Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Elcon Impact

Aloittaja Lehtibakka, 10.04.15 - klo: 13.04

Lehtibakka

Eli tuollainen uusi krossiauto tuli taloon.

En ole vielä ehtinyt autoa kunnolla kasailemaan, mutta perä alkaa jo hahmottua.

Muutama näpsy:

Tästä kaikki alko:



Perän hahmottelua:



Tukivarretkin (alumiiniset tietysti) löysi paikkansa:





Jatkoa seuraa..... Stay tuned







pivo

Jatkoa odotellessa :tongue:

On tossa omanlaisensa nautinto kasailla ja ihailla täysalumiini autoa.

Lehtibakka

Lainaus käyttäjältä: pivo - 10.04.15 - klo: 21.56
Jatkoa odotellessa :tongue:

On tossa omanlaisensa nautinto kasailla ja ihailla täysalumiini autoa.

Todellakin. Se mikä on ollut positiivinen yllätys niin osien yhteensopivuus. Ei ole tarvinnut vääntää yhdenkään osan kanssa, vaan kaikki ovat napsahtaneet paikoilleen niin kuin elokuvissa. Yleensä full alloy tarkoittaa jonkun tasoista säätöä edes jonkun osan kohdalla.

vwlt35

Komia siitä tulee.
2  FG BC 2wd Kupla 2Tamiya m05

Lehtibakka

Ja jatkoa projektille:

Ylätukivarret taakse:



Iskarit hups paikalleen (oli muuten todella helpot iskarit rakentaa)



Vetopuolen hässäkkää, pitäähän auton liikkuakin



Lisää vetolaitteistoa ja vauhdin surma kans



Ja etupään kasaus alkoi, vuorossa diffi



Eteen alatukivarret (kevymiiniä luonnollisesti)



Ohjauksen helpotukseen kääntyvää osasta



Kappas vaan. Bensatankki ja etuiskarit



Ackermann ja siihen liittyvät heebelit paikoillaan




Näin pitkälle pääsin ja yhteenveto seuraava: Kerran joutu yhtä osaa viilalla modata (hyvin pieni valmistusvirhe). Porakonetta tarvitsi yhden kerran kun iskarin mäntään tein muutaman reiän lisää. Eli helposti osat ovat sopineet paikoilleen.

Ever

Pakko myöntää että väkisikin teke kateliaks  :smiley:

SavageRS

Vissiin ihan eri hintaluokan laite kun perinteiset "Bajat"... ?
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Andrimus

Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 12.04.15 - klo: 20.10
Vissiin ihan eri hintaluokan laite kun perinteiset "Bajat"... ?
Eiköhän nyt puhuta puhdasverisestä kilpakrossarista..  :grin:

sammyk1986

Omistajan tietäen niin tuskin tuo auto hirveesti "harrastus" radoilla pyörii  :grin: :grin:

pivo

Lainaus käyttäjältä: Andrimus - 12.04.15 - klo: 20.35
Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 12.04.15 - klo: 20.10
Vissiin ihan eri hintaluokan laite kun perinteiset "Bajat"... ?
Eiköhän nyt puhuta puhdasverisestä kilpakrossarista..  :grin:

Mites se nyt menikään että "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa tjsp..."

Se mitä on itse päässyt vastaavaa autoa rakentelemaan ja hypistelemään niin kasatessa huomaa
mistä tuli maksettua mojova nippu euroja. Osat ovat viimeisen päälle laadukkaita, toleranssit valmistuksessa olleet
kohdallaan ja toistaiseksi tarvittavat tarvikkeet olleet kuusiokoloavain ja ruuvilukite osastoa.
Tämä siiitä huolimatta että oma autoni oli jo kauden käytössä ollut.

69sale

Näin on laadusta pitää maksaa. Kylläkin ei tähän tarvii ostaa mitään kun on "valmis" kilpuri. Harrastus tämä on... radalla kun ajaa niin ei kulu hirveesti varaosiin kun ei ole pään kokoisia murkuloita edessä tai sorasuihkua...
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

Lehtibakka

Juu, puhtaasti kilpailukäyttöön tämä auto on menossa. Katsotaan sitten kesän kapinoissa josko tuohon kulkineeseen sais vauhtiakin löydettyä.

Todennäköisesti ainoa este vauhdille tulee olemaan kuski itse, ei niinkään auto  :tongue:

Juha-Matti

Paljonhan tuota on kehuttu ja onhan tuo Hollannissa ainakin voittanut jo useita kilpailuita ja eiköhän ole muuallakin kuin kotimaassaan.
Ei nuo ilmaisia ole :azn:
http://www.elcon-models.com/nl/164-imp4ct-4wd

Lehtibakka

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti - 13.04.15 - klo: 11.01
Paljonhan tuota on kehuttu ja onhan tuo Hollannissa ainakin voittanut jo useita kilpailuita ja eiköhän ole muuallakin kuin kotimaassaan.

On tällä autolla viety jo joku mitätön em-mestaruuskin.

Juha-Matti

Sitä mie muistelin, mut en varma ollu :grin:
Täysiverinen kisa-auto todellakin tämä impact.

Lehtibakka

No jotain pientä edistystä sentään raportoitavaksi. Kiinnostusta ja kyselyjä projektin etenemisestä ollut yllättävän paljon.

Valitettavasti tavaran toimittajat hidastavat rakentamista. Nytkin on servoja odoteltu 2 viikkoa ja huonolla tuurilla menee vielä 2-3 viikkoa ennen kuin ne on mulla. Noh, elämä on ja silleen...

Pitäähän krossarissa takasiipi olla. Tässä autossa on myös takapuskuri suojaamassa perään ajajilta.



Ja asian mukainen heilahduksen vaimennin vai mikä se oli 1960-luvun autokirjan mukaan





Lehtibakka

No on se nyt kumma kun mitään päivitysosaa ei autoon tule.

No löytyihän yksi päivitys. Takarenkaan akseli muuttui M8 kierteellä kiristettäväksi. Alkuperäinen oli M6. Ja kuten asiaan kuuluu kuva alla.



Lehtibakka

Keskitunneli servoja vaille valmiina asennettavaksi.



Nyt sitten onkin kaikki tehty. Projekti jatkuu heti kun servot ovat saapuneet härmän maaperälle.

Lehtibakka

Heh, onneksi olen huono pitämään lupauksiani rc-kaluston rakentelun suhteen.

Raidetangot olivat pöydällä tilaa viemässä ja pitihän ne sitten autoon asentaa. Tuli tuommoinen tuttu fiilis kun vanttiruuvit ja pallot ovat kaikki kevymiiniä. Mukavan kiiltävää osaa on aina ilo katsella.

Pakollinen foto silvous plait



Se onkin hauska nähdä kuinka moni auton osista on vielä kiiltäviä ensimmäisen sadekisan jälkeen.

Lehtibakka

Projekti jatkuu.

Keskitunneli ja sivuponttoonit löysi paikkansa



Servo saveri paikallaan



Etu kulmavaihde ja kardaani sujahti hallitusti paikoilleen





Pakollinen omakehu haisee mainos takasiipeen



Etuvetarit ja ylätukivarret asennettu





Kokonaiskuva projektin tilanteesta



Kilpailusäännöt vaativat autosta löytyvän joustavan etupuskurin



Ja lopuksi piti vielä servosaverin ohjausvivusto kiinnittää. Tähän tulikin kaikkien yllätykseksi muoviset linkit



Jaksaako porukka näitä mun kuvakollaaseja katsella? Vai onko jo parempi siirtyä kisojen jälkeisiin miksi-ei-homma-toiminut selityksiin.

kyoshodbx

Hieno on kuvasarja ja mielenkiinnolla oon seurannu.sittenkun auto on ajokunnossa niin kiinnostaisi että mikä on hintalapunlukema.
Parivuotta oon bensa auton ostoo pohtinut niin siitä kiinnostus johtuu,eka bensa autoksi tosin käy minulle joku perinteisempi esim baja tahi muu halvempi.

Welho

Kyllä tätä jaksaa seurata! Kuvia ja kertomuksia lisää :cool:

Juha-Matti

Kyllä näitä mielellään seuraa.
Millasen servon laitat ohjaukseen?

pivo

Lisää kuvia vaan nyt ja sitten ensi ajometrien jälkeiset fiilikset.
Jätetään ne selittelyt muiden merkkien kuskeille :grin:

Huomio viimeisestä kuvasarjasta (toiseksi viimeinen kuva):

Etuiskarit näyttäisivät olevan tornissa eri kohdissa kiinni.

Lehtibakka

Ai vitsi että sitä ollaan tarkkana  :grin: ja hyvä niin.

Joo, noi etuskarit tuli laitettua noihin reikiin puhtaasti netin valokuva vakoilun tuloksena. Yksi saksalainen aika nopee kuski käytti juurikin tätä setuppia. Ajattelin että ruuvataan copy paste menetelmällä autoa kasaan ja muutetaan tarpeen vaatiessa.

Ohjaukseen tulee Savoxin SB-2273SG servot. Ihan kivat speksit, lipolla nopeus 0,095s ja vääntö 28kg. Todennäköisesti jarru/kaasu servoksi päätyy samanlainen tai sitten vähemmän vääntävä ja vieläkin nopeampi. Katsotaan nyt lopullinen servoasetelma kunhan tuo elektroniikka suostuu saapumaan härmän maaperälle.

Hintalappu tulee olemaan jossain 3-4k€ välillä, eli ei aivan halvimmasta päästä tämä auto ole. Mulle hintalapulla ei ole merkitystä koska tällä hetkellä olen Elconin maahantuoja ja pitäähän mulla olla kunnon esittelykalusto käytössä. Tuskin kukaan oikeita autojakaan ostaa jos liikkeessä ei ole kuin tyhjä halli ja esitteitä telineissä?

Ensimmäiseksi bensa-autoksi en todellakaan suosittele Elconia, koska tämä on puhdas kilpa-auto. Ekalla autolla tulee kuitenkin ajettua hiekkamontulla ja muissa sorakasoissa. Halvemmaksi tulee aloittaa harrastus muilla merkeillä. Jos sitten myöhemmin alkaa kisatouhu kiinnostamaan niin sitten panostaa kunnon kalustoon.

Juha-Matti

Paljon tulee rtr kunnossa autolle painoo?, tankki täynnä tietenkin  :smiley:

Lehtibakka

RTR auton paino tankki tyhjänä (sama kuin EFRA punnitus) asettunee jonnekin 12,5kg paikkeille.

Mulla jo muutama kevennys mielessä autoon, mutta ensin rakennetaan auto valmiiksi ja katsotaan kevennykset sitten myöhemmin.

Todennäköisesti ajan tällä vakioautolla tämän kauden ja kaudelle 2016 suunnitellaan sitten muutokset jos sellaisia edes tarvitsee.

Tossa muuten lyhyen (mullahan on tämä pitkä malli) Impactin punnitus:

http://s1083.photobucket.com/user/johnseeone/media/ELCON%20IMP4CT/20141017_104333_zpsbb514961.jpg.html

Lehtibakka

No jotain edistystä sentään.....

Elconin kytkin tuli kasailtua aikansa kuluksi. Pakollinen kuvatus alla.



Juha-Matti

#28
Tuohan on hyvä kytkin, kerran kun sen säätää kohilleen niin siihen ei tartte koskea.
Mulla oli tollanen sillon kun ton toisen bajan ostin, oli valmiina paikallaan.
Mutta siinä oli vain se pultti jolla se tulee kampiakseliin kiinni, erilainen.
Eli sellanen ruuvi jossa ei ole kantaa, vain se hexi siinä ruuvin persiessä, asetin ruuviksi sitä taitavat kutsua.
Joka tapauksessa kykä oli niin vtun jumissa kampiakselissa jotta sitä ei siitä irti saatu, piti muistaakseni muiluuttaa irti ja se meni sitten dumpsteriin sen jälkeen.
Tossa nykysessä versiossa on jo tolla oikeella pultilla tuo kiinnitys.
Se pultti oli tuolla kytkimen akselin sisällä, vttumainen laitos tuo vanha malli, muuten erittäin hyvin toimi ja muuten pelas, mutta kiinnitys/irrotus oli painajaista.

Jotkut mallit oli näin vaikeita irrottaa, eli ei onnistuisi moottorin kiinni autossa olessa.
https://www.youtube.com/watch?v=XUktpfYnYtw

pivo

epävirallinen punnitus pirssille: 12.1kg

Alkaa auto olemaan pikkuhiljaa valmis avauskisaan Korpilahdelle.
Vielä kun saa pikkurenkaat alle ja Majurilta uuden kevyemmän korin niin... :grin: :grin:

Ai niin ja jos vaikka opettelis ajamaankin vielä :embarrassed: