Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GS15R virityksiä...

Aloittaja mKA, 15.09.04 - klo: 22.26

mKA

Terveeks...

Aloitin tämän polttisharrastuksen vasta hetki sitten mutta noita 1:1 autoja on tullu räpläiltyä hieman enemmän.

Virittämisestä innostuneena kaverini kanssa aloimme hieman modifoimaan hänen GS15R moottoria.

Laskimme sorvilla kantta 1mm (Juu tiedetään, puristukset ovat jotain aivan kamalaa) ja kokeilussa auto rupesi "räpättämään" suurilla kierroksilla.

Hetken mietittiin ja ajateltiin jos moottori lähti "nakuttamaan" ylisuurien puristusten vuoksi ja 1:1 autoilusta tuttuna konstina lisäsimme polttisbensan sekaan hieman tolueenia oktaaniluvun nostamiseksi.

Räpätys loppui ja moottori alkoi ottamaan kierroksia erittäin herkästi. Emme saaneet säätöjä ihan kohdalleen ja sadekkin pilasi ajelut mutta kirjoittelen tänne myöhemmin lisä infoa jos saamme auton toimiin tai moottorin atmosfääriin  :lol:
Katotaan mitä se kestää...

opa

Huomasitteko moottorissa suurta eroa tuon kannen laskemisen johdosta?

Enpä ole ennen lukenut, että olisi kantta polttiksesta laskettu. Tuli tässä mieleeni että onkohan siitä mitään höytyä, jos pakokäyrää hieman viilaisi, kun näyttää hieman karkeasti muotoillulta sieltä sisältä. Onko mitään apua pienestä viilauksesta?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

jeejee

http://www.madforce.net/madjedi/firstrun_general.html Tossa on ainakin alkua hieman viilailtu.. Kaipa siinä pitäs pakokaasujen kulkee paremmin-> hieman lisää tehoa.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "mKA"....Hetken mietittiin ja ajateltiin jos moottori lähti "nakuttamaan" ylisuurien puristusten vuoksi ja 1:1 autoilusta tuttuna konstina lisäsimme polttisbensan sekaan hieman tolueenia oktaaniluvun nostamiseksi....

Ihan vaan ihmetyksenä kuinka metanolista nostetaan oktaanilukua? Sillähän ei ole mitään tekemistä bensiinin kanssa, joka on öljypohjainen. Metanoli taas on alkoholi.
Power-Save-Racing Team

Poju12

Eikös se ole Etanooli joka on alkoholi Vai onko se muka metanoolia...

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Poju12"Eikös se ole Etanooli joka on alkoholi Vai onko se muka metanoolia...

http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia2/alkoholi.html

opa

Kyllä ne molemmat, metanoli ja etanoli näyttää olevan alkoholia  :)

Täytyykin kokeilla tuota käyrän viilaamista, kun se näyttää ihan samalta kuin tuossa kuvassa. Jos sillä olisi vaikka jotain vaikutusta...

Edit. muokkasin hieman  :oops:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Tom Byron

Lainaa
Kyllä se metanoli on alkoholia ja etanoli jotain muuta
Siis häh? Kannattasko vilkasta toi Mikan linkki?Tai kaivaa vaikka yläasteen/lukion kemian kirjat esille.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "opa"
Täytyykin kokeilla tuota käyrän viilaamista, kun se näyttää ihan samalta kuin tuossa kuvassa. Jos sillä olisi vaikka jotain vaikutusta...

http://www.snrt.net/tuning.html#9

mKA

Alkoholia tai ei niin ainakin auttoi. Kyllä moottorin luonne muuttui selvästi kierrosherkemmäksi, eriasia on kuinka pitkäikäinen tuo moottori on.

Mutta kuitenkin kaveri myi minulle alkomahoolihimoissaan tuommoisen paketin kohtuu edullisesti:

http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis2.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis3.jpg

Auto oli kyllä aika hirveässä kunnossa ja tolkuttoman likanen mutta nyt se on täysin osina ja odottelen Atala RC:stä uusia osia että pääsee hieman ajelemaan.

Hyvä setti polttisharrastuksen alkuun mielestäni mutta parit kysymykset olisi mielessä:

Tuoko se "viriänkkäri" tuohon koneeseen paljonkin lisää potkua ja kestääkö tuo pakillinen "vaihteisto" oikeasti mitään?
Katotaan mitä se kestää...

Raipe

Mun kaverilla on tollanen auto ja oon purkanu se miljoona kertaa...
Tuo vaihteisto on kyllä todella huono. se ei kestä mitään. kannattaa hankkii vain suoravaihde eteen päin tai 2 vaihdetta eteen. toi auto muistaakseni tuli markkinoille joskus 97 tai 98..

tux10

Lainaus käyttäjältä: "Raipe"Mun kaverilla on tollanen auto ja oon purkanu se miljoona kertaa...
Tuo vaihteisto on kyllä todella huono. se ei kestä mitään. kannattaa hankkii vain suoravaihde eteen päin tai 2 vaihdetta eteen. toi auto muistaakseni tuli markkinoille joskus 97 tai 98..

Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...

Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

mKA

Lainaa
Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...

Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG

Tuoko nuo viritykset paljonkin lisää iloa? Ja mitä suosittelet ensinmäiseksi hankinnaksi?
Katotaan mitä se kestää...

tux10

Lainaus käyttäjältä: "mKA"
Lainaa
Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...

Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG

Tuoko nuo viritykset paljonkin lisää iloa? Ja mitä suosittelet ensinmäiseksi hankinnaksi?

Jos kiinnostaa niin laitas uus topiikki siit asiasta pystyyn, niin tulen sinne kirjoittelee... Muuten tä menee aika paljon ohi...
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

mKA

Taas hieman edistystä. Litran verran kerkesi ajamaan 25% aineilla kunnes meno loppui. Ohessa mahdollinen syy moottorin sammumiseen  :lol:

http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/eikesta.jpg

Tarvii kokeilla jos tuon saisi vielä korjattua TIGillä ja sorvilla..
Katotaan mitä se kestää...

Catiska

No, voihan tuota yrittää korjata, mutta ei nuo osat maksa juuri mitään, joten tuskin kannattaa alkaa itse väsäämään. Tosin, tee niinkuin minä, osta vaikka Epic .18 motti, on kohtuu hintainen, toimii loistavasti ja tehoa on huomattavasti enemmän kuin tuossa alkuperäisessä...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

hannu_s

Mutta sehän se on se räveltämisen ilo ja kun saa tekeleen repimään vetarit kieroon ja voimansiirron sileäksi niin siinä se on se virityksen viehätys  :wink: Se toimii  :D
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

mKA

Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"Mutta sehän se on se räveltämisen ilo ja kun saa tekeleen repimään vetarit kieroon ja voimansiirron sileäksi niin siinä se on se virityksen viehätys  :wink: Se toimii  :D

Juuri näin!  :lol:

Kampiakseli korjattu (vaikkakin turhaan kun löytyi .12 koneesta tismalleen samanlainen).
Mutta jälleen uudet tuulet puhaltaa, ja seuraavaksi luvassa jotain aivan käsittämättömän typerää!  :P

.21 moottorin sylinteriputki, mäntä ja männäntappi laitettiin tilaukseen ja tarkoituksena olisi sovittaa ne tuohon .15 moottoriin.  :twisted:
Hieman huolestuttaa kun porauksen jälkeen nuo kannenpulttien reiät tulee aika lähelle sylinteriputkea mutta kuvia ja juttua lisää kunhan homma etenee.  :lol:
Katotaan mitä se kestää...

Catiska

Hmm... Siinäpä haastetta. Halkasija tuskin tulee ongelmaksi, onhan näin myös ns. big bore koneissa, mutta se, että teillä on lyhyt iskuinen kampiakseli, ja sylinterin aukot on sijoiteltu pitkäiskuisen mukaan, niin voipi tulla päänvaivaa saada sylinteri oikealle korkeudelle...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

mKA

Tänään haettiin sylinteriputki, mäntä sekä männätappi.
Maanantaina aloitetaan koneistukset mutta jälleen alkoi mietityttäään eräs asia. Eli "lohkon" ja sylinteriputken väliin jäävät kanavat pienenevät huomattavasti kun sylinteriputken halkaisijaa kasvatetaan.
Ensi viikolla ollaan jo paljon viisaampia uuden stroukatun moottorin kanssa tai huomataan kuinka #¤tun tyhmiä me olemme yhden rikotun GS15R motin kanssa.  :lol:
Katotaan mitä se kestää...

kukkalapio

Ootan kyllä mKa mitä käy.  :lol:

Catiska

no, kuinka on käynyt moottori virityksen jälkeen?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

mKA

Laiska koneistaja sai vasta tänään työstettyä moottorin.
Jospa huomenna saisi savut.. :roll:
Katotaan mitä se kestää...

mKA

Suunnitelmat uusiksi. Kone tehdään .12 "lohkosta"  :roll:
Lisää tulossa...
Katotaan mitä se kestää...

mKA

Niin ja tulevaan ajonesto pulveriinkin on nyt varauduttu.  :wink:

http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nastat1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nastat2.jpg

Jääradalle lähinnä nuo tein mutta kaippa ne hieman lumellakin pitää.
Katotaan mitä se kestää...

blenheim

Wau, ihan kivat renkaat. Pitäisiköhän itsekin kokeilla moisia nastoja. Mistä teit nastat? Ruuveista?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

mKA

1.5x6 ahtoniiteistä.
Katotaan mitä se kestää...

blenheim

Onko renkaan sisällä mitään? Ettei nastat painu sinne renkaan sisustaan kolisemaan. Täytyy jostain hommata moista tavaraa ja laitella itsekin. Tosin monsteriin ketjujen kanssa :)!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

mKA

Jokainen niitti on liimattu erikseen sikaflexillä ja kuivumisen jälkeen peitin kaikki niitit samalla aineella.
Katotaan mitä se kestää...

mKA

Kone kasausta vaille valmis...
Katotaan mitä se kestää...