Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HoBao Hyper ST

Aloittaja Joona H, 11.12.04 - klo: 17.39

Poinas2

Ekana tutkisin kytkimen, jos satunnaisesti jarrusta sammuttaa. ELi että laakerit on kunnossa eikä mikään jousi ole poikki että pala kantaa tms. Jos ne on kunnossa, niin sitten koneen säätöjen kimppuun.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

DamFast

Lainaus käyttäjältä: Poinas2 - 24.08.09 - klo: 22.17
Ekana tutkisin kytkimen, jos satunnaisesti jarrusta sammuttaa. ELi että laakerit on kunnossa eikä mikään jousi ole poikki että pala kantaa tms. Jos ne on kunnossa, niin sitten koneen säätöjen kimppuun.

Voisiko mun auto-ongelma liittyä tuohon? Ajelin eilen ja ihan kuin toinen takapyörä ei olisi pyörinyt kunnolla, muutamaa hetkeä myöhemmin veto loppui kokonaan koneen käydessä.

Koneen säädöistä kuulisin mielelläni lisää. Nyt tulppa on 6 ja sossi 25% ja yläkierroksilla käy nätisti ja kulkee hyvin, sekä täydellä kaasulla että tasaisesti ja rauhallisemmin ajaessa, mutta tyhjäkäyntiä ei käy.

Moottori on siis mac Star 0.35 vetonarulla mutta käytän aina sähköstarttia. Olen kuullut arvion että kone saa liikaa polttoainetta tyhjäkäynnillä ja se sammuttaa tulpan ja koneen, no on sitä ruuvattu jos jonkin verran siitä sinisen haitarin ruuvista mutta kun en tiedä saako se liikaa vai liian vähän polttoainetta.

Ohjeitahan tuohon koneen säätöön ei löydy samoin kuin johonkin Kyoshoon löytyy hyvinkin. Siis, joka osaa niin kertoisiko selkeästi miten tyhjäkäynnin saa säädettyä. Kiitos.

TheArska

Jos sulla on kytkinjousi poikki niin auto kulkee kokoajan eteenpäin käynnissä ollessaan, eli sen pitäisi havaita helposti jos kytkinjousi on poikki.(eli "pukin" päällä käynnistäessä renkaat pyörii kokoajan jos jousi on poikki, siis myös "hiljaisella" tyhjäkäynnillä)
En tiedä käsitinkö väärin tuon sininen haitari jutun...siis tyhjäkäynti"ruuvihan" ei ole siinä luistin päässä vaan viistosti kaasarin kyljessä.
Eli onko sulla luisti auki hieman että sillä on edes mahdollisuudet käydä tyhjäkäyntiä...
Vai viittasitko tuolla haitari jutulla että alapää olisi ehkä säädetty liian rikkaalle...sillähän se selviää kun kokeilet ruuvaa laihemmalle.
Tuolta löytyy hyvää faktaa rc autoista..
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html
..ja samalla periaatteella ne kyöstinkin koneet säädetään.
Paha täällä netissä näitä on säädellä kun koneen käynnin kuuleminen auttaisi paljon.
Ja kone ei ole ihan väljä..? ..väljät koneet ei tuppaa toimimaan kun käyvät lämpimäksi ja ne ei vastaa säätöihin kunnolla.

edit: oho, nyt vasta "hokasin"....siis veto loppui koneen käydessä. Eli auto ei liikkunut ja kone kyllä kävi? Jos noin niin voimansiirrosta sulla on jotain rikki, esim. kytkinkello tai spurri...tai kone on vain päässyt liikkumaan.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

DamFast

Kiitokset. Pidemmän kaavan mukaan:Auton saa käyntiin starttipukilla ja pienellä kaasuttelulla pyörät ei vielä pyöri. Ottaa kierroksia kivasti vastaten kaasuun. Ääni on tasaisiempi 25% soossilla ja räkäinen hieman alle 20% seoksella. Savuttaa kivasti isoilla kierroksilla ja siinä starttipukillakin tulee savua.

Tosiaan viimeksi kävi niin että ensin takapyörä irtosi ajossa vaikka juuri ennen ajoa tarkastin mutterit, sitten havaitsi että ikäänkuin sen vastapuolella oleva takapyörä ei pyörisi kunnolla. Siksi ajatteli ajaa rauhalisesti tankin loppuun mutta auto vain pysähtyi vaikka antoi kaasua, kierrokset ei noussu ja tankissa oli puolet jäljellä sitä n.20% polttoainetta.

Jep, se sininen haitari on se koneen eri puolella oleva ruuvi joka liikkuu kaasuteltaessa. Koska en todellakaan ole kokenut säätäjä niin osaavammat voimat ovat minulle näyttäneet ja siitä säätäneet alakierroksia. Se kaasarin kyljessä vinossa oleva ruuvi on kuulemma pääruuvi joka vaikuttaa sekä ylä- että alakierroksiin, mutta enemmän yläkierroksiin. Siitä olen koittanut "varovasti" 1/8 kierroksen pykälin saada yläkierrokset kohdalleen ja mielestäni siinä onnistunutkin, huomattakoon että ruuvi on jo sen messinkisen putken "sisällä" noin millin. Nyt siis alakierrosten kimppuun, mutta toistaiseksi tuloksetta. Kone käy tyhjäkäyntiä ehkä 7 sekuntia.

