Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kyosho TF-5 sähkötouring

Aloittaja Niko, 04.03.05 - klo: 19.59

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 04.11.08 - klo: 17.48
Kyllä ne kisaamattomatkin harrastajat ajavat noilla valtamerkeillä, joko uusimmalla tai edellisellä mallilla. Näihin löytyy osat ja säätöapu helpoiten.

Ne muutamat, jotka aina yrittävät jollain harvinaisella autolla, yleensä vaihtavat parin kerran jälkeen noihin tunnettuihin ja hyväksihavaittuihin autoihin tai lopettavat.

No niin sit vissii, eipä tuo niin harvinainen vehe taida olla. osiakin näyttää saavan ihan helposti. Eniten hittiä kai tuossa saa ohjauspalat ja sen jälkeen voimansiirto. Molempaa löytyy omasta takaa varastossta
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

JuhaH

Mitä osia sitten TF-5:ssä kuluu paljon. Puolentoistavuoden kokemuksella Kit-versiosta voin sanoa ettei juuri mitään. Ensimmäisenä autosta hajosi etuakselin spoolin muovinen ulostulo pihasudittelussa. Vaihdoimme tilalle alumiinisen ja ostimme saman myös taka-akselia varten ajatuksena vaihtaa se sitten kun sekin menee. Ei ole vielä mennyt vaan on maannut toimettomana pakissa toista vuotta. Alumiinisen spoolin ja vetoakselin väliin tulevia bleidejä on mennyt muutama. Edestä on vaihdettu toisen pyörän vetoakseli kerran. Kit-versiossa se on purettavaa mallia ja oli edullinen vaihtaa. Edelleen muutama diffin kulmavaihteen nylon lautaspyörä on mennyt.

Osia on mennyt yllättävän vähän siihen nähden minkälaisia mällejä autolla on ajettu; täydestä vaudista seinään on pikkujuttu. Autosta tuli muuten huomattavasti kestävämpi, kun koriksi vaihdettiin Light weight mallin tilalle normaali koppa.

Mika R

Kyosho Pro Shopista löytyy varaosat TF-5:een monelta osin hyllystä suoraan, tilaamalla 2-3 arkipäivää. Jos aikoo ajaa kilpaa kyseisellä autolla niin kannattaa käydä paikanpäällä sopimassa asiasta ja katsoa millä välineillä lähtee harrastamaan/ajamaan. Siinä sitten tulee ne kuuluisat alennuksetkin katsottua läpi. Tämä oli viesti kun kysyin asiaa Pro Shopista. Alkoi nimittäin hieman ihmetyttämään taas tämä keskustelun taso ja "totuudet" joita lauotaan "tietämättömille".

jarkko

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 06.11.08 - klo: 08.42
Mitä osia sitten TF-5:ssä kuluu paljon. Puolentoistavuoden kokemuksella Kit-versiosta voin sanoa ettei juuri mitään. Ensimmäisenä autosta hajosi etuakselin spoolin muovinen ulostulo pihasudittelussa. Vaihdoimme tilalle alumiinisen ja ostimme saman myös taka-akselia varten ajatuksena vaihtaa se sitten kun sekin menee. Ei ole vielä mennyt vaan on maannut toimettomana pakissa toista vuotta. Alumiinisen spoolin ja vetoakselin väliin tulevia bleidejä on mennyt muutama. Edestä on vaihdettu toisen pyörän vetoakseli kerran. Kit-versiossa se on purettavaa mallia ja oli edullinen vaihtaa. Edelleen muutama diffin kulmavaihteen nylon lautaspyörä on mennyt.

Osia on mennyt yllättävän vähän siihen nähden minkälaisia mällejä autolla on ajettu; täydestä vaudista seinään on pikkujuttu. Autosta tuli muuten huomattavasti kestävämpi, kun koriksi vaihdettiin Light weight mallin tilalle normaali koppa.

Juhan lista varaosia käytön myötä vaativista kohteista on minusta varsin tyypillinen piha-ajeluun.
Vetoakselien ja spoolin sekä diffin käyttöikää pidentää huolellinen voitelu (anti wear grease) kohdassa missä koiranluun tapit liikkuvat spoolin/diffin ulostuloissa. Myös bleidejä käytettäessä.
Normaalipaksuinen kori auttaa tälleissä ja samoin maksimikokoinen ja -levyinen etupuskuri.

Ratatyyppisessä ajossa ohjauksen ja etuvoimansiirron osat ovat kovimmalla, kun auto useimmin osuu johonkin esteeseen keula/kulma edellä (c-pala, ohjauspala, etutukivarsi, etuvetarin ristinivel/liitos, "koiranluu"/CVD, spoolin ulostulo sekä ackerman levy joissakin autoissa).

Tässä on ollut esillä jonkin verran myös kisakuskien tarpeet verrattuna muun tyyppiseen pienoisautoiluun. Laskin huvikseni minkä verran yksi intohimoisesti treenaava virin A-finaalissakin usein ajava juniori ajaa vuoden mittaan.
Määrää voi suhteuttaa esim siihen kuinka paljon ollaan valmiita odottelemaan ulkomaanpostin tuloa joko omaan postilaatikkoon tai tilauksia välittävän maahantuojan postilaatikkoon.
  -treenit 3 kertaa viikossa
  -ajettuja akkuja vuodessa 1.000
  -aktiivista ajoaikaa vuodessa 5.000 min eli 83 tuntia tai 3,5 vuorokautta
  -ajomäärä vuodessa lähes 3.000 km
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 06.11.08 - klo: 09.18
Kyosho Pro Shopista löytyy varaosat TF-5:een monelta osin hyllystä suoraan, tilaamalla 2-3 arkipäivää. Jos aikoo ajaa kilpaa kyseisellä autolla niin kannattaa käydä paikanpäällä sopimassa asiasta ja katsoa millä välineillä lähtee harrastamaan/ajamaan. Siinä sitten tulee ne kuuluisat alennuksetkin katsottua läpi. Tämä oli viesti kun kysyin asiaa Pro Shopista. Alkoi nimittäin hieman ihmetyttämään taas tämä keskustelun taso ja "totuudet" joita lauotaan "tietämättömille".

Hyvä että varaosapalvelu on saatu kuntoon.

Kyoshon sähköturistilla ei ole voitettu yhtään mitään, ei edes yhtään kerhokisaa ja se on fakta. Kertooko se jotain jostain? Totuuksia tässä on kaikki ladellut, mutta ketään ei ole haukuttu "tietämättömäksi".
---

JuhaH

Minuakin hieman ihmetytti nimerkin MikaR viesti. Itse olen pitäytynyt kirjoittamaan ainoastaan omista kokemuksista. Perhekunnallamme on 6. vuosi Kyoshoilua menossa ja sinä aikana luulen oppineeni mistä ajokkeja ja osia kannattaa kysyä. Viimeksi Atalassa asioidessa hintaa kysellellessäni ainakin minulle ilmoitettiin yks'kantaan, ettei alennuksia tipu; samanmoista meno on kokemukseni mukaan ProShopeissa. Voihan olla että kyseessä on puhtaasti pärstäkerroinkysymys, ja muut saavat osansa järjelliseen hintaan.

Korjaisin hieman myös JarkkoM:n lausumaa, ettei Kyoshon turistilla ole voitettu yhtään mitään. Jos en nyt aivan väärin ole ymmärtänyt, niin TF-5:llä voitettiin viime vuonna Saksan juniorimestaruus; tai siten Kyosho Deutschland kirjoittaa sivuillaan vastoin parempaa tietoa.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 06.11.08 - klo: 13.15
Korjaisin hieman myös JarkkoM:n lausumaa, ettei Kyoshon turistilla ole voitettu yhtään mitään. Jos en nyt aivan väärin ole ymmärtänyt, niin TF-5:llä voitettiin viime vuonna Saksan juniorimestaruus; tai siten Kyosho Deutschland kirjoittaa sivuillaan vastoin parempaa tietoa.

