Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Diffit....

Aloittaja Jasu92, 19.11.04 - klo: 17.24

Jasu92

Joo, eli nyt nolona kyselen että mitä nämä diffit oikein ovat, miten ne toimivat ja miltä ne näyttävät. Täytyy sanoa nyt niin nolona että en tajua sitten pätkääkään noista diffeistä. Miten ne öljyt vaikuttavat? Minulle ei kerro mitään tuo selitys joka on l150040:n sivuilla... :oops:

Sinervo

diffi=tasauspyörästö

Niki

Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Ja vastaavasti vähentää kääntyvyyttä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Jasu92

öö...
Ulostulot....Vetoakselit.... :shock:
Tasauspyörästön tiesin ja sen, että se siirtää enemmän voimaa toiselle pyörälle jos se sutii, mutta, eh...

Minua kiinostaisi sen toiminta...
Ja että mitä iloa on ostaa uudet diffit?

MarkusH

Jos vanha diffi(tasauspyörästö) on rikki, voi joutua uusimaan koko diffin.

Sami L

Yksi kuva kertoo....

...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.

Jasu92

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Yksi kuva kertoo....

...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.

GolluB

Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Yksi kuva kertoo....
http://www.zonecentral.org/rcprojects/savage03/maxmzrdiffs.jpg
...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.
Ne neljä pientä ratasta on tuolla sisällä, samoin kuin öljykin.   Mainitsemasi "joku ratas" on tuossa näkyvä ratas ja kuvassa näkyvän diffin päissä on diffin ulostulot

Jasu92

ok :shock:
Saisikos kuvaa tuon diffin sisältä?

Matias V



Jos et nyt tajuu, niin sit suosittelen aloittamaan uutta harrastusta...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Matias V

Ja huom, ylläoleva auto on Yokomo CGM, ja se on Touring-auto, jolla ajetaan VAIN JA AINOASTAAN matolla ja asfaltilla!
Lisää kuvia -> http://80.222.76.13/kuvia/rc/CGM/New%20Folder/
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Jasu92

No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:

GolluB

Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:

Tuskin sen mini-Z:n diffejä tarvitseekaan sen enemmin säätää. Anna olla vaan, ettei mene rikki.

Niki

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.

Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.

Scrap

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi)

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:

Scrap

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi) => VÄHEMMÄN tehoa sutivalle pyörälle.

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:

k_ingman

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.

Tässä on oikea vastaus.. Kuten myös muutama yläpuolella oleva vastaus..
Kyllä se sen tekee..

blenheim

Ja asia erikseen ovat Spider, Torsen, TCD ja LSD (ei se huume vaan Limited Slip Differential), jotka "ajattelevat" ja siirtävät tehon sille pyörälle millä on pitoa enemmän. Nämä ovat kuitenkin melko yksinkertaisia kapistuksia, mutta hyödyllisiä ainakin pitävillä radoilla(?) sillä tehoa ei mene hukkaan niin paljoa. Suositellaan vain kokeneille kuskeille, sillä auto muuttuu ärhäkkäämmäksi.

Ja nuo diffit eivät heikennä kääntymistä tai muita ajo-ominaisuuksia (ellei kuski itse heikennä niitä...) tietääkseni. Tietävämmät korjatkoon jos olen väärässä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Scrap

Juuri näin. Thorsen on tasauspyörästö joka rajoittaa nopeammin pyörivän pyörän nopeutta. Muistaakseni tehty ruuveilla ja ideana se että ruuvi pystyy pyörittämään ratasta mutta ratas ei ruuvia.

Jos olen oikein ymmärtänyt ton spider-diffin, niin onko se vain pienemmillä välyksillä tehty diff? Tästähän seuraa että löysempi öljy aiheuttaa saman jäykkyyden kuin jäykempi öljy isommilla välyksillä.

LSD on yleisnimitys kaikille "ajatteleville" diffeille.

TCD:hen en ole ehtinyt pahemmin perehtyä.

Jasu92

Noniin, nyt kun minulle selvisi diffien salaisuus niin tästä voidaan tehdä topic jossa löpistään Diffeistä :wink:
Juuri niinkuin nyt on puhuttu, jatkakaa samaan malliin!
(Luulisin että minä siirryn tässä topicissa takavasemmalle...) :)

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.

Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.

Nyt olet Niki pahasti pihalla asiasta.
Lue muidenkin vastaukset ja ajattele hetki.
Mieti edes ensin diffin perustoiminta ennenkuin kerrot vääriä "faktoja".

Yksinkertaisesti jos ajatellaa niin että ainoastaan toinen pyörä osuu maahan ja toinen on ilmassa.

Tilanne 1:
Diffissä erittäin lirut öljyt.
Ilmassa sutivalle renkaalle siirtyy lähes kaikki veto ja auto ei liiku.

Tilanne2:
Diffissä paksut öljyt.
Öljy hidastaa sisällä olevien rattaiden pyörimisnopeutta ja vetoa siirtyy enemmän maassa olevalle renkaalle jolloin auto liikku.

Siis paksummalla öljyllä siirtyy vetoa enemmän pitävän renkaan puolelle ja sutivan renkaan veto vähenee.

Lukitussa diffissä vetoa menee sekä ilmassa olevalle että myös maassa olevalle täysin sama määrä.

Ja tämä on täysin fakta vaikka kuinka väittäisit muuta.

k_ingman

Kyllä se näin on!

Ei tästä enää kannata jankata..  :mrgreen:
Kyllä se sen tekee..

Niki

On on, kirjotin väärin... Eli pitävä pyörä saa nauttia tehoista silloin kun on se jäykempi öljy, kirjotin taas näköjään väärin... Sori. Tarkoitin juuri tuota, mutta kirjoitin näköjään väärin. :oops:

Juuzmo

Ei kai 5,000 öljyt diffissa ole liian liirut että sutii vaan toisella renkaalla eikä liiku?  :shock:
RB,the power of champions.

*HOKE*

Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.
Jos ei ole monsteri tai krossari vaan st?  :lol:
RB,the power of champions.

Joel P

#29
e.