Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Elcon Impact

Aloittaja Lehtibakka, 10.04.15 - klo: 13.04

Lehtibakka

Hoblaa. Eipä ole autoon turhia puntteja jäänyt. Kevyempi kori ja pikkurenkaat niin nopeasti laskettuna kisapaino 11,7kg.

Onko sulla heliumia renkaissa?

Auto edistyi pitkästä aikaa. Nyt vuorossa koneen ja putken sovitus



Lehtibakka

Oli sen verran kiirus päivä että en ehtinyt jokaisesta rakenteluvaiheesta kuvaa ottamaan.

Ohessa kuitenkin nykytilanne:





Moottori on sisään ajettu ja tuo RovanLosin ilmansuodatin tuntuu sen verran pätevältä että se saa jäädä autoon.

Vikojakin löytyi. Joku tumpelo ei ollut kunnolla kiristänyt pakoputken alkukäyrää paikoilleen. Eli koneen irrotusjumppa ja putken uudelleen kiristys vielä tiedossa.

Jarrut tuntuivat todella tehokkailta. Saa todennäköisesti olla tarkkana epan kanssa, ellei bensaletkulla saa sopivaa pehmeyttä aikaiseksi.

Servot tuntuivat oikein päteviltä mitä nyt tuossa pöydällä niitä testasin. Vaakaa tuli kokeiltua ja efra punnitus (tankki tyhjänä) tuntuu osuvan sinne 12,4 - 12,5kg välille pikkurenkailla. Lopullinen totuus paljastuu kunhan kori tulee maalarilta takasin.

Andrimus

Eihän me mitään uskota jollei vireota löydy.. Nättihän tuo on kuin....ä

tonij

Ootko jo miettiny että mistä materiaalista ja minne teet lisäpainoja autoon?
TRKMANS racing

Lehtibakka

Ei mitään lisäpainoja vaan lisäkevennyksiä!!

Muutama kevennyskohde jo mielessä, mutta onneksi aika ei anna periksi. Katsotaan josko tämän kauden aikana sais vielä kevenneltyä muutamia grammoja sieltä täältä autosta pois.

Lehtibakka

Jahas, kori sai värin.

Maalari ei itse kovinkaan paljon työtään kehunut, mutta mun mielestä tämä on makein koppa mikä mulla on ikuna ollut bensanorsussa. Kuvia tietysti alla:





On sillä joku X1 koppakin mukana:


Lehtibakka

Nyt voin tunnustaa että kerrankin voin puhtaasti käsi sydämellä tunnustaa että OLEN TYYTYVÄINEN.

Auto on valmis ja kuvatukset tietysti alla:









Ja se mihin olen erityisen tyytyväinen on auton paino, tai siis siihen että sitä ei ole ainakaan liikaa :grin:

Auto on siis kasattu vakio-osilla eikä mitään hipo hipo titaania tai muuta ihmeellistä kevennystä ole tehty. Ainoat kevennetyt osat löytyy moottorista kun eihän sitä kehtaa millään vakiolla ajaa. Tarkkuus vaa'alla punnittuna Efran säätöjen mukaan painoa oli 12,320kg. Siis siellähän oli paikallaan luonnollisesti transponderi ja vastarin akku. Bensatankki tyhjennetty huolellisesti oikean tuloksen saamiseksi.

Mulla on jo noin 100-200g kevennykset tiedossa kunhan saan aikaiseksi viilata osaset kuntoon ja asentamaan ne paikoilleen.

Kun kukaan ei kuitenkaan usko, niin parempi laittaa vielä muutama kuvatus todisteeksi punnitustilanteesta uskomista vahvistamaan:







Nyt enää ainoa ongelma on siinä että oppis vielä ajamaan. Ainakaan kalustosta tämä homma ei jää kiinni. Katsotaan josko Korpilahdella en ainakaan ihan viimeiseksi jäisi.