Koitan ajaa autolla kun ehdin jos se lähtis taas käyntiin ja kulkisi kuten tähän saakka. Mainittakoon vielä että kone kävi poikkeuksellisen kuumana silloin kun se pysähtyi kesken ajon. Mäntä oli kuiva ikäänkuin se ei olisi saanut polttoainetta, ja mäntä liikkuu normaalisti sylinterissä. Koneella on ajettu noin 2 litraa uudesta alkaen.

Jounip

Tietääkö kukaan kaksoiskoneiden polttoainetankin painepuhalluksesta. Kun toisen pakoputken painenippa on alapuolella, miten lie se tukkiutuu palamattomasta polttoaineesta/öljystä.
Ajatuksena olisi parempi polttoaineensyöttö. Varmaankin myöhemmin käynnistettävän moottorin "yhteispaineputki" pitää tukkia ettei paineet häviä ensimmäistä tulille laitettaessa. ST on muuten valmis, koneet pitää vielä erikseen sisäänajaa.

Casull

Minä olisin sitä mieltä että vain toisesta koneesta tarvii paineputken.
Edellyttää tietysti sitä että koneet ovat hyvin balanssissa sitten kun sillä aletaan kunnolla ajamaan.
Käynnistysvaiheessa tankkiin ei painetta tule eli sikäli tuolla ei ole merkitystä.

Lisää kuvia tuplamoottori ST:stä ja heti!!!!!!!

Kansien perusteella voisin väittää ettei auto tule kärsimään tehonpuutteesta.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Jounip

Jepjep,
täytynee purkaa tuo toiselta putkelta tuleva letku.
kaasarit on jo "synkronoitu" keskenään.

Maxximo

:shocked: No just just! Double trouble... :grin:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

tapsa92

Hohoh varsinaiset viritelmät :laugh: Tehonpuutteesta et tosiaan tule kärsimään kuten Casull sanoikin aiemmin.
- Tapsa

Casull

Moottorimerkki on ainakin oikea, ei pitäs olla ongelmia käyntivarmuuden kanssa.

Hienosti olet tuon tehnyt!  :azn:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Hount

Lainaus käyttäjältä: Jounip - 02.01.10 - klo: 19.45
Tietääkö kukaan kaksoiskoneiden polttoainetankin painepuhalluksesta. Kun toisen pakoputken painenippa on alapuolella, miten lie se tukkiutuu palamattomasta polttoaineesta/öljystä.
Ajatuksena olisi parempi polttoaineensyöttö. Varmaankin myöhemmin käynnistettävän moottorin "yhteispaineputki" pitää tukkia ettei paineet häviä ensimmäistä tulille laitettaessa. ST on muuten valmis, koneet pitää vielä erikseen sisäänajaa.



Itse koittaisin tuollaista takaiskuventtiiliä toiseen letkuista.
Tämä kone kumman letkussa tuo venttiili on on tietysti se jälkimmäiseksi käynnistettävä.

Vaikka ei mitään paineen riittävyys ongelmia taida tulla yhdelläkään letkulla. On vaan kiva rakennella mitä erilaisempia ja etäisesti hyödyllisiä pikku nippeleitä.

Tuo on tehty kahdesta polkupyörän venttiilistä ja kuulakärkikynästä, kasassa pitää pikaliima.
Testattu monen monta gallonaa polttiskrossarissa eikä vieläkään mitään ongelmia.


Varsinkin tankki tyhjänä ja koneen käydessä pientä tyhjäkäyntiä tuo tasoittaa kummasti tankin painetta ja polttoaineensyötön kautta ehkä käyntiä myös? (Vähän arvailua, kun ei ollut mitään ongelmia käynnin kanssa aiemminkaan, mutta kivahan se on rakennella)

- Hount

Jounip

Tuopas onkin mielenkiintoinen keksintö :laugh:
Täytyy ryhtyä ko. toimenpiteisiin ellei paineet/
polttoaineen saanti ole riittävät.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Jounip - 03.01.10 - klo: 07.19
kaasarit on jo "synkronoitu" keskenään.

Mitä tällä tarkoitat???
Millä tavoin "synkronoitu"

apt93

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.01.10 - klo: 18.37
Lainaus käyttäjältä: Jounip - 03.01.10 - klo: 07.19
kaasarit on jo "synkronoitu" keskenään.

Mitä tällä tarkoitat???
Millä tavoin "synkronoitu"


Veikkaisin että servo avaa kaasareita samaan aikaan ja yhtä paljon.

Jounip

apt93 vei sanat suustani :azn:

*HOKE*

Tjaa...
Eli siis kaasulinkit trimmattu...

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.01.10 - klo: 19.21
Tjaa...
Eli siis kaasulinkit trimmattu...

Ei vaan kaasulinkkejä trimmaamalla kaasarit synkattu.. :grin:

Maxximo

No onhan toi kaasarien ja läppärunkojen synkronointi aivan yleinen sanonta 1:1 autojen säätämisen yhteydessä.

Ps. Jounip. On kyllä siististi rakennettu. Löytyykö tollaista konversiota varten valmiit osat vai joutuko diy hommiin?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Jounip


Poinas2

Onhan siinä rautaa menossa rajalle. Eniten kiinnostaa, että millä noi pannut meinataan saada oikeesti säätöihin vai riittääkö tässä tapauksessa, että on sinnepäin ? Se että servo avaa molempia kurkkuja saman verran, ei tarkoita sitä että koneet toimisi samalla lailla. Tehoahan varmasti on sen verran, että vaikka ne ei niin samaa nuottia laulaisikaan niin ei se kulussa varmaan hirveästi näy. Mielenkiintoinen proggis kyllä
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Jounip

Tarkoituksena on ajaa molemmat koneet sisään toisella ST:llä.
Tällöin saadaan "kohtuullinen" varmuus säätöjen samankaltaisuudesta.
Myöhemmän tuplavaiheen säädöt on sitten korkeemmas käres.

Iletus

Pitkän metsästyksen jälkeen sain haalittua itselleni RTR:n manuaalin.
Jos siis jollakin on tarvetta Hyper ST RTR -manuaalille, laittaakaa vaikka yv:tä.

Voin lähetellä PDF-version sähköpostilla...
Huom! laadukkaampi versio n. 8,5Mt
ja pakatumpi alle 2Mt (pienimmät tekstit hiukan epäselviä)
Hyper ST
Turbo Inferno - raato

Casull

Täältä löytyy Pro:n manuska pdäffänä, 27 883kt.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Ile__

Nyt ois uus ST Pro kasassa. Kone O.S MAX 28XZ, servot Futaba S9157&BLS452, vastari Futaba R603FS, vastarin akku Nosram 1400mAh nimh, muuten suoraan ST Pro:n paketista olevilla osilla kasattuna. Kori on optiomalli, mutta sama kori kuin alkuperäinenkin, tässä on vaan väri valmiiksi.
Tankki tyhjänä yllä mainituilla komponenteilla kasattuna paino on 4548,1 grammaa.
Nyt auto osiksi ja katotaan kuukauden tai kahen päästä uudestaan lukema, kun on jotain osia vaihdettu yms.  :roll:



Kyosho Inferno  VE  Race Spec

duda

Hienohan tuo Ile_:n auto on  :wink:

Ile__

En ole vielä kerennyt tarkkaa painoa punnita ST Pro:lle, mutta suunnilleen 3960grammaa sillä on massaa.
Litran verran olen ehtinyt ajaa sillä, josta suurin osa koneen sisäänajoa ja hyvin pelittää. Hypyissä tuntee auton keveyden ja koneessa on paukkuja vähintäänkin liikaa :grin:
Kaikki ruuvit on vielä teräksisiä, vantteja lukuunottamatta.
Ison OSsin kannesta lähti 18grammaa ja jäähdytys parani samalla.
















Kyosho Inferno  VE  Race Spec

InfernoSP4

Sikasiisti!!  :tongue:

Ja varmaan lähtee ihan hätäsesti... Minkäslainen tuo OS:n .28 on luonteeltaan vaikkapa
siihen v-specciin verrattuna, vääntää varmaan vieläkin rajummin alarekisterissä?

Tässä säikeessä oli aiemmin juttua siitä tupla v-spec -asennuksesta. Mitähän autolle kuulee tällä hetkellä?
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Ile__

Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 30.06.10 - klo: 11.27
Ja varmaan lähtee ihan hätäsesti... Minkäslainen tuo OS:n .28 on luonteeltaan vaikkapa
siihen v-specciin verrattuna, vääntää varmaan vieläkin rajummin alarekisterissä?

Siinä on tehoa aivan järjettömästi koko kierrosalueella. Vetää raa'asti alhaalta asti, se kiertää vielä kaiken lisäksi kovaa ja korkealle. :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Niko

O.S. 28:lla voi ajaa truggylla pääsuoralla buggyjen yli, jos ei niitä huomaa. Sen verran kulkee.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Jounip

Ajanpuutten vuoksi meni tuplamoottori ST:n kanssa vähän turhan pitkään. Nyt kuitenkin kesälomareissulla sain toisenkin koneen sisäänajettua. Mutta kiire kun on, hienosäätö jäi hiukan vaillinaiseksi. Joka tapauksessa molemmat koneet lähtee tulille todella helposti eikä mitään kikkoja polttoaine puolelle tarvita.

Oheinen videopätkä on ajettu Oulussa, nurmikko on aika pitkää paikkapaikoin mutta kyllähän Hobao jaksaa vielä mennä. Videon ulkopuolelta pitää kertoa että kun hieman vielä tein säätöjä, niin kyllähän ST:kin iloisesti keulii vaikkei nuo V-Specit järjettömän alavääntöisiä olekaan. Äänet on livenä niin hersyvät että tulee hymy väkisinkin huulille :smiley:

http://www.youtube.com/watch?v=ORcTRJSJE_E