Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tähän on tultu...?

Aloittaja nitropaimen, 23.11.15 - klo: 11.26

nitropaimen

Eli nk. Buggy/offroad kisaamisessa matolla sisäradalla. Onko enää sama laji jota ajettiin pöllyävällä hiekkaradalla kalifornian auringon alla...? Epäilen että kohta tulee muutoksia sääntöihin korin, jousituksen ja suurimpien sallittujen siipien suhteen... Lowrider ja kiilakorit ja taka kaukalot, ellei säännöt ota lajin kehitystä hallintaansa...

--
Muokkasin otsikon (isot kirjaimet pois)
yt. Iippo / Mode
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

jon.lindgren

Kyseessä ei ole sama laji vaikka kalusto osittain samaa onkin.
Joidenkin mielestä mikään ei saisi muuttua ja toiset haluavat kaiken muuttuvan koko ajan.
Säännöillähän näitä ohjataan. Siiven koko on jo kauan ollut määritetty säännöissä, siiven sivulevyjenkin koko on määrätty. Mitä tahansa ei voi radalle heittää.

Volvospede

Vaikken oo kaliforniassa käynytkään, niin epäilen sielläkin pölyävän hiekan olevan erilaista kuin matto. Sisäkrossi ja ulkokrossi eroaa aika rajusti toisistaan, ellei sitten tehdä ulkorataa sisälle tai sisärataa ulos. Käytännön syistä näin ei usemmiten tehdä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

Tuollainen hyppyturisti on kyllä hanurista, mutta nythän se on sitä kuumita hottia tai uusinta uutta tai jotain muuta soopaa.
Tuo laji rajaa aika tehokkaasti SC luokan autot pois, mutta kai pikkuautoilussa on varaa vähentää harrastajia?
Sinänsä vertaus turisteihin on huono, kun EOS matolla on enemmän pitoa kuin turistissa..
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Screwed

Jo 80-luvulla ajettiin sähkökrossareita foamirenkailla kisoissa kovalla pidolla. Eipä se todellakaan ole mitään uutta. Ja olen sitä mieltä että kyllä sen Corrinkin saa toimimaan kovalla pidolla. Vaati vaan vähän paneutumista ja useimpaan autoon osien virittelyä. Voi olla että muutan mieleni kunhan itse kerkiän testaamaan kunnolla, mutta siihen asti kantani on tämä.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 25.11.15 - klo: 20.11
Vaati vaan vähän paneutumista ja useimpaan autoon osien virittelyä.

Jo tuo on hyvä este usealle harrastajalle.. Itse ajan 7,5mm maavaralla 3,5kg corria.. Esim Bunkkerissa ei kanttareita voi edes ajatella käyttävänsä vaan ne on kierrettävä kokonaan tai auto on liki 100 varmasti katollaan. Harvemmin joutuu autosta poistamaan pitoa säätämällä tai huonommilla renkailla ajamalla. Tämäkin toteutuu nyky alustalla :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

donkey

Kyse ei ole pelkästään SC auton soveltuvuudesta mattoalustalle vaan myös siitä että "kiskopito" ei tue sitä alustaa millä monet SC-kuskit haluaisivat ajaa vaikka matto niin muotia tuntuu olevankin.
RC-eläkeläinen

Tony_L

#7
Onneksi suomesta löytyy muitakin ratoja kuin meidän eos-matto jossa ei ole mitään järkeä ajaa corrilla.

Screwed: Ilmoittele sitten miten saat sc-auton toimimaan uusilla renkailla eos matolla. Veikkaan että löytyy muutama kuski joka on jo lähes kaiken kokeillut ja haluaa kuulla ratkaisun säätöihin.

Mä olen ajanut myös jo 80-luvulla matto crossia mutta silloin vauhdit autoissa oli alle puolet nykyisistä. Ei ehkä ihan vertailukelpoista.
Team associated RC8B3.1

antti_r

Voisin ehdottaa Bunkkerin brägging boardille uutta kategoriaa, johon pääsevät ne autot, joilla pystyy tekemään donitseja.
Ajelin itse tänään eos-matolla slikseillä dbootseilla, ja niillä pito on jotakuinkin järkevällä tasolla, ja autoa pääsi taas säätämään niin että yritti hakea siihen parempia ajo-ominaisuuksia (eikä vain yrittää poistaa pitoa/kaatumatautisuutta). Kierrosajat eivät tietenkään ole lähellekään vertailukelpoisia slotcarien kanssa, mutta ajaminen on omasta mielestä paljon hauskempaa
Team Associated B44.3 | JQ The Car Yellow Edition | JQ eCar

mamyllyn

Omasta puolestani voin sanoa,  että olen äärimmäisen pettynyt tämän sisäkauden osalta ratojen pintamateriaalin muutoksesta pitäviin mattoihin.  Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä niiden upeiden sisäkausien kanssa,  kun on ajettu luistavalla pinnalla ja autoihin on yritetty säädöillä saada mahdollisimman hyvä pito aikaan.

Onneksi jäljellä on Nokian rata jonka pinta ei voisi parempi olla ja kaiken lisäksi sinne on lisätty muovimattoa,  jotta pito on erilainen eri kohdissa rataa.

Toivottavasti sieltä osataan ottaa oppia myös muihin ratoihin ja pidetään On-Road autot erikseen krossilajeista.

C1S F1

Onhan EOS-matolla myös hyviä puolia aloittelijoiden on helpompi kiertää rataa ympäri, kun auto ei pyörähdä joka mutkassa ja kiihdytyksessä. Nokialla ja Ulvilaan rakenteilla oleva rata tarjoavat onneksi perinteisempää alustaa, joka on SC-autoille ja varmasti suurelle osalle kuskeistakin mieluisampi. Bunkkerin EOS-mattolla nähin kisoihin onkin todella hyödyllistä treenata?? Ainiin mutta kyllähän ne muutamat EOS-kuskit treenaa mielellään samalla alustalla millä ajavat kisoja. MITES ME MUUT? Eli Fullspeed rc tarjoaa treeni mahdollisuuksia vain nopeimmille ja niille joilla on resursseja ajaa ulkomailla kisoja. Muut aloittelijat, huvikseen ajavat ja esim. SC-luokkien kuskit haluavat treenata joten ajavat pakosta EOS-matolla ja ratamaksujen muodossa rahoittavat tätä EOS-buumia. Kyllä itse käyn bunkkerissa treenamassa tuuppi corrilla, mutta olen vakavasti miettinyt olevani pari viikonloppua Nokialla hotellissa ja treenaan sellaisella alustalla missä on mielekästä ajaa. Eli olen valmis maksamaan todella paljon enemmän, jotta saan ajaa jossain, missä on corrille sopiva alusta.
GSB-Racing - Sanwa - ARC - HotRace

Yobb4

#11
Voittehan te ajaa myös krossareilla EOS matoilla
EuroRC | Xray | HobbyWing | Hudy | Highest | EV-Peak | T-Shades | https://www.facebook.com/joelvalanderrc/

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Yobb4 - 25.11.15 - klo: 21.52
Voittehan te ajaa myös krossareilla EOS matoilla

Ei se silti krossiksi muutu.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Tony_L

Miksi me ajettaisiin krossareilla kun halutaan ajaa corrilla? Miksi te ette voi crossareilla tennis matolla?
Team associated RC8B3.1

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: C1S F1 - 25.11.15 - klo: 21.34
Onhan EOS-matolla myös hyviä puolia aloittelijoiden on helpompi kiertää rataa ympäri, kun auto ei pyörähdä joka mutkassa ja kiihdytyksessä. Nokialla ja Ulvilaan rakenteilla oleva rata tarjoavat onneksi perinteisempää alustaa, joka on SC-autoille ja varmasti suurelle osalle kuskeistakin mieluisampi. Bunkkerin EOS-mattolla nähin kisoihin onkin todella hyödyllistä treenata?? Ainiin mutta kyllähän ne muutamat EOS-kuskit treenaa mielellään samalla alustalla millä ajavat kisoja. MITES ME MUUT? Eli Fullspeed rc tarjoaa treeni mahdollisuuksia vain nopeimmille ja niille joilla on resursseja ajaa ulkomailla kisoja. Muut aloittelijat, huvikseen ajavat ja esim. SC-luokkien kuskit haluavat treenata joten ajavat pakosta EOS-matolla ja ratamaksujen muodossa rahoittavat tätä EOS-buumia. Kyllä itse käyn bunkkerissa treenamassa tuuppi corrilla, mutta olen vakavasti miettinyt olevani pari viikonloppua Nokialla hotellissa ja treenaan sellaisella alustalla missä on mielekästä ajaa. Eli olen valmis maksamaan todella paljon enemmän, jotta saan ajaa jossain, missä on corrille sopiva alusta.

Mä tarkistelen juuri mahdollisuutta lähteä lauantaina ajamaan Nokialle.
Ole yhteydessä jos itsestäsi tuntuu samalta  :afro:

Metsäläinen

Kannatan corri kuskien muuttamista Nokialle.

Tony_L

Kannatan että Oskari on ihan hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Team associated RC8B3.1

iippo777

Itse annan täyden kunnioituksen Full Speedin toiminnalle. Tämän asian nosti Remppa esille Facessa n. Kuukausi sitten ja kysyi kuskien mielipiteitä ja kertoi mitä asialle voi tehdä (eos-maton voi myös vaihtaa)

Tämä EOS matto on hankittu kaikkia harrastajia varten. Näitä asioita ei voi tietää ilman kokeilua.

Ps. En edusta millään tavalla FULL SPEED Racing Clubin kantaa tai omaa mitään siteitä kerhon hallitukseen vaan kirjoitan 100% siviilinä siltä pohjalta miten asia on somessa ilmoitettu.

Iippo
Liikkuva Jarrupala

Volvospede

Kyllähän sille EOS matollekkin on paikkansa, varsinkin krossi kisakuskeille se taitaa tällä hetkellä olla paras vaihtoehto, kun suuntaus maailmalla on kovalle pidolle. Itse ajaisin mielellään liukkaammalla radalla, en kuitenkaan esim kaakeli random pidolla. Myös tennismatto oli mielestäni liian pitävä uusilla renkailla, kuluneilla jo ihan hauskaa. Suosikkiluokkani eli SC autot toimii parhaiten sopivan luistavalla alustalla, mielestäni auton tulee luistaa, ei kaatua jos mutkaan tulee liian kovaa. Ympäri keuliminen tai jarrulla etuperin voltti ei myöskään ole mielestäni krossimaista, mutta sen EOS matto mahdollistaa..

EOS matolla en kuitenkaan ole ajanut metriäkään joten siksi en ole äänestänyt sen puolesta enkä vastaan. Jos ajaisin, hakisin rengastuksen ja auton säädöt niin että on hauska ajaa ja renkaat kestäis pitkään. Jos ja kun se olis sitten hitaampaa menoa kuin muilla, tyytyisin osaani. Tietysti jos on kova kilpailuvietti ja pakko treenata tulevia kisoja varten aa-finaali mielessä, niin sitten toi tapa ei toimi.

Mattoasia on Full Speedin hallituksen tiedossa plussine ja miinuksineen ja asiaa pohditaan kyllä mahdollisimman monelta näkökulmalta. Bunkkeri ja EOS matto on tämän hetken tilanne ja toivttavasti saamme kehitettyä asiaa parempaan suuntaan.

t:Tommi
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Tony_L - 25.11.15 - klo: 20.50
Screwed: Ilmoittele sitten miten saat sc-auton toimimaan uusilla renkailla eos matolla. Veikkaan että löytyy muutama kuski joka on jo lähes kaiken kokeillut ja haluaa kuulla ratkaisun säätöihin.
Sen verran annoin Turussa muille tasoitusta kun en ennen kisaa ollut ajanut metriäkään Corrilla vastaavanlaisella alustalla, että kerron sitten bunkkerin kisan jälkeen jotta jäisi edes jotain kotikenttäetua edes yhteen kisaan.

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 25.11.15 - klo: 20.28
Harvemmin joutuu autosta poistamaan pitoa säätämällä tai huonommilla renkailla ajamalla.
Minulle tuttua touhua turistista. Varsinkin tämän kauden renkaissa on niin paljon pitoa että päivän mittaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin huonontaa pitoainetta sen mukaan kun rataan tulee lisää pitoa, muuten kaatuu satavarmasti.

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 26.11.15 - klo: 10.55
Taisin "ulkopuolisena" herättää hyvän keskustelun...  Miten asian näen täysin outsiderinä, niin kyse on vaihtelevalla alustalla ajettavasta rallicross tyylisestä kisailusta pienoiskoossa. Tämä rallicross speksi pitää sisällään mahdollisuuden että radan eri osat ovat eri materiaalia, karkeampaa/sileämpää  ja liukkaampaa/ pitävämpää- Mielestäni Full Speed porukan hemmot voisivat olla edelläkävijän roolissa ja käyttää mielikuvitustaan erilaisten ratkaisujen kehittelemisessä. Vieläpä niin että kisoihin mennessä, ei ennalta kerrota radan koostumusta. Siinä sitten todelliset tuunajat ja superkuskit tulisivat esiin...

Aloitit itseasiassa todella hyvän ja tärkeän keskustelun koska laji on kehittynyt sellaiseen suuntaan joka sopii hyvin tietyille autotyypeille ja toisille ei mitenkään. Aiemminkin alustan osalta on ollut kovaa vääntöä, mutta nyt mittasuhteet ovat aivan uudella tasolla.

Ehdotuksesi siitä, että lajia kehitettäisiin eteenpäin hyödyntäen useita eri materiaaleja on sama suunta johon itse haluaisin lajin kehittyvän. Tätä on mahdollista kokeilla Nokialla jossa on tällä hetkellä kolmea erilaista pintaa ja yhdistelmä on aivan mainio. Esimerkkinä siitä voisin todeta eri renkaiden toimivan paremmin eri alustoilla kesken kierroksen. Mini Pin toimii siellä kokonaisuutena mielestäni parhaiten, mutta sinisellä matolla spike antaa selvästi paremman kiihtyvyyden ja jarrutuspidon.

jerzirccar1

Ei pahalla mutta tästä on jo useita vuosia väännetty jo :grin:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jon.lindgren

Ainahan väännetään kun radan pinta vaihtuu.
Kaikki luokat eivät sovi yhtä hyvin jokaiselle pinnalle. Valitettavasti.
Jenkit kyllä saavat SC-autotkin toimimaan sokeroidulla savella. Pito on siinäkin aika kova...


Silppa

#LAR

Tony_L

Jon: Pito oli kova turussakin mutta ei tökkivä pito. Kova pinta on eri kuin pehmeä matto johon piikit uppoaa.
Team associated RC8B3.1

jon.lindgren

Oletteko kokeilleet SC-autoissa jotain muita kuin piikkirenkaita? Vaikka TRX:n vakiorenkaat voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto ajomukavuuden, pidon ja nopeuden yhdistämiseksi. Mulla oli paljon renkaita mutta ne meni viimeisen nelkkulässykän mukana eteenpäin joten joku muu joutuu nyt kokeilemaan.

jerzirccar1

Nokialla on jo ollut multialusta useita vuosia joten ainakin sen ajan on joutuneet kuskit miettiä juurikin tuota säätöhommaa parhaaksi nähtävällä tavalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Silppa

Kyllä se säätö on suurimmaksi osaksi ainoastaan renkaista jos ajetaan multisurfacella. Kuka on testannut eniten millä kulutusasteella rengas on nopein.
#LAR

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 26.11.15 - klo: 15.57
Oletteko kokeilleet SC-autoissa jotain muita kuin piikkirenkaita? Vaikka TRX:n vakiorenkaat voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto ajomukavuuden, pidon ja nopeuden yhdistämiseksi. Mulla oli paljon renkaita mutta ne meni viimeisen nelkkulässykän mukana eteenpäin joten joku muu joutuu nyt kokeilemaan.

Mulla on iso kasa erilaisia perusrenkaita, jotka annan huomenna Ollille EOS testeihin. On trx:ää, louise katu ja pioneer, PL katu, badlands ja swampper.. Mielenkiinnolla odotan miten pelaa mikäkin rengas. Sliksi voi olla liian liukas, mut noi isonappulaiset voi olla kivakin kompromissi.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)