Lehtibakka

No niin. Ensimmäiset kisat takana ja autokin on jo putsattu  :shocked: Kirjoituksiani seuraaville varoitus: Ei kuvia tällä kertaa!!

Nopea läpikäynti kalustoon: Yllätyksekseni huomasin että ei ainuttakaan rikkoutunutta osaa kisan jäljiltä, hyvä niin. Kisan aikana yksi muovinen korikiinnike katkesi ja pakoputken pidikkeenä toiminut nippuside meni kerran poikki. Siinä kaikki.

Auto toimi kuten olettaa saattaa, koska ensimetrit renkaat alla otettiin suoraan lämmittelylähdössä, eli yhtään metriä ei ollut auto liikkunut ennen kisapaikalle saapumista. Konekin oli uusi josta oli yksi tankillinen ajettu bensaa läpi renkaat ilmassa mukamas sisäänajon vuoksi.

Aika vikuri ajettava tuo nyt sitten kuitenkin oli. Tuntui että joutuu köröttelemään eikä päässyt oikein koko päivänä ajofiilikseen. Noh pienillä säädöillä yritin autoa parantaa pitkin päivää, mutta aivan optimisuoritukseen olisi ollut hyvä muutama testipäivä ajaa ennen kisoja.

Servoja ei voi muuta kuin kehua. Vääntöä ja nopeutta riittää vaikka kisakumppaneille jaettavaksi. Tosin itselleni aiheutui muutama ohjaustekninen ongelma mokomista vikisijöistä. Ohjaus tuntui aivan liian nopealta bensa-autoon mihin olen yleensä tottunut. Sai olla todella tarkka ratin kanssa.

Kehuja saa myös auton pakoputki. Näin hiljaista putkea ei mulla ole koskaan ollut bensa-autossa. Uskoisin että Fehringin EM-kahinoissa saan olla kohtuullisen huoleton melumittauksen suhteen.

Pikkurenkaat eivät välttämättä olleet parhaimmillaan Korpilahden röykyissä. Olen kuitenkin tehnyt päätöksen jo viime talvena, että kaikki suomen kisat ajetaan pikkukumeilla. Sama linja tulee jatkumaan vastaisuudessakin, eli rengasrulettia ei mulla ole tiedossa. Tosin renkaan merkki ja malli saattaa vielä vaihtua.

Raportit jatkuu kauden edetessä ja testipäivien tai kisatohinoiden raportoitia siis tiedossa. Stay tuned.

Lehtibakka

Jahas. Kirjoituksiani ja räpellyksiäni seuraaville olisi jaossa jopa yksi kuvatus.

Eli Majurin koripaja pukkasi Elconiin päivitetyn korin. Muutama ilmanottoaukko sivuponttooneihin tuli lisää ilmavaihtoa parantamaan. Kuva nyt ei ehkä ole parhaimmillaan kun korissa ei ole maalia päällä, mutta kyllä kait tuosta jonkunlaisen käsityksen muodoista saa.


Lehtibakka

Ja kori sai maalia pintaan. Onhan tuo maalaus ihan tekijänsä näköinen, eli ruma kuin petolinnun arse mutta parempaan ei vielä pysty. Olis varmaankin ihan aikuisten oikeasti parempi jättää maalaushommat niille jotka sen osaa.

Pääasia että kori erottuu ympäröivästä maastosta kun alkaa tuo ikänäkö vaivaamaan.

Kuvia kauhisteltavaksi:


pivo

ei tuo kovin pahalta näytä kuvissa. Livenä nähtynä voi toki mieli muuttua :evil:

Lehtibakka

Joo, toi on ihan hyvän näköinen maalaus kun vie korin Korpilahdelle ja menee Raisioon sitä ihastelemaan.