Okei, yksi 18 kuskin kerhokisan voitto.

Mika, täten haastan sinut edustamaan Kyoshon sähkötouring-autoja kertsille ja kisoihin.
---

Mika R

#67
oliskin aikaa. Kesällä sitten.
JuhaH, näin kertoi mulle pro shop, löytyy kuulemma grafiitti tukivartta jne. keppivetoiseen, hihnaveto voi vaatia tilaamista (en tiedä). Sinne vaan juttelee jarnon tai samin kanssa. Kyosholla ei pääpaino suomessa ole kilpakuskien jeesaaminen vaan kuluttajamyynti ja kisakuskit ovat itseohjautuvia.. Mutta eiköhän osat ja kalusto löydy. Sen verran soitin ja kysyin.
En väitä että olis the-valinta mutta ei asiat niin huonosti voi olla kuten edellä kuvattiin.


e: nii ja vaikka oliskin aikaa ja auto, niin varmaan häviäisin 100-0 Jarkolle. Itse asiassa kesällä voitin kyseisen auton pääpalkintona kesän yhdessä GT kisassa, jonka annoin kakkoseksi tulleelle Mikko L:lle. Mikko on vissiin ajeluttanu sitä drifterinä.

_jtr_

#68
Kaipaisin vinkkiä, mistä löytyis eteen spooli tf-vitoseen, koittanu selata nettiä tuloksetta?
Toinen kysymys muille vitosen omistajille/asiasta tietäville. Onko ollut ongelmia auton suuntavakauden suhteen? Omani käyttäytyy välillä ihan mallikkaasti, mutta välillä auto jää puoltamaan viimeksi käännettyyn suuntaan. Ohjausta olen koittanut käydä läpi, olen vaihtanut laakerit, servon ja väännelly kulmia mutta vaiva vaan palaa. Uutena harrastajana otan muutenkin vinkkejä automallin/turistin säätöjen suhteen mielelläni vastaan. Niin ja kyseessä on keppimalli.

jarkko

1. jos olet jo vaihtanut servon ja autoon laittamasi keskittää kunnolla
-ennen servon varren liittämistä ohjauksen linkkiin kokeile, että servo palauttaa useiden nopeiden ohjausliikkeiden jälkeen aina keskelle viivytyksettä

2. tarkista ohjauksen linkistön ja pyörän ripustuksen vapaa ja herkkä liikkuvuus
-auto ilmassa ohjaus irti servosta kaiken pitää ohjauksessa kääntyä täysin vapaasti ja herkästi ilman pienintäkään jumittamista missään pyörien kääntämisen vaiheessa
-laita auto alustalle ja akku paikoilleen niin, että jousitus painuu ajoasentoon. kokeile taas että ohjaus on herkkä ja vapaa

3. keskitä servo

4. kiinnitä ohjauksen linkki servon varteen ja laita ladattu akku autoon. kokeile.
-onhan lähettimen asetukset ok, steering EPA, Dual rate, servo speed

5. jos ei vielä toimi kunnolla tai ei ole löytynyt syytä ongelmaan, niin epäilisin servon virran saantia. pääsetkö kokeilemaan toisella noparilla. onhan akku ehjä, 5 kennoinen tai isompi ja ladattu.

6. meillä oli joskus ongelmaa servon ja radioiden yhteensopivuudessa. Muistaakseni Ko-Propon servo ei tykännyt toimia yhdessä Graupner XS-6 radion/vastarin kanssa.

Noin itse hakisin korjausta ongelmaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

_jtr_

Juu, luettelemasi kohdat on käyty läpi vikaa etsiessä. Akut ok ja parilla noparillakin kokeiltu, pitää vielä vaihtaa hitecki futaban servoon. Aamusta löysin ja sain tilattua spoolin ja muutaman kittiversion ohjausosan (alumiimistä kääntöprikkaa muovisen tilalle), toivottavasti näillä eväille lähtis pelaamaan.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: ironman - 14.11.08 - klo: 08.39
Juu, luettelemasi kohdat on käyty läpi vikaa etsiessä. Akut ok ja parilla noparillakin kokeiltu, pitää vielä vaihtaa hitecki futaban servoon. Aamusta löysin ja sain tilattua spoolin ja muutaman kittiversion ohjausosan (alumiimistä kääntöprikkaa muovisen tilalle), toivottavasti näillä eväille lähtis pelaamaan.

Ilm. Acomssin2,4Ghz vastari ja hitecin M625 servo sotii keskenään. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

JuhaH

Päivitetäänpäs vähän tätäkin Topikkia. Näyttäisi siltä että ainakin Saksan Kyosho olisi luopumassa KIT-versioiden maahantuonnista; ainakaan sitä ei viime selailulla enää sivustoilla löytynyt. Sen sijaan RTR-versiota näytti vielä löytyvän. Kotimaan maahantuojalla näyttäisi RTR-versioiden ohella vain yksi kisaversio hihnavetoisena. Esim. omaani TF-5 ajokkia ei näyttäisi kovin helposti enää saavan. Sen sijaan sain näyttäisi, että saan kotimaisen jälleenmyyjän kautta ainakin kisaversion osia.

Viimeaikaisen päivitysten eli Futaban 9451 servon ja Sanwan MX-3FHSS kiteettömän radion jälkeen pitäisi ilmeisesti alkaa katselemaan harjatonta systeemiä. Pienimmällä budjetilla harjattoman alkuun pääsisi ilmeisesti hankkimalla jonkin kombon, mutta käämityksen valinta tuottaa päänvaivaa. Nykyisellä hiilikoneella on ajeltu 6-kennoisella, josta lienee jossain vaiheessa pitänee siirtyä Li-Po akkujen käyttöön. Siltä varalta, että poika innostuu kilpailemaan kannattaa ilmeisesti valita sellainen, jota saisi myös kisoissa käyttää. Puhutaankohan silloin 17,5 käämityksestä?

Karvajalka

Lainaus käyttäjältä: JuhaH - 06.06.09 - klo: 22.38
Viimeaikaisen päivitysten eli Futaban 9451 servon ja Sanwan MX-3FHSS kiteettömän radion jälkeen pitäisi ilmeisesti alkaa katselemaan harjatonta systeemiä. Pienimmällä budjetilla harjattoman alkuun pääsisi ilmeisesti hankkimalla jonkin kombon, mutta käämityksen valinta tuottaa päänvaivaa. Nykyisellä hiilikoneella on ajeltu 6-kennoisella, josta lienee jossain vaiheessa pitänee siirtyä Li-Po akkujen käyttöön. Siltä varalta, että poika innostuu kilpailemaan kannattaa ilmeisesti valita sellainen, jota saisi myös kisoissa käyttää. Puhutaankohan silloin 17,5 käämityksestä?

Pienimmällä budejetilla, tai ainakin parhaalla hinta/laatusuhteella, selvinnee kun katselee käytetyn noparin ja kaveriksi sopivan moottorin. Täällä myyntipalstalla on ollut ihan taannoin esimerkiksi parikin LPRn TC Speciä myynnissä. Uutena combo on hivenen edullisempi.
17.5T on Stanu (TSS-10) luokan virallinen kone. SpeedPassion ja CS sallitut merkit. Joten ne ovat varmaan hyvät vaihtehdot. CSn 17.5T on myös VTR-10n virallinen kisakone, jos retro-autoilla kisaaminen kiinnostaa  :wink: Siinä ei tule sinullekaan TSSn 18v ikäraja vastaan.

