Eli tosiaan vuosia odotettu ja huhuttu B5 on nyt tulossa.
- Kaksi mallia B5 ja B5M -> osat 90% samaa.
- Metriset ruuvit
- Myyntiin maaliskuussa 2014
- Hinta about sama kun B4.
Pävittelen tähän viestiin kun kaikki tiedot varmistuu.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsootaj.com%2FTeam_Associated_B5%2Fb5_details_lg.jpg&hash=b0fc6a9a169f94eb88160b02830e1c14abb9b1ab)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsootaj.com%2FTeam_Associated_B5%2Fb5m_details_lg.jpg&hash=9887ef12d26b3577988676d74118f0281ccb4004)
ei näytä mahtuvan nopari takaiskaritorni etee :shocked: mut pitää toi hoitaa heti ku saa !!!
Nyt on julkaistu myös kuvat ilman koreja. Takamoottorisen layout jopa hieman yllätti, keskimoottorisen ei niinkään.
http://liverc.com/news/new_products/6134-Team_Associated_releases_the_new_B5_and_B5M_in_full_detail%21/ (http://liverc.com/news/new_products/6134-Team_Associated_releases_the_new_B5_and_B5M_in_full_detail%21/)
Siinä on taas kaikki mitä ois voinu toivoa :) Näyttää todella hyvältä!
Harmi noi metriset ruuvit
Lainaus käyttäjältä: Testikuski - 28.12.13 - klo: 20.10
Harmi noi metriset ruuvit
Niin varsinkin kun kesällä ostanu tuumasia työkaluja 70€ arvosta... :lipsrsealed:
Sinänsä hyvä että ainakin itseltä jäi pari välimallia hankkimatta... Mutta huomasin että ainakin voimansiirron toi iso alumiinilevy on koneistamatta tuossa takamallissa. B5.1 tulossa jo syksyllä..?
Eiköhän se syksyn malli ole sitten FT, jossa siniset vantit ja pikalukitus akkupannalla.
Aika paljon on pientä tinkelitonkelia, ei taida klapit ainakaan vähentyä :angry:
Niin se on kumma kun pyörät heiluu uutena enemmän kuin mummonhammas (ja tietysti vielä erilailla joka kulma) ja silti kulkee niin *itusti. :afro:
Omia mietteitä:
+Ruuvit
Eikö se ratasdiffi ole tässä autossa niin hyvä/toimiva että se voisi jo olla?
Tuupeissa on ratasdiffia kokeiltu tehtaan kavereiden toimesta erittäin paljon, mutta sillä autoa ei ole saatu yhtä nopeaksi kuin kuuladiffillä. Erityisesti huonolla pidolla kuuladiffi on ehdoton. Tämän takia tuossa ei ole haluttu tehdä kompromisseja vaan autosta on haluttu rakentaa mahdollisimman nopea. Aiempien mallien kuuladiffista on tehty uusi 14-kuulainen versio, jossa huoltotarve on 12-kuulaista diffiä pienempi.
Ihmetyttää tämä Asson ikuinen tapa tuoda markkinoille ensin riisuttu Team -versio, eikä suoraan FT-versiota. B5/B5M on kuitenkin se tehtaan huippumalli jota kisakuskeille tarjotaan, joten miksei suoraan laittaa niitä titaanivantteja ja perus hipo-osia. Rinnalle jää kuitenkin myyntiin se B4.2 tai jopa B4.1 RTR -versiona, joka sitten sopii perussudittelijalle. Noh, kaippa tämä on tehokkain tapa maksimoida kittien myynti.
Toki poikkeuksian on ollut, joissa auto on oikeasti kehittynyt myöhemmän FT-mallin myötä. Esimerkkinä vaikkapa SC10 4x4, jossa FT-malli korjasi selvästi alkuperäisen mallin puutteita uuden akkulayoutin, slipperin, runjojäykkärin myötä.
Juttelin juuri tästä asiasta tehtaan kavereiden kanssa ja he kertoivat, että Asso on lähes aina tuonut uudesta autosta "perusmallin" markkinoille, koska FT:ssä on sitten mahdolliset muutokset tehtynä. FT tulee markkinoille puolen vuoden - vuoden kuluttua, kun autoa on ehditty testata riittävästi ja saada kokemusta siitä. B5:ssa on siis kaikki tiedossa oleva tarpeellinen tavara laitettu pakettiin (esim. VTS-slipperi, Big Bore -iskarit, uudet pallokupit jne.).
Oletettavaa on siis, että koska auto perustuu kohtuu vahvasti B4-sarjan kokemuksiin, tulevassa FT-mallissa ei ole kovin paljoa muutoksia luvassa.
Brent Thielken B5:sta hyviä kuvia.
http://events.redrc.net/2014/02/chassis-focus-brent-thielke-2/ (http://events.redrc.net/2014/02/chassis-focus-brent-thielke-2/)
Samassa kisassa Brian Kinwald on ajanut yhtä hyvät kierrosajat Worlds-mallilla kuin Bvitosella...
Mikäli näin on, niin insinöörien 20 vuotinen työ area 51:llä lienee ollut lähinnä kahvinjuontia :grin: :azn: :grin:
No on se kuitenkin kai pakko ostaa ( se b5)!
Lainaus käyttäjältä: Kimi - 10.02.14 - klo: 18.34
Mikäli näin on, niin insinöörien 20 vuotinen työ area 51:llä lienee ollut lähinnä kahvinjuontia :grin: :azn: :grin:
No on se kuitenkin kai pakko ostaa ( se b5)!
No kyllähän siinä mainittiin, että toi kyseinen rata ei mikään vauhtibaana ole... Ja kun ajoa katseli niin aika mukavasti se alupohja kaiku joka kerta kun hypystä maahan tuli. Sitä Worlds Caria on joskus NIIN paljon tullut ruuvattua, että sellaisen voisi ostaa. Olkoon nyt kuitenkin, kun muukin kalusto kerää taas vaan pölyä.
Ihan hyvä juttu ja kuvat: http://events.redrc.net/2014/02/chassis-focus-kinwald-rc10-classic-b5/ (http://events.redrc.net/2014/02/chassis-focus-kinwald-rc10-classic-b5/)
Tuossa tämän päivän tekemistä: Team Associated B5 first run (http://www.youtube.com/watch?v=-k6qotmHlPo#ws)
Uusi auto uudet renkaat... alko pikkuhiljaa pito kehittymään kun renkaat sisäänajautu :) Ihan kelpo peli tuo B5. Paketti setapilla mennään.
Tänään tarttui Maniacs Hobby Centeristä mukaan... pakettia en ole vielä avannut.
Lähetetty minun GT-P5110 laitteesta Tapatalkilla
Nyt on jo kisatkin päästy ajamaan uudella autolla. Aamusta lähdin täysin paketti setapilla ja sitä hierottiin päivän mittaan radalle sopivammaksi. Hyvin pelas, jäykemmät iskari ölpät ois voinu vielä heittää, mutta kaiken muun säheltämisen ohella ei moista joutanut tekemään :D Ja sainpas särettyä ensimmäisen osankin ennen viimeistä finaalia kun auto ampaisi täydet seinään radion näppäily virheen takia :/ Etu bulkhead meni siinä rysäyksessä, mutta melko nopea osa oli vaihtaa :smiley: Setupsheet liitteenä...
Kävin ajamassa oman B5:sen neitsyysajon perjantaina.
On todella hyvä auto ihan suoraa paketista. Autoo voi polkee oikein huolella ja se toimi heti uusilla renkaillakin hyvin :)
On kyllä mahtava auto, itelle ainaki paljon helpompi ja nöyrempi ajolle ku mitä dexi oli.
Vielä ku oppis ajaan pikkusen näyttäs jäävän largon kierros ajoista.
Tossa olis mun ens kesän tykit. Kumpikin on suoraa paketista aivan mahtava ajettava :)
Pistetäänpäs nyt omastakin kuva.
Oma pirssi kasassa, renkaat ja osa sähköistä ei ole paikoillaan.
Auton ratassuoja ottaa kiinni moottorin akseliin, aika yleinen ongelma. Asso on tekemässä ilmeisesti uutta versiota.
Jos jättää hexit pois taka-akselista, niin käykö B4 vanteet (#9689) suoraan ja sääntöjen puitteissa?
RM on varmasti "varmempi valinta" suomen ulkobaanoille, mutta mitenkäs luulette tuon MM mallin toimivan?
Tossa olis mun setup Model Exposta.
Taas on yks talvikausi lusittu.
Iso kiitos RCM:lle tuesta.
Assot toimii todella loistavasti. Varsinkin nämä uudet B5:set ovat suoraa paketista täysin kilpailukykyisiä.
Ja seuraavaksi innolla odottamaan että Assot saavat kesäistä savea pyöriensä alle :)
Lari
Onko siis ihmisillä tarkoituksena käyttä rm vai mm versiota ulkona?
Lainaus käyttäjältä: Kimi - 16.04.14 - klo: 14.01
Onko siis ihmisillä tarkoituksena käyttä rm vai mm versiota ulkona?
Eilen ehti 10 akullista testiä ajaa B5:sella ja muutamat akut B5M:llä. Jos ei sokeria taivaalta sada noihin suomen ratoihin niin B5 on se oikea valinta ulkokisoihin.
Tässä startti setuppi Suomen ulkoradoille. Siitä sitten omaan lapaseen muokkaamaan :)
Aamulla auto näytti vielä tuolta:
(https://lh6.googleusercontent.com/-fY-GTSrkMns/U1rA1KgospI/AAAAAAAADqU/2bJVncr-zM4/w2048-h1364-no/DSC_0012.JPG)
Nyt on savipölyllä kuorrutettu.
Voisiko Kisaaja kertoa edellä jaetusta setupista vielä, että mitä muutoksia auton käyttäytymisessä on odotettavissa vakiosetuppiin nähden? Onko autolla jo ajaneilla tullut tarvetta vaihtaa metalliosia autoon vai riittävätkö muoviset vakio-osat ("arm mountit" yms)?
Moikka,
Lähinnä kääntyy enemmän. Kääntyy paremmin mutkaan, koska etu akselit on siirretty taakse päin. Kääntyy myös mutkasta lähdettäessä, koska ulosjoustoa on lisätty etuiskareihin. Jos radalla on huono pito, niin takalinkkiä kannattaa vekslata alemmas ja testailla itselle sopiva kiinnitys piste. Eikä kannata unohtaa 0.5 asteen taka-auraus inserttejä.
Viritysosista suosittelen hommaamaan hiilari akkupannan! Jos ajaa sadle akuilla niin vakio muovisessa akkupannalla akut sukeltaa servon päälle kovassa törmäyksessä. Hiilari versio on jäykempi ja pitää akut paikallaan.
Mulla on testissä HARD muovi osia, mutta erot vakioon on ollut hyvin marginaalisia, enkä suosittele vielä yhtään =)
Kiitos vastauksesta! Ylätukivarret on moni maailmalla vaihtanut titaanisiin ja tässä lienee järkeä. Onko painelaakerin kuulat saman kokoiset kuin b4.2:ssa? Minulla kun sattuu olemaan korkkaamaton setti näitä edellisen auton jäljiltä.
Titsku vantit kannattaa päivittää kun saat väännettyä vanhat. Olen saanut yhen mutkalle, mutta titaaniset vielä odottaa pakissa :) Painelaakeri on kaikilta osilta sama.
Pitäskö nuo vantit vääntää surutta niin syvälle kuppeihin että suora osuuskin uppoaa sinne reilusti.. Aika tiukat.
Ne on todella tiukat. Kannattaa laittaa vantti porakoneeseen ja sillä hoonata pallokuppia parikertaa ni herkistyy.
Paketista linkit jumittaa. Lukaisin rctechiäkin ja otin käyttöön vanhan keinon:
Pallopääruuvi dremeliin kiinni, miedot kierrokset, vesihiomapaperia ja vettä sekä viimeistely "patapadalla".
Auttoi kummasti ja pallosta tuli pyöreämpi ja herkempi.
Muita rctechin tipsejä auton käytöksen muuttamiseen:
78T vetoratas ja moottori eteenpäin ja kääntyvyyttä
Moni kokeillut Gullwing etutukivarsia RM autossa ja suoria tukivarsia MM autossa vaihtelevin kokemuksin.
Jovain.. Oletteko muuten simmaillu takatukivarsia, muutenhan siinä näyttää olevan säätyvä akseliväli :angry:
Ei ongelmaa tällä suunnalla. Välystä tarvitaan ettei vehkeet mee jumiin... omassa autossa ei ole ylimääräistä väljää.
En tiedä olenko liian tarkka, mutti millin klappi takatukivarsien sisäpäässä on mielestäni liioiteltua.
Itselläni on näköjään muodostunut heikoksi paikaksi taka-hubien ylemmät muovi insertit, joihin linkinpää tulee kiinni. Onko saatavilla jo muusta materiaalista tehtyjä, kun ei tuo puolen millin muovi oikein kestä. Muovi painuu läpi hubista. Voishan tuohon laittaa semmosen alumiinin joka on vastapuolellakin, jos poraa kierteet pois siitä.
Edit:
Ai ne on huomannut saman tehtaalla :grin:
new are the zero toe aluminium rear hubs with vertical camber link ball stud mounts
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.redrc.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F04%2FTeamAssociatedB5RearHubs-1.jpg&hash=e6e94cb0dea25de63181c1fa48922f28fb1b4dfa)
Noi alimiini hubit on kyllä livenä pirun massiiviset.
Ite korjasin ongelman muovi hubeista M3 korialuslaatalla pallon alla. Ei painu enään muoviin.
Laittakaapa EM-warmup setuppia...?
Itselläkin valmistui juuri oma B5M. Sähköt eivät oikein meinanneet mahtua, mutta juuri juuri mahtuvat korin sisään :laugh: .
Pari kuvaa vielä perään...
Onkos kellään jakaa setuppia ruotsin EM kisoista keskimoottoriseen?
Lainaus käyttäjältä: m.e. - 06.01.14 - klo: 22.40
Juttelin juuri tästä asiasta tehtaan kavereiden kanssa ja he kertoivat, että Asso on lähes aina tuonut uudesta autosta "perusmallin" markkinoille, koska FT:ssä on sitten mahdolliset muutokset tehtynä. FT tulee markkinoille puolen vuoden - vuoden kuluttua, kun autoa on ehditty testata riittävästi ja saada kokemusta siitä. B5:ssa on siis kaikki tiedossa oleva tarpeellinen tavara laitettu pakettiin (esim. VTS-slipperi, Big Bore -iskarit, uudet pallokupit jne.).
Oletettavaa on siis, että koska auto perustuu kohtuu vahvasti B4-sarjan kokemuksiin, tulevassa FT-mallissa ei ole kovin paljoa muutoksia luvassa.
Dodii, olisko mitään infoa koska B5.1 Factory Team olis tarjolla? :police:
Eikö olis parempi vaihtoehto ostaa se b5m muunnos sarja :cheesy:
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 13.08.14 - klo: 16.29
Eikö olis parempi vaihtoehto ostaa se b5m muunnos sarja :cheesy:
Jerzi
Joo varmaan... B5.1M Factory Team!
Mutta en halua sitä, koska en osaa ajaa sellaista. Eikä ole aikaa opetella.
Se mitä olen keskimoottorisilla ajellut niin se on helpompaa.
Jerzi
Optimaalinen kone tähän autoon, millaisella combolla posse ajelee?
Itse saan tän auton (B5M) huomenna ja siitä kun saisi kasattua hipo hyllynkoristeen :)
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Samat koneet ovat hyviä kuin muissakin takaveto crossareissa, eli jos maksimi tehoa hakee, niin 7,0 lankanen on maksimitehoinen, perus nopee olis 8,5 ja jos helppoa ja hiljempaa kulkevaa niin 10,5 tai 13,5 on hyviä. Merkkinä suosittelen Reedyä.
OK
Taidan siis tilata tuon Reedy 540. Ajankohtana X
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Muita laatukoneita ovat
Lrp
Orca
Nosram
Cs
Speedpassion
Hobbywing
Ym
Jerzi
Noppaa jään varmaan odottelemaan Reedyltä. Riippuu tietysti missä hinnoissa pyöritään..
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Hyvä nopareita löytyy myös
Nosram
Orca
Hobbywing
Speedpassion
Lrp
Orion
Ym
Jerzi
Mites Jerzi Team Proto proggis etenee?
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Etenee hyvää vauhtia.
Ideoita syntyy kokoajan.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: Testikuski - 04.05.14 - klo: 21.43
Pitäskö nuo vantit vääntää surutta niin syvälle kuppeihin että suora osuuskin uppoaa sinne reilusti.. Aika tiukat.
Tuossa linkkiä miten saa niistä pallokupeista herkät. https://m.youtube.com/watch?v=cH22wIvDMTg
onko kukaan testannu läskiakkua ???????????
Vau! Niin kivan näköinen että pitää itekkii hankkii tommonen. Hobbykingiltä noin 190€ kittinä. Pitääkö kitit kasata ite?
Pitää tosiaan kasata itse ja halvemmalla saat tuon Suomesta.
http://www.rcm.fi/team-associated-rc10-b5-team-kit.html (http://www.rcm.fi/team-associated-rc10-b5-team-kit.html)
Hobbyking hinta avattuna (185€+33€)*1.24 = 270€
Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 09.10.14 - klo: 18.00
Vau! Niin kivan näköinen että pitää itekkii hankkii tommonen. Hobbykingiltä noin 190€ kittinä. Pitääkö kitit kasata ite?
Kumpi toimii paremmin turun lrp-areenan radalla, keski vai takamoottori?
Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 09.10.14 - klo: 18.00
Vau! Niin kivan näköinen että pitää itekkii hankkii tommonen. Hobbykingiltä noin 190€ kittinä. Pitääkö kitit kasata ite?
Rumin auto minkä olen koskaan omistanut. :police: Eikä johdu pelkästään omasta maalauksesta. :afro:
Kaksi kuukautta sitä on nyt kasattu, huomenna ekat osumat seinään.... :wink:
Lainaus käyttäjältä: fsp - 15.10.14 - klo: 12.15
Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 09.10.14 - klo: 18.00
Vau! Niin kivan näköinen että pitää itekkii hankkii tommonen. Hobbykingiltä noin 190€ kittinä. Pitääkö kitit kasata ite?
Rumin auto minkä olen koskaan omistanut. :police: Eikä johdu pelkästään omasta maalauksesta. :afro:
Kaksi kuukautta sitä on nyt kasattu, huomenna ekat osumat seinään.... :wink:
Hyvin se kuitenkin lähti kääntyyn... 2 sekkaa vaan kärjestä tällä hetkellä! :laugh:
Tuossapa Joonan setuppi Puolan EOS-kisasta.
Kumpaa porukoilla nyt sisäradoilla on enmmän B5 vai B5M
(auttais antamaan suuntaa hankinnoissa)
Mitä varaosia kannattaa alkuun ottaa.
Lainaus käyttäjältä: timhei - 31.10.14 - klo: 22.11
Kumpaa porukoilla nyt sisäradoilla on enmmän B5 vai B5M
(auttais antamaan suuntaa hankinnoissa)
Mitä varaosia kannattaa alkuun ottaa.
Ensimmäisessä WJ kisassa tikkurilassa oli todella paljon B5M autoja. Yhtäkään B5 en tainnut nähdä..
Mulla ei ainakaan ole mennyt yhtäkään osaa rikki kesällä eikä nyt talvikaudella, joten kyllä kestää. Tosin aina kannattaa olla tukivarsia yms. pakissa varalla.
Lainaus käyttäjältä: fsp - 13.04.14 - klo: 17.35
Jos jättää hexit pois taka-akselista, niin käykö B4 vanteet (#9689) suoraan ja sääntöjen puitteissa?
rctech foorumilla joku kertoo, että asentamalla tarpeeksi (1,2mm) prikkoja pinnin ja laakerin väliin, sekä lisää vanteen ja mutterin väliin kaikki on kunnossa ja b4 aikaiset vanteet taas käytössä. Toiminee siis ainakin WJ-kaudella.
Onko vinkkejä, mitä ratasdiffin sisälle kannattaa laittaa? Diffiöljyä? Rasvaa?
Tuomon autossa oli WJ-kisassa 4.5k öljyt ja nyt toisessa autossa 6.5k.
Näillä siis ajettu vain Tikkurilan radalla.
Mites nää osat nyt käy B4.2 ja B5M: välillä. Onko mitään samoja vai käykö jotkut?
Spurri ja Slipperi käy... :grin:
Eli aika eri vehje :grin: Osia tuppaa olemaan ihan kiitettävät määrät ja tuumaset avaimet. Pitää C4.2 konversio ostaa.
En tiedä mitä konversio kustantaa, mutta kannattaa vielä miettiä. Suunnilleen samaan hintaan voi saada b5m käytettynä ja ihan eri peli varmaan jo kyseessä.
Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 14.12.14 - klo: 17.40
Lainaus käyttäjältä: Jolokkonen - 14.12.14 - klo: 17.15
Spurri ja Slipperi käy... :grin:
Iskarit :grin:
Eikä nekään käy suoraan ilman korkkien tai holkkien vaihtoa! :wink:
Ville onhan se noinkin mut nuo metriset ruuvit vaan ärsyttää. Konversio maksaa 170e. Mut onhan se niinkin et laittais ihan kunnon vehkeet ku tuntuu että toi tuuppi on enemmän se mun juttu.
Ehdottomasti tuohon hintaan kannattaa katsella milliset avaimet ja uudempi auto.
Niinhän se pitääkin. Onks sul muuten mikä kone tuupissas?
Nyt on 8.5 ja vähän ajettu 9.5 on ylimääräisenä *vinkvink*
Liitteenä olis Nokian WJ:n setup.
Autohan toimi taas aivan loistavasti. Mies meinas hieman jännittää ;)
Onko väellä yleisesti käytössä B5 etualatukivarret ja iskaritorni B5M autossa? Ulkomaan foorumeita selatessani tätä kehuttiin ohjausta parantavana asiana.
Joo itse olen tykännyt enemmän noista suorista etutukivarsista ja kapeesta iskaritornista(B5). Mun mielestä ne kääntää hieman paremmin.
Nyt alko sitte uuen asson kasaamine! Piru mukavaa touhua tää on mut tarkkana pitää olla :grin: Oisko viisaammilla joitai vinkkejä kasaamisee?
Itse kasasin reilu viikko sitten B5Mn ja se oli hyvin suoraviivainen homma. Laadukkaan tuntuiset osat sopivat hyvin paikoilleen.
Pallokupit herkistin tarvittaessa pihdeillä puristamalla, kuten joissain tähän ketjuun linkitetyissä videoissa näytetään. Koriin valmiiksi merkityt taaimmaiset kiinnitysreikien paikat osuvat mielestäni aavistuksen korkealle, joten reikien sopiva sijainti kannattaa tarkistaa ennen reikien tekemistä. Vakio etuvanteet tuntuvat leveiltä kapeille minipin eturenkaille, kannattanee hankkia kapeammat vanteet, jos on kapeat eturenkaat.
Kapeet minipinnit leveellä vanteella oli todella yleinen ratkaisu Nokian WJ kisassa. Ihan kokeilemisen arvoinen vaihtoehto jokaiselle.
Ohjauspaloissa olevat säätöpalat kannattaa kaikki liimata kiinni. Ne tuntuu kivan kireiltä kun ne laatikosta kasaa, mutta väljistyy melko nopeasti ja tuntuu sen jälkeen ihan hirveille. Kandee myös heti ostaa ne ruuvit, joilla kiristetään casterpalat ja laakeripesät ulompaan hingepinniin.
Ok. Nyt pitäis vielä iskarit ja diffi ja linkkien teko. En tiiä oonko ihte sählännyt mut paketissa ei ollu sitä ruuvia jolla laitetaan se taka iskaritorni kiinni..
Lainaus käyttäjältä: fsp - 20.12.14 - klo: 08.58
Kapeet minipinnit leveellä vanteella oli todella yleinen ratkaisu Nokian WJ kisassa. Ihan kokeilemisen arvoinen vaihtoehto jokaiselle.
Tarkotakko sää että nelkun vanteet ja sitte tuupin etu kumi?
Tuupparin vanne. Joutuu minipinnin vähän venyttämään jos vannetta ei kavenna. Tämä on ihan yleinen ratkaisu.
Jaajaa nyt selveni. :grin:
Tuntuu porukalla olevan nuita 3x1.4mm mäntiä tapered ja flat mallisia käytössä. Mitä hyötyä noista saa ja mitä eroa käyttäytymisellä tapered vs. flat?
Yksinkertaisesti:
Tapered: männän toinen puoli on kartion mallinen. Mäntä liikkuu herkemmin kartion suuntaan.
Flat: Männän molemmat puolet on tasaisia.
Yleisimmin käytetään kartio puoli alaspäin. Tällöin iskari palautuu nopeammin jouston jälkeen. Saman ilmiön tietysti saa aikaiseksi reikiä lisäämällä/kasvattamalla, mutta silloin menetetään "packia" mitä tarvitaan taas hyppyreissä. Eli tapered mäntä tarjoaa kompromissin.
-Henkka
Lainaus käyttäjältä: kojootti - 14.01.15 - klo: 17.35
Yksinkertaisesti:
Tapered: männän toinen puoli on kartion mallinen. Mäntä liikkuu herkemmin kartion suuntaan.
Flat: Männän molemmat puolet on tasaisia.
Yleisimmin käytetään kartio puoli alaspäin. Tällöin iskari palautuu nopeammin jouston jälkeen. Saman ilmiön tietysti saa aikaiseksi reikiä lisäämällä/kasvattamalla, mutta silloin menetetään "packia" mitä tarvitaan taas hyppyreissä. Eli tapered mäntä tarjoaa kompromissin.
-Henkka
Okei, kiitos vastauksesta.
Katselin tänään autoa eilisten treenien jälkeen, ja huomasin että taas on vantti mutkalla.. Kyseessä siis Lunsfordin titaani vantit. Luulisi että vaikka c-pala hajoaisi aikaisemmin, mutta ei näköjään. Miten muilla on vantit kestäneet? Muut ovat kestäneet paitsi etupään camber linkit..
Itellä kaks originaali vanttia vääntyny..
Asson omat titaanivantit on kestänyt omilla vähillä ajoilla ihan hirveitä mällejä, kuten muutkin osat.
Team Associated B5M FT. Päivitysosat mukana ja painoa lähti 75g.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsootaj.com%2FTeam_Associated_B5%2Fteams_associated_b5m_ft.JPG&hash=354d9fd0b0c17029eee48c09786bfa2ecdc702d3)
Mistäköhän tuo 75gr koostuu.
Se että on jyrsitty alurunkoa ei todellakaan kevennä noin paljoo.
Muistetaan vielä että alu osia on lisätty muovin sijaan.
Vantit keventää ihan muuta gramma vaan.
3 gear boksi verrattuna 4 geariin niin sielläkin on ihan muutama gramma vaan.
Tässä vaan ihmettelen.
Jerzi
Vertaus kohteeksi...
TLR 22 2.0 uusi runko 2,5 mm lyhenpi ja kevennetty niin paljon kun varmaan pystyy..
Painon säästö n. 15 grammaa..
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 08.23
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi
Kyllä se ainakin asson sivujen mukaan kevenee 75g.
http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/ (http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/)
Niin tossa on kevennetty varmaan muualtakin kun rungosta.. Toi esimerkki oli vaan et mitä rungosta saadaan
pois..
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.15 - klo: 08.36
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 08.23
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi
Kyllä se ainakin asson sivujen mukaan kevenee 75g.
http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/ (http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/)
Täytyy myös muistaa että ne ovat myös lisänneet painoa!!
Ei 75gr noin vaan lähe pois kuin ei ole mitään merkittävää tehty sen asian eteen.
Jerzi
Asson porukka siis valehtelee.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.15 - klo: 09.53
Asson porukka siis valehtelee.
En niin sanonnut.
Mieti itse.
75gr ja ei ole mitään merkittävää kevennetty.
Se on miltei yhtäpaljon kuin 1kpl sulkpallo maila mitä ne ovat keventäneet.
Haiskahtaakos sinun mielestä hiukan oudolta??
Jerzi
Sitä autoa on lyhennetty niin paljon että on saatu samalla painosta 75g! :cool:
Jos muoviosat on vaihdettu komposiittiosiin ja alustasta lähtee se n 20g, moottorilevystä ~5g niin kyllä se on ihan tehtävissä että 75g lähtee. Miksipä niin väitettäisiin jos ei näin olisi, toki on oikeasti oltava eri materiaali lähes kaikessa.
Ai sitä on voelä lyhennettt.
Tein 4mm lyhyemmän rungon ja kaikki oli sitä vastaan.
Joku jopa sanoi että ei tule toimimaan.
Mutta toimi kuitenki.
Jerzi
Siis se oli läppä että on lyhennetty painon takia, en ole lukenut speksejä. Jos siitä on jätetty vaikka yks rengas pois ;)
Pohjalevystä on voitu saada painoa pois myös vaihtamalla materiaali kevyempään ja kovempaan alumiiniin.
Vertauksena kaksi Teknon pohjalevyä joilla on paino eroa yli 50g.
http://www.teknorc.com/shop/tkr5001-chassis-7075-black-anodized/ (http://www.teknorc.com/shop/tkr5001-chassis-7075-black-anodized/)
http://www.teknorc.com/shop/tkr5000fb-chassis-7075-hrd-ano-lightened-bumper-mod/ (http://www.teknorc.com/shop/tkr5000fb-chassis-7075-hrd-ano-lightened-bumper-mod/)
https://www.youtube.com/watch?v=NktSJczjv-w (https://www.youtube.com/watch?v=NktSJczjv-w)
Videossa kohdasta 3.40 eteenpäin punnitaan pohjalevyt.
Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi
Muoviosien vaihto alumiiniseen karkeasti ottaen tuplaa osan painon JOS samalla ei saada tilavuutta pienenemään. Eli hankala laihduttaa alumiiniin vaihtamalla :roll:
Seoksen vaihto vaikuttaa kestävyyteen mutta painosäästö pitää silloinkin hakea tilavuutta pienentämällä.
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 12.03
Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi
Oma veikkaus on että 30g on saatu pohjalevystä pois.
Kyllä 75g painonsäästö on aivan realistinen BM5FT:ssä. Todella paljon teräsosia on vaihdettu alumiinisiin, jyrsitty jne. Kannattaa muistaa alumiinin tiheys on noin kolmasosa teräksestä.
Ainakin seuraavat osat on tuunattu.
- slipperin akseli on alumiini teräksen sijaan
- kuten myös etunavat
- ilmeisesti FT laakerit ovat keraamilaakereita. Keraamikuulat ovat teräksisiä kevyempiä.
- titaaniset vanttiruuvit. Titaanin ominaispaino on noin puolet teräksestä
- jyrsitty moottorilevy
- jyrsitty runkolevy.
- 3-rattainen voimansiirto
Seuraavan kerran kun teette remonttia, ottakaa käteen esim. slipperin akselin tai etunapa, muistuu mieleen kyllä mistä painoa lähtee helposti pois.
Asson "Hard" osilla ei kannata lähteä autoa keventämään, koska ovat painavempia kuin vakio-osat.
Täytyy koettaa punnita noita osia, kun saan niitä käsiini.
Ite en kyllä nuita hard osia enää suosittelis ainakaa. Kaikki hard osat mitä on ollu kiinni autossa nii oon rikki saannu toista takatukivartta lukuunottamatta.. Orkkikset kestää. Mikä se hyöty muute on noilla hard osilla?
Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.28
Ite en kyllä nuita hard osia enää suosittelis ainakaa. Kaikki hard osat mitä on ollu kiinni autossa nii oon rikki saannu toista takatukivartta lukuunottamatta.. Orkkikset kestää. Mikä se hyöty muute on noilla hard osilla?
"Hard" osat ovat jäykempiä
Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan? Ei niillä kestävyyttä haeta..
Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.58
Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan? Ei niillä kestävyyttä haeta..
Että se auto toimis niinkuin tietokoneella sen on suunniteltu toimivan jousituksen eri vaiheissa. Pehmeät muovit kestää iskuja, mutta ne myös vääntyilee ja siten tekee autosta vähemmän johdonmukaisen.
Niinkuin sillä olis MINUN ajossa väliä! :grin:
Lainaus käyttäjältä: fsp - 01.02.15 - klo: 23.04
Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.58
Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan? Ei niillä kestävyyttä haeta..
Että se auto toimis niinkuin tietokoneella sen on suunniteltu toimivan jousituksen eri vaiheissa. Pehmeät muovit kestää iskuja, mutta ne myös vääntyilee ja siten tekee autosta vähemmän johdonmukaisen.
Niinkuin sillä olis MINUN ajossa väliä! :grin:
Kovat jousitusosat on tarkoitettu kovalle pidolle ja korkeissa lämpötiloissa käytettäväksi, jolloin vakiot voi flexaa liikaa. Siis olosuhteissa, joita Suomessa ei ole.
Minä laitoin servonympärillä olen keulapalan Hardiksi, jotta saisi painoa eteen ja keulan kiertojäykkyyttä jämäkämmäksi.
No nyt selvis tarkemmin :laugh: Eli normi osia kiinni ja ajoo vaan :grin:
Hard osissa on paremmat "kierteet", eli ne kestää ruuvaamista paremmin kuin vakio muovit. Etu ja takatukivarsien erot muovin ja hardin välillä pystyy huomaamaan, mutta muut palikat on lähinnä tuon paremman ruuvaamisen kannalta. Perus kuskin ei kannata hard tukivarsiin sijoittaa, koska ne hajoavat herkemmin ja ajotuntuma on yleisesti parempi vakioilla :azn:
Juu itellä niitä hrdeja vaan siks kun ei normeja löytyny rcm:ltä :smiley:
Sinänsä tuo keskustelu tuosta 75 grammasta on turhaa, koska tuo on niin helposti mitattavissa oleva asia. Ottaa vain vanhan mallin ja uuden mallin vaa'alle. Tuskin sitä eroa liioittelemaan rupeaisivat.
Ja esimerkiksi korikin voi olla kevyempi tuossa uudessa.
Lainaus käyttäjältä: KooBee - 03.02.15 - klo: 10.03
Sinänsä tuo keskustelu tuosta 75 grammasta on turhaa, koska tuo on niin helposti mitattavissa oleva asia. Ottaa vain vanhan mallin ja uuden mallin vaa'alle. Tuskin sitä eroa liioittelemaan rupeaisivat.
Ja esimerkiksi korikin voi olla kevyempi tuossa uudessa.
Miten pystyy oleen kori kevyempi? Takamoottorisen korista seuraava kehitysvaihe on elmukelmu, jos sitä aikoo keventää.
Lainaus käyttäjältä: fsp - 05.02.15 - klo: 13.54
Lainaus käyttäjältä: KooBee - 03.02.15 - klo: 10.03
Sinänsä tuo keskustelu tuosta 75 grammasta on turhaa, koska tuo on niin helposti mitattavissa oleva asia. Ottaa vain vanhan mallin ja uuden mallin vaa'alle. Tuskin sitä eroa liioittelemaan rupeaisivat.
Ja esimerkiksi korikin voi olla kevyempi tuossa uudessa.
Miten pystyy oleen kori kevyempi? Takamoottorisen korista seuraava kehitysvaihe on elmukelmu, jos sitä aikoo keventää.
Se nyt oli vain esimerkki... eipä itsellä ole tuota autoa niin paha mittaillakaan.
Tämmönen ois hankinnassa.mutta minnuu neuvottiin(luotettava taho)oottelemmaan tuota lite versioo.mutta erona on nuo kevyemmät materiaalit joilla meille tuskin on suurta merkitystä.enemmänkin tuo 3rattainen vaihteisto voi tuoda eron .kehtoisko joku selventää mitä eroo tuolla 3rattaisella on4rattaiseen?kuski on 8v joten jos jompikumpi on "helpompi"niin pisteet sille.
3-rattaisella laatikolla mootori pyörii toiseen suuntaan, jolloin kaasun kanssa auto saadaan kääntymään paremmin. Tuo 3-rattainen on lähinnä kovalle pidolle, 4-rattaisella ajetaan varmasti heikkopitoisemmilla alustoilla. 4-rattainen on siis helpompi kovemman takapidon vuoksi.
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 12.02.15 - klo: 15.21
Tämmönen ois hankinnassa.mutta minnuu neuvottiin(luotettava taho)oottelemmaan tuota lite versioo.mutta erona on nuo kevyemmät materiaalit joilla meille tuskin on suurta merkitystä.enemmänkin tuo 3rattainen vaihteisto voi tuoda eron .kehtoisko joku selventää mitä eroo tuolla 3rattaisella on4rattaiseen?kuski on 8v joten jos jompikumpi on "helpompi"niin pisteet sille.
En usko että te edes huomaatte ajossa eron.
B5m on osuttautunut erittäin kestäväksi joten se malli sopis kuin nenä naamaan teille.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 12.02.15 - klo: 17.57
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 12.02.15 - klo: 15.21
Tämmönen ois hankinnassa.mutta minnuu neuvottiin(luotettava taho)oottelemmaan tuota lite versioo.mutta erona on nuo kevyemmät materiaalit joilla meille tuskin on suurta merkitystä.enemmänkin tuo 3rattainen vaihteisto voi tuoda eron .kehtoisko joku selventää mitä eroo tuolla 3rattaisella on4rattaiseen?kuski on 8v joten jos jompikumpi on "helpompi"niin pisteet sille.
En usko että te edes huomaatte ajossa eron.
B5m on osuttautunut erittäin kestäväksi joten se malli sopis kuin nenä naamaan teille.
Jerzi
Tälleen minäkii tämän ymmärsin.pitänee tilata.onko jotain osia jotka on ehdottomasti pakkiin ostettava.kuten etu tukivarret edeltäjässä.
Taitaa olla iskaritorni kaikkein heikoinlenkki keulassa... Ei meinaa muuta oikein saada hajalle vaikka yrittääkin... Taitaa muuan juntti-päällikkö Jyväskylästä saanut pohjankin solmuun..? :grin:
Orkkis osista toise etutukivarre oon saanu hajalle. Muut ollu hardeja. Ja itelläki pohjalevy on muotoutunu uuestaa..
Lainaus käyttäjältä: Jolokkonen - 12.02.15 - klo: 20.53
Taitaa olla iskaritorni kaikkein heikoinlenkki keulassa... Ei meinaa muuta oikein saada hajalle vaikka yrittääkin... Taitaa muuan juntti-päällikkö Jyväskylästä saanut pohjankin solmuun..? :grin:
Itse aiheutettu.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 12.02.15 - klo: 21.23
Lainaus käyttäjältä: Jolokkonen - 12.02.15 - klo: 20.53
Taitaa olla iskaritorni kaikkein heikoinlenkki keulassa... Ei meinaa muuta oikein saada hajalle vaikka yrittääkin... Taitaa muuan juntti-päällikkö Jyväskylästä saanut pohjankin solmuun..? :grin:
Itse aiheutettu.
Jerzi
Eikös kaikki auton rikkomiset ole itse aiheutettu?
Joei. Se runko joka on mennyt rikki niin siitä on poistettu vesiputous tukipala ja korvattu työntötangolla joka on poistanut kiertojäykkyyden.
En olis kuullut vielä että vakio runko olis mennyt kieroon vakio osilla.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 12.02.15 - klo: 21.20
Orkkis osista toise etutukivarre oon saanu hajalle. Muut ollu hardeja. Ja itelläki pohjalevy on muotoutunu uuestaa..
Tästä saa kuvan että kaksi pohjalevyä solmussa.. Molemmista otettu osia pois?
Itellä oli Orkkis osat kiinni ja ei mitää muuta ylimäärästä..
Elikkä varaosa pakkiin tukivarret iskaritornit ja pohjalevy? :grin:
Jou en oikeesti aikonu pohjalevyy tilata.
Nou!
Pohjan olen saanut mutkalle ja täysin itseaiheutetusti.
Hou!
Mites noin alupalikoiden osalta, onko jengillä mielipiteitä mitä kannattaa päivittää....ohjaus, takahubit, tappien tuet yms? Ratasdiffi/kuuladiffi ja 3/4-ratas osalta jo perusteluja on mutta onko muuta major setup tai layout nippelitietoa jaettavaksi?
Takalinkkien sisäpään kiinnike kannattaa vaihtaa alumiiniseen, Asson omaan, Schelleen tai Exotekiin. Alkuperäiset takahubit ovat muuten ihan mainiot, mutta pallot tahtovat kiertyä auki lukitteesta huolimatta.
Sami
jep nyt on junnulle auto tilattu ja maksettu.varaosiks pari sarja etutukivarsia iskaritornit ja takatukivarret(b5).pohja levyn jätin hyllyyn.aattelin ootella kunnes jertsi saa sarjatuotannon käymään :wink:.saas nähä saanko viimosen junnun kiinnostuun rc autolla ajosta.
kaiken saatavilla olevan tiedon peruteella ei pitäis olla kalustosta kii
Nyt ollut jonkinaikaa tuo B5M ja kovasti olen tykännyt. Ensimmäinen tuuppi buggy mulla. Mitkä olisi tärkeimpiä osia joita kannattaisi varalta hankkia varastoon? Myöskin siltäkin saralta, että autoa voisi opetella säätään tarkemmin. Tähänmennessä on tarvinnut toisten autojen olla vain ajokunnossa niin on riittänyt
Moro, tuossa pari viestiä aikaisemmin on mainittuna takalinkin sisäpään kiinnitysosa alumiiniseksi.
säätöjä jos haluat testailla, niin moni ajaa b5 tukivarsilla ja etu iskaritornilla. Auto itsessään on tosi kestävä ja hyvin säädettävissä vakio varusteillakin ja vastaa säätöihin hyvin. Esimerkiksi balanssia saa hyvin hienosäädettyä camper linkkin sisäpään korkeudella.
T. Pekka
Kiitoksia! Määpä kattelen nuita ehdotuksiasi, kun tilailen osia autoon.
Palasin itse RC-autoilun maailmaan ja ostinpa tällaisen B5M auton . Ilmeisesti kaara on siis rakennettu hyviä pitoja omaavalle radalle, eli esim matolle . Kuinkas auto toimii jos ajetaan heikommalla pidolla, esim ulkoradoilla ?
autohan on suomen nopein ulkoradoilla ! perus-setupit löytyy aikasemmista viesteistä ja asson sivuilta saa lisää =)
No niin , eli ei tullut huonoa autoa ostettua . Hyvä ostaa auto ensiksi ja lukea kokemuksia vasta jälkeenpäin :grin: Moottoriksi valitsin autoon 10.5 Speed Passionin. Luulempa että näin alkuun vauhti piisaa kyllä
Todella noobikysymys , mutta mikä asson servovarsista käy savöxiin ? Mali SC-1257TG
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 08.04.15 - klo: 21.40
Todella noobikysymys , mutta mikä asson servovarsista käy savöxiin ? Mali SC-1257TG
Sama mikä kävisi Futaban servoon, muovinen voi olla todella tiukka.
F
Nyt on homma edennyt siihen pisteeseen että pääsee pian sisäradalle testaamaan autoa. Minipinnit taakse sekä eteen on aikomus laittaa. Kysymys kuuluukin. Settiä löytyy sekä hex että slimhex mallia, kumpi on käypänen kyseiseen autoon? Harmikseni huomaan että asson servonvarsia näyttää olevan mahdoton saada edes rahalla. Jokapaikassa loppu :angry:
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 13.04.15 - klo: 20.55
Nyt on homma edennyt siihen pisteeseen että pääsee pian sisäradalle testaamaan autoa. Minipinnit taakse sekä eteen on aikomus laittaa. Kysymys kuuluukin. Settiä löytyy sekä hex että slimhex mallia, kumpi on käypänen kyseiseen autoon? Harmikseni huomaan että asson servonvarsia näyttää olevan mahdoton saada edes rahalla. Jokapaikassa loppu :angry:
Tarkoitat varmaan valmiiksi liimattuja Minipin slim ja normaali minipin renkaita? Molemmat käy. Slim on tarkoitettu nimenomaan takavetojen eturenkaiksi, mutta kyllä ne nelkuille eturenkaiksi tarkoitetutkin minipinnit siihen saa kiinni jos haluaa vielä enemmän pitoa eteen (voi tosin etupää mennä liian pitäväksi ja vaikeaksi ajaa). Nuo nelkun eturenkaat voi ottaa kiinni ohjauslinkkeihin ääriasennoissa, mutta EPA:lla saa senkin säädettyä.
Siihen Savöxin 1257 TG servoon käy auton mukana tuleva Futabaan tarkoitettu varsi. Jos se on hukassa tai hajonnut, soita RCM, HF tai RF, kaikilta todennäköisesti löytyy Futabaan sopivaa servovartta.
Täytyy soitella. Futaban varsi juurikin puuttuu :/
Rata jolla tulen ajamaan on kokonaan mattoa, joten aloin miettimään että tarjoaako minipin edessä jo liian kovaa pitoa. Olisiko stagger parempi?
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 13.04.15 - klo: 21.25
Täytyy soitella. Futaban varsi juurikin puuttuu :/
Rata jolla tulen ajamaan on kokonaan mattoa, joten aloin miettimään että tarjoaako minipin edessä jo liian kovaa pitoa. Olisiko stagger parempi?
Itse olen ajellut edessä cut staggereilla matolla B5:lla ja ainakin itse tahtoisin enemmän pitoa eteen. Auto tahtoo puskea liikaa kiihdyttäessä (on tosin erittäin helppo ajaa). Toki B5M kääntyy hiukan paremmin kuin B5, mutta sanoisin että Minipin slimmit olisivat varmaan parhaat... ainakin omalle B5:lle.
Nyt on ensi kiepautukset otettu ja ensimmäimen ajatus oli , onpa tämä auto helppo ajaa.
Omassa autossa on B5 tukivarret ja iskaritornit kiinni sekä ratasdiffi. Kokeilin autoa sekä stagger slim ja minipin slim eturenkaalla . Oomaan ajoon tuntui minipin ehkä hieman paremmalle, tosin välillä meinasi haukata hieman liikaa. Näin ensiajojen jälkeen sanottava että helppo auto jolla on perusharrastajan mukava ajaa
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.15 - klo: 12.35
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 12.03
Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi
Oma veikkaus on että 30g on saatu pohjalevystä pois.
Nyt näitä aspartaami assoja on porukalla. Niin onko joku vertailu punninnut pohjia B5M ja B5M litestä?
Mitä olen ymmärtänyt niin painoero on n.70gr
jerzi
Mitä noita jenkki ukkojen sivuja/päivityksiä olen katellut. Niin ajovalmiina autojen painoerot on n,70g.
Ens viikolla saapuu oma lite, täytyy lyödä puntariin rungot välittömästi. Saadaan faktaa onko tuo kaikki paino otettu rungosta vai jostain muualta.
Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 03.05.15 - klo: 18.52
Mitä noita jenkki ukkojen sivuja/päivityksiä olen katellut. Niin ajovalmiina autojen painoerot on n,70g.
Ens viikolla saapuu oma lite, täytyy lyödä puntariin rungot välittömästi. Saadaan faktaa onko tuo kaikki paino otettu rungosta vai jostain muualta.
Siis onhan sitä painoa otettu muualtakin. Esim spurrin akseli 9g kevyempi, diffin ulostulot 14g kevyemmät, moottorilevy 6g kevyempi (jos nuo kevyemmät osat mitä rctech foorumilla on juurikin liten osia).
http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/780905-official-team-associated-rc10-b5m-mid-motor-thread.html (http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/780905-official-team-associated-rc10-b5m-mid-motor-thread.html)
Hei, ajattelin hommata keskimoottoriversion b5:stä. Ajot ajan Nokian sisäradalla. Kumpi versio on järkevämpi hommata, b5m vai b5m lite? Kauppiaan varastotilanteella ei ole merkitystä kun mikään kiire tämän kanssa ei ole. Takamoottorinen löytyy jo entuudestaan titaanivanteilla.
Rungosta lähti se 30gr eli yhtä paljon kuin minun kuch runko joka on 4mm paksu.
jerzi
Jos tässä innostusta on niin paljon että lähden ulkoradoillekin ajamaan, tulen jättämään tuon oman Teamversion ulkoradoille ja hommaan sisäkäyttöön Liten. =)
Oon tässä koonnut lite versioita 4 rattaisella boksilla. 4 rattaisessa boksissa liten alumiinisen top shaftin käyttäminen on hieman konstikasta. Akseli on eri kokoinen ja laakerin ulkohalkaisijakin eri kuin 4 rattaisen alkuperäisissä hiluissa. Tuo kokoonpano vaatisi laakerin kooltaan 5*12*4. Tuota kokoa löytyy näköjään avidilta ja skf:ltä. Mistähän semmoisen saisi hommattua? Tai sitten pitää vielä hommata nelirattaisen boksin top shaft.
Moi!
Mulla myös nelirattainen boxi alkuperäisen ohelle.
Mä kasasin sen alkuperäisellä b5m teräksisellä akselilla 91425. Tuo tarvii lisäksi spacerin 91426.
Suosittele ottamaan suoraan koko laakerisarjan, niin siitä jää sitten varalle hyvin joka kokoa, ei jää ajot laakerivian takia. Esim Avidin sarjaa löytyy Hobbyfactorysta.
Kaikenkaikkiaan checklist erillisen, täydellisen boxin rakentamiseen:
4ratas boxi:
91552 kuoret
91425 akseli
91426 spaceri
91011 idler shaftx2
91429 idler gear x2
25237 idler bearing x4
91435 ratassuoja
91547 motor plate
Akselin laakerit 5*12*4
Diffi, itse tein ratasdiffillä 91461 +öljy 5452
Slipperi, omani tein kokeeksi VTS Slipperillä.
Huomioitavaa myös, että nelirattaisen boxin kanssa ohjeistetaan käyttämään 81 spurria. Toki varmasti ei ole kiveen kirjoitettu tämä.
Noilla kilkkeillä pääsee vauhtiin. Katsotaan jahka radalle asti pääsee, onko noissa eroa auton vauhdin suhteen :grin:
Joo, taitaa olla helpompi laittaa vaan se teräksinen akseli.
http://www.teamassociated.com/parts/details/91552/ (http://www.teamassociated.com/parts/details/91552/)
Tuohon käy liteboxin sisuskalut. Eli yksi idleri lisää ja sille tappi + laakerit.
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 28.05.15 - klo: 11.18
http://www.teamassociated.com/parts/details/91552/ (http://www.teamassociated.com/parts/details/91552/)
Tuohon käy liteboxin sisuskalut. Eli yksi idleri lisää ja sille tappi + laakerit.
No hiiskatti kun olis tuommosenkin boksin tiennyt olevan... No nyt on sitten 4 ja 3 rattaiset täydelliset boksit.
On tämä vaan miellyttävä auto! Talviajot ajettu ilman yhtäkään rikkoutumista ja nyt kesäkausi avattu, enkä vieläkään ole saanut mitään hajalle. Auto on aloittelijalle todella helppo ajettava. Ehdottomasti mukavin krossari, mikä minulla on ollut.
Noobikysymys: Mitä eroa on 2, 3, ja 4-rattaisella diffillä? Itse kasasin oman diffini kahdella rattaalla ja se toimi kivasti sisällä. Nyt ulkoradalla auto tuntui aavistuksen liukkaalta, mutta näytti ratakin olevan hienon savipölyn peitossa.
Eri foorumeilla kaverit kysyy että mitäs varaosia ostetaan pakkiin niin vastaus on että et tarvitse mitään.
Jerzi
Minä harjoittelen pääasiassa B5:lla M8 turffiradalla nyt kesällä ja siellä on sellainen iso hyppy missä M8 autotkin hajoavat jos hyppy jää lyhyeksi (JQ:sta saanut tukivarren poikki samaisessa hypyssä). Ei ole vielä B5:sta hajonnut mitään edes siinä :azn:
Tässä olisi tarjolla keskimoottorille setuppia Vaasan Maastosarjasta. http://testlogger.info/share/c2V0dXAtNzcx (http://testlogger.info/share/c2V0dXAtNzcx)
Muutama kysymys. Eli omistan itse B5M version ja aion ajella jatkossa sillä ulkoradoilla . Autossa on paikallaan B5 tukivarret ja iskaritornit, annanko siis olla niiden paikallaan vai toimiiko auto saviradoilla paremmin B5M omilla torneilla ja tukivarsilla ? Sähköksi aion näin alkuun laitta stanukrossiin tarkoitetut hilppeet, eli 21,5 Muchmoren kone ja 0-ennakko. Minkälaisilla välityksillä on porukka ajanut ulkoradoilla ja jaksaako tällainen stanukrossari loikata hyppyreiden alastuloon asti ?
Sisäradoille ostin B5M Liten , minkälaiset ovat suurimmat erot Liten ja B5m kesken ? Onko Litessä jotain, mitä kannattaa " vahvistaa" ja mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kasatessa ?
Ei noissa juurikaan eroa ole muuta kuin voimansiirto.
Jerzi
Litessä on jo valmiiksi B5:n tukivarret ja etutorni. Lisäksi Litestä löytyy titaanivantit ja alumiininen takalinkkien sisäpään kiinnityspala jo vakiona. Eipä tuo enää lisäksi välttämättä "vahvistuksia" kaipaa. Oma kesti eilen neitsyysajot hienosti, vaikka kestävyyttä tuli heti urakalla testattua. Sähköiksi löytyi HW 2.1 60 a ja gm 10,5
Juu huomasin myös että etutorni ja etutukivarret olivatkin suoraan b5 . Kuinkas takapää ? Eikös isotpojat käytä B5 tukivarsia myös takana ? Ajattelin viikonloppuna testata Litea ihan perussetupilla joka paketissa neuvotaan laittamaan . Viriosaksi tilasin takatukivarret b5 mallia sekä alumiiniset takatukivarsien kiinnitykset ja insertit. Ihmettelin kun liteen on jätetty kuuladiffi . Minulla on ylimääräinen ratasdiffi , mutta kysymys kuuluukin käykö 4rattaisen laatikon ratasdiffi liten 3rattaiseen laatikkoon ?
Kuuladiffissä ei ole mitään ongelmia..
Jerzi
Mielipiteitä on monia . Mua itseäni viehättää ratasdiffin huolettomuus + että olen sen todennut toimivaksi tuossa team-mallissani
Jaas. Nuo kuuludiffit on todellakin hyvin pysynyt kasassa.
Jerzi
Yleisesti ottaen ratas-diffi toimii ainakin matolla mainiosti, mutta savelle en koskaan saanut sitä toimimaan. Siellä siis kuula-diffi on herkemmin toimiva ja taka-pito parempi. (tama siis vain omakohtainen kokemus). Kuuladiffikin toimii pitkään, kun on vain säädetty oikein diffin kireys/sliperin luisto.
Korostan tässä sitä että minulla on siis kaksi b5m autoa , team ja lite . Team malli siirtyy ulkoajoihin ja siihen todellakin tulee kuuladiffi. Lite tulee sisäkäyttöön ja siihen tulee ratasdiffi. En vieläkään saanut vastausta kysymyksiini. Eesim siihen onko ratasdiffi samanlainen 3 ja 4 rattaisessa boksissa
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 25.06.15 - klo: 09.22
Korostan tässä sitä että minulla on siis kaksi b5m autoa , team ja lite . Team malli siirtyy ulkoajoihin ja siihen todellakin tulee kuuladiffi. Lite tulee sisäkäyttöön ja siihen tulee ratasdiffi. En vieläkään saanut vastausta kysymyksiini. Eesim siihen onko ratasdiffi samanlainen 3 ja 4 rattaisessa boksissa
Ratasdiffi on sama sekä 3 että 4 rattaisessa boksissa. Tukivarsista sen verran, että hirveästi en ole niiden eroja testannut. Tällä hetkellä ajan Liten mukana tulleilla B5 tukivarsilla edessä ja takana.
Kiitos spif, nyt selvisi tämäkin asia :)
B5M Liten video arvostelu.
https://www.youtube.com/watch?v=eUEw2tlaJ2k (https://www.youtube.com/watch?v=eUEw2tlaJ2k)
Tällänen tuli hommattua autoksi pitkästä aikaa. Vähä ongelmia ollu rakennellessa...
Toinen vetari on joku maanantai kappale ja takatukivarsien sisemmät saranatapit oli eripituiset(ero sen 5mm).
Varmasti tulee olemaan hyvä auto radalla, mut ei tätä mukava oo vklp rakennella kun puuttuvat osat saa vasta maanantaina.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.tapatalk-cdn.com%2F15%2F08%2F15%2F6a1de6d20a33c190bea614318ca87e80.jpg&hash=93de0c64689fe77fdff18da038f06e5d7ce7b66e)
Jos pääset huomenna käymään iltapäivällä kaupalla, niin saat oikeat tuotteet viallisten tilalle. Laitapa sähköpostia info@rcm.fi, niin sovitaan aikataulu tuolle.
Matti / RCM
Mitäs te muut olette tehneet nopari- asennuksen kanssa kyseiseen autoon. Noparina Reedy Blackbox ja versiona factory lite. Ei tahdo nopeudensäädin mahtua akun ja servon väliin.. Nostin kaksipuolisella teipillä Reedyä jotta sain sen "kaukalon" yli johtolevyn ottaessa kiinni kaukaloon. Mutta ensimmäisen ajon jälkeen tuntui että nopari oli hieman irti.. Hyviä ideoita?
Moi!
Blackbox sopii tuohon autoon kuin se kuuluisa nyrkki silmään.
Parhaiten sen saa siihen siten, että johdot lähtevät suoraan taaksepäin. Näin myös johdot jää lyhyemmiksi ja painoa säästyy :grin: ja jää myös eniten tilaa vastarille.
Tuplateippi on syytä olla, vähentää säätimeen kohdistuvaa iskua auton pohjatessa.
Hommaa vaan kunnollista teippiä niin pysyy kyllä.
Palvelevasta RC-liikkeestä saa servon kiinnitykseen soveltuvaa kaksipuolisteippiä, sellainen kyllä pysyy.
-Henkka
Bilteeman kaksipuolinen on ihan loistava ostos😉
Jerzi
Jep, päästiin kotiin japanialoista :cool:
Tuossa setup lappu millä mentiin tuupilla astroturfilla. Auto parani koko ajan loppua kohden, ei siis saatu mitään "tiimi" tukea koko kisojen aikana :shocked: Jos paikalla ei olisi ollut Haatasta ja Rasmussenin perhettä niin ei oltaisi saatu autoa muutettu ollenkaan. Siintä kiitos omalta osalta Rasmussenille joka lainasi boxin ym kamat kisojen ajaksi :cool: Ja Haataset lainasivat boxin ym kamat Mikolle.
Olis nuo osat/setupin saanut heti alussa niin sijoitus olisi ollut 20-30 pykälää parempi varmasti :wink:
Asia selvisi.
Onko noille über gear boxeille hankintakanavaa jo olemassa?
Lainaus käyttäjältä: Ruusperi - 13.10.15 - klo: 22.35
Onko noille über gear boxeille hankintakanavaa jo olemassa?
Boxin tilausta voi kokeilla tällä hetkellä facebookin kautta, redworkshop. Mutta luulen että rediltä ei saa vastausta.
Ruotsista löytyy kaveri nimeltä Anders Lind joka tekee myös lowrider boxia. Tuohon kaveriin myös kontaktia facen kautta. Lindin boxi on vaan suolasen hintanen,160€+postit! Tuossa lindin boxissa tulee mukana, uusi takaiskaritorni,akkupanta, moottorilevy ja boxi. Boxiin käy suoraan asson kamat sisälle. Ja siinä saa käännettyä takaiskarit sisäpuolelle tai taakse. Mutta luulen että Redinboxit tulee myyntiin vielä asson kautta jonain päivänä x....
Laitappa kuvaa\linkkiä boxista
Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 14.10.15 - klo: 07.48
Lainaus käyttäjältä: Ruusperi - 13.10.15 - klo: 22.35
Onko noille über gear boxeille hankintakanavaa jo olemassa?
Boxin tilausta voi kokeilla tällä hetkellä facebookin kautta, redworkshop. Mutta luulen että rediltä ei saa vastausta.
Ruotsista löytyy kaveri nimeltä Anders Lind joka tekee myös lowrider boxia. Tuohon kaveriin myös kontaktia facen kautta. Lindin boxi on vaan suolasen hintanen,160€+postit! Tuossa lindin boxissa tulee mukana, uusi takaiskaritorni,akkupanta, moottorilevy ja boxi. Boxiin käy suoraan asson kamat sisälle. Ja siinä saa käännettyä takaiskarit sisäpuolelle tai taakse. Mutta luulen että Redinboxit tulee myyntiin vielä asson kautta jonain päivänä x....
Red Obkos on oikea kaveri, vastasi kyllä nopeasti. Tekee vain tilauksesta ja toimitusaika noin kolme viikkoa. Onhan tuossa Lindin boksissa hintaa joo puolen auton verran :shocked:
Täällä oli jokunen kuva tuosta gear boxista:
http://events.redrc.net/2015/10/new-in-the-pits-red-workshop-jtprc/ (http://events.redrc.net/2015/10/new-in-the-pits-red-workshop-jtprc/)
Moi,
Tiedoksi shapeways.comista saa 3 rattaan lowridereita 43eur hintaan. Printtaavat tilauksesta, kestää pariviikkoa.
http://www.shapeways.com/shops/acrcgear (http://www.shapeways.com/shops/acrcgear)
Tollainen oli pölähtänyt markkinoille:
https://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Champions_Edition/ (https://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Champions_Edition/)
Tuosta versiosta on valiteltu koska tuon mm voittajan auton sielu puuttunee eli voimansiirtoboksi.
Jerzi
Olisko jollaki heittää jotain basic setuppia matolle? Vähäset ajot tähän mennessä ku on ajettu betonilla.
Ylempänä olevaa setuppia vilkuilin, mut ainaki mulla näky moni kohta tyhjänä.
Autona siis b5m lite, kolmirattaine boxi kuuladiffillä
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 11.11.15 - klo: 21.47
Olisko jollaki heittää jotain basic setuppia matolle? Vähäset ajot tähän mennessä ku on ajettu betonilla.
Ylempänä olevaa setuppia vilkuilin, mut ainaki mulla näky moni kohta tyhjänä.
Autona siis b5m lite, kolmirattaine boxi kuuladiffillä
Tuossa jotain apua.
https://www.dropbox.com/s/m8tupc7f3jmsaqn/Matto%20startti.pdf?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/m8tupc7f3jmsaqn/Matto%20startti.pdf?dl=0)
Siintä sit säätämään lisää...
Otetaan tästä vähän lähtökohtaa, thänks
Millainen välitys 21,5 MuchMore stanu moottorille, auto b5m lite? Onko b4.2 ja b5m liten laatikon välitykset eri että sais verrattua?
Onko autoon tulossa nopari jossa on ennakon säätöjä vai ei??
Jos ei niin ehkä kannattaa katsoa hiukan kireempää konetta.
21.5 et saa järkevää välitystä ellet modaa.
Stanukrossia ajettiin n.5.3-5.5 välityksellä eli n.35-37 pinionilla ja pääratas n.65-70 ja moottori oli 17.5 ja jotkut käytti ennakkoa.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: Justu - 24.11.15 - klo: 09.29
Millainen välitys 21,5 MuchMore stanu moottorille, auto b5m lite? Onko b4.2 ja b5m liten laatikon välitykset eri että sais verrattua?
B4.2 ja B5M boxin välitys on sama. Stanua ajeltii 21.5 koneella 30-36/69 välityksillä. Muistaakseni tais olla 32pinjoni meilkein koko ajan kiinne :smiley: Ja kyllä tolla 21.5 koneellakin kerkeää, jaakko muistaakseni ajeli tuolla moottorilla myös kesällä. Isompaa konetta sit kiinne kun tuntuu että kädet riittää :smiley:
Edit: Tiukempaa konetta, ei isompaa :laugh:
Käyttikös hän ennakkoa?
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 24.11.15 - klo: 11.35
Käyttikös hän ennakkoa?
Jerzi
Meikällä oli käytössä toi compo http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/reventon-stock-club-race-esc-17-5-motor-combo.html (http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/reventon-stock-club-race-esc-17-5-motor-combo.html) Ihan sama mihin tuota konetta ruuvas niin ei sillä sen kovempaa päässyt :wink: Eli ei ollut ennakkoa ainakaan meikän laitteissa. Ja tais tuolla kompolla parissa kisassa tulla virien seassa voittokin :cheesy:
En käyttänyt ennakko kun noita stanu comboja testasin. Ihan hyvin niillä kerkee Jopa SM-tasolla B-C finaali vauhtiin.
Kiitos vastauksista. Laitan MuchMoren 21,5T stanucompon nolla ennakolla, koska maastosarjassa ajetaan stanuluokka tuolla conpolla. Ajattelin laittaa välitykset 36/72 näin alkuun. Kai siihen saa moottorin kiinni noilla välityksillä? Ongelma meinaa olla pinionin löytyminen ku rcm sivuilta en löytäny oikeaa. eikö se normi ole 3,17mm akseli. Ja 69 spurri oli loppu. Olisi saanu moottorin vähä taaksemmas.
Ei ny oikeen suju servon asennus! Ottaa kääntövarsi servoon kun kääntää vasemmalle. Servo on Sanwan sdx-801. Pitäis siirtää servonvartta eteenpäin, mutta millä sellainen onnistuu? Eikö pyörien pidä kuitenki kääntyä niin että olkavarsiin toppaa. Multa puuttuu servonvarren alle tuleva holkki, mutta ei se voi olla yksin syynä?
Onko pallo oikealla puolen?
Joo on pallo oikealla eli varresta taaksepäin. Toisinpäin ei voi laittaakaan koska ei sovi muut varret enää paikalle kun pallokuppeja ei saa laitettua väärin päin. Laitoin nyt prikan servonvarren ja servon väliin niin sain geometrian toimimaan. Epäilen että servon akseli on liian lyhyt kuoreen verrattuna kun varsi ottaa kuoreen ilman prikkaa. Nyt pitäis nopari ohjelmoida niin sais ottaa tyypit(eka kunnon auto ja nopari?!) ;)
Harkinnassa on pojalle ja itselle uusi auto. Tuotteen laatu ja helppo huollettavuus sekä hyvä vara-osien saatavuus merkkaa paljon. Onko järkeä laittaa B5:sta, kun käyttö olisi ainakin aluksi pihasudittelua ja jos innostus kasvaa niin vois suunnitella radalle menoa ja mikä ettei kisailuun jos sinne asti halua löytyy? Toinen vaihtoehto voisi olla joku monsteri, esim. Traxxas X-Maxx, jotka olis pihasuditteluun omiaan, mutta ainakaan huollettavuus ei ole niin yksinkertaista.
Sekalaiseen ajoon suosittelisin itse sc autoa. Menee paremmin pihalla ja voi myös ajaa radalla tarpeen tullen.
Täällä jo joku aikaisemmin kyselikin mut ei saanut vastausta joten kysyn taas eli mikä on 2,3,4 rattaisten boxien käytännön erot ajettavuuteen?
3- ja 4-rattaisten boksien suurin ero on moottorin pyörimissuunnan vaihtuminen:
https://www.teamassociated.com/news/latest_products/1479-new_3-gear_transmission_for_the_b5m/ (https://www.teamassociated.com/news/latest_products/1479-new_3-gear_transmission_for_the_b5m/)
B5m tuli hommattua vuoden alussa ekaks autoks. Sillä on nyt loppukeväästä ajeltu pari kertää sisällä ja sit tän kesän ulkoradoilla.
Kohta alkanee taas mattokausi ja mietin ajanko b5m vielä tän talven sisällä vai pitäisikö sitä ostaa matolle uudenpi auto jossa on esim laydown boksi ja tai että se ylipäätään olisi suunniteltu nimen omaan matolle....
Onko näillä uudemman mallin autoilla radikaalia eroa b5m vastaan? Miettinyt b6, yokomo yz2 ja vastaavia...
Vai reenailenko vielä b5mllä. Luotettava ja kestävä tuo on kyllä ollut. Ei meinaa saada rikki oikein millaan, ei oo monta euroa varaosiin mennyt, tuntuu että niitä on melkein turhaan hommannut ☺
Mitkä tiivisteet kannattaa laittaa takaiskareihin kun pitäis saada pysymään öljyt sisällä iskareissa? Onko alkuperäisiä parempia?
jos iskarivarret on kovin kuluneet, uusi ne.
Asson X-renkaat oli ainakin aikoinaa melko suositut normi punaisten tilalle.
saikohan niihin laitettua edullisemmat traxxas x-renkaat, en enään muista...
Voisiko joku kertoa minkä pituinen tämä idleriakseli on?
https://www.teamassociated.com/parts/details/91132-ASC91132-4x4_ft_idler_shafts_aluminum/ (https://www.teamassociated.com/parts/details/91132-ASC91132-4x4_ft_idler_shafts_aluminum/)
Joo, se on 15,7 mm.
Miten tuo etuhubin säätöinsertti on tarkoitus saada ulos? (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210523/02e9b6a7685f231ff6cfd3785be8b46f.jpg)
Lähetetty minun POT-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Lainaus käyttäjältä: VTEC - 23.05.21 - klo: 12.58
Miten tuo etuhubin säätöinsertti on tarkoitus saada ulos?
Ainakin itse kun rakensin SC5M:n, laitoin etuhubin insertteihin tipan pikaliimaa. Sillä sai vältettyä ylimääräiset väljyydet, eikä missään setupissa näkynyt käytettävän muuta kuin +4mm:ää. Muutenhan tuon pitäisi lähteä ihan vetämällä.
Lainaus käyttäjältä: Roudari - 23.05.21 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: VTEC - 23.05.21 - klo: 12.58
Miten tuo etuhubin säätöinsertti on tarkoitus saada ulos?
Ainakin itse kun rakensin SC5M:n, laitoin etuhubin insertteihin tipan pikaliimaa. Sillä sai vältettyä ylimääräiset väljyydet, eikä missään setupissa näkynyt käytettävän muuta kuin +4mm:ää. Muutenhan tuon pitäisi lähteä ihan vetämällä.
Vähän huono vaan kun ei ole oikein pintaa mistä vetää.
Lähetetty minun POT-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Itsekin omasta liimasin pikaliimalla juurikin välysten poistamiseksi. Jos on käytetty auto, niin voi olla hyvinkin liimattu. CA-liimahan irtoo kuumassa, eli voi yrittää keittää osaa hetken tai uunittaa reilussa 100 asteessa.