Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Associated B5 / B5M

Aloittaja Soo, 27.12.13 - klo: 13.24

kisaaja

Tuupparin vanne. Joutuu minipinnin vähän venyttämään jos vannetta ei kavenna. Tämä on ihan yleinen ratkaisu.
-Goldi

mr lazer

Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

vihku

#92
Tuntuu porukalla olevan nuita 3x1.4mm mäntiä tapered ja flat mallisia käytössä. Mitä hyötyä noista saa ja mitä eroa käyttäytymisellä tapered vs. flat?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

kojootti

Yksinkertaisesti:

Tapered: männän toinen puoli on kartion mallinen. Mäntä liikkuu herkemmin kartion suuntaan.
Flat: Männän molemmat puolet on tasaisia.

Yleisimmin käytetään kartio puoli alaspäin. Tällöin iskari palautuu nopeammin jouston jälkeen. Saman ilmiön tietysti saa aikaiseksi reikiä lisäämällä/kasvattamalla, mutta silloin menetetään "packia" mitä tarvitaan taas hyppyreissä. Eli tapered mäntä tarjoaa kompromissin.

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

vihku

Lainaus käyttäjältä: kojootti - 14.01.15 - klo: 17.35
Yksinkertaisesti:

Tapered: männän toinen puoli on kartion mallinen. Mäntä liikkuu herkemmin kartion suuntaan.
Flat: Männän molemmat puolet on tasaisia.

Yleisimmin käytetään kartio puoli alaspäin. Tällöin iskari palautuu nopeammin jouston jälkeen. Saman ilmiön tietysti saa aikaiseksi reikiä lisäämällä/kasvattamalla, mutta silloin menetetään "packia" mitä tarvitaan taas hyppyreissä. Eli tapered mäntä tarjoaa kompromissin.

-Henkka
Okei, kiitos vastauksesta.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

vihku

Katselin tänään autoa eilisten treenien jälkeen, ja huomasin että taas on vantti mutkalla.. Kyseessä siis Lunsfordin titaani vantit. Luulisi että vaikka c-pala hajoaisi aikaisemmin, mutta ei näköjään. Miten muilla on vantit kestäneet? Muut ovat kestäneet paitsi etupään camber linkit..
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

mr lazer

Itellä kaks originaali vanttia vääntyny..
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

topcat

Asson omat titaanivantit on kestänyt omilla vähillä ajoilla ihan hirveitä mällejä, kuten muutkin osat.

Soo

Team Associated B5M FT. Päivitysosat mukana ja painoa lähti 75g.


jerzirccar1

Mistäköhän tuo 75gr koostuu.
Se että on jyrsitty alurunkoa ei todellakaan kevennä noin paljoo.
Muistetaan vielä että alu osia on lisätty muovin sijaan.
Vantit keventää ihan muuta gramma vaan.
3 gear boksi verrattuna 4 geariin niin sielläkin on ihan muutama gramma vaan.
Tässä vaan ihmettelen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

kksaffy

Vertaus kohteeksi...
TLR 22 2.0 uusi runko 2,5 mm lyhenpi ja kevennetty niin paljon kun varmaan pystyy..
Painon säästö n. 15 grammaa..
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

jerzirccar1

Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 08.23
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi

Kyllä se ainakin asson sivujen mukaan kevenee 75g.

http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/

kksaffy

Niin tossa on kevennetty varmaan muualtakin kun rungosta.. Toi esimerkki oli vaan et mitä rungosta saadaan
pois..
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.15 - klo: 08.36
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 08.23
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi

Kyllä se ainakin asson sivujen mukaan kevenee 75g.

http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/

Täytyy myös muistaa että ne ovat myös lisänneet painoa!!
Ei 75gr noin vaan lähe pois kuin ei ole mitään merkittävää tehty sen asian eteen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Metsäläinen

Asson porukka siis valehtelee.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.15 - klo: 09.53
Asson porukka siis valehtelee.

En niin sanonnut.
Mieti itse.
75gr ja ei ole mitään merkittävää kevennetty.
Se on miltei yhtäpaljon kuin 1kpl sulkpallo maila mitä ne ovat keventäneet.
Haiskahtaakos sinun mielestä hiukan oudolta??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

Sitä autoa on lyhennetty niin paljon että on saatu samalla painosta 75g! :cool:

Jos muoviosat on vaihdettu komposiittiosiin ja alustasta lähtee se n 20g, moottorilevystä ~5g niin kyllä se on ihan tehtävissä että 75g lähtee. Miksipä niin väitettäisiin jos ei näin olisi, toki on oikeasti oltava eri materiaali lähes kaikessa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Ai sitä on voelä lyhennettt.
Tein 4mm lyhyemmän rungon ja kaikki oli sitä vastaan.
Joku jopa sanoi että ei tule toimimaan.
Mutta toimi kuitenki.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

Siis se oli läppä että on lyhennetty painon takia, en ole lukenut speksejä. Jos siitä on jätetty vaikka yks rengas pois ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Metsäläinen

Pohjalevystä on voitu saada painoa pois myös vaihtamalla materiaali kevyempään ja kovempaan alumiiniin.
Vertauksena kaksi Teknon pohjalevyä joilla on paino eroa yli 50g.

http://www.teknorc.com/shop/tkr5001-chassis-7075-black-anodized/

http://www.teknorc.com/shop/tkr5000fb-chassis-7075-hrd-ano-lightened-bumper-mod/

https://www.youtube.com/watch?v=NktSJczjv-w

Videossa kohdasta 3.40 eteenpäin punnitaan pohjalevyt.

jerzirccar1

Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jon.lindgren

Muoviosien vaihto alumiiniseen karkeasti ottaen tuplaa osan painon JOS samalla ei saada tilavuutta pienenemään. Eli hankala laihduttaa alumiiniin vaihtamalla :roll:

Seoksen vaihto vaikuttaa kestävyyteen mutta painosäästö pitää silloinkin hakea tilavuutta pienentämällä.

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.01.15 - klo: 12.03
Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi

Oma veikkaus on että 30g on saatu pohjalevystä pois.

TomiM

#114
Kyllä 75g painonsäästö on aivan realistinen BM5FT:ssä. Todella paljon teräsosia on vaihdettu alumiinisiin, jyrsitty jne. Kannattaa muistaa alumiinin tiheys on noin kolmasosa teräksestä.

Ainakin seuraavat osat on tuunattu.
- slipperin akseli on alumiini teräksen sijaan
- kuten myös etunavat
- ilmeisesti FT laakerit ovat keraamilaakereita. Keraamikuulat ovat teräksisiä kevyempiä.
- titaaniset vanttiruuvit. Titaanin ominaispaino on noin puolet teräksestä
- jyrsitty moottorilevy
- jyrsitty runkolevy.
- 3-rattainen voimansiirto

Seuraavan kerran kun teette remonttia, ottakaa käteen esim. slipperin akselin tai etunapa, muistuu mieleen kyllä mistä painoa lähtee helposti pois.

Asson "Hard" osilla ei kannata lähteä autoa keventämään, koska ovat painavempia kuin vakio-osat.

Täytyy koettaa punnita noita osia, kun saan niitä käsiini.

mr lazer

Ite en kyllä nuita hard osia enää suosittelis ainakaa. Kaikki hard osat mitä on ollu kiinni autossa nii oon rikki saannu toista takatukivartta lukuunottamatta.. Orkkikset kestää. Mikä se hyöty muute on noilla hard osilla?
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

TomiM

Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.28
Ite en kyllä nuita hard osia enää suosittelis ainakaa. Kaikki hard osat mitä on ollu kiinni autossa nii oon rikki saannu toista takatukivartta lukuunottamatta.. Orkkikset kestää. Mikä se hyöty muute on noilla hard osilla?

"Hard" osat ovat jäykempiä

mr lazer

Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan?  Ei niillä kestävyyttä haeta..
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

fsp

Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.58
Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan?  Ei niillä kestävyyttä haeta..
Että se auto toimis niinkuin tietokoneella sen on suunniteltu toimivan jousituksen eri vaiheissa. Pehmeät muovit kestää iskuja, mutta ne myös vääntyilee ja siten tekee autosta vähemmän johdonmukaisen.

Niinkuin sillä olis MINUN ajossa väliä!  :grin:

TomiM

Lainaus käyttäjältä: fsp - 01.02.15 - klo: 23.04
Lainaus käyttäjältä: mr lazer - 01.02.15 - klo: 22.58
Nii onki mutta mitä niissä niikun haetaan?  Ei niillä kestävyyttä haeta..
Että se auto toimis niinkuin tietokoneella sen on suunniteltu toimivan jousituksen eri vaiheissa. Pehmeät muovit kestää iskuja, mutta ne myös vääntyilee ja siten tekee autosta vähemmän johdonmukaisen.

Niinkuin sillä olis MINUN ajossa väliä!  :grin:

Kovat jousitusosat on tarkoitettu kovalle pidolle ja korkeissa lämpötiloissa käytettäväksi, jolloin vakiot voi flexaa liikaa. Siis olosuhteissa, joita Suomessa ei ole.

Minä laitoin servonympärillä olen keulapalan Hardiksi, jotta saisi painoa eteen ja keulan kiertojäykkyyttä jämäkämmäksi.