Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mattorataluokkien sääntömuutosehdotuksia ja keskustelua

Aloittaja Vesa, 22.04.15 - klo: 16.23

Vesa

Muistutetaan että tämä ketju on myös osallistujakartoitus joten mulle voi ilmoitella osallistumisestaan jompaan kumpaan luokkaan jos uskaltaa sen varmuudella sanoa. Varsinkin viime kausina viriä ajaneilta olisi hyvä saada 'ilmoja' :) 
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

nitropaimen

Vähän on aikaista luvata mitään varmaa, mutta jos puitteet Hesassa saadaan kuntoon, niin eiköhän noita "vanhoja patuja" ilmesty radio kourassa ja auto toisessa mattisradan viereen. Odotamme innolla jatkoa.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nosi

Jos jostain sopiva paketti löytyy ja kaikki muu on kongiksessa niin toden näkösesti osallistun

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 14.05.15 - klo: 23.53
Mattoluokkien sarjassa mahdollisesti mukana ajettavien touringluokkien kisat on ihan vaan kansallisia kisoja, lisäluokkia viikonlopulle, ei liity mitenkään FTT-sarjaan. Ja tarkoitus on houkutella mukaan uusia kuljettajia, TSM- ja TSP- ei mielestäni kuulu ohjelmaan, niille luokille on jo FTT. Joten TSS-10 luokka olisi suunnattu paikallisten uusien kuskien ekaksi kisaksi jne.

Mattoautosarjan eriyttämisessä on ideana myös se että pito saadaan kovaksi foamirenkailla ajettaessa, joka tapauksessa lauantaille EI ole luvassa kuin mahdollisesti tuo yksi kumirenkailla ajettava sarjaluokka lisää, F1 esimerkiksi. Kilpailuviikonloppu sen sijaan koostuisi kahden päivän kisoista, joista sunnuntaina olisi suositeltavaa ajaa esim. TSS-10. Tuossa vaiheessa tämän keskustelun luokat on jo ajettu, joten on ihan järjestäjästä kiinni vaikka radalla kierrätettäisiin juoksevia mekaanikkoja ponderi taskussa :)

Vähän menee OT:n puolelle (toivottavasti ei nyt tule banaanilastia niskaan...):
vanhalla "tuttavallani" on nyt myös FOUMI F1 renkaita ohjelmassa, eli kyllä voitaisiin sarjan kylkiäis luokkana ajettavalla F1 kisalla edellytää olevan myös foumit niin pysyisi rata kuosissaan
http://ufra-tyres.ch/en/news/2014-07-12-ufra-blue-line-
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jon.lindgren

Luokkia kannattaisi mielestäni kehittää samaan suuntaan kuin kv kisoissa ajettavat. Muuten saadaan ajella omasta mielestä makeita luokkia joita ei kuitenkaan ajeta muualla. Sama on krossissa.

Tuskin tulen sileällä ajamaan mutta PKSRCA:n junnutiistain kautta on tullut lajiin aika monta uutta harrastajaa. Tältä kantilta kommenttina että miettikää nyt sellaiset luokat joita voi "myydä" uusille harrastajille. GT-12 on hieno idea koska se tukee suoraan c-12 -luokkaa.

Vesa

Jos "F1-10" olisi mattorata-sarjassa mukana, olisivatko seuraavat säännöt ok?

Auto:
Max leveys: 190mm
– Erillisjousitettu F1-tyylinen ns. kuningaspulteilla varustettu eturipustus, jossa tukivarsien saranapiste korin sisällä.
– alustalevy ei saa tulla korin ulkopuolelle päältä katsottuna.
– minimipaino 1050g (sis ponderin)

Renkaat:
?

Pitoaineet:
Sama lista kuin C-12 ja GT-12 (EFRA-lista)

Kori:
Vain F1-tyyliset korit sallittu. Maalauksen suositellaan jäljittelevän oikeita F1-värityksiä. Ajajahahmo korissa pakollinen.

F1 siipi:
Valettu ABS tai Tamiya tyylinen siipi.

Akut:
Kovakuoriset 2S lipoakut sallittu. Max. jännite 8.4 volttia.
Liposäkin käyttö pakollista ladattaessa.

Sähköt:
Gyro tai muut ajamista helpottavat lisälaitteet kielletty.

Moottori:
21.5t vapaa moottori, ennakko vapaasti säädettävissä.

Nopeudensäädin:
0-ennakolla varustettu säädin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 18.05.15 - klo: 08.36
Luokkia kannattaisi mielestäni kehittää samaan suuntaan kuin kv kisoissa ajettavat. Muuten saadaan ajella omasta mielestä makeita luokkia joita ei kuitenkaan ajeta muualla. Sama on krossissa.

Tuskin tulen sileällä ajamaan mutta PKSRCA:n junnutiistain kautta on tullut lajiin aika monta uutta harrastajaa. Tältä kantilta kommenttina että miettikää nyt sellaiset luokat joita voi "myydä" uusille harrastajille. GT-12 on hieno idea koska se tukee suoraan c-12 -luokkaa.

Lajiryhmän kanta on juurikin tuo, eli SM-luokkien säännöt pyritään tekemään kuten EFRA:n säännöt ovat, jotta se tulee kv-kisaamista ja samankaltaistaa olosuhteet (radat, rakennustapa jne).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

thomsva

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 22.05.15 - klo: 13.26
Jos "F1-10" olisi mattorata-sarjassa mukana, olisivatko seuraavat säännöt ok?

Kerhokisasarjassa on käytetty näitä sääntöjä: http://rc10.fi/index.php?topic=66527.0
Mun mielestä tarkennukset lähemmäksi ETS sääntöjä kuten max 190mm leveys- ja 1050g painoraja on ok.

Kerhokisoissa on ajettu vapailla kumirenkailla ja se on kai toiminut ihan hyvin.
Joillakin on ollut käytössä lexanpaloilla varustetut etusiivet. Sellaiset tulee kai vakiona joidenkin autojen mukana (ainakin Serpent?).

Kerhokisasäännöt mainitsee että 21.5t konetta on käytettävä pienimmällä ennakolla. Jos vapaalla mekaanisella ennakolla tulee merkittävästi lisää tehoa tämä ei välttämättä ole hyvä juttu ainakaan tällaisen perustumpelon kuskin kannalta.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

topcat

Onko jo päätetty 21,5 \ 2s setupin kohtalosta gt 12 luokan osalta?

Vesa

Ei vielä, lähes. 21.5t on todennäköisesti liian tehokas 2S akuilla, joten koneena pitäisi olla miedompi ts. 25.5t esimerkiksi.

Anyways - kuun loppuun mennessä tulee sääntöpaketti ja kalenteriluonnos mattosarjan kisoista ihmeteltäväksi, hienosäätöä vaille.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

#160
Kuopiosta saattaa tulla ainakin yksi ilmoittautuminen lisää GT12-luokkaan, mutta en voi sitä varmaksi luvata kenenkään puolesta.

Aika näyttää lopullisten ilmoittautumistenmäärän kuluvan kalenterivuoden aikana.

topcat

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 23.07.15 - klo: 01.06
Ei vielä, lähes. 21.5t on todennäköisesti liian tehokas 2S akuilla, joten koneena pitäisi olla miedompi ts. 25.5t esimerkiksi.

Anyways - kuun loppuun mennessä tulee sääntöpaketti ja kalenteriluonnos mattosarjan kisoista ihmeteltäväksi, hienosäätöä vaille.
Ok, kiitos väliaikatiedosta. 2s tekniikan salliminen toiveissa...

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: topcat - 23.07.15 - klo: 09.35
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 23.07.15 - klo: 01.06
Ei vielä, lähes. 21.5t on todennäköisesti liian tehokas 2S akuilla, joten koneena pitäisi olla miedompi ts. 25.5t esimerkiksi.

Anyways - kuun loppuun mennessä tulee sääntöpaketti ja kalenteriluonnos mattosarjan kisoista ihmeteltäväksi, hienosäätöä vaille.
Ok, kiitos väliaikatiedosta. 2s tekniikan salliminen toiveissa...

Jos 2S:llä moottori menee uusiksi (esim. tuo 25.5T), niin tuo kustannushyöty 2S-tekniikasta taitaa olla aika marginaalinen. 1/12 mattikseen ei taida sopia mikään normaali 2S saddle-, square- tai shorty-akku, joten akutkin pitää hommata erikseen sitä varten. Samalla vaivalla voikin sitten hommata 1S-akut ja boosterilla varustetun noparin.
Wacky Stack Racing Team

APK

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 23.07.15 - klo: 10.39
Lainaus käyttäjältä: topcat - 23.07.15 - klo: 09.35
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 23.07.15 - klo: 01.06
Ei vielä, lähes. 21.5t on todennäköisesti liian tehokas 2S akuilla, joten koneena pitäisi olla miedompi ts. 25.5t esimerkiksi.

Anyways - kuun loppuun mennessä tulee sääntöpaketti ja kalenteriluonnos mattosarjan kisoista ihmeteltäväksi, hienosäätöä vaille.
Ok, kiitos väliaikatiedosta. 2s tekniikan salliminen toiveissa...

Jos 2S:llä moottori menee uusiksi (esim. tuo 25.5T), niin tuo kustannushyöty 2S-tekniikasta taitaa olla aika marginaalinen. 1/12 mattikseen ei taida sopia mikään normaali 2S saddle-, square- tai shorty-akku, joten akutkin pitää hommata erikseen sitä varten. Samalla vaivalla voikin sitten hommata 1S-akut ja boosterilla varustetun noparin.
2S Shortyissa on lähinnä kolme haastetta.
1. Harva akku on 93mm pitkä (1s mattisakut ovat n. 92,5mm) vaan ovat pidempiä---> ei mahdu linkkien väliin jos akku poikittain.
2. 2S Shortyt painaa 50-70g enemmän kuin 1s mattisakut. On toki olemassa matalia ja kevyitä 2s Shortyja (millä esim. Japanissa ajetaan 21.5 ja 2S).
3. Akun korkeus >18mm, autoja pitää modata että mahtuu akku iskarin yms rakenteiden alle.

1s mattisakku tai saddle-akun puolikas sopii ihan ok T-pala-autoihin. Niillä pystyy ihan OK aloittamaan myös ajamisen lipotekniikalla, Suomessakin ihan TOP3 sijoja ajettu muutamia vuosia sitten 1s mattisakun kanssa T-pala-autossa.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

-Hide-

Lähinnä tuo 2s on kädenojennus niille jotka eivät pistä 300e autoon vaan ajavat Supastoxilla, johon saa monenlaista akkua kiinni. Toisaalta hyöty tässä menetetään, jos moottoriksi valikoituu 25.5t, joita ei tunnu saavan oikein mistään sopuhintaan, esim. Amainilla moottori maksaa 100 ja siihen vielä postit ja tullit päälle.

Käytännössä helpoin vaihtoehto aloitteleville olisi sallia tuo Muchmoren 21.5t TSS-moottori 2s, mutta nähtävästi tämä vaihtoehto on liian tehokas verrattuna 13.5t 1s.

micsa.fi

Hyvä pointti, olin missannut noi supaastoxit kokonaan. Onko niitä liikkeellä oikeesti?
Wacky Stack Racing Team

APK

#166
tietty 21.5 muchmore olisi helppo vaihtoehto mutta spec-luokassa jos jokin kombinaatio on selvästi nopeampi kuin toinen tulee tilanteesta vähintää epäreilu ja vaikuttaa siten että kaikkien on hommattava se nopein kombinaatio.

japanin 2s matala shorty ja  vapaa 21.5 ajoista löytyy videoita, josta nopeutta voi arvioida .
Ilmoittaudun  vapaaehtoiseksi testaajaksi jos joku lainaa 21.5 ja 13.5 koneen sekä max 93mm pitkän 2s shorty akun. testin voin tehdä ensi viikolla ja videot ja tulokset tarjota siitä.
  :smiley:

edit. Myös 25.5 kone käy testiin. Ei muuta kuin rohkeasti yhteyttä YV:llä ja pääsee vaikuttamaan lajiin ja sääntöihin  :wink:
Lainaus käyttäjältä: -Hide- - 23.07.15 - klo: 18.46
Lähinnä tuo 2s on kädenojennus niille jotka eivät pistä 300e autoon vaan ajavat Supastoxilla, johon saa monenlaista akkua kiinni. Toisaalta hyöty tässä menetetään, jos moottoriksi valikoituu 25.5t, joita ei tunnu saavan oikein mistään sopuhintaan, esim. Amainilla moottori maksaa 100 ja siihen vielä postit ja tullit päälle.

Käytännössä helpoin vaihtoehto aloitteleville olisi sallia tuo Muchmoren 21.5t TSS-moottori 2s, mutta nähtävästi tämä vaihtoehto on liian tehokas verrattuna 13.5t 1s.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

topcat

Kappas, oletin että 2s shorty menee 1s akun tilalle suoraan. Nyt kun mittailin niin eihän se tosiaan mahdukkaan iskarin alle ilman iskarin nostoa.  :embarrassed:
Olisko siinä järkeä jos supastoxeilla olis 2s vaihtoehto, mutta mattiksilla vain 1s\13,5t ?

Vesa

Lähinnä haluan välttää tilannetta että "uudet" kuskit modailee autojaan esim juuri iskarin suhteen "päin mäntyä" johtuen esim akusta. Iskarin paikka kun on sen verran oleellinen ja tärkeä säätökohde että jos sitä noin vaan joutuu muutaman millin siirtämään tms nostamaan ja kulma muuttuu oleellisesti, auton kanssa voi olla aika toivotontakin ajaa.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

micsa.fi

Vesa, miten olit ajatellut kisapäivät? Itse näkisin että GT-12 pitäisi aloittelijoille suunnattuna ajaa ehdottomasti lauantaisin. Sunnuntai on aika huono kisapäivä varsinkin junnuille, kun ma-aamuna pitäis jaksaa kouluun/töihin yms.
Wacky Stack Racing Team

Vesa

#170
kisapäivät tulee oleen lauantaina ainakin kolmen kisan kohdalla. Jos yksi kisa on tuplakisa, sillon kisat olis la ja su eli 3 la ja 1 su.

Kauden aloitusta olen kaavaillut joko 15.11.  / 5.12. taikka 12.12.

FTT-kausi alkaa viimeinen viikonloppu marraskuussa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

#171
Kun gt12-luokassa mennään ja pitää olla 0-ennakot, niin pitääkö se näkyä säätimestä ulospäin, että säätimessä on 0-ennakot esim. ledin vilkkua 0-ennakon merkiksi vai luotetaanko kuskin sanaan?

Itse muistan takavuosina kun ajoin yhden stanukrossi sisäkisan (ja 0-ennakot oli säätimessä ja noparissa ei ledit vilkkunut O-ennakon merkiksi) ja ajoin muiden mielestä liian lujaa (ekaa kertaa paalulle omaksi yllätyksekseni ja varmaankin muiden harmiksi, heh!), niin kitinäähän siitä tuli, että oliko todellakin 0-ennakot säätimessä :wink:

Vesa

Kyllähän se pitää olla todistettavissa että säätimessä blinkymoodi päällä. Se on toki helppoa kun on nykytekniikan säädin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

meritane

Pittää laittaa sitten kisoihin ledit vilkkumaan, jotta ei tule hylkyä sen vuoksi :)

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC