Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

EFRA kokous 2014 off road päätöksiä

Aloittaja IIVONEN, 02.11.14 - klo: 11.27

IIVONEN

EM kisat 2015  sama kuin tänä vuonna eli itävalta ja Fehring
             2016 Ranska Pouilley Francais
             Linkki sääntö asioihin http://news.efra.ws/fileadmin/news/2014/11/Minutes%20Large%20Scale.pdf

Lehtibakka

Jos tuosta huonosta pöytäkirjasta jotain ymmärsin niin airboxi olis pakollinen vain silloin kun auto on liian meluisa ilman.

Hyvä niin. Nyt vaan hyvää änkkäriä kehittelemään autoon että saa pakopuolen melun tarpeeksi hyvin vaimennettua. Ei ainakaan koneet pauku niin helposti kun yksi ylimääräinen imupuolen este poissa kuvioista.

mylperi

Tuossahan se todetaan:

For Large Scale offroad: The use of an airbox is
not mandatory as long as the competitor is capable of reducing the noise of his car in a
different way.
Remarks: By using a more silent exhaust the noiselevel can be a lot less compared to the use of an
airbox.
Proposed by NOMAC
Not Seconded

TeemuS

Joo ei.

Siellä on kolme eri ehdotusta tuohon sääntökohtaan 4.2.2

Ainoastaan yksi niistä on saanut kannatusta ja sen käyttöönotosta on äänestetty.

Proposed by - ehdottanut
Seconded - kannattanut
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

mylperi

Aivan totta ja eikun meikäläinenkin kielikurssille takaisin! Taisi lipsahtaa hieman toiveajattelua mukaan...

Eli:

All cars to be equipped with an air - box to reduce the intake noise of the carburettor. The air
box must change the direction of air entering the carburettor by 90 degrees(or more) and
be made of a rigid material.

The exhaust must have a second muffler (if a two chamber
exhaust is used) or be a three chamber type muffler.
All three chambers must be designed
so that the exhaust fumes will pass through and have to change direction twice to get the
maximum possible noise reduction.
The design of that additional silencer is free, but with both systems together the maximum
noise level must not be over 81 dB (A).

Remarks: Add a small clarification to define the basic requirements of an airbox, and some general
re-wording (no actual changes to the rule)

Proposed by EFRA
Seconded by: BRCA

The proposal: Passed with 9 for, 1 against.

Andrimus

Ihmettelen suuresti tuota perustelua airboksille.. Että saadaan sisääntulo ääni pienemmäksi??
On jollain tosi tarkka kuulo .

pkr

itsekkin tuota ihmetellyt että mistä bensa koneesta kuuluu kovempi ääni imu puolelta kuin pako.
ja toiseksi mistä kaupasta sitten saa ostettua tuollaisen airboxin?
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

69sale

#7
Älä oo petri huolissasi me tuodaan sulle kun em kisat on taas fehringissä.. esa löysi lähikaupasta (juustohyllyn vieressä) oli hyllytavaraa :)
Ei noita kaupasta saa tai no mcd on jo duunanut heikkilällä on varmaan kohta puolin..
Ite semmosen värkkää.. x1 on tulossa kanssa eli sopii losiin. Tosin Ianille ei kelpaa mikään kun ei raukka itekkään tiedä kummonen sen pitäis olla..
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

peto

Ei se sauli noin mennyt! Heikkilällä on kyllä parikin versiota valmiina, mutta vielä dyno testit kesken.
Sitten kun boxi on ok, toimitetaan se MCD.lle.
Katsovat sitten onko mahdollista tehdä siitä kaupallinen tuote.

-Pekka

69sale

Aivan. Tarvitaan Suomalaista (Pekka) tietoa ja taitoa!  :grin:
Itävallassa mitattiin ääniä 3m päästä ja muutenkin homma oli hanurista..
Jännä nähdä miten ensi vuonna homma hoidetaan..
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line