Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GP 3700 NiMH

Aloittaja copter, 21.12.04 - klo: 12.59

copter

Eli kuten otsikko kertoo, niin GP on tuonut uudet sub-c kennot markkinoille 3700mAh kapasiteetilla ja kennoja on ensimmäistä kertaa esitelty harrastajille Hong Kongin GP-kisan yhteydessä.



Aika näyttää mitä eri matcherit näistä saavat irti ja tuleeko näihin perustuvia akkupaketteja markkinoille kuluvan vuoden aikana.

Heuli

Onneksi noilla ei saa ajaa SM-sarjassa vielä ainakaan talvella eikä toivottavasti vielä kesälläkään. Sitten vuoden päästä harjattomilla kylläkin  :wink:

Grönroos.

mikäköhän noitten akkujen hinta on :?:
| Asso RC18T | Xray T2 | Futaba 3PK | LRP - Sphere |

CAi

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"Onneksi noilla ei saa ajaa SM-sarjassa vielä ainakaan talvella eikä toivottavasti vielä kesälläkään. Sitten vuoden päästä harjattomilla kylläkin  :wink:
Miten niin "onneksi"   :?   Ainahan Mah on poikaa :P

Tuskin noilla on enemmän hintaa
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Mika M

Joo näinhän se on. Kesäksi varmaan joutuu jokatapauksessa ainakin akut osteleen jos meinaa kisata. Olisi sama ostaa noita, jos niitä saisi. Loppuvuonna voi ainakin olla jo 3300 akut tiukassa jos nuo vaikka satuttaisiin pistään GP:n toimesta myyntiin jo alkuvuonna. Eiköhän kaiken järjen mukaan aikalailla samalla hetkellä 3300 valmistus lopu.

Joko 2006 kun akut on aikankin tuota luokka ja harjatttomat koneet parempine hyötysuhteineen on käytössä kasvatettais erien pituuksia...

Mika

Niki

Miksi 3300 valmistus loppuisi? Onhan noita montaakin erisorttia markkinoilla. Vai onko tuo ihan fakta että noi 3300 lopetetaan mukamas?

Päättelin vaan siitä että saahan noita GP:n 3000 ja piemempiäkin kennoja viellä ihan mainiosti... :wink:

copter

En usko että GP 3300 kennojen saatavuus heikkenee millään tapaa vielä tämän vuoden aikana. On hyvä muistaa että GP 3700 kennot eivät tietääkseni ole sallittuja vielä missään päin Eurooppaa taikka Yhdysvalloissa, joten siis niillä ei kisaamaan tarvitse lähteä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että GP 3300 kennot ovat parasta mitä markkinoilla on kisaajille ja tämän takia niiden tuotantoa taikka saatavuutta ei varmastikaan tulla millään tapaa heikentämään ennen kuin joku muu kennotyyppi on korvannut niiden paikan markkinoilla laajalti.

On hyvä huomioida että esim. Sanyon 2400 Ni-Cd kennoja on edelleenkin tuotannossa ja saatavilla laajasti vaikka niiden jälkeen Sanyo on tuonut markkinoillle NiMH 3000, 3300 ja 3600 kennot.

Tietysti on myöskin aina olemassa mahdollisuus että GP 3700 kennoja ei edes hyväksytä kisakäyttöön. Voihan se olla että niillä ei tällä kaudella saa ajaa missään vaiheessa ja kun vuoden lopussa lajiryhmä tarkistaa akkusääntöjä, niin siihen mennessä on jo joku uusi kenno voinut tulla markkinoille joka on todettu paremmaksi jne. Eli siis malttia nyt, tässä on vuosi aikaa ihmetellä kehitystä ilman paniikkia. ;)

Mika M

Mä uskon että GP tekee nuo 3700 kennot ihan samoilla koneilla kuin nykyiset 3300 kennot. Itseasiassa ovat varmaankin valmisutskustannuksiltaan lähes/aivan samanhintaisia. Kenties jotain pientä osa-aluetta valmistuksessa on pystytty parantamaan.

Ja tyhmää olisi takoa koneilla huonompia/halvempia tuotteita kun voi tehdä parempiakin samalla rahalla ja samassa ajassa.

En usko, että GP juuri välittää RC autoilun säännöistä parantaessaan kennojaan ja tuotantomenetelmiään. Jos välittäisivät ja optimoisivat homman kunnolla olisivat tietysti käyttäneet vielä samaa ulkoasua kennoille, että olisivat laillisia :)

Mutta asiasta toiseen. Osaako joku jo varmuudella sanoa, että saako suomessa käyttää Sanyo 3600 kennoja koska ? Ensi talvikaudella ? Vois muuten olla melkein sääntökirjoissa tai jossain paikassa netissä koostettuna kaikki vehkeet joilla saa ajaa. Ei tarvitsisi penkoa ympäri maailmaa.

Mr Cale

Eiks se menny niin, että viriluokissa päivitetään EFRAn uusimpan akkulistaan aina kesäkauden alussa ja ajetaan sen listan mukaan vuosi kerrallaan. Vakioluokka sitten vuoden jäljessä. Sanyo 3600 ei tainnu olla EFRAn nykyisellä listalla, joten sillä ei vielä talvikaudella saa ajaa.

copter

Lainaus käyttäjältä: "Mika M"Mutta asiasta toiseen. Osaako joku jo varmuudella sanoa, että saako suomessa käyttää Sanyo 3600 kennoja koska ? Ensi talvikaudella ? Vois muuten olla melkein sääntökirjoissa tai jossain paikassa netissä koostettuna kaikki vehkeet joilla saa ajaa. Ei tarvitsisi penkoa ympäri maailmaa.
Etsivä löytää. Siellä ne ovat missä aina ennenkin.

LainaaEFRA luokiteltuja akkukennoja ovat: Gold Peak GP330SCHR, Powers International R3300, Sanyo RC3300HV, Yokomo Z3300HVR, Gold Peak GP300SCHR, Panasonic HHR300SCU, Sanyo RC3000HV, Panasonic HHR300SCP, Panasonic HHR300SCZ, Powers Max 3000, Powers GT-3000 R, Sanyo RC2000 NiCd, Sanyo RC2400 NiCd, Sanyo RC3000
Lähde: AKK ( http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm )

EDIT: Mr Cale olet aivan oikeassa. AKK:n sivulta löytyy asia näin ilmaistuna:

LainaaEFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4. TS-10 ja C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5

Mika M

Kiitoksia etsiville! Tuo on ihan hyvä. Ei tarvi edes kokeilla olisko ne 1/12 luokassa parempi vaihtoehto. On näistä listoista hyötyäkin :)


Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "copter"EDIT: Mr Cale olet aivan oikeassa. AKK:n sivulta löytyy asia näin ilmaistuna:

LainaaEFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4. TS-10 ja C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5
Jep. Periaatteessa näin. Saattaa vaan olla, että EFRAssa nuo päivämäärät muuttuu, koska monissa maissa kesäkausi alkaa jo ennen 1.4.

Mika M

Nyt se on sitten selvää et noilla ajetaan kesällä. Siis TS kuskit. C-12 EM:ssäkin ovat käytettävissä.

http://www.efra.se/news/download/2005%20Mike%20Haswell%20Battery%20List%20130105.pdf

CAi

Saimme noita akkuja Reto Koenigiltä Tanskassa.
Kokeilun jälkeen ei mitään ihmeellistä tulossa, ainakaan punchi ei vakuuttanut.
Akku otti sisään 3800Mah
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Lusikka

http://www.lrp-electronic.com/e/main_frameset_e.htm

Lrp/VTEC:n vastaisku? "...a completely new cell construction (patent pending)!"
XXX-4 / XXX-CR

l150040

SMC:n vastaisku on Intellect IB3600-kennot http://www.smc-racing.com/

G-Maxx:illa on myöskin 3600 kennot jo olemassa http://www.g-maxx.com/product_info.php?cPath=23_29_51&products_id=245

Sanyo:llahan oli ne 3600 kennot, joista löytyy tietoa jo useasta paikasta.

Kahta ensimmäistä ei ole vielä hyväksytty kilpailuihin, mutta saatavilla niitä toki jo on.

Juho

Niin siis noihan on kaikki samasta firmasta eri kutistesukilla. Tai siis 3600 on Sanyoita ja 3700 on GP:tä. Tuskinpa LRP tai SMC on omia kennoja alkanut tekemään...
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

l150040

LRP:n tai Intellectin todellista alkuperästä en osaa sanoa mitään. Kuitenkin SMC on vain jakelija noille Intellectin IB3600 kennoille. Tämä Intellect on ainakin minulle täysin uusi tuttavuus.

LRP:n ja Intellectin kennot eivät kuitenkaan ole Sanyon tai GP:n kennoja eri kutistesukassa. Niiden rakenne on erilainen. Tietenkin on mahdollista, että nämäkin on tehty samassa tehtaassa, mutta eri spekseillä.

Juho

Joo oli väärää tietoa, eli GP ja Sanyon lisäksi on nyt tullut joku kolmas akkumerkki. Kuulemma GP:t on noista parhaita.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim