumaa tai sitten jäähyttää kovasti.

Lassi

#12
Auton polttimolla vaikea tosiaan saada aikaseksi noin pienellä jännitteellä kovia tehoja. Vaikka niitä kytkis rinnan isommankin määrän :)

Tollasilla vastuksilla esim onnistuisi pulttaa nuo vielä vaikkapa johonkin vanhaan tietokoneen siileen tai hankkii jonkun siilen. Yleensä pitää tuulettimilla kyllä aika reilusti tollasia tehoja jo jäähdyttää :)

Näitä 2kpl rinnan, niin ohmeiksi tulee se about 0.22ohm ja tehonkestoa 200W, mut jäähdyttää pitää ja reilusti että kestävät. Yksi olis myös paksu vastus lanka, mut en tiedä onko toimiva tälläsessä hommassa.

1s akulla näillä saa about 16-18A purkuvirran aikaseksi.. (kun kytkee 2kpl rinnan, tehonkesto pitäs olla ainakin turvallisen puolella kunhan jäähdytyksen hoitaa)
http://fi.farnell.com/te-connectivity-cgs/hsc100r47j/resistor-100w-5-0r47/dp/1174281

Volvospede

Mä purin 4s akkuja kahdella auton ajovalolla joissa molemmissa paloi lyhyet ja pitkät yhtäaikaa. Oiskohan ollu vielä 100/80w polttimot. Mut jokatapauksessa tyhjeni täysin riittävää kyytiä noi akut, itseasiassa sai niihin vähän jo lämpöäkin tuolla purkamisella..!  :grin: :grin:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Lassi

4S:ää on aika paljon helpompi purkaa kun 1S akkua, varsinkin niillä auton polttimoilla. 2kpl auton polttimoita ei taida antaa purkuvirraksi 1s akulla vasta kun jonkun 3A.

KiSaVa

#15
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 25.09.14 - klo: 18.53Jos 5500 mah puretaan 1S lipo-akusta 8 min aikana, niin mikä on KESKIMÄÄRÄINEN purkuvirta? Kuinka se nyt lasketaankaan kun luvut ovat
-5500mah
-8 minuuttia
-ajatellaan lipon jännitteeksi vaikka keskim. 3,6V
41A on oikein. Sen melkein "näkee" tuosta tehtävänannostasi. 5500 mAh tarkoittaa että saat siitä 5,5 A (=5500 mA) tunnin ajan (siitä se mAh tulee).

- Puoleksi tunniksi saat akusta tuplasti enemmän virtaa, eli kaksi kertaa 5,5 A = 11 A
- Vartiksi saat vielä tuplat edelliseen, eli 22 A
- 7,5 minuutiksi saat äskeisestä tuplat, eli 44 A. Käytännössä sama kuin se 8 min.

Jännitteillä (tai ässillä) ei ole tässä väliä paitsi sitten kun rupeat miettimään mihin tuon ampeerimäärän työnnät.

KiSaVa

#16
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 25.09.14 - klo: 18.53Minkälainen virta lähtee 1S akusta jos siihen kytketään 55W polttimo? Menikö se niin että W=VA, jolloin 55=3,6xA ja A = 55/3,6 eli 15,3. Se olisi jo huomattavasti enemmän kuin mihin yksikään laturilaite pystyy purkutoiminnollaan.
Tämä ei mene oikein. Jos menisi, niin se tarkoittaisi että irroittaessasi autosta polttimon ja kytkiessäsi sen 3,6 V akkuun se palaisi yhtä kirkkaasti kuin autossa ja virtaa menisi 15,3 A. Ei tule tapahtumaan. Saa vapaasti kokeilla. Se kiiluu hyvin himmeästi ja virtaa menee 1A tai jotain.

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 25.09.14 - klo: 21.51
Mä purin 4s akkuja kahdella auton ajovalolla joissa molemmissa paloi lyhyet ja pitkät yhtäaikaa. Oiskohan ollu vielä 100/80w polttimot. Mut jokatapauksessa tyhjeni täysin riittävää kyytiä noi akut, itseasiassa sai niihin vähän jo lämpöäkin tuolla purkamisella..!  :grin: :grin:
Jotenkin näin. Ne polttimot voi heittää vaikka vesisaaviin. Ei käy mitään pienillä jännitteillä eikä tarvi suojailla mitään liitoksia. Pitää vaan sytyttää lamput vasta veden alla. Kuumat lamput jos laittaa veteen niin lämpöshokki rikkoo ne.


peitsamo

Tuon purkavan "polttimon" tehontarvetta voi verrata suoraan vaikka siihen moottoriin mitä käytät sillä akulla. Stanukoneiden tehot taitaa olla luokkaa 200W, virikoneet voi olla jotain 500-700W. Joten saman tehoinen poltin kiinni, niin purkutoiminto pitäs olla hallussa.
Flying Calacucco

aFox

#18
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 26.09.14 - klo: 21.44
Tuon purkavan "polttimon" tehontarvetta voi verrata suoraan vaikka siihen moottoriin mitä käytät sillä akulla. Stanukoneiden tehot taitaa olla luokkaa 200W, virikoneet voi olla jotain 500-700W. Joten saman tehoinen poltin kiinni, niin purkutoiminto pitäs olla hallussa.

Kuten edellä mainittu niin ei se noin suoraan mene. Tai no sitten lähemmäksi jos löydät n. 3,6V polttimon jonka teho on 200W vaikka. Jos pistät sen 12V 200W polttimon niin edelleenkään ei ole tarpeeksi virtaa 1S akulla.

Vaikka olis 1000W poltin niin ei siihen sitä tehoa huku jos jännite on pienempi mille poltin on tehty. Eli ei noissa tuota tehoa pidä katsoa ollenkaan jos virta on se mitä tarvitsee tietää. Jos lasketaan tuolla 3,6V jännitteellä ja 20A purkuvirralla niin 12V polttimon täytyisi olla 800W. Mutta sama poltin 3,6V niin tehoa ei hukukkaan kuin 72W.

peitsamo

Sehän on se kuuluisa PUIMURI, jossa P=UI ja U=RI ja ämmällähän sähkömies ei tee hevon helevettiä.

Tämän mulle opetti jo noin 20 vuotta sitten laiskanpulskea tekun sähkötekniikan opettaja.
Flying Calacucco

aFox

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 26.09.14 - klo: 22.46
Sehän on se kuuluisa PUIMURI, jossa P=UI ja U=RI ja ämmällähän sähkömies ei tee hevon helevettiä.

Tämän mulle opetti jo noin 20 vuotta sitten laiskanpulskea tekun sähkötekniikan opettaja.

Hyvän opin on antanut  :grin: Itselle ei muistaneet koko ämmästä mitään puhuu  :laugh:

KiSaVa

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 26.09.14 - klo: 22.46
Sehän on se kuuluisa PUIMURI, jossa P=UI ja U=RI ja ämmällähän sähkömies ei tee hevon helevettiä.

Tämän mulle opetti jo noin 20 vuotta sitten laiskanpulskea tekun sähkötekniikan opettaja.
Näillä mennään myös. Eipä näissä tasavirtalaskuissa paljon muuta tarvitse muistaakaan.

jarkko

Thanks guys.

Koska rc-puuhailu ja erilainen kokeileminen on hauskaa, taidan tilata pari noita tehovastuksia ja pultata ne kiinni jostain lainattavaan siiliin. Katsotaan saadaanko akku sillä lailla tyhjäksi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Bigbear

Jarkko, mulla on Icharger joka purkaa aika suurella teholla. Jos laturin purku ei riitä, niin mulla on 55A virralla purkava halogeenipatteristo ;)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection