Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mikä asfaltti polttis?

Aloittaja makketee, 16.09.04 - klo: 00.58

makketee

Hain searchilla täältä foorumista ja lueskelin teidän juttujanne, mutta en näihin kaikkiin kysymyksiin löytänyt vastausta.

Millä perusteella valitsen 1:8 tai 1:10 asfaltti auton ?
Jos 1:10 auto on pienempi ja kevyempi, onko 1:8 autot silti nopeampia isomman moottorinsa takia?
Entä onko jotain eroa hallittavuudella ja ajettavuudella?

Tarvitsisin edullisen taikka keskihintaisen asfalttipolttiksen, jolla en vielä ainakaan kisailisi, vaan aluksi ajelisin kavereiden kesken.

Minkälaisia ja minkä hintaisia kokoonpanoja (auto, moottori, ym.) suosittelisitte?
Mielelläni pitäisin autossa jotain urheiluauton/henkilöauton koppaa päällä (onko se sitten touring koppa?).

Positiivista olisi jos lähtee kuin rusakko puskasta =)

Olen nuorempana ajellut sähköautoilla ja nyttemmin Infernolla, joten ehkä se voisi pysyäkin hallinnassa jonkin ajan päästä.  :mrgreen:

TeroK

Eli tottahan nuo 1:8:it ovat vakaampia kokonsa takia. Muistaakseni luin jostain että ne olisivat myös nopeampia, korjatkaa jos olen väärässä.

Ja sitten tuollaisia _pihasudittelu_ turisteja ei paljon markkinoilla ole...Paitsi hei, ihan mikään huippukisa-auto tää ei ole, mutta silti helkutin hyvä kärry olisi Hpi Super Nitro RS4. Tuossapa linkki maahantuojalle:http://www.hobbylinna.fi/tuotteet.php?action=showgroup&pgroup=31&sub=138 (se on siellä alimpana se RS4). Tuolla pääsee jo kisoihinkin aluksi, mutta jos innostut kisaamisesta, tuo RS4 ei kyllä taida pitemmän päälle riittää. Voisit kysellä vähän Mikalta, hänellä on ollut tuollainen auto.

Sitten jos etsit nyt harjoittelu-autoa, eli et ole nyt vuoteen/kahteen menossa kisoihin, yksi hyvä (ja nopea) polttis olisi varmaan Traxxas Nitro-4 Tec. Siinähän on neliveto, joten pito ja ajettavuus pitäisi olla huippuluokkaa. Isälläni on tuollainen ollut, mutta en ikinä sitä saanut ajaa, koska se meni p*skaksi kun isä huolimattomuuttaan ajo seinään ja sen into lopahti, kun auto oli ihan tuusan nuuskana. Ja sinähän oletkin näköjään jo polttiksilla ajanut, eli tuo 90 km/h huippunopeus ei taida olla ongelma(?)...Tuossapa linkki: http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/traxxas/traxxas_tuotesivut/nitro4tec-sc.htm

Mutta noilla mainitsemillani autoilla ei ole asiaa likaiselle/hiekkaiselle alustalle, koska niissä on hihnaveto, ja kun sinne voimaansiirtoon pääsee kivi, pienikin, se on ihan mutkalla koko voimansiirto...

Näissä touringeissahan on aina "henkilöauto koppa" eli DTM sarjasta tutut...

Toivottavasti oli jotain apua
T:Tero
http://co2.s4.bizhat.com
Suomalainen ConquerOnline-yhteisö. Tervetuloa! :)

makketee

Kiitos vinkeistä.

Minkä kokoinen tuo HPI Super Nitro RS4 sitten on kun sivuilla lukee että 10% suurempi kuin 1:10 kokoiset ?

Ja eikös tuo Traxxas nitro-4 tec 1:10 auto?

HPI:ssä näyttäis olevan Nitro Star 15FE engine moottori ja Traxxasiin suositellaan TRX 2.5 Racing Engine moottoria.
Kuinka monta kuutioisia ovat nuo moottorit?
Paljonko on huipputeho ja rpm eroa verrattuna esim. 3.5cc 1:8 autojen moottoreihin?

Eli tarkoitan, onko ne 1:8 autot paljonkin tehokkaampia?

Sami L

Autot joissa on hihnoilla toteutettu voimansiirto, ovat erittäin herkkiä hajoamaan ajettaessa parkkiksella. Maavaraa siis tulee ainakin korottaa huomattavasti. Kannattaa ostaa kardaanimalli mikäli ei aio radalle suunnata. (Käy tutustumassa Mikan SNRT nettisivuun!)

( 1:8 autoissa on enemmän fiilistä. Miehet erottaa pojista vain lelujen koko. )

Nää on kumminkin näitä henkimaailman asioita loppupeleissä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

makketee

Nyt on annettu pari 1:10 esimerkkiä. Onkos noissa .15 tai .18 moottoreissa potkua vai onko syytä ostaa 1:8 auto  .21 tai .25 koneella?

Jos päätyy 1:8 autoon, eikö ole muita vaihtoehtoja kuin serpent 950 taikka Evolva ?    Eikös nämä jälkimmäiset ole jo enemmänkin kisavehkeitä?

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "makketee"Nyt on annettu pari 1:10 esimerkkiä. Onkos noissa .15 tai .18 moottoreissa potkua vai onko syytä ostaa 1:8 auto  .21 tai .25 koneella?

Jos päätyy 1:8 autoon, eikö ole muita vaihtoehtoja kuin serpent 950 taikka Evolva ?    Eikös nämä jälkimmäiset ole jo enemmänkin kisavehkeitä?

.15 ja .18 koneissa ON potkua, .12 koneissakin on potkua!
Rata-autoihin riittävät enemmän kuin hyvin. .12 koneellakin rata-auton saa kulkemaan hyvinkin 70-90 km/h. Offroadiin sen sijaan suosittelen .21 konetta tai isompaa.

Serpent ja K Evolva ovat enemmän kuin kisavehkeitä, ne ovat maailmanluokan kisavehkeitä joilla ajelu suomessa on hieman rajoitettua. Hyvinkää taitaa olla lähes ainoa hyvä paikka ajaa ainakin E-suomessa.

makketee

Elikkäs Mika, sinun mielestäsi kannattaisi ostaa sellainen 1:10 auto vai onko sulla mielessä jotain muuta 1:8 autoa?

Jos 1:10, niin mitä sinä suosittelisit tällähetkellä?

Mika R

no rata-autoista Super Nitro kts. www.snrt.net oli mun suosikki .18 koneella, ei liian järeä/kallis mutta kokoa riittävästi. menin hölmö luopumaan siitä kun siirryin krossiin, no eipä sitä olis ehtinyt ajaa

nyt on ollut mielessä HPI Proceed 1/8 rata jota on tulossa HobbyLinnaan muutama kappale kohtuu hintaan (luokkaa 500e ilman pannua ja sähköjä), enpä ole ihan 100% varma vielä otanko sellasen vai en kun tulee

1:10 autot ovat minusta hieman pieniä mutta tekniikkahan on yhtä mielenkiintoinen ja kisaaminen varmaankin. näistä ehkä HPI r40, K fw05r tai Voner taikka Asso NTC3, toki vaihtohetojahan näissä löytyy.. radalle hihna, parkkikselle keppi on mun mielipide

Jos et 100% kias-autoa halua/tarvitse niin HPI Evo 3 RTR olisi varmaankin sopiva auto. Itse voisin hyvinkin kuvitella ajavani sillä. T-15 kone rotostartilla pelaa erinomaisesti. Keppiveto tekee autosta sopivan myös siisteille parkkiksille ja autosta on myös rata-ajoon.