Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

NiMh -akku rikki?

Aloittaja Matkamies, 07.02.15 - klo: 21.40

Matkamies

Kävi tuossa hiljattain niin, että onnistuin tiputtamaan NiMh -akun kivilattialle. Tänään kun kävin ajelemassa, akku tuntui hieman puhdittomalta verrattuna toiseen akkuun. Molemmilla akuilla n. 10 latauskertaa takana ja molemmat oli ladattu 100% täyteen ennen ajoa:

Lattialle pudonnut: NiMh 8.4V / 3700mAh
Perusakku (Traxxas alkuperäinen): NiMh 8.4V / 3000mAh

Äsken tuossa ajon jälkeen latailin molemmat täyteen ja tuo lattialle pudonnut näytti latauksen jälkeen 8.49V kun taas ehjä alkuperäisakku 9.95V. Molemmat ladattu samoilla arvoilla eli 2A:lla.

Ajossa Traxxasin alkuperäisakku tuntui todella pirteältä ja kaasun kanssa sai olla mutkista lähdettäessä todella tarkkana, mutta tuo toinen akku oli jotenkin lussun oloinen. Ajoajan puolesta ei sen sijaan tuntunut olevan merkittävää eroa, mutta onhan tuossa lattialle pudoneessa lähtökohtaisesti enemmän kapasiteettiakin.

Pystyykö akun toimintakuntoa mittaamaan vielä jotenkin tai pystyykö noista latauksen jälkeisistä varauksista päättelemään suoraan jotain? Niissä on joka tapauksessa aika suuri ero. Tosiaan tässä lattialle pudonneessa akussa aivan kuten alkuperäisessäkin on virtajohdon puoleisessa päässä kovamuovinen suoja ja pudotus rikkoi sen. En silti näe onko päätykennossa (tai jommassa kummassa niistä kahdesta) klommoa.

Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

tomppa82

Jännitteen perusteella sanoisin, että siitä pudonneesta akusta on yksi kenno pimeänä (ilmeisesti oikosulussa). Ja se "syö" muita kennoja. Pitäisi mitata ne kennot (jännitteet) yksitellen...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Matkamies

Mietin tässä juuri sitä, että jos lähden tuota akkupakettia avaamaan ja totean sitten, että yksi kennoista on rikki, niin eipä sitä yhtä kennoa taida pystyä kuitenkaan vaihtamaan - saatika sitten korjaamaan? Ilmeisesti tässä on lähdettävä akkuostoksille.
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

tomppa82

Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

jerzirccar1

Miksei pystyisi korjaamaan :embarrassed:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

tomppa82

Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

transewaves

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 09.02.15 - klo: 06.00
Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?
vaihtamalla rikkinäisen kennon?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 09.02.15 - klo: 08.35
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 09.02.15 - klo: 06.00
Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?
vaihtamalla rikkinäisen kennon?

Näin minäkin tekisin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jon.lindgren

Taloudellisesta nälökulmasta ei kannata korjata. Perusteluna uusi akku vs. korjaukseen kuluva aika ja sopivan kennon hankinta.
Harrastusmielessä voi sitten tehdä mitä vaan :smiley:

SavageRS

Olen joskus vaihtanut kennot vanhaan akkuporakoneen akkuun, taloudellisesti se ei kannata, mutta jos uutta vastaavaa akkua ei saa, niin siinä tapauksessa ainoa mahdollisuus.
Ongelma on vain se että alunperin ne kennojen väliset sillat on yleensä pistehitsattu, eikä juottaminen ole ihan sama asia...kenno tuppaa kuumentumaan juottaessa enempi ja saattaa vaurioiutua jo siinä vaiheessa.
Ostin kennot akkuporaan Partco:lta ja juotin saamieni ohjeiden mukaan (kennottavat akkuja), tuli ihan toimiva peli kunnes akkulaturi hajosi...eli kierrätykseen se lopulta meni kuitenkin.

RC-puolella vastarin 6V Hump Pack akkuja on kyrvähtänyt muutamia, samoin roto-startin 7.2V pötköjä juuri siten että yksi kenno väsähtää yhtäkkiä...suosiolla olen pistänyt ne kierrätykseen. Kyllähän noita akkuja näissä rc-leluissa menee...aina ne ei ole toimivia uutenakaan, siitäkin kokemuksia.

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 09.02.15 - klo: 08.42
Lainaus käyttäjältä: transewaves - 09.02.15 - klo: 08.35
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 09.02.15 - klo: 06.00
Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?
vaihtamalla rikkinäisen kennon?

Näin minäkin tekisin.
Jerzi

Siinähjän vaihdatte pistehitsattuja pötkö-Ni**-akkujen kennoja. Kertokaa sitten muillekkin, miten onnistui. :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 09.02.15 - klo: 13.50
Olen joskus vaihtanut kennot vanhaan akkuporakoneen akkuun, taloudellisesti se ei kannata, mutta jos uutta vastaavaa akkua ei saa, niin siinä tapauksessa ainoa mahdollisuus.


Ja taas totaalisen eri asia vaihtaa kaikki kennot, kuin yksi kenno...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

jerzirccar1

Ymmärrän yskän jis ei ole syntynyt kolvi kädessä.
Voisin kuvitella että irrottaa pistehitsattu kenno paketista ei voi tuottaa ongelmia mutta jos on peukalo keskellä kämmentä niin ymmärrän.
Jos tuo olis rakettitiedettä ymmärtäisin mutta kuin yksi kenno pitää vaihtaa.
Jos akku menee pihakäyttöön niin ehdottomasti korjaukseen jos menee kisakäyttöön niin akkupaketti roskikseen.
Noita korjauksia olen jo -80 luvulla tehnyt joten en ole ihan aloittelija nyt kuitenkaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

kyoshodbx

Elikös aikana kun rcautoilu keksittiin ollut yleistä tai jopa pakollista tämä kennoista akkujen kasaaminen.niin ainakin muistelen kaverin isänsä kanssa kolvailleen akkuja joskus 80luvulla.viallinen kennohan paljastaa itsensä kuumenemalla huomattavasti nopeemmin kuin muut.hyvällä kolvilla tuo voi onnistua ihan akkua tuhoomatta.

Nimimerkillä ei omaa kokemusta asiasta.

Pro-coarseRc

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 09.02.15 - klo: 16.58
Elikös aikana kun rcautoilu keksittiin ollut yleistä tai jopa pakollista tämä kennoista akkujen kasaaminen.niin ainakin muistelen kaverin isänsä kanssa kolvailleen akkuja joskus 80luvulla.viallinen kennohan paljastaa itsensä kuumenemalla huomattavasti nopeemmin kuin muut.hyvällä kolvilla tuo voi onnistua ihan akkua tuhoomatta.

Nimimerkillä ei omaa kokemusta asiasta.

Kokemusta on ja niinhän sitä tehtiin aikoina jolloin jos hyvän akun halusi varmasti (varmemmin) niin itsehän ne oli kasailtava. Aikoja ennen harjattomia ja lithiumakkuja. Taidettiin pelailla nicd akuilla ja joka navan kolvauksen jälkeen kennon annettiin jäähtyä ja toivottiin parasta.... Monesti tuli käytettyä johdetta että sai ylimääräistä lämpöä nopeasti kohteesta pois.  :tongue:
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.

jerzirccar1

Kennot piti ihan yksin kolvata. Ne kisa akut myyntiin aina irrallaan.
Se oli ihan yhtä arkipäivää kuin renkaiden liimaus.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Pro-coarseRc

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 09.02.15 - klo: 17.08
Kennot piti ihan yksin kolvata. Ne kisa akut myyntiin aina irrallaan.
Se oli ihan yhtä arkipäivää kuin renkaiden liimaus.
Jerzi

+1 Oi aikoja  :smiley:
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.

jerzirccar1

Puhumattakaan moottoreiden kollektorien sorvauksista
Silloin joka pöydässä oli koko päivä kolvi kuumana.
Nykyään ainoa jolla on kolvi on se seuran oma joka on koko ajan kadoksissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Pro-coarseRc

#18
Aika äärirajoilla oli koneet ja akut jos vain tahtoi pysyä mukana, erikseen oli kaverit jotka saivat akut ja koneet ns "tiskin alta"  :grin:

Helppoa nykyään mutta (romantisoidusti) silloin oli siinä sitä "ihteensä".

Itsellänikin on pari melko uutta nimh akkua jotka pitäisi korjailla.... Kyllä, niitä kiinalaisia. Aukaisen joku päivä kun ei parempaa tekemistä liene luvassa ja kokeilen "herätellä". Jos menee koiville niin uutta putkeen vaan.

Toisessa akussa on pari kennoa jotka pysyvät viileämpinä kuin muut  :huh: .
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.

Matkamies

En tiedä mistä noita yksittäisiä kennoja voi edes tilata ja miten voin olla 100% varma, että ne ovat 1:1 tuon rikkoutuneen kennon kanssa? Tietysti jos kaikki kennot joissa lukee (tässä minun tapauksessani) 1.2V 3700 mAh ovat näiden ehjien kanssa samanlaisia, niin eipä siinä sitten kunhan sopiva kauppa löytyy...kolvi pysyy kädessä, mutta pistehitsaukseen ei kyllä ole välineitä. Menee tosiaan hieman askartelun puolelle...

No, enköhän minä jostain hommaa uuden akkupaketin - harmi vaan kun ainakaan pks-seudulta ei näyttäisi noita Traxxasin 8.4V akkuja saavan (vrt. Hobbyfactory, Hobbypoint). Jos joku haluaa antaa vinkkiä mistä tilata edullisesti, niin otetaan ilolla vastaan.
Traxxas Ford F-150 SVT Raptor

Pro-coarseRc

katoppa akkukauppa.com ja sieltä tuotteet-> radio-ohjattavat -> Nimh
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.