Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Spektrum 2.4 Ghz

Aloittaja Cruisaaja, 05.12.04 - klo: 22.35

Cruisaaja

Tämmöistä maailmalla. Kai tuo tulee olemaan kaikinpuolin laillinen myös Suomessa?

Horizon hobbies Jenkeissä myy ko tuotetta yleisimpiin markkinoilla oleviin radioihin.

Sponsored by own wallet

Heuli

Se käyttää 2,4 GHz taajuutta mikä ei ainakaan nykyisen sääntökirjan mukaan ole sallittu alue.

Cruisaaja

Käyttää samaa taajutta kuin bluetoothissa.
Sponsored by own wallet

SLem

Käyttää samaa taajuusaluetta, kuten myös esim. langattomat mikrokamerat ja monet muut. Mitä noista taajuuksista lueskelin, niin ei niitten silti häiriöitä pitäisi toisistaan saada. Sen puoleen ei pitäisi ainakaan ongelmia olla. 2.4Ghz laitteet on vielä "lupavapaita", eli niitä saa vapaasti käyttää. Eli viranomaisten puolesta ei olisi estettä käyttää noita palikoita, edellyttäen tietysti, että ne ovat hyväksyttyjä laitteita, näin ainakin ymmärsin. Sitten on vielä tämä EFRA, kilpailuja ajatellen. Muuthan tuon ovat jo hyväksyneet.

"Can the DSM system be certified for use worldwide?
Since the Spektrum DSM system operates on the 2.4 GHz world-wide ISM band (ISM stands for Industrial Science and Medical), your Spektrum system is legal to operate in virtually any country throughout the world. "

Heuli

Spectrumin sivut löytyvät osoitteesta http://www.spektrumrc.com/

Jenkeissä noilla on ajettu jo pidempään ja mm. MM:issä monella huippukuskilla oli Spectrumin laitteet käytössä. Taitaa mennä kuitenkin muutama vuosi ennenkuin tuo sallitaan EFRAssa (ja Suomessa)...

SLem

Eikun postia hallintoon ja tässä tärkein kohta saamastani postista:
LainaaAuto- ja
venekäytössä en näkisi ongelmia näiden käytössä kunhan valmistaja osoittaa
niiden vaatimustenmukaisuuden EU:ssa voimassa olevan R&TTE-direktiiviin
(1999/5/EY) perustuvan menettelyn mukaisesti
(http://www.ficora.fi/suomi/radio/n2400.htm).

Terveisin

Pentti Lindfors
Viestintävirasto/Radiohallinto
Kenties noilla vielä Suomessakin ajetaan...

Cruisaaja

Toivottavasti näin, joskus.

Tarkoitukseni olikin vaan herättää keskustelua aiheesta että kaikki

mikä helpottaisi harrastusta on plussaa.

+ Ei radiohäiriöitä, eikä kiteiden vaihtoja kiireessä varikolla just    
ennen hiittiä... eikä lähettimien antennien vääntymisiä/katkeamista eikä irtoilevia antenni pillejä radalla etc....

- Nämä ei vaan käy kaikkiin radioihin ja on kuiteskin suht kallis investointi.

- Halutessaan tälläisen voi joutua vaihtamaan radion.

Tämä siis vain oma mielipiteeni asiasta :wink:
Sponsored by own wallet

copter

Kyllähän tuo laite on tervetullut uutuus, mutta ennen kuin laite on CE hyväksytty ja sillä on myöskin Ficoran "siunaus", niin en lähde investoimaan tuohon, vaikka hinnaltaan se ainakin jenkeissä on edullisempi kuin Sanwan synteettinen lähetinmoduli + vastari.

Teppo

Oli pientä huhua että indoor champeissa pojat olivat vaihtaneet perinteisiin taajuuksiin, kun autot olivat sisätiloissa alkaneet karkailemaan seiniin aika kyydillä(8-lankasella, foameilla ja kakkosneloset ratamerkkeinä). Itse odottelen että nämä pienet jutut korjataan ensin kuntoon.

Niko

Tulossa on myös Nomadio Sensor radiolaite, joka toimii 2,4 ghz taajuudella.