Tuossa nyt vielä autossa kiinni kuvat:


kenblock

mu mielest toi on kyl tosi hiano, haluisi ittellekki tolalse :smiley:

tonij

Lainaus käyttäjältä: kenblock - 12.06.15 - klo: 12.00
mu mielest toi on kyl tosi hiano, haluisi ittellekki tolalse :smiley:

Ei muutku lait vene myynt ja ost lehtbagalt aut😊
TRKMANS racing

Majuri

Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Lehtibakka

Päivitetäänhän tätäkin topikkia hieman.

Omaa autoani en ole ehtinyt ulkoiluttaa muuta kuin kaksi kisaa ja yhden treenipäivän. Setuppeja on tullut kokeiltua vaikka kuinka monta eri versiota treenipäivän aikana, mutta aina on palattu takaisin alkupisteeseen. Ainoa asia joka oikeastaan on muuttunut renkaan kulmat, ulosjousto ja maavara.

Pikkurenkailla olen edelleen ajanut ja ainakin tuloksia katsoessa päätös pikkurinkuloiden käytöstä on ollut onnistunut valinta. Kärkikuskeille ei tosin pärjää millään, mutta se ei johdu renkaista vaan täydellisestä ajotaidon puutteesta. Tähän kun lisätään juniorin osallistuminen samaan sarjaan niin välillä varikolla on todella kiire että ehtii hoitamaan molempien nostovuorot, tankkaamaan autot, mahdollinen pikahuolto ja juniorille jaetut ajo-ohjeet. Ei todellakaan jää kisapäivinä aikaa auton säätöön vaan lähes koko päivä mennään niillä säädöillä mitkä autossa aamulla oli.

Rikkoutuneita osia tällä hetkellä samat mitä edellisessä listassa + ajovirheen takia yksi vääntynyt vetoakseli. Edellisessä kisassa tuli kärsittyä yhdessä alkuerässä keskeytys jonka syyksi osoittautui ruuvilukitteen unohtuminen bulkin kiinnitysruuvista. Onneksi helppo korjaus ja kisa jatkui taas.

Seuraavaksi sitten Fehringin EM kahinat ja raportointia sieltä en lupaa ennen kun olen kotiutunut reissusta. Tietysti aina on oikeus muuttaa mieltään jos kirjoittelu alkaa maistumaan.

Lehtibakka

Auto onkin sitten huollettu ja putsattu Fehrinkiä varten.

Löytyi yksi rikkoutunut osa. Vetarin suojakumi otti ilmeisesti siipeensä kun alatukivarsi lähti toisessa alkuerässä irti löystyneen bulkin ruuvien takia.

Rengastestiäkin tuli muuten ajettua edellisessä kisassa ja treenipäivänä. Tällä hetkellä itselleni paras rengas on Schumacherin wave (http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/g400-large-scale-wave-tyre-yellow-pr.html) kovemmalla seoksella. Renkaan kuluminen todella vähäistä ja pitoa on riittävästi. Lisäksi renkaan ominaisuudet eivät muutu kovinkaan paljon vaikka kuluneemmat kiekot laittaa autoon kiinni.

Fehringissä luotan FG:n renkaisiin koska viime vuonna lähes kaikki Elcon kuskit käyttivät samaa kumia. Tosin tässäkin päätöksessä on onneksi oikeus muuttaa mieltään kisapaikalla.

Lehtibakka

Sehän hujahti nopeasti yksi viikko Itävallan radan kupeessa. Tulihan sitä ajettua sekä opeteltua Elconin säätämistäkin.

Lopputuloksissa sija 44 ei ollut ollenkaan huono saavutus kun ottaa huomioon kilpakumppaneiden kovan tason.

Elconin kestävyyttäkin tuli kokeiltua useamman kerran kun auto lähti radan suurimmasta hypystä pyörimään pituusakselinsa ympäri ainakin kymmenkunta kertaa.