LiPot eivät ole mikään pakko harjattoman setin kanssa, turisti-kisojahan on ajettu 5-kennoisilla NiMheillä tähän asti. Tosin kyllä LiPot halvemmaksi tulee pidemmän päälle ja aloittelijalle varsinkin tasainen virrananto on LiPoissa iso plussa.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

TfeK

onkos kellään tietoa diffien sisäisistä välityksistä? vai tarvitseeko vain myöntyä ja avata itse  :undecided:
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

JuhaH

Ohessa linkki TF-5:n välitystaulukkoon. Kopioin sen tästä ketjusta aikaisemmasta viestistä:

http://www.kyosho.de/shop_image/attachment/1e52fd933770f8e4183627f2558e0779.pdf

mc_nopsajalka

Tuli tänään ostettua kössin tf-femma. autosta olisi tehtävä jonkin sortin drifteri talven rientoihin. eli auto ja drifti kumit hankittu. miten toi konene puoli ? tuskin kauaa vakiolla jaksaa ajella, edes mahtaako se kauaa kestää. Voimaa ja nopeutta olisi kiva saada, kohtuu rahalla tietenkin. Osaisiko porukka ehdottaa moottoria sun muita osia ? ja mitäs muuta pitäis tehdä et driftailee pääsis, ku kumit ja omaks mieliks tiukempi motikka :) ?
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

Isosuo

driftailuun 8,5 tai tiukempi harjaton, sensorillinen. välitys kuuden pintaan. matolla pelaa hyvin renkaista esim. tamiya super driftech tai hpi:n t-drift.

mc_nopsajalka

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 05.10.09 - klo: 23.41
driftailuun 8,5 tai tiukempi harjaton, sensorillinen. välitys kuuden pintaan. matolla pelaa hyvin renkaista esim. tamiya super driftech tai hpi:n t-drift.

Anteeksi kun olen tyhmä, mut mikä välitys kuuden pintaa ? ja eka sähkis niin en tajua vittuakaa näistä käämeistä tai nopeudensäätimeistä :) Mut pikkuhiljaa :D ja ostin ihan perus kyoshon liikkeest drift kumit jo :)
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

_valtsu_

Kokonaisvälitys. Auton sisäinen välitys selviää ohjekirjasta. Tuonne opiskelemaan: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Knarkkus

Hei tietääkö joku mistä saa koreja jotka sopii TF-femmaan? Tai voiko sihen käytää hpi:n 190mm tai 200mm?

Hyrsleri

Mittaa auton leveys renkaan ulkoreunasta toiseen sekä akseliväli. Niillä saat selville mikä kori autoon sopii. Toki autonn leveyttä saat muutettua myös vanteen ofsettia muuttamalla.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Knarkkus

#82
Täällä on auton mitat.

Pituus mm     360
Leveys mm    186 / 185
Korkeus mm    115
Akseliväli mm    259
Raideväli e/t mm    162/161
Renkaan ulkohalk.    66x25

Tyhmä kysymys mut miten nyt tiedän et mikä krinkoko spoii  :smiley:

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Knarkkus - 07.10.09 - klo: 17.01
Täällä on auton mitat.

Pituus mm     360
Leveys mm    186 / 185
Korkeus mm    115
Akseliväli mm    259
Raideväli e/t mm    162/161
Renkaan ulkohalk.    66x25

Tyhmä kysymys mut miten nyt tiedän et mikä krinkoko spoii  :smiley:

lähes kaikki 1/10 sähköturistiin tarkoitetut.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Hyrsleri

Viisaammat korjatkoon jos tarvii. Väittäisin, että näistä koreista sopii kaikki.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5041

http://www.rcmart.com/catalog/body-decal-190mm-c-438_875.html?page=1&sort=1a

Tässä vaan muutama esimerkki. Auton leveys ja akseliväli ovat mielestäni tärkeimmät kriteerit minkä pohjalta alkaa koria etsimään. Tässä vielä Tamiya TT-01 mitat vertailun vuoksi.
#  Pituus: 465mm
# Leveys: 195mm
# Korkeus: 134mm
# Akseliväli: 251mm
# Renkaan leveys/halkaisija: 27/67mm
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: mc_nopsajalka - 05.10.09 - klo: 23.53

...en tajua vittuakaa näistä


Nuo naisen ulkosynnyttimiä alatyylisesti kuvaavat kukkaset voi täällä huoletta jättää kirjoituksista pois, eiksje?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Knarkkus

Moro!

Ostin 200mm korin autooni ja kotiintullessani huomasin että kori on aivan liian iso. