Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

Juuzmo

Sanakirjalla kääntää suomeksi sanan savage,muutamia sanoja mitä se antoi ;) :
Barbaari, häikäilemätön, julma, ihmispeto, raakalainen, sadistinen, sivistymätön, raivostunut, säälimätön, sadistinen, verinen, vihainen, villi, väkivaltainen yms   :mrgreen:
RB,the power of champions.

ladatusta

Itseäkin rupesi kamalasti himottamaan toi, täytyy kait pistää oma savage myyntiin. Niin siis onko se kesäkuussa jenkeissä vai täällä?

JK Nitro

Nyt sain kuvat toisaalta tähän takas.

"The Savage X SS is a build-it-yourself kit version of the Savage X, featuring the big K4.6 engine of wheelie-popping power. It comes with an alloy tuned pipe to make it breath, grippy Dirt Bonz tires for off-road traction, heavy-duty drivetrain pieces to handle the power, a dual stainless steel disc brake for consistent braking power, adjustable upper link turnbuckles, a clear body, and no radio so you can install your own race-quality components. All of the great new Savage X features are there, easy access diffs and tranny, 17mm hex hubs, low CG chassis, tough nylon roll hoop and roll cage, and the much-improved radio box that makes getting into the radio gear a snap. The Savage X SS 4.6 is slated for a June release and will definitely be a popular kit for hard core Savage fans and anyone that like to bash monster trucks...hard!"



Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

MarkusH

Voi jumankauta tollanen olis nätti! Taitaa olla mun seuraava auto :)

Eipä tuossa toisaalta ole eroa nykyiseeni kuin runko, hexit ja moottori....

Bagi



Tommonen tuli sitten ostettua :)
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Levis

Kertokaahan mistä tietää kun kone alkaa väljistymään? Mitä oireita se aiheuttaa? Luulis ainakin että väljä ei lähtis helpolla käyntiin?
Villi 25

*HOKE*

Tyhjäkäynti on sillon hieman kateissa.
Välillä käy nätisti ja välillä taas ei meinaa sekuntia edes pysyä käynnissä.
Lämmettyään normaaliin lämpöön kone puutuu alhaalta, eli vääntö alkaa kadota.
Sillon myös alkaa se että lämpimänä erittäin vaikea saada käymään.
Kylmänä kyllä lähtee.

Yleensä vaan tässä vaiheessa on jo laakerit myös siinä kunnossa että kone pitää jo mielenkiintosta ääntä ja sammuilee aivan mystisesti.

Tämä tulee .21 kisapannuissa noin 5 gallonan kohdilla jos kone on ollut asiallisesti sisäänajettu ja aina säädöissään.

Eli yleensä jos ei ole laakeriremppaa tehnyt niin 5 gallonan kohdalla voi olla lähes varma että kone on roskiskamaa.

Levis

Tuo oma motti on K4.6. En osaa sanoa paljon sillä tarkalleen on ajettu, käytettynä ostin. Piti olla vajaa 3 Gallonaa ajettu ja ite ajanut nyt n. 2 Gallonaan.

Oireita lähinnä nyt, että ei käy todella matalaa joutokäyntiä. Verrokkina kaverin sama motti joka käy todella alhaisilla kierroksilla ja pysyykin käynnissä. Aina tuo lähtee kyllä nätisti käyntiin kylmänä sekä kuumana. Saattaa se kyllä sammua satunnaisesti kun täyskaasu ajon jälkeen laskee kaasun kokonaan pois. Tämä siis käynnistyy hyvin myös kuumana eli onko remppa järkevää vai uusi kone?

Miten konetta säätäessä voi havaita mahdollista väljyyttä? Vaatiiko kone erilaisia seoksia väljänä? Esim aina vaan rikkaampaa tai laihempaa?

Miten kannattavaa on yleensäkin vanhaa konetta korjata? Kiertokanki, mäntä, männän sokat, sylinteriputki, kampiakseli ja laakerit? Tulee hintaa jo noillekin osille toista sataa euroa. 200€ taitaa saada jo uuden koneen. Onkos nuo motit/koneen varaosat jossain ulkomailla selkeästi halvempia?

Olishan tuossa melkein uusi .25 motti laatikossa, mutta se ei ole niin pirteä kuin tuo k4.6...
Villi 25

Hotti

Tämä on taas se minun ex savage :mrgreen: Itse en ajanut tolla k4.6 koneella muuta kuin sisään ajon.Tiedä sit paljonko se seuraava juippi ajo sillä :roll:

Pitkälti nuo hoken kertomat oireet ovat merkki selvästä väljyydestä..ei siihen  väljyyteen taida seokset muuttamiset auttaa :roll: Remontti kannattaa ja ei kannata.Esim "vastaavan" koneen saat n.200€:lla(nosram .28).Remonttiin menee helposti lähelle saman verran.Itse en ole koneita rempannut vaan niiden tultua tien päähän olen poistanut ne käytöstä.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Levis

Jep, sun ex.

Millainen Nosram .28 on verrattuna K4.6:een? Saman kokoisihan nuo ovat mutta suorituskyky, kestoikä jne.

Hobbylinna, ainakin Lahti on nostanut hintojaan, ja ilmeisesti tuo k4.6 maksaa nyt 230-250€. Tuollaisen hinnan ainaki myyjä koneelta katsoi tai oikeastaan se sanoi 250€, mutta ihmetteli noin kovaa hinnan nousua. Netissä näkyisi vielä olevan 195€.

En ajatellutkaan että seoksen säätäminen väljyyttä poistaa, mietin vaan onko se seoksiin suhteessa. Tuosta padasta joutuu suht reilusti kiertääyläneulaa kiinni päin, että kone ei olisi liian rikkaalla. 2,5 kierrosta luki ohjeessa maksimiksi ja tuossa taitas nyt olla 3 kierrosta jo vedetty.

Tää on ollut kyllä ihan hyvä ostos varaosiensa ja tarvikkeiden määrään nähden. Nyt ei vaan raskis tota uutta mottia ostaa, etenkin jos ne hinnat nousee noin paljon.
Villi 25

Hotti

Nosrameja on pamahdellut muutamalta henkilöiltä mystisesti...Mutta ilmeisesti ellen ole väärin kuullut,on asiasta informoitu tehdasta ja vika lienee korjaantunut :roll: Ei se tehoissa häviä...ihan tarpeeks savagen runkoon puhtia..
-Team lapsena liian vähän leluja-

HVoltage

Levis:

Tässä ihan ohi mennen lukeneena voisi myös ajatella että koneessasi on laakerivika tai kiertokangen alalenkki on mennyt väljäksi tai sitten molemmat. Jos kone toimii muutoin kohtuu hyvin paitsi tyhjäkäyntiä niin nämä viat yleensä syyn takana. Ota vain pata rohkeesti auki ja tutki.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Levis

^Onko tarkempia ohjeistuksia väljyyksien tutkimisiin?

Äsken ajelin taas ja hyvin se käyntiin lähtee, mutta ei vaan meinaa pysyä kovin kauaa käynnissä ilman kaasua. Sitten ku sammuu ni lähtee kyllä saman tien käyntiin ilman "sahausta".

Tuossa padassa oli muuten onewayssä outo asia, kun sitä vaihdoin.
Siitä oli se tappi jäänyt kiertokangen ala silmukkaan kun se normaalisti on siinä onewayn/vastapainon rungossa kiinni. Vastapainon reikä oli mennyt väljäksi. Ehkä se on sitten täryyttänyt jotain muutakin väljäksi?

Täytyy varmaan purkaa tuo motti nyt irti sitten ja laittaa toinen .25 pata kiinni. Puran tuon k4.6:n. En vaan osaa kyllä sanoa sen kuunnosta mitään, ilman että joku sitten infoaa miltä mikäkin pitäisi näyttää. Onko mikrometriruuville tai jollekin mittalaitteelle käyttöä jos mäntää vaikka mittailee?

Mites tiukka toi pitäs olla ku vauhtipyörää kääntää sormin? Pitäskö paine esim pysyä kun mäntää vääntää ylöspäin vai onko normaalia että kuuluu suhina pakoaukosta ja lopuksi mäntä nousee ylös asti? En voi tiukaksi tuota pyöritystä sanoa, mutta on siinä selkeä vastus. Helppo diagnosoida netissä...
Villi 25

HVoltage

Kokeileppa Levis tuolta josko vinkkiä tulisi -> http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/moottori.html#moottorin%20kunto (Ari pekan sivut rokkaa taas...)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Levis

Täytyy katsoa linkki, mutta nyt menee ainakin mäntä uusiksi. Ette ikinä arvaa mitä typerää onnistuin sen kanssa sohlaamaan. Kuitenkin tuon motin takapään jo purkanut/kasannut ihan onnistuneesti n. 7 kertaa. Typerä, typerä, typerä minä! Sitä se yövuoron vääntäminen tekee, että ihan skarppina ei aina ole... Eilen vielä tupla vuoro, seliseli!
Villi 25

Juuzmo

Vauhtipyörästä pöyrittämällä huomaa että minkä verran on puristuksia (tai jos niitä on enään ollenkaan yleinsäkään)
RB,the power of champions.

Levis

Kyllä tuossa vielä puristuksia on, mutta mitä nyt kerran kaverin pataa testasin ni olihan siinä uudemmassa enemmän. Mutta ei siinä määrin ollut eroa, että ihan surkealta tuntuisi. Tosin tässä vaiheessa sillä ei ole mitään merkitystä kun männän helmasta puuttuu pala... Eli uusi mäntä ja putki pakko ostaa.

Tuolta Aripekan sivuilta tosin en nyt saanut selvyyttää siihen, että mistä tiedän onko itse motin runko vielä korjauksen kannalta järkevässä kunnossa. Vai luinkohan huonosti? Vai onko tuo laakerien heiluttelu, urien ja värin tarkkailu ainoa mitä tulee tehdä? Mitään ei mitata tai vastaavaa?
Villi 25

JK Power

Lainaus käyttäjältä: "JK Power"Mulla kesti 10 gallonaa ennenkuin vaihdoin alakerran laakerit ja nyt olen ajanut 6 gallonaa sen jälkeen
ja edelleen lähtee hyvin käymään ja kiertää sekä vääntää moitteetta.
Puristukset edelleen samat suurinpiirtein(ei ol mittaria) kun10 gallonaa sitten.
Moottorin lopullinen sisäänajo kesti yllättävän kauan.
Huomasin vielä toisen gallonan puolella moottorin parantavan suorituskykyään.
Oikeastaan motti oli parhaimmillaan neljän g:n jälkeen.


Veikkaan et sulla saattaa ehkä olla laakerien vaihto edessä...

Velipojalla meni etulaakeri neljän G:n jälkeen...
Tosin luulen että se johtui teräs spurrista ja kellosta.

Itellä meni myös etulaakeri hetki teräskombon asentamisen jälkeen.

Tarkista onko etulaakeri tiiviin tuntuinen.

Se että motti ei käy todella alhaisilla tyhjäkäyntikierroksilla viittaa seoksen olevan hieman hakusessa...
Uusi mottihan nyt melkein aina käykin tyhjäkäynnillä koko tankin vaikka putkeen, joten en lähtisi vertailemaan sillä tavalla.

Ja olen huomannut että moottoritkin ovat yksilöitä joissa on eroja toisiinsa,
oma motti pitää saada sen omiin säätöihin eikä aina päde se mitä kaverit ovat toisaalla todenneet...

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Levis

VAikka mulla olikin suht hyvät puristukset kuitenkin, ei sillä ole enää väliä ku se mäntä on risa. Typerä minä!!!! Että voi "piip"!

Oisko noita rojuja järkeä tilailla jostain ulkomailta jos kaverin kanssa tekis yhteistilauksen? Mikä webkauppa olisi luotettava ja tulisi kotimaan hintoja edullisemmaksi? Kuitenkin menee se 150€ remppaan ja samalla vois jotain vannetta, koria, jarruosia, vetareita, kardaaneja, rattaita, kytkimiä yms kulutusosaa?

JP kirjoittti: "Kiertokangen laakerissa ei saa olla juurikaan
välystä, muuten kiertokanki on tiensä päässä."

Tarkoittaako tuo laakeri sitä messinkistä osaa? Eli liukulaakeria? En huomaa siinä olevan välystä lainkaan. Osat on vielä koneessa kiinni kylläkin. Kampiakselin reikä on kyllä hieman väljä tuohon onewayhin. Ero on selkeä uuteen koneeseen. Testattu siis uudella vastapainolla. Pystyykös sitä mitenkään korjaamaan vai onko uusi ainoa vaihtoehto. Maksaa vaan 40€ ja ei huvittas sitä ostaa.
Villi 25

JupeR

Tällänen juttu kävi :D  Oli 18t kello ja iso pelto, kulki kunnes hammas lähti ja tökkäs auto ja 5 kuperkeikkaa.... Hianoo oli :)  Moottorihan oli vakio S-25.



Ostetaan tollanen ratas(86084)!(ostettu)
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

MarkusH

:shock:  Ei hyvin mene... Tuossa ajelin savagella.... Ajoin neljättä tankillista melkein täysillä kierroksilla "naks" ja kone sammui. Menin autoa hakemaan ja kun aloin käynnistelemään uusiksi, huomasin että moottorin lohko oli melkein kokonaan poikki ja ilmanputsari irti. No huuhtelin kaasarin ja laitoin putsarin kiinni. Kone toimi erittäin hyvin tilanteeseen nähden! Puolet polttoaineesta tosin lensi lohkon välistä pois, mutta moottori toimi! Polttoaine loppui, aloin käynnistämään... No rotosta meni rattaat... Siihen loppui ajelut, kone toimi lohko poikki, mutta roto hajosi :evil:  :twisted:

Divi

jos lohko hajoaa niin ei kai sitä koko konetta tarvitse särkeä?  :roll:

Noh, anyway...
Tänään savagella montulla tuli oikeen kunnon pusu oikeeseen etupyörään. Nimittäin kaasu pohjassa kiveen. Kumi lähti päältä :lol:
Ei voi muuta sanoa kuin että jumaliste on tuo savage vaan kestävää tekoa ripustuksiltaan...
onko kukaan onnistunu rikkomaan tukivartta? en minä ainakaan...

Kaverille kävi vähän ikävämmin. Hyppy madilla, kaasu pohjassa tietty :wink:  suoraan kiveen, takaa toisesta iskarista varsi poikki ja edestä samalta puolelta kieroon ja yks ala-lautanen katos :|

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH":shock:  Ei hyvin mene... Tuossa ajelin savagella.... Ajoin neljättä tankillista melkein täysillä kierroksilla "naks" ja kone sammui. Menin autoa hakemaan ja kun aloin käynnistelemään uusiksi, huomasin että moottorin lohko oli melkein kokonaan poikki ja ilmanputsari irti. No huuhtelin kaasarin ja laitoin putsarin kiinni. Kone toimi erittäin hyvin tilanteeseen nähden! Puolet polttoaineesta tosin lensi lohkon välistä pois, mutta moottori toimi! Polttoaine loppui, aloin käynnistämään... No rotosta meni rattaat... Siihen loppui ajelut, kone toimi lohko poikki, mutta roto hajosi :evil:  :twisted:

Sitkee kone, täytyy sanoo, laita vielä uudet rattaat tai pullstartti kiinni ja kattele jos sen vielä sais eloon.  :lol:

Jeppe: Suosittelen sulle 3-speedin hankkimista, todella kestävä on, omalla olen ajanut uudesta asti n. 5.5 gallonaa ilman mitään sanomista ja velipojan (JK Power) Savalla on 3-speedillä menty n. 15 gallonaa ilman minkäänlaista ongelmaa, kummankaan auton laatikkoa ei ole tarvinnut avata kuin 1 -2 vaihteen säätämistä varten uutena pari kertaa.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

MarkusH

Nyt on rotokin kunnossa... Kyllä mä vielä tolla koneella ajan ainakin pari litraa :)

Onko kellään kokemuksia Lamberto Collari .32 koneesta?

Nikke92

Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Noh, anyway...
Tänään savagella montulla tuli oikeen kunnon pusu oikeeseen etupyörään. Nimittäin kaasu pohjassa kiveen. Kumi lähti päältä :lol:
Ei voi muuta sanoa kuin että jumaliste on tuo savage vaan kestävää tekoa ripustuksiltaan...
onko kukaan onnistunu rikkomaan tukivartta? en minä ainakaan... :|

Mulle jäi kanssa hyvä maku savasta ripustusten kestävyydestä.. Meni kiihytys hyppyä kohti "hieman" vinoon ja kaasu pohjas puuhun ripustus eellä. Vein auton kotiin ja tarkastelin niin tulppa sai sen verta tällii että simahti. Auto lenteli ihan nätisti mut ehjänä kesti jos tulppaa ei lasketa.. :lol:
Traxxas Revo 2.5

MarkusH

Ylätukivarret on hieman heikko kohta... Sellanen 3m korkea hyppy "kulmalleen" niin nätisti menee hajalle :D  Alatukivarret taas tuntuu kestävän ihan mitä vain. :wink:

Divi

mulla on vielä ylätukivarretki ehjänä  :|

huono auto ku ei meinaa hajota :D

Nikke92

Eikös se pitäis vaihtaa ku on niin kestävä.. :lol:
No taas menee vähä off topiciks..
Traxxas Revo 2.5

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Ylätukivarret on hieman heikko kohta... Sellanen 3m korkea hyppy "kulmalleen" niin nätisti menee hajalle :D  Alatukivarret taas tuntuu kestävän ihan mitä vain. :wink:
Eli luokkaa talon katolta? Monikohan auto sellaisen kestää?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

mikki

Hei; Toimiikos muilla vielä tämä linkki?
http://jussi.sytes.net/forum/index.php

Mun savagesta on hajoillut etu- ja taka diffit parikertaa.
Uudessa 4.6 HO mootorissa on homattavasti ärheempi keskialue. kakkoselta kolmoselle vaihtuessa menee helposti ympäri.
-Mikki-
Savage SS 4.6 -> 4.6 HO //LRP Z.28R//-> Proline->Byron->Graupner XS-6
www.tommilantinen.com/mikki/4.6.jpg