Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Servo pätkii, BEC hyytyy?

Aloittaja Marazo, 03.04.16 - klo: 19.15

Marazo

Minulla on autossa Speed Passionin Reventon Pro 1.1 ESC, lippulappusten mukaan siinä on 6V / 3A BEC. Ohjauksen servona Power HD 8312 TG. Akkuna 2s lipo...

Nythän sitten käy välillä niin, että servo lakkaa toimimasta. Hetken toimii ihan hyvin, joskus jopa koko akullisen saa ajettua ilman häiriöitä, mutta toisinaan ei ajamisesta tule mitään kun ei renkaat käänny. Ymmärtääkseni näin voi käydä, jos digiservolta loppuu virta? Mutta ihmetyttää vain kovasti, että a) tuommoisen escin oma bec ei riittäisi tämmöisen perusservon komentamiseen ja b) miksi toisinaan häiriöt ovat vähäisempiä.

Servon sinänsä pitäisi olla ehjä, tämän testasin laittamalla sen kiinni toiseen, vanhempaan autoon, jossa on joku lrp:n rtr esc. Siinä servo toimi koko ajan hyvin, mutta harjallinen moottori pätki...

Vai voiko tuo servo olla menossa rikki, lisääntyykö virrankulutus jos on loppu lähellä?

Onko mitään ideoita mistä voisi olla kyse, ja mikä olisi paras korjaava ratkaisu?

Marazo

Ja sen verran mittailin kondensaattoripakettia, että jos laittaa akun hetkeksi kiinni, ja ottaa irti ja mittaa jännitteen napojen yli niin 7,2V näyttää mittari. Että ei nekään ihan kuolleet ole.

Marazo

Löysin tiedon, että kyseisen servon vetämä virta olisi 700mA. Onko tuo paljon vai vähän?

Marazo

Yksinpuheluksi menee, mutta katselin joidenkin ominaisuuksiltaan vastaavien Sävoxin servojen datalehtisiä ja niiden running currentit oli 120mA luokkaa. Eli jos kiinan ihme naukkaa 6 kertaa enemmän virtaskaa, niin kai siitäkin jotain ikävää voi seurata... En sitten tiedä, pitää ehkä mennä juttelemaan kauppaan, että mitä ovat itse asiasta mieltä.

iceracer

Ainahan ulkoista becciä voi kokeilla.
Savöxkin taitaa tempoa äärimmillään yli 3A.
VD12

pijokela

Lainaus käyttäjältä: iceracer - 03.04.16 - klo: 21.46
Ainahan ulkoista becciä voi kokeilla.
Savöxkin taitaa tempoa äärimmillään yli 3A.
Mieluummin laittaisin ison konkan vastariin kuin ulkoisen BECin. Se ulkoinen BEC ei välttämättä ole paljoa parempi kuin se noparin BEC.

http://fi.eurorc.com/product/4842/spektrum-voltage-protector
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Marazo

Ulkoinen BEC kyllä kuulostaa 1/10 takatuuppi corrissa vähän siltä, että kaikki ei ole ihan kunnossa... Mutta niin ei kyllä taida ollakaan, että sinänsä.

Mites tuollainen lisäkondensaattori, tökätäänkö se vastarin power-tökkeliin ja toimii suoraan siitä? Olisi vähän helpompi testata ensin tätä vaihtoehtoa. Tuommoisen pystyy minunkin taidoillani ghettokolvaamaan kasaan vanhoista elektroniikkaromuista.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Marazo - 03.04.16 - klo: 22.44
Ulkoinen BEC kyllä kuulostaa 1/10 takatuuppi corrissa vähän siltä, että kaikki ei ole ihan kunnossa... Mutta niin ei kyllä taida ollakaan, että sinänsä.

Mites tuollainen lisäkondensaattori, tökätäänkö se vastarin power-tökkeliin ja toimii suoraan siitä? Olisi vähän helpompi testata ensin tätä vaihtoehtoa. Tuommoisen pystyy minunkin taidoillani ghettokolvaamaan kasaan vanhoista elektroniikkaromuista.

Juu
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Marazo - 03.04.16 - klo: 22.44
Mites tuollainen lisäkondensaattori, tökätäänkö se vastarin power-tökkeliin ja toimii suoraan siitä? Olisi vähän helpompi testata ensin tätä vaihtoehtoa. Tuommoisen pystyy minunkin taidoillani ghettokolvaamaan kasaan vanhoista elektroniikkaromuista.

Kyllä, se laitetaan minkä tahansa kanavan punaiseen ja mustaan. Konkan pitää olla ainakin 6.3V jännitettä ja mahdollisimman paljon kapasiteettia. Ainakin 2000uF pitäisi olla, että kunnolla vaikuttaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Marazo

Ei ollut apua kondensaattoreista. Tein paketin jossa on 16V 5400uF ja inan servoa saa heiluteltua virtojen katkaisun jälkeenkin ,että kyllä siellä sähköä on. Mutta tuohon pätkimiseen ei tuonut apua.

Marazo

Eli ilmeisesti ongelma ei ole virran saannissa. Täytyy tutkia vähän lisää...

transewaves

Miksi et vain kokeile toisella servolla?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Marazo

Joo, no alkuperäinen tunne, oli että tämä sama servo toimi toisessa autossa (eri esc, eri radiot), niin en sitten lähtenyt heti julistamaan servoa rikkinäiseksi. Tässä olen kuitenkin tullut illan aikana vähän toisiin aatoksiin.

Servoa on nyt kepitetty vähän lisää ja havaittu seuraavaa:

Servo lakkaa liikkumasta lähes 100% varmasti hitaassa liikkeessä. Eli jos veivaa voimallisesti edestakaisin rattia servo heiluu nätisti mukana. Sitten kun tekee hiiiiitaaaaiiiiitaaaa liikkeitä (pieni liike - pysäytys - pieni liike - pysäytys) servo stoppaa lähes varmasti, eikä suostu tekemään mitään ennen kun sitä hieman tökkää, minkä jälkeen servo hakee oikean asennon.

Eli jos kääntää täysin toiseen laitaan ja lähtee sieltä palauttamaan keskellepäin hitaasti, pysähtyy servo semmoiseen asentoon että renkaat sojottavat sivulle. Jos tässä nyt irrottaa ratista ja hieman heilauttaa käsin renkaita (sen verran, että tuntee servon panevan hanttiin) palaavat ne keskelle tai muuhun ratin osoittamaan asentoon ja ohjaus taas toimii hetken kunnes tekee vastaavan hitaan liikkeen ja taas tökkää.

Sen verran olen tullut testien myötä viisaammaksi, että onnistuin tuolla hidastetulla liikuttamisella jumittamaan servon myös toisella autollani (eri esc, eri radiot), joten kai tämän ongelman nyt voi laittaa viallisen servon piikkiin.

Marazo

Eipä tähän mitään korjaavaa toimenpidettä sitten keksitty. Jäljelle jäi vain uuden servon hankkiminen.

Tässä hieman jäi korpeamaan se, ettei paketissa mainostettu 24kk takuu ollut minkään arvoinen (jossei arvoksi lasketa 50% alennusta toisesta samanlaisesta servosta.) Luulisi, että alle 3kk ja n. 10 akullista ajetun metallirattaisen servon ei pitäisi tuolla tavalla hajota. Ja kun oma tunne on se, että osa ei ole mekaanisesti rikki.

Etenkin kun autossa on toimiva servo saver ja rimpula muovinen rtr-servo on vielä paljon pidemmän ja railakkaamman ajelun jälkeen "käyttökelpoinen". Enpä tiedä... Ei mun talous nyt tähän kaatunut, mutta vähän jäi hapan maku.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Marazo - 06.04.16 - klo: 09.24
Tässä hieman jäi korpeamaan se, ettei paketissa mainostettu 24kk takuu ollut minkään arvoinen (jossei arvoksi lasketa 50% alennusta toisesta samanlaisesta servosta.) Luulisi, että alle 3kk ja n. 10 akullista ajetun metallirattaisen servon ei pitäisi tuolla tavalla hajota. Ja kun oma tunne on se, että osa ei ole mekaanisesti rikki.

No, jos se vanha servo on mekaanisesti ehjä, niin sieltä saa vaihtorattaat siihen uuteen servoon, jos se hajoaakin eri tavalla. Tietysti ne voi kaikki hajota täsmälleen samasta kohtaa ja sitten se ei auta.  :sad: Rattaat servoista kuitenkin yleensä lopulta menee, ihan kulumalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

transewaves

Elämä on laiffii,siksi kannattaa ostaa kiinasta ei sitä halvinta eikä kalleinta,vaan siitä väliltä ;-)
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Marazo

Joo, näinhän se on, varaosiksi menee. Ja jos tarkoitus olisi säästää, niin rc-autot eivät ole se aivan paras harrastus.