Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua

Aloittaja Vesa, 22.04.15 - klo: 16.23

meritane

No, jos kisa on yksipäiväinen ja haluaa ajaa molemmat luokat, niin kyllä siinä tulee aikamoinen sählääminen yhden auton kanssa kun pitää joka erävälissä juottaa autoon eri moottori kiinni, heh! Kyllä silloin pitää olla 2 autoa..

Sitten eikun sarjalle keksimään jokin napakka, porukkaa houkutteleva nimi, josta puusilmäkin tajuaa heti ensimmäisellä silmäyksellä, että mistä tässä tapahtumassa onkaan kyse. Jos luokan nimi on vain vaikka GT12, niin se ei kerro yhtään mitään henkilöille, jotka eivät tiedä luokasta mitään...

Vesa

Kyllä tulee sarjan nimivaihtoehdot jollain aikavälillä äänestettäväksi. Luokan nimet ei muutenkaan kerro kellekään ulkopuoliselle mitään joten sarjan nimi on asia erikseen ja ei tässä vaiheessa prioriteettina vielä. :smiley:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

APK

Niin tästä aikatauluasiasta vielä, oli Vesankin kanssa puhetta .
se että onko kisat yksi- tai kaksipäiväiset riippuu luonnollisesti kiinnostuksesta ja osallistujamääristä.
yksipäiväisessä kisassa etuna on myös se että taatusti kaikki neuvot ja neuvojat on paikalla aloittajille.

hieno homma että mielenkiintoa on mattoautoihin liittyviä kuvioita kohtaan!
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

thomsva

Onpa upean näköinen tuo Protoformin GT kori! Hienoa että se mahtuu normaalileveän mattoauton päälle. Olen ollut siinä uskossa että mattoauto olisi tuolle korille liian leveä. Kyllä nuo GT-12 ajatukset lisäävät mattoauton kiinnostavuutta minun silmissä. Saa nähdä miten aika riittää ja millainen rata saadaan ensi talveksi.

Pari kysymystä omasta näkövinkkelistä:
1. Kannattaako GT12 luokkaan ottaa mukaan 2s akulla varustetut autot? Briteissä 2S on tietyin varauksin sallittu. Ajatus on että 2S ei saa kulkea kovempaa kuin 1S. Ilmeisesti 2S+21.5T pienimmällä ennakolla vastaa aika hyvin 1S+13.5+vapaa mekaaninen ennakko. Mitkä olisi siis 2S tekniikan hyvät ja huonot puolet tässä yhteydessä? Ei tämä ole mikään kynnyskysmys minulle mutta en vaan omista 1S tekniikkaa ja 1S noparit on kai aika kalliita. 2S tekniikka löytyisi valmiina.

2. Voiko renkaiden sorvaamisesta päästä eroon? Saako jostain ostaa suoraan radalle kelpaavia renkaita vai pitääkö ne aina sorvata ennen käyttöä?
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

meritane

Täältä saa valmiiksi sorvattua rengasta hintaan 1 e/kierros sorvattuja renkaita, renkaiden oston yhteydessä http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

thomsva

Lainaus käyttäjältä: meritane - 24.04.15 - klo: 13.59
Täältä saa valmiiksi sorvattua rengasta hintaan 1 e/kierros sorvattuja renkaita, renkaiden oston yhteydessä http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

Kiitos tuo olikin hyvä tieto! :)
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

goos

Lainaus käyttäjältä: thomsva - 24.04.15 - klo: 13.49
Ei tämä ole mikään kynnyskysmys minulle mutta en vaan omista 1S tekniikkaa ja 1S noparit on kai aika kalliita. 2S tekniikka löytyisi valmiina.
Voit käyttää boosteria tai lisäakkua. Ei ole pakko olla 1S säädin. Kysehän on että servolle ja vastarille saadaan riittävä jännite.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jarkko

Boosteri on näppärä ja vaivaton. Erillistä vastariakkua pitää ladata kisapäivän aikana 1-2 kertaa ajomäärästä ja akun koosta riippuen. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

NJ

Vesan auto näyttää todella hyvältä!

Tuo mainittu 167mm leveys ei silti ole mikään itsestäänselvyys eikä läpihuutojuttu kaikille yleisimmillekään mattiksille. Tuunasin testiksi just Assoa ja se vaatii vähintään 4mm backspacen vanteet + reilua Dremelöintiä takapodin alalevyyn, jotta vasen pyörä mahtuu pyörimään. Onkohan 4mm backspacen vanteita nyt sitten taas enskaudella tarjollakaan? Kuka tietää? Mitat kun tuntuu vaihtuvan koko ajan.
En halua tässä asiassa mikään jarrumies olla, mutta Supastoxien korit ei heittämällä mene kaikkiin 12-mattiksiin. Vakioluokan "henkeen" ei mielestäni sovi, että uutta autoa pitää ensimmäisenä olla luokkaan sovittamassa jyrsintyökalu kädessä.

Vesa, koriko on takapyörän aukoista 167mm ja sitten pitäisi saada taka-akseli vielä vähän kapeammaksi, jotta gummit varmasti ohittaa pyöränaukon reunan? Taka-akselin leveys siis jotain 165-166mm ?

Komppaan meritanea tässä: WGT kuuluu hienoimpien luokkien joukkoon. Jos foumiluokkia tässä nyt ollaan nostamassa, lisäluokkana se vähintään pitäisi olla. Autot on rauhallisia ajettavia ja helppoja säätää, "spec" renkaat kestää hyvin. 2S säätimiä ja akkuja jengillä saattaa olla hyllyssä jo valmiina jos esim krossia on tullut ajettua. Koneeksi vaikka 21.5T. Myös vintage kalusto taipuu tarvittaessa WGT luokkaan todella helposti. Itseltäni löytyy RC10LSS vuodelta 1990 Sophia GT korilla ja WGT Spec renkailla. Mitään ei tarvinnut tuunata, senkun vaan ruuvasi kiinni.

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

nitropaimen

Yksi uutuusluokka joka saattaisi sopia lisäluokaksi olisi 1/10 F1 skaala autot, jos renkaidensa kohdalta sopisivat.( ei pilaa 1/12 foumien pitoa ??) Sillä ainakin Tiksin kerhossa on tiettyä mielenkiintoa jo.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Vesa

Lainaus käyttäjältä: NJ - 24.04.15 - klo: 23.16
Vesan auto näyttää todella hyvältä!

Tuo mainittu 167mm leveys ei silti ole mikään itsestäänselvyys eikä läpihuutojuttu kaikille yleisimmillekään mattiksille. Tuunasin testiksi just Assoa ja se vaatii vähintään 4mm backspacen vanteet + reilua Dremelöintiä takapodin alalevyyn, jotta vasen pyörä mahtuu pyörimään. Onkohan 4mm backspacen vanteita nyt sitten taas enskaudella tarjollakaan? Kuka tietää? Mitat kun tuntuu vaihtuvan koko ajan.
En halua tässä asiassa mikään jarrumies olla, mutta Supastoxien korit ei heittämällä mene kaikkiin 12-mattiksiin. Vakioluokan "henkeen" ei mielestäni sovi, että uutta autoa pitää ensimmäisenä olla luokkaan sovittamassa jyrsintyökalu kädessä.

Vesa, koriko on takapyörän aukoista 167mm ja sitten pitäisi saada taka-akseli vielä vähän kapeammaksi, jotta gummit varmasti ohittaa pyöränaukon reunan? Taka-akselin leveys siis jotain 165-166mm ?

Komppaan meritanea tässä: WGT kuuluu hienoimpien luokkien joukkoon. Jos foumiluokkia tässä nyt ollaan nostamassa, lisäluokkana se vähintään pitäisi olla. Autot on rauhallisia ajettavia ja helppoja säätää, "spec" renkaat kestää hyvin. 2S säätimiä ja akkuja jengillä saattaa olla hyllyssä jo valmiina jos esim krossia on tullut ajettua. Koneeksi vaikka 21.5T. Myös vintage kalusto taipuu tarvittaessa WGT luokkaan todella helposti. Itseltäni löytyy RC10LSS vuodelta 1990 Sophia GT korilla ja WGT Spec renkailla. Mitään ei tarvinnut tuunata, senkun vaan ruuvasi kiinni.

-Niki-


167mm oli mitattu taka-akselin leveys, ilman shimmejä JFT renkailla, CRC-vanteissa leveempi offsetti eli pari milliä tulee reilusti leveyttä lisää niillä.

Korin leveys akselin kohdalta n 173mm, renkaan etupuolelta helmasta n 178mm, renkaan takaa n 165mm alahelmasta.

Ajatus kuitenki on, että homma ei siihen kaadu jos renkaat vähä näkyy korin alta, näkyy ne leveällä keulalla AMR-korinkin alta nyt. Ainakin Ripperit on suunniteltu siten että pelivaraa on, mutta hubeissa on eroja, joten riippuu ihan onko normi vai kapeat hubit ja miten päin.

Noista offseteista - ne ei siis muutu vuodesta toiseen, vanteissa on valmistajilla aina sama offsetti. CRC oma, JFT oma, jne. Varmasti ei kaikki GT-kopat sovi suoraan, mutta voidaan listata ne joka sopii ja joilla ajetaan, eli korilista.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

#41
Tällä hetkellä kilpailujen järjestäjiksi on kiinnostusta jo 4 paikkakunnalla.

Yksi- tai kaksipäiväisyys selviää kesän aikana kun asiat etenevät, ensisijaisesti kilpailupäivä on kuitenkin lauantai.

Mielestäni sivuluokkia voivat olla:

-TSS-10
-TSP-10
-formulat
-WGT-10

kuitenkin siten että per kisapäivä on max 2 lisäluokkaa ajossa C-12 ja GT-12 lisäksi.

Esimerkkiformaatti viikonlopuksi:

Lauantai

GT-12 sarjakisa
C-12 sarjakisa
TSS-10

Sunnuntai

TSP-10
Formulat
WGT-10
GT-12 avoin kansallinen kisa

Tai jos kisa on kaksipäiväinen tuplakisa niin sillon lauantain formaatti x 2 ( esim TSS > TSP-10 sunnuntaina).

Koska muut kuin C-12 olisivat "lisenssittömiä" kisoja, näkisin että tämän hetken stanukuskien vähyyteen voitaisiin vaikuttaa laskemalla kynnystä tällä tavalla. Uskon, että vähintään lähialueen stanukuskit tai prostock kuskit tulisivat kisaamaan helpommin ekoihin kisoihinsa tällätavalla, radan kuitenkin ollessa kunnollinen ja tekninenkin, ja kisatapahtuma ammattimaisesti läpi vedetty, kuitenkin ilman FTT-SM-kisojen panostusta. Ehkä muutamat sitten innostuvat kiertämään FTT-kisoja haluamassaan luokassa, sisäänheittokisoina kun toimisivat 1/12 sarjan kisat - jotka myös voisivat toimia omana sarjana.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

#42
Vau, siehän oot pistänyt tuulemaan!  :azn:

Jo 10 kpl ennakkoilmoittautumista sisällä, hyvältä näyttää!  :azn:

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Ilari58

#44
Täältäkin tulisi yksi alustavasti mukaan! Alkoi nuo autot kiinnostamaan kun olin Kiimingissä ja Kuopiossa ajelemassa niin jos vain rahatilanne sallii niin olisin mukana GT-12 luokassa ainakin alkuun. Vielä ei ole mitään kalustoa, mutta jos kisat saataisiin tälläisenään käyntiin eikä FTT seassa niin varmasti koitan tulla mukaan. Sitä en osaa vielä sanoa kuinka moneen kisaan ehtisin tulla. Treenaaminenkin saattaa ainakin jäädä pieneksi kun täältä korvesta on matkaa radoille turhan paljon  :grin:

Eli siis GT-12 luokkaan tulisin mukaan: Ilari Lamminsivu, - , 2--> , Mäntän UA
"When I came around the corner, it all went to Hælvette" -Petter Solberg

meritane

#45
Lainaus käyttäjältä: ilari007 - 28.04.15 - klo: 23.31
Täältäkin tulisi yksi alustavasti mukaan! Alkoi nuo autot kiinnostamaan kun olin Kiimingissä ja Kuopiossa ajelemassa niin jos vain rahatilanne sallii niin olisin mukana GT-12 luokassa ainakin alkuun. Vielä ei ole mitään kalustoa, mutta jos kisat saataisiin tälläisenään käyntiin eikä FTT seassa niin varmasti koitan tulla mukaan. Sitä en osaa vielä sanoa kuinka moneen kisaan ehtisin tulla. Treenaaminenkin saattaa ainakin jäädä pieneksi kun täältä korvesta on matkaa radoille turhan paljon  :grin:

Eli siis GT-12 luokkaan tulisin mukaan: Ilari Lamminsivu, - , 2--> , Mäntän UA

Mukava kuulla, että kiinnostuit mattoautoista käytyäsi kisoissa.

Kyllä me täällä Kuopiossa yritetään tehdä muutakin kuin vain paistaa muikkuja ja kalakukkoja  :grin:

race

Itseäni mietityttää renkaat. Tietämys foameista on olematon. Testaamallahan niistä toki oppii, mutta monia mattoautosta kiinnostuneita varmaan helpottaisi tietopaketti renkaista. Paljonko sorvataan? Mikä seoskovuus sopii mihinkin? mitä huomoitavaa rengasvalinnoissa? Kuinka monta setti pitää varata kauteen? GT12 luokkaan voisi kustanussyistäkinn hyvä olla rajoitus kilpailuakohden käytettävien renkaiden määrästä. (Tämä taisi jo ollakin suunniteilla).
Renkaat ovat todella oleellinen osa ajettavuutta ja nopeutta.
Nämä tiedot eivät ole pois kokeneemmilta, koska mikään ei korvaa kokemuksen kautta hankittua tieto/taitotasoa. Sen sijaan vinkit voivat olla todella arvokkaita lajin pariin tuleville.

meritane

Pinkkiä taakse ja Magentaa eteen. Saamani tiedon mukaan kyseinen rengastus toimii 90% radoista.

Future RC kirjoittaa sivuillaan:"Suosituksena Eturenkaat kokoon 42,00mm ja takarenkaat kokoon 43,50mm"  http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

Lainaus aloitusviestistä:"Sallittujen renkaiden lukumäärä rajoitetaan 3 sarjaan (3+3paria) per kuljettaja/kilpailu"

goos

Lainaus käyttäjältä: meritane - 01.05.15 - klo: 10.42
Pinkkiä taakse ja Magentaa eteen. Saamani tiedon mukaan kyseinen rengastus toimii 90% radoista.

Future RC kirjoittaa sivuillaan:"Suosituksena Eturenkaat kokoon 42,00mm ja takarenkaat kokoon 43,50mm"  http://www.future-rc.fi/product_catalog.php?c=12

Lainaus aloitusviestistä:"Sallittujen renkaiden lukumäärä rajoitetaan 3 sarjaan (3+3paria) per kuljettaja/kilpailu"

Itse ajoin mustilla ja valkoisilla parhaita kierrosaikoja stocki luokassa. koska eivät "jumittaneet" vaan pyörivät vapaasti.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Vesa

Seoksia on kymmeniä mutta suomessa keskimäärin parhaiten toimii pinkit ja magentat. Eri valmistajilla onveri kokoiset vanteet joten suosituskoko vaihtelee merkistä riippuen. Crc renkaille tuo em. Koko on ok. Renkaiden koko on yksi suurimpia auton toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä ja kovalla pidolla pienemmät renkaat ovat aina tarpeen.

Suomessa suositeltavia seoksia ovat mielestäni

Eteen:
Magenta
Purple
Black
C35
C40

Taakse

Pink
Magenta
Greene
C30
C35


Muitakin toki on mutta tuosta löytyy ne millä ajetaan. Ite ajan joka kisassa suomessa 95% kerroista pinkillä ja magentalla tai magenta-magentalla viritettyä.noilla pärjää ja ehtii:)

Parhaat renkaat on mielestäni JFT sekä CRC, vaikka muitakin löytyy, noilla kuitenkin on aina tullut parhaat tulokset, ja testattua on tullu satoja pareja lukuisia eri merkkejä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

Kokeneet kisoja vuosia kiertäneet kaiffaritkin voi laittaa ennakkoilmoja ensi kaudeksi viriin - tai stanuun! Ja kommenttia sopii sekaan
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

#51
Foorumilla on muutama mattoauto edullisesti myynnissä. Ostakaahan pois tuleviin GT12/C12-koitoksiin. On Assoa, CRC:tä, rullaavana ja sähköistettynä. Kaikki kovan luokan kisakamppeita.

Valmis paketti:

http://rc10.fi/index.php?topic=90824.0

Rullaavat:

http://rc10.fi/index.php?topic=90687.0
http://rc10.fi/index.php?topic=90685.0

NJ

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 26.04.15 - klo: 20.20
167mm oli mitattu taka-akselin leveys, ilman shimmejä JFT renkailla, CRC-vanteissa leveempi offsetti eli pari milliä tulee reilusti leveyttä lisää niillä.
Korin leveys akselin kohdalta n 173mm, renkaan etupuolelta helmasta n 178mm, renkaan takaa n 165mm alahelmasta.
Kiitos tarkoista mitoista, kori on tilattu.

Mitkä ovat vaihtoehtoni rengasvalmistajaksi jos vanteen backspacen pitää olla 3-4mm?

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

C1S F1

Kiinnostusta gt tai viriluokkaan on jos vain ei mene pahasti wj-kisojen päälle terv. Petri Tuomainen 😎
GSB-Racing - Sanwa - ARC - HotRace

Vesa

Kalenteria kasatessa SM-kisat ovat prioriteetti joten silloin ei ole edes "luvallista" ajaa kerhokisoja, joten päällekkäisyys ei pitäisi olla ongelma.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Ruusperi

Mahtaako tuota GT koria saada mistään kotimaisesta liikkeestä? nimim. ei meinaa löytyä
EuroRC | Xray | http://www.fullspeedrc.fi

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

#57
Vieläkö Liquidilla on 1 euron postikulut ja onko kulut aina samat tilaako 1 tai vaikkapa 10 koria?

Onko tuo firma muuten euroalueen ulkopuolella? Ja jos on niin silloin kamat menee tullin kautta kun tilaus ylittää tietyn summan. 25 euroa on nykyisin se raja, että kamat menee tulliin..

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

race

Lainaus käyttäjältä: Ruusperi - 05.05.15 - klo: 11.08
Mahtaako tuota GT koria saada mistään kotimaisesta liikkeestä? nimim. ei meinaa löytyä

http://fi.eurorc.com/product/5149/yokomo-subaru-brz-rd-sport-body-set
Tuommoinen löytyi suomesta, viisammat kertokoon mahtuuko mittoihin ja sääntöihin.
Wheelbase 233mm