Toisella kerralla volttien päätteeksi oli alumiininen raidetanko antanut periksi. Eli aikaisempien hajonneiden osien listaan voidaan siis lisätä yksi raidetanko ja yksi etupuskuri.

kenblock

millattiis tuos sun autos on toi pakoputke tiiveys pelant, ku tuos on toi kumine kaula putke ja pakosarja väliis
http://aijaa.com/DgtUoi

Lehtibakka

Kun käyttää kunnon klemmareita ja asentaa putken autoon kiinni siten että putki saa tukea sivuponttoonista niin hyvin on kestänyt.

Ensimmäinen kiinnitys ei kestänyt, mutta nykyinen todella vähän parannettu versio onkin kestänyt yhden suomen kisan ja EM karkelot päälle.

kenblock

toi on gyl kauneumppi bensa auttoi mitä miä oon nähny :tongue:

Lehtibakka

Kiitos kehuista. Itse pidän auton ulkonäöstä kori päällä, mutta ilman koria tuo on jotenkin vanhanaikaisen näköinen. Tosin olen aina ollut sitä mieltä näissä rc touhuissa että ulkonäkö ei kisoja voita. Auton tulee olla kestävä ja oikeilla setupeilla oikeisiin käsiin ohjain annettuna nopea.

Tietysti mikä Impactissa antaa mahdollista lisäetua on auton paino. Mulla efra punnitus antoi tuloksen 12,3kg painavalla korilla. Toinen suomenratoja kiertävä auto kevyellä korilla antoi tulokseksi muistaakseni 11,7kg, noh ainakin alle 12kg oli punnitus. Auton omistajalta voi kysyä tarkan tuloksen jos se alkaa mieltä vaivaamaan.

Aika harva 4wd kisahärveli pääsee nykyään alle 12kg haamurajan. Varsinkin tämän auton suhteen olen todella tyytyväinen kun kyseessä on kuitenkin täysin alumiininen kisakampe. Tietysti voisi kokeilla jossain vaiheessa mitä auto painaa jos laittaisi muoviset alatukivarret ja keventelisi autoa sieltä täältä, että mitä sen jälkeen painoa on jäljellä. Kiinnostus moiseen kokeiluun on vaan ollut vähäistä kun henkilökohtaiset ajotaidot ovat vielä sen verran huonot että mitään lisäetua ei ainakaan mun ranteilla ole saatavissa vaikka auto olisi kuinka kevyt tahansa.

Lehtibakka

Tunnelmia Raision kisasta.

Ensimmäinen kisa jonka ajoin turffiradalla ja isoilla renkailla. Jotenkin auto tuntui paremmalta noiden pikkurenkaiden jälkeen. Tosin alustasetuppi olisi pitänyt miettiä uudelleen koska pelkkä ajokorkeuden muuttaminen ei yksinkertaisesti riitä kun vaihtaa pikkurinkuloista isompiin.

Tuli kokeiltua Elconin kestävyyttä oikein kunnolla kun täräytin pääsuoralta täydestä laukasta varikkomuuriin. Auto säilyi ehjänä ja ajo jatkui pienen "miten se nyt sinne meni" ihmettelyn jälkeen. Muutama muu läheltä piti tilanne sattui samassa paikassa, eli pitänee oikein kunnolla syventyä auton alustan säätöihin. Jotenkin tuntuu siltä, että kun kone menee piikille menettää auto pidon takarenkaista mutta eturenkaat sen sijaan jatkaa tehokasta ohjaustyötä. Eli todella tarkkana saa olla ettei mene luisteluksi kun lusikka on pohjassa.

Tällä hetkellä on neuvottelut tehtaan kanssa käynnissä suomeen toimitettavista autoista. Tarkoitus olisi saada auton hintaa laskettua muutamalla toimitukseen sisältöä koskevalla muutoksella. Näihin asioihin palataan sitten myöhemmin.

Stinde

Raision radalla ajajakorokkeen / kontin edessä on radassa töyssy/kuoppa...
Se kyllä saattaa aiheuttaa ajosuunnan muutoksen ... varikkomuuria kohti , jos ei ole tarkkana  :roll:

Kuplalla samainen kohta aiheutti nokka-perä-nokka-perä kuperkeikkoja
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Lehtibakka

Juu, toi kuoppa on kyllä tiedossa.

Valitettavasti kyse ei ollut siitä kun auto lähti kirjoittamaan huomattavasti aikaisemmin ennen pääsuoran alkua. Kyse on vain kuskin ja auton säädöistä että homma alkaa toimimaan.

Olisihan tuon kolarin voinut välttää keventämällä hiukan, mutta kevyempi kaasun käyttö ei vaan yksinkertaisesti ole ollenkaan kivaa  :azn:

copter

Kaupalliset tiedotteet kuuluvat kaupallisille alueille. Mainostus on kielletty foorumin säännöissä: http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0

--
Terveisin,
Matti / Ylläpito

Lehtibakka

OK, parannan tapani. Pahoittelut sääntöjen rikkomisesta.

Ylläpito voi poistaa turhan markkinointisaastan tästä ketjusta ja antaa vaikka opetukseksi bannia tunnareilleni jos sääntörikkomus on ollut siihen kyllin vakava.

Lehtibakka

Hoblaa jälleen,

Auton huolto tehty ja löytyihän sieltä kuluneita ja rikkoutuneita osasia. Molempien etualatukivarsien tapit olivat taipuneet jo sen verran että ne piti vaihtaa uusiin. Pitää varmaankin opetella ajamaan ilman kymmentä kaatoa per kierros edes yksi kisa  :grin:

Toisen etuiskarin varsi oli jonkun iskun seurauksena taipunut vaihtokelpoiseen kuntoon.

Edessä alatukivarsissa oli jo jonkun verran klappia. Uudet muovihelat paikoilleen ja välyksetön auto on taas valmis Lavangon kahinoihin.

Lehtibakka

Jahas päivitetään tätäkin topikkia.

Elconin kestävyystesti tuli suoritettua viimeisessä kisassa. Alkutilanne tämä: toisen kisaajan autossa radio häiriö ja auto karkasi pääsuoralle poikittain. Minä tulen pääsuoraa täyttä laukkaa (vauhtia jotain 60 tai ehkä ylikin johtuen hivenen pitkästä välityksestä) suoraan kilpailijakaverin auton kyljestä sisään.

Nopea inventaario: molemmat alumiiniset etualatukivarret solmussa, alatukivarsien tapit mutkalla, iskarin yläkiinnikkeen ruuvi mutkalla, servosaverin akseli poikki, toinen servotanko mutkalla.

Loppujen lopuksi auto oli säälittävän näköinen, mutta tilannetta tutkiessani totesin että yllättävän vähällä pääsin. Nyt vielä osien ja auton pesu, auto nippuun ja odottelemaan mahdollista sisäkisaa joka toivottavasti saadaan toteutettua.

Sisäkisassa tulen testaamaan Elconin muoviset alatukivarret koska niiden kestävyydestä ei ole mitään tietoa. Molemmat kisoja kiertäneet autot kun ovat olleet varustettu alumiinisillä versioilla.

Lehtibakka

Päivitetään tähän nyt kauden lopputuloksia jos joku ei kilpasarjaa seuraa.

Impactilla otettiin kauden kokonaispisteissä ihan kelpo saalis. Toinen auto sijalla 3 ja itse sijalla 8. Ei huonompi saavutus kun ottaa huomioon, että auto oli kauden alussa molemmille kuljettajille täysin uusi ja tuntematon.

Pitkin kautta tehtiin ankaraa testiä ja etsittiin säätöjä. Nyt tästä asetelmasta on hyvä jatkaa kohti ensi kautta koska tietoa ja taitoa auton säätämiseen sekä siihen, kuinka kyseistä runkoa tulee ajaa, on kertynyt roppakaupalla.