Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

PJ

DVD:llä kerrotaan ja näytetään myös nuo ruuvien asennot ja varmaankin moottorin ohjekirjassakin ne kerrotaan.
Savage SS 4.6 + 3-speed

esco

entäs se ala oliks se sen 3 kierrosta auki ja tarviiks siihe idle ruuvii ees koskee
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

hannu_s

Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
mutta oli mulla kysymyskin...eilen illalla tuli tuossa tutkiskeltua ja rassattua tota savitsua niin kun työnnätte savageanne lattialla ilman että kone käy mutta että virrat on päällä,niin kun kännättä ohjamesta pyörät vinoon ja jatkatte työntämistä niin tunnetteko vastusta hetken jälkeen,eli ei rullaa niin hyvin vinoon mentäessä?itel just näin ja kun ohjauksen vapauttaa niin sit taas rullaa täysin ok...

eli onko ihan normaalia?

tarkistin vetarit,ok(hot bodiesin nivelletyt).servo linkit ok.laakerit ok.keskivetarit ok(ei niiden pitäs aiheuttaa/vaikuttaa?)

On normaalia jos ei ole keskitasauspyörästöä.. Edellinen autoni oli napilla kytkettävä nelikko ja asfaltilla kun erehdyit nelikko päällä ajamaan hitaasti jyrkästi kääntämällä niin NAPS, ja jumissa oltiin :mrgreen:

Onko nuo vetarit just sieltä pomppulinnasta missä on suojakumit?
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

zabooner

Kuin suuri riski tässä on että käy huonosti ton gasoliinin kanssa?, esim: purskahtaa letkusta ym.

Jose.92

Siis tarkoitat sitä mitä voi käydä jos sitä mene suuhun tai iholle. Suuhun niin se polttaa lima kalvot ja syövyttää sun sisä elimii. Jos menee suuhun niin ota kossuu suullinen purskuttele ja nielase. Silmiin niin ei muuta kuin lääkäriin. iholle: huolellinen pesu
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

PJ

Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"Siis tarkoitat sitä mitä voi käydä jos sitä mene suuhun tai iholle. Suuhun niin se polttaa lima kalvot ja syövyttää sun sisä elimii. Jos menee suuhun niin ota kossuu suullinen purskuttele ja nielase. Silmiin niin ei muuta kuin lääkäriin. iholle: huolellinen pesu
Eiköhän kannata kuitenkin kannata lääkärillä käydä jos menee tätä ainesta suuhun. :roll: Mutta eipä tuo nyt itsestään silmille hypi, että ei ole suurta vaaraa jos on vain huolellinen sitä käsitellessä. :)
Savage SS 4.6 + 3-speed

Nike

Offtopiciksi menee, mut kannattaa lukee tuo ennekun rupee metan kanssa läträämään:

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7572&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Hotti

Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
mutta oli mulla kysymyskin...eilen illalla tuli tuossa tutkiskeltua ja rassattua tota savitsua niin kun työnnätte savageanne lattialla ilman että kone käy mutta että virrat on päällä,niin kun kännättä ohjamesta pyörät vinoon ja jatkatte työntämistä niin tunnetteko vastusta hetken jälkeen,eli ei rullaa niin hyvin vinoon mentäessä?itel just näin ja kun ohjauksen vapauttaa niin sit taas rullaa täysin ok...

eli onko ihan normaalia?

tarkistin vetarit,ok(hot bodiesin nivelletyt).servo linkit ok.laakerit ok.keskivetarit ok(ei niiden pitäs aiheuttaa/vaikuttaa?)

On normaalia jos ei ole keskitasauspyörästöä.. Edellinen autoni oli napilla kytkettävä nelikko ja asfaltilla kun erehdyit nelikko päällä ajamaan hitaasti jyrkästi kääntämällä niin NAPS, ja jumissa oltiin :mrgreen:

Onko nuo vetarit just sieltä pomppulinnasta missä on suojakumit?

on just ne.ja on mul noi nivelletyt keskivetaritkin..tai siis oli..nimittäin tänään ajelin ja kun laatikko vaihto kakkosen pesään---->PAM--->ja eiku varikolle---->syyksi paljastui se että etu keskivetarinnivellyksestä "ristitappi" oli lentäny hevon v*ttuun tai menny poikki..mutta missään sitä ei näkyny.oli jättäny kivan jäljen lähtiessään pohjapanssariin.

niimpä kysynkin että onko tarpeen osien kestämisen kannalta hankkia heavy duty vetarit?eli siis hajonnut vetari on vaihdelootan ja diffin väliltä,edestä.

onko kellään jolla 3-speedi niin vakio vetarit kestäny?
-Team lapsena liian vähän leluja-

hannu_s

Näyttää sille että ainakin kuukaudella siirtyy hankintapäätös... Mutta ei se mitään, kait se savage jossainvaiheessa mulle eksyy, se on vain ajasta (ja rahasta) kiinni  :mrgreen:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

esco

tänää sain jo pitkälle sisää ajettuu ton mut sit loppu roton akku ja viimene sisään ajelu tankillinen jäi ajamatta... no ens yöks laturii roto ja hehku ja huomen sit viimene sisään ajo tankki ja sit alan säätää tota konetta. oli kiva toi roto kyl lähti kivasti sil käyntii ja ol helppo sil ryypyttää... ja muutenkin meni tosi hyvin meni sisään ajot lähti jopa ekal kertaa ku koitin nii käyntii. vaik luulin et vaikee ees käyntii tollane saada.
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

esco

kyl vielki pakko hehkuttaa... ei voi kyl antaa ku positiivistä palautetta tosta savagesta ainaki ku koskaa millää kunnon rc autol ajanu nii toi ol kivan tuntune vehje vaik en ees ajellu ku tankillisen puolel kaasul asfaltil.
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

Jose.92

Et kuitenkaan sitä rotoa viellä jorpakkoon heittänyt. Siinnä roton akussa kannattaa olla ihan kunnolla niitä milliamppeereita, ettei pala pinna. Itselläni on niin herkät hermot, että tahtoo tuo hehkukin välillä lentää.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

esco

eihän tossa mitää käyny huomen taas päivä uus ja pääsee sit jo säätelee sitä että innolla oottelen huomista ja ku nyt toi roto ja hehku yön latauksessa nii huomisen pärjää kivasti sit.
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

Hount

Lainaus käyttäjältä: "racer"
mulla kyoshossa hajos tankki..tai tuli hiushalkeema...siinä sitten vetelin epoxyllä umpeen...aluks kaikki ok..5min ajon jälkeen epoxy alko sulaa-->meni niin hienoks että pääs halkeemasta tankkiin-->kaasariin--->käynti ongelmia.
no joo tiedetään että oispa ollu suodatin mutta kun ei ollu.eli ite kyllä raaksin ostaa uuden tankin jos hajoo..en ainakaan epoxyllä korjaile..

Heh, ei olis suodatin auttanut yhtään. Ehkä pikkukiviä ottaa pois, muttei edes hienoa hiekkaa... oletko katsonut tuollaisen suodattimen sisälle? siellä on pelkkä ritilä.

- Hount

plissken_s

Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "racer"
mulla kyoshossa hajos tankki..tai tuli hiushalkeema...siinä sitten vetelin epoxyllä umpeen...aluks kaikki ok..5min ajon jälkeen epoxy alko sulaa-->meni niin hienoks että pääs halkeemasta tankkiin-->kaasariin--->käynti ongelmia.
no joo tiedetään että oispa ollu suodatin mutta kun ei ollu.eli ite kyllä raaksin ostaa uuden tankin jos hajoo..en ainakaan epoxyllä korjaile..

Heh, ei olis suodatin auttanut yhtään. Ehkä pikkukiviä ottaa pois, muttei edes hienoa hiekkaa... oletko katsonut tuollaisen suodattimen sisälle? siellä on pelkkä ritilä.

- Hount

Riippuu ihan suodattimesta. Joissain on ihan vaahtomuovia tai jotain muuta hienoa huokoista "kangasta" sisällä..
Kyosho - Futaba - Novarossi

Jose.92

En ole kertaakaan löytänyt suodattimestani roskia tai mitään vastaavaa.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Hotti

mulla on kyllä savagessa nyt semmonen suoden johon stoppaa jo suht pienet partikkelit...nitrolla sitä aina kandee välist huuhdella..niin ja siis tossa mun suotimessa on tosi tiheä verkko...metallinen..
-Team lapsena liian vähän leluja-

esco

nyt taas akuis virtaa eli vois lähtee jatkaa harjotuksii ulos... jos vaa vähä viel tota antennii laittas paremmin toho roll cageen kii ettei oo missäää akselin ympärillä koht.
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

esco

no nyt on sisään ajot suoritettu. jos sit tos myöhemmin lähtis säätää tota konetta. meni kyl ihan tuskattomasti toi sisään ajo ja ei ollu ees mitää hässäkkää lämpöjen kans.
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

eric

Sehän meni sujuvasti! Teho, kakkosvaihde ja lämpö tulee vasta esiin säätöjä tehtäessä. Silloin on hyvää seurata miten säädöt vaikuttaa lämpöön. Kerro jos saat huipputehoja ja lämmön pidettyä alle 135 astetta tolla vakiokokoonpanolla samanaikaisesti.

Leikkasin itse jo koriin reiät jotta ilmanvirtaus moottorin ympärillä paranttuisi, mutta sen hyöty oli suht pieni.
Savage 25, CAT3000, Rowdy Baja

esco

tänää joo viel meen testaa nii kerron  miten kävi. toivottavasti ees jotenkin kohdalleen sais noi säädöt  nii sais vähä jo tuntumaa et miten toi liikahtaa...
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

eric

Olen joutunut rikastuttamaan alaruuvia tehdasasetuksista jo lähes millin verran ulospäin... Eikö tehdasasetusten ole tarkoitus olla sisäänajoa varten niin rikas että siitä lähdetään laihentamaan? Savage25RTR, S-25 kaksineulainen vakiokone kyseessä.

Onko normaalia että tossa koneessa pitää alaruuvia rikastuttaa? Kun ruuvi on tasan (ohjeiden mukaan tehdasasetus) niin lämpö nousee helposti yli 135 kun yläruuvin säätö alkaa olemaan kohdallaan. Siksi lähdin säätämään alaruuvia ulospäin.

Kylmä tulppa tulossa, ei vielä saapunut.
Savage 25, CAT3000, Rowdy Baja

MarkusH

Tehdas asetukset ovat 20% nitrolle, joten jos käytät 25% joudut laihentamaan ja jos esim 16% niin joudut säätämään rikkaammalle.
Uudet moottorit käyvät aina hieman kuumempana kuin vanhat. :wink:

eric

Aah, kiitos, käytössä sidewinder 16%, eli ilmeisesti säätöni ovat sit suht kohdillaan. Ehkä se viripilli ja 3-vaihdelaatiokko on sittenkin tarpeen nopeammin kuin ajattelin.
Savage 25, CAT3000, Rowdy Baja

Hotti

itel on hpi:n alupilli kiinni ja 16%sidewinder nyt käytössä..lämmöt oon saanu maksimissaan nousemaan 125'c,varastossa odottaa 2 gallonaa 20%sidewinderia...voi olla et lämmöt nousee sit mut sit otetaa kylmempi tulppa.et mulla ei ainakaan toistaseks oo ollu lämpö ongelmia..viikon aikana... :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

esco

just tulin ajamasta ja sain jo antennin poikki ku leikin asfaltil ilman koria ja se ol kierretty roll cagen ympärille :(  no sit otin noi roton kyljes olevat tarrat ja korjasin sen... mut nyt hämää et välil hukkaa ohjauksen toi auto ja siis tää ohjaus on toiminu samal lail ennenkun se antenni meni poikki et se ei vaikuttanu siihen mitää. mut lämmöt mul nous johki 130 paikkeille tankillisen aikana ja sit vähä jäähdytteli ja anto taas mennä nii ei se pahasti haitannu mut ei tos viel ihan kohallaan säädöt oo kakkosta se ei laittanu kertaakaa sisää ja ylä ruuvii tarvii kyl viel sisää kiertää et se voi auttaa toho vaihde hommaa...
Mekaanikkona en tiiä asiasta mitään... ...tai ainakaan en kerro!

Hotti

miten muuten teillä joilla jo kone on ajettu jonkin aikaa niin kun vedättää täysillä ja päästää tyhjä käynnille niin kone ottaa hiukan kierroksia?johtuuko siitä että pääratas antaa kytkikellolle kyytiä ja kytkin ottaa hetkellisesti kiinni--->kierrokset nousee.ite epäilin aluks et alaneula ois liian laihalla mut  kun sitä rikastaa niin sit ei lähe paikaltaan mihkään...

ja sit 3-vaihteisesta lootasta...mikähän lie kun heittää välillä ykköseltä suoraan kolmoselle?välillä pelaa ihan ok...pitäskö avata säätöruuvia?

edit:ainiin ja mitähän nestettä tippuu kaasarin alle..siinä luistin kohdalla etuviistossa...ei ainakaan haise bensalle ja jos ois ilmavuoto niin luulis käymiseen vaikuttavan? :?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Jose.92

Sellaista kyselisin että onko teiltä katkeillut noi savagen vakio vetarit vai onko ne vain vääntynyt? Katsoskun ajattelin itse karkaista ne jos ne vääntyilee, mutta jos ne katkeilee teillä niin sitten ajattein päästää niintä. Siis nyt on kyse vaikio kardaaneista, siis kaikista tangoista.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

eric

Ei oo vielä mitään voimansiirtoon liittyen rikkoutunut.

Ohjausservo sammui ja sen tilalle tuli HITEC645MG.

Tänään meni tankki kun onnistuin ajamaan päin tolppaa niin että tolppa iski renkaiden väliin  :oops:  vauhti ei ollut edes kovin suuri siinä vaiheessa. Tankin kannattimet meni molemmat poikki ja tankin sivu painui sisään niin että en edes uneksi yrittää korjata sitä (en edes epoxyllä). Lehdessä ollut alumiinitankkimainos sai minut viikko sitten nauramaan, mutta eipä naurata enään....

Ohjaus ei kyllä ihan tyydytä tossa Savagessa, sillä vaudissa kääntöympyrä on noin 5m (hiekalla) ja "teoreettinen" minimi (ohjaus ääriasennossa työntämällä) on 2m. Mulle on tulossa 6V radioakku, jonka pitäisi antaa vähän enemmän ryhtiä tuohon ohjaukseen.

Onko muita keinoja virittää Savagen ohjaus paremmaksi? Entä miten suuri vaikutus ohjaukseen on noilla DirtBonezeilla, ne kuulemma sitä parantavat jotenkin...?

Niin ja vinkkejä toimivasta tankin suojuksesta otetaan mielellään vastaan :)
Savage 25, CAT3000, Rowdy Baja

Jose.92

Voimakkaampi servo ohjauseen ja tankin suojaksi väsäät sellaisen putki kehikon.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!