Linkki:

http://www.nomadio.net
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

l150040

Nomadio on varmaankin melkoinen lelu, mutta kisakäyttöön sen harkitsemisessa kannattaa olla ehdottoman varovainen. Kilpailuissa ei oikein tykätä siitä, että tiedonsiirto on kaksisuuntaista. Eli autosta ainakin täytyy jättää kaikki sensorit asentamatta ja autosta lähtevä tiedonsiirto muutenkin estettävä.

Niko

Käsittääkseni myös Spectrumissa on samat tiedon keruu systeemit kuin Nomadiossa, eikä kyseinen toiminta ole kiellettyä, ellei niitä pysty radiosta suoraan säätämään tai ellei esim seosneula ole automaattisesti vaikka lämpötilan mukaan säätyvä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

l150040

Muistaakseni säännöissä puhutaan "elektronisista ajamisen apuvälineistä". Eli suoranaisesti tiedonkeruujärjestelmät eivät ole kiellettyjä. Toisaalta melkoisen helposti voidaan tulkita, että tiedonkeruujärjestelmät, jotka välittävät kuljettajalle reaaliaikaista tietoa, ovat ajamisen apuvälineitä. Esim. polttiksissa voisi optimoida varikolle tulon siten, että polttoainetta on tankissa vain nimeksi, moottorin ylikuumetessa tms. hillitään ajotyyliä. Varmasti on keksittävissä muitakin esimerkkejä runsaasti, joissa tiedolla vaikutetaan ajamiseen. Eli suosittelen edelleenkin olemaan varovainen tai ainakin selvittäisin sääntöjen tulkinnan tältä osin ennen kilpailua.

Niko

Tietääkö joku miten on nyt 2,4 ghz taajuudella toimivien radiolaitteiden laita kisoissa. Tietääkseni sähkötouringien MM-kisoissa Spectrumia käytettiin paljon. Myös tietääkseni ROAR on hyväksynyt 2,4 ghz radiolaitteet.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

RaDon

Tietääkseni ne on sallittu ainakin suomessa.
Telehallintokeskus oli ilmoittanut Ainon (RC Piste) otettua yhteyttä sinne asiaa koskien, että 2,4Ghz -taajuus on vapaa.  Jos nyt oikein Ainon puheista ymmärsin, ei AKK:llakaan ole mitään tämän taajuuden käyttöä vastaan.... :roll:

Niko

Lainaus käyttäjältä: "RaDon"Tietääkseni ne on sallittu ainakin suomessa.
Telehallintokeskus oli ilmoittanut Ainon (RC Piste) otettua yhteyttä sinne asiaa koskien, että 2,4Ghz -taajuus on vapaa.  Jos nyt oikein Ainon puheista ymmärsin, ei AKK:llakaan ole mitään tämän taajuuden käyttöä vastaan.... :roll:

Kuulin kyllä vähän toisenlaista puhetta edellispäivänä. AKK meinaan ei ole 2,4 ghz taajuutta kuulemma vielä hyväksynyt (tosin suurin osa muista organisaatioista maailmalla on). Sääntöön ei kuulemma saa muutosta ennen syksyä. Silloin seuraava sääntökokous.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Cruisaaja

Radon: Minä(kin) juttelin tuosta Spectrum asiasta Ainon kanssa eilen ja minulle hän kertoi että ne tulee joskus Suomeenkin, mutta milloin, se on vielä arvoitus ja tuskin tuolla asialla on vielä kiire, koska kuten elekeläinen tuolla yläpuolella aiemmin totesi niin antaa asian vielä hautua, koska jenkeissä tuntuu olevan kovasti keskustelua toisella foorumilla noista laitteista ja niihin liittyvistä ongelmista.

Nyt on kuulemma löytynyt tuosta kahta eri versiota... Kiinalainen halpa versio ja uudempi (parempi) made in USA versio :mrgreen:
Sponsored by own wallet

copter

Noniin, eli nyt on näihin liittyen hieman juttua. Sain laitteita hyppysiini ja voin kertoa muutaman mukavan uutisen. Laite on CE-hyväksytty, eli sen takana on CE-merkintä huutomerkillä. Tämän lisäksi myöskin manuaalissa kerrotaan, että laite on hyväksytty Suomessa. Olen asiasta myöskin jutellut lajiryhmän kanssa ja käsittääkseni on alkamassa prosessi, jonka tavoitteena on hyväksyä nämä laitteet myöskin kisoihin jossain aikataulussa.

Tässä hieman kuvia..

Lähetinmoduli + vastari:


Lähetinmoduli takaa:


Vastari takaa:


Manuaalista sivu jossa lukee että laite on hyväksytty:


Tuosta on hieman tietty hankala saada selvää, mutta alla olevan ruudukon päällä lukee: "The associated regulatory agencies of the following countries recognize the noted certifications for this product as authorized for sale and use:" ja ruudukossa oikealla lukee "Finland". Eli siis tuon sekä laitteen merkintöjen perusteella laitetta saa käyttää laillisesti Suomessa.

Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, mutta parempi kamera on töissä ja jouduin tyytymään jälleen kerran Nokiaan. ;)

IIVONEN

Ostin tollasen laitteen Sabesta hintaan 199 euroa.  Leimat on niikuin edellä nähtävissä on.  Olen ajellut sillä lähinnä 1/18 autolla.  Muilla ajajilla on ollut 40 Mhz laitteet eikä mitään häiriöö ole ollut.  Ainoa ero on kun laittaa auton päälle niin kannatta pitää auto ilmassa, sillä se heittää kaasun hetkeksi päälle n. 1 sekunti.  Huoleton peli.  Ostin laitteen koska olin hankkimassa uutta vasteria ja  tarvitsin lisäksi kiteitä. Vähän kalliimpi vaihtoehto mutta en kyllä vaihtaisi sitä pois.  Kyllä se kisa käyttöön sallitaan melko pian.

RaDon

Olenko ymmärtänyt nyt oikein...?
Kun tuossa modulissa näyttäisi olevan tuo oma antenni, tarviitseeko radion oman antennin olla kiinni silti?

-Tony-

Maanantaina pidetyssä lajiryhmän kokouksessa käsittelimme 2.4 GHz -taajuuden sallimista kilpailukäyttöön. Koska Ficoralle on ok että kyseistä taajuutta käytetään radio-ohjaus käytössä (ja että Spectrumin laitteelle löytyi laitteen valmistajalta R&TTE -direktiivin 99/5/EY todistus), on myös lajiryhmän puolesta ok että kyseinen taajuus tultaisiin hyväksymään kilpailukäyttöön. Teimme asiasta sääntömuutosehdotuksen AKK:n hallitukselle, joka käsittelee asian kesäkuun kokouksessa. Jos asia on myös heidän kannaltaa ok, niin tämä sääntömuutos julkaistaan AKK:n lehden seuraavassa numerossa (26.6.2005). Muutama arkipäivä tuosta päivästä eteenpäin on varmaankin AKK:n lehti kaikille jaettu, joten voisin näillä näkymin olettaa että 1.7.2005 alkaen voisi kyseisellä taajuudella ilmoittautua kilpailuihin.  Mutta ennen kuin saamme AKK:n hallitukselta kannanottoa asiaan niin kilpailuihin ilmoittaudutaan 27 ja 40 MHz -taajuuksilla.

Zemppiä kaikille kesän kisoihin.

copter

Kiitos uutisista Tony! Ajoitus oli sinänsä "huvittava", että olin juuri ottamassa yhteyttä sinuun asian tiimoilta, mutta päätinkin sattumalta lukea foorumin ensiksi lävitse.  :mrgreen:

BTCC

suorituskyky:riittävä+50% www.saikart.fi
BTCC=British Touring Car Championship t.Tuomas

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "copter"Noniin, eli nyt on näihin liittyen hieman juttua. Sain laitteita hyppysiini ja voin kertoa muutaman mukavan uutisen. Laite on CE-hyväksytty, eli sen takana on CE-merkintä huutomerkillä. Tämän lisäksi myöskin manuaalissa kerrotaan, että laite on hyväksytty Suomessa. Olen asiasta myöskin jutellut lajiryhmän kanssa ja käsittääkseni on alkamassa prosessi, jonka tavoitteena on hyväksyä nämä laitteet myöskin kisoihin jossain aikataulussa.
Onkohan ne "CE!" merkinnät tehtaalta lähtiessä?
Kun ajattelin jenkeistä tilata  :roll:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Tiedän itse (Työssäni olen joutunut niitä asentelemaan) että nuo Wlan laitteet häiritsevät jo toisiaan jos on kolme eri taajuutta lähekkäin, sen verta nuo ovat isotehoisia lähietäisyydellä.
Nuo Wlan laiteet käyttävät yhtätoista kanavaa (Siis koko "vapaan" 2.4Ghz alueen) Suomessa, ja esim kanava 1, 6 ja 11 menevät jo "päällekkäin" ja häirtsevät toisiaan (Eli vapaata häiriötöntä taajuusaluetta ei jää millekkään 2.4Ghz laitteistolle).
Osaako joku sanoa tuleeko tästä yleinen riesa noiden spectrumi vehkeiden kanssa, eli häiritseeköhän ja minkälaisissa tapauksissa?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

copter

Itse olen näitä asioita testannut sen verran että samalla alueella olevan WLAN-verkon kanssa mitään ongelmia ei ilmeenny. Ei myöskään päällä olevan Bluetooth-laitteen kanssa. Tilanne voi muuttua jos alueella on monta WLAN-verkkoa (enemmän kuin 5), mutta näin tuskin tapahtuu millään kisapaikalla ja silloinkin ongelma tulee todeta.

rs tuning

No nyt on sit tulos jenkeistä tollanen ja Airtronics/Sanwa M8 8)
Saa nähä onko CE tarrat ym.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "copter"Itse olen näitä asioita testannut sen verran että samalla alueella olevan WLAN-verkon kanssa mitään ongelmia ei ilmeenny. Ei myöskään päällä olevan Bluetooth-laitteen kanssa. Tilanne voi muuttua jos alueella on monta WLAN-verkkoa (enemmän kuin 5), mutta näin tuskin tapahtuu millään kisapaikalla ja silloinkin ongelma tulee todeta.

Joo tuo bluetooth ei olekkaan se "paha" ongelma, yleensä nuo laitteet kantavat vain 10 metriä (On kylläkin saatavilla myös 100 meriä kantavia bluetooth sovittimia).
5 Wlan verkkoa ei toimi enään "samassa" tilassa moitteetta, suoritus kyky "romahtaa" silloin (Taajuudet häiritsevät jo silloin liikaa toisiaan ja tiedonsiitoon tulee virheitä).
Laitan tämän allaolevankin tänne.....
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Nuo Wlan laiteet käyttävät yhtätoista kanavaa (Siis koko "vapaan" 2.4Ghz alueen) Suomessa, ja esim kanava 1, 6 ja 11 menevät jo "päällekkäin" ja häirtsevät toisiaan (Eli vapaata häiriötöntä taajuusaluetta ei jää millekkään 2.4Ghz laitteistolle).
Pakko mainita vielä...
Jännä homma että ne käyttää vaan 11 Kanavaa ja siinä kaikki, kun
Spectrumin laitteet käyttää tietääkseni 79 kanavaa  :shock:
En puhunutkaan taajuuksista, vain kanavista......
Ilmeisesti Spectrumin laitteistossa tuo "taajuuskaista" on jaettu 79 eri kanavaan, kuin taas Wlan laitteilla sama taajuuskaista on jaettu vain 11 kanavaan.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rs tuning

OK, jotain sellasta vähä epäilinkin :wink:

Onko muilla täälä paljo tätä Spectrumia tai vastaavaa
käytössä? Kokemuksia ja ongelmia lisää tänne jos on?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

jeejee

http://forums.radiocontrolzone.com/showthread.php?t=196850 Tollasenkin löysin.. Tiiä mitään näistä ite, nimi oli vaan samanlainen.  :mrgreen:
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum