Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

pfohr

Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"pfohr Kato toi video minkä linkki tossa edellisessä viestissä jos haluut tehoa savagees

Olen minä tuon nähnyt jo aikoja sitten.. ei nuo 2 moottoriset oikein säväytä.. kyllä yhdestä pitää se teho saada otettua..

Ja jeppelle senverran että mulla noilla 7" truckzilla renkailla menee renkaat lukkoon ihan 1-levyiselläkin :) vaihda se linkistö toimivaksi ensin..

JupeR

Ei jaksa alkaa tilaa saksasta yksin... :roll:
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

SJK

Tuli vaan tossa mieleen katsottuani ton videon niin miten muuten saa ne molemmat moottorit samoihin säätöihin eli kun liipasimesta vetäiseepi kaasua niin molemmat moottorit nostaa kierroksi samaa tahtia ettei toinen jarruta mitenkään ? Mites yläkierrosten säätö eli kokonaisuudessaan koneiden synkronointi ?
Asiasta en mitään tiedä mutta....

Tumphu

Ei se jarruun mitään linkistön uusimista tartte, eihän se jousi siinä jarrun kohdalla ole. Ensin vaan paloista ruuvit kireelle, sit se pystyssä oleva jarrukampi ihan päästä kiinni, sitten servo keskiasentoon, sitten siihe jarrutangon varteen (mulla olevat mitat) n. 20mm bensaletkun pätkä ja siihe pääl 15mm alumiiniputki (Mulla kylläkin mustekynästä otettu se kärki). Kun jarruttaa kevyesti se bensaletku joustaa ni jarrutus on kevyttä, kun painaa jarrut kii niin se bensaletku joustaa ja tulee se alumiiniputki mikä ei jousta ja sillon tosiaan on jarrut lukossa. Vakioservollakin. Pieni ja helppo nikkarointi.

EDIT: Vaikeaa se on se kahden koneen säätäminen, siksi täytyyki olla paljon metalli rattaita ettei toisen koneen hieman hitaampi kierrosmäärä riko rattaita...

EDIT2: Nyt on muuten sit ledejä tilattu. Eteen tulossa 4 superkirjasta valkoista lediä, taakse 3 pyöreää 5mm lediä/puoli TAI 2 kolmiota/puolit TAI 2-3 suorakaiteenmuotoista/puoli. En oikee osannu päättää millaset takavalot pistäis ni tilasin vähä kaikenlaisia. Valot eteen tulee niin että noihin tossa paikassa oleviin umpioihin tulee yhdet ja alas pohjapanssarin koloista tulee yhdet. Takavalot tulee puskurin ulompiin reikiin erillisellä kannatuksella (pleksi tai alumiinilevy)
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Nikke92

On muuten aika moinen repimään keulaa maasta!!
Onko totta että noi koneet on .21??
Tollanen pitää tehä.... :D
Traxxas Revo 2.5

Tumphu

Kyllä helposti repii. Kaverin Giga Crusherissa on 2x .26 koneet ja neki kiertää ihan himona. Auto tosin tasapainotettu niin hyvin ettei nosta nokkaa ollenkaan. Gigassahan on koneet auton keskikohdan etupuolella.

Eipä savageen pahemmi tollasia kannata pistää, ei oo kiva ajella kun suoraa tullessa vaihtaa kakkosel ja läväytät kaasun pohjaa ni nostaa nokkaa... Ei pysty hallittee enää kunnol... Ennemmi pistää vakio savageen 4.6 mylly ja Dirt Bonzit, nousee se nokka niilläki mut ajomukavuus säilyy. (kokemuksesta en tiedä mut kaikki on niin sanonu)
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

Lainaus käyttäjältä: "Nikke&Savege25"Onko totta että noi koneet on .21??
Eiköhän se ihan totta ole... Usein .21 koneesta revitään enemmän tehoa irti kuin .28 koneesta...  :wink:

screed

jaksaakohan savage 21 mennä mihinkään 18 piikkisen kytkinkellon kanssa? isoratas on vakio 52:nen.. ei oo muita virejä ku hpi:n viripilli.. ei viittis turhaan sitä vaihtaa.. voisin mä sen kytkinkellon poiskin myydä jos jotain kiinnostaa se ostaa.. ihan uusi siis..
mugen mbx-4 / hobao 21 8port / sanwa / hitec

JupeR

Ei se taitais mennä ku nopeempaa, siis huippunopeus kasvaisi.
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

screed

Lainaus käyttäjältä: "jeppe"Ei se taitais mennä ku nopeempaa, siis huippunopeus kasvaisi.

juu näinhän se menee ku välitykset pitenee, mut jaksaako toi sit vääntää kuitenki vielä?? että ku lyö paikaltaan kaasun pohjaan, niin sanooko vaan et booooo... ;)
mugen mbx-4 / hobao 21 8port / sanwa / hitec

sanppa75

Noh, eihän tuo mikään ihme ole jos .21 koneesta otetaan enemmän tehoa irti kuin .28 tai suuremmastakin.

Esimerkki 1/1 autoista:

Chevy corvette C6 (vm.2005) jonka "pikkulohko" 6.0l v-8:sta irtoaa 400hv kierrosluvulla 6000/min. Painoa autolla on "kuivana" vähän yli 1500kg teho/paino (hv/kg) ~0.26

Toyotan (vm.2005) tf105 Formula 1 auto, hiukan alle 3 litrainen v-10, yli 900hv ja huippukierrokset yli 19000/min....auto painaa kisakunnossa kuskin kanssa 600kg. eli teho/paino (hv/kg) > 1,5

mutta taas jos f1 moottorin pitää kestää hurjaa rääkkiä ja ääriolosuhteita 2*300km (kilpailua) niin corvetella kone saattaisi (ehkä) kestää vaikka 500 kertaisen ajokilometrimäärän....tai sitten ei. Mutta paljon enemmän kilometrejä kuitenkin.  

tarkoitin tällä nyt vaan sitä että että on hiukan ohutta ajatella polttomoottoria ja siitä mahdollisesti saatavaa tehoa pelkän moottorin tilavuuden perusteella.

Pienien moottorien etuna korkeasti viritettyinä on huomattavasti pienemmät moottorin liikkuvien osien massat, joka taas auttaa siinä että moottori "kiihtyy" nopeammin. Ottaa nopeammin kierroksia koska koneen omissa massoissa on vähemmän vastusta.  saavutetaan nopeammin tarvittava huipputeho.

Suurempi kone kiihtyy suhteessa hitaammin mutta suuremmat massat ovat taas eduksi vääntöpuolella.

Ja käytännön voimaa kysyttäessä esim. 1/1 autoissa mielestäni korkea vääntömomentti on tärkeämpi ominaisuus kuin suuri teho.
Tämän takia "möyrimisessä" täällä rc-autopuolella sähkömoottori on ylivertainen verrattuna polttikseen. Polttiksen saavuttaessa maksimi vääntömomenttinsa jollakin tietyllä kierrosluvulla (esim.12000-15000/min)
sähkömoottorin maksimivääntö on käytössä nollasta huippukierroksiin.  

Ja taas isompi mutta matalaviritteinen moottori olisi hauska esim savagessa tai mad:issa.  Käsittääkseni tuo hpi:n .28 on vähän niinkuin sellainen, suhteessa vähemmän tehoa kuin esim .21 mutta enemmän viäntöä. :lol:

Olisipa vielä joku todella matalaviritteinen .46 tai vastaava....siis poistuisi paikalta vaikkapa vakio savage25 tahtiin mutta nousisi pintakaasulla vaikka puuhun  :mrgreen:

Ei ole varmaan kovinkaan mielekästä ajaa reilusti ylitehoisella monsterilla...ja varmaan kestopuoleenkin vaikuttaa negatiivisesti..  

Ex autoni schumi XTR3e oli liian tehokas takaveto trukiksi..

äh...ihme itsenäisyyspäivän paatos.. :roll:
Näissä kuvioissa vuodesta 1985.

Divi

:mrgreen: Juu otti oikein kunnon päälle lukea tuo, tottahan tuo on, ja lähinnä jepelle tuossa tarkoitin että ei koolla oo niinkään suuri merkitys...   :wink:

Tumphu

Lainaus käyttäjältä: "sanppa75"...Olisipa vielä joku todella matalaviritteinen .46 tai vastaava....siis poistuisi paikalta vaikkapa vakio savage25 tahtiin mutta nousisi pintakaasulla vaikka puuhun  :mrgreen:...

Tässä tulee vaan ongelmaksi näiden autojen kytkin, tarttis saada se ottaa pienemmillä kierroksillä kiinni, eli löysemmät jouset tarttis jostain hankkia. Ei oo iloa matalista vääntävistä kierroksista jos koneen pitää ottaa reilusti kierroksia ennenkuin kytkin ottaa kiinni
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

Olisko Fioronin Turboslide mitään? Krossikuskit vois valottaa vähän tätä asiaa... Vai olisko tähän möyrimis tarkoukseen paras ihan normaali 3-pala- tai 4-palakytkin vaikkapa alupaloilla ja löysillä jousilla???

*HOKE*

Fioroni vois olla ihan hyvä ratkasu... Ottaa suht alhaalta, eikä kuitenkaan ota repäsevästi...

Kolmipalakytkin alupaloilla ois varmaan se huonoin mitä keksisin, koska se ottaa repäsevästi kiinni.

Tumphu

Periaatteessa siihe tarttis vaa pistää palat mitkä on mahdollisimman painavat ni aukee pienillä kierroksilla jo. Ja voisha sinne pistää vaikka 2 todell painavaa ja 2 alumiinista
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

No mä ajattelin tuota alumiinia just siks et se olis vähä painavampaa ku komposiitti...

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"Periaatteessa siihe tarttis vaa pistää palat mitkä on mahdollisimman painavat ni aukee pienillä kierroksilla jo. Ja voisha sinne pistää vaikka 2 todell painavaa ja 2 alumiinista
Haha,, tai ei mitään :D ajatuskatkos

Tumphu

en myönnä mitään!!! :lol:

no okei, ehkä pääs vähä ajatukset ristii...

Kansalaiset, med börjäre (tai jotai tollast)

Nyt irkkaamaan #HPI_Savage@Quakenet
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

sanppa75

Tuo kytkin juttu on varmaan ongelma, mutta tuskin ratkaisematon.
Jos kohta ollaan suunnittelemassa miehitettyä lentoa marsiin niin
tuskimpa alhaalta tasaisesti ottava kytkinkään on mahdottomuus..

..tai sitten voisi kai sitä laittaa välitykset akselilta ennen kytkinkelloa.
...vai..?
:shock:
Näissä kuvioissa vuodesta 1985.

Divi

Jos sais kehiteltyä sellasen että Kytkimen kierrosluku nousee nopeemmin kuin koneen ja voimansiirron :lol: Sillon kytkin ottais kiinni jo matalilla koneen kierroksilla mutta ei kuitenkaan repisi...  :mrgreen:

Tais mennä vähän yli hilseen....

EDIT* poistettu puolet tästä tyhmästä ideasta  :D

Tumphu

Kyllä mä epäilen että ihan noiden normaali jousien kuumennus punaiseksi ja sit antaa jäähtyä vaikuttaa jo aika paljon. Kuumennushan pehmentää joten se vähentää sitä kimmoisuutta kanssa...
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

Kyllähän niitä jousia saa ihan kaupastakin erijäykkyisiä. vai oonko väärässä?

Boltsi

Noniin poijat... Nyt on toinen sivusuoja valmis, vieläkun saisi tuon pakarin puolen tehtyä niin sit taas kelpaa ajella...

LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Jose.92

Eipä ole kovin kaksinen. Hekppo tehdä. hyvä malli
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Tumphu

Meikällä muuten tänään hajos kaasulinkistöstä se servon päällä oleva, se yläosa mihin kaasutanko tulee kii... Teinpä sitten uuden alumiinista ku sitä sattu olee ja taas toimii
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Nikke92

Viikonlopunaikana pistän tuoreita kuvia savagesta ja kaikesta tuningista :roll:  :mrgreen:
Traxxas Revo 2.5

JupeR

"Huomenna mennään, huomenna mennään, pomppikseen varkaisiin, pomppikseen varkaisiin. Savagen kanssa kaasu pohjaan Turun kaduilla :lol:  " Tämän viikon lopussa tuleepi paketti :)  Voiko pakki servoo säätää "väärin"? ja tarviiko voimaservoo?
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Jose.92

Hä säätää väärin? Ei tarttee olla kun kaksi asentoa sillä.
Jos haluut ajaa täpöllä pakittaen siis kaasu pohjassa vauhtia 40 ni silloin kannattaa ottaa voima servo kuulemma. Itelläni on ihan standart servo a'13 egee ja hyvin on toiminut.
Tosin se perutus matka tulisi halvemmaksi :wink:
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"Eipä ole kovin kaksinen. Hekppo tehdä. hyvä malli

Juu eihän se auton bling bling arvoa nosta  :wink:  mutta ajaa asiansa...
Ja sitten se pakarin puoli...


Tein sitten koneenkin kohdalle pienen suojan, jotta ei pääsisi lumi jäähdyttämään konetta liikaa... Vähän heikko kuva...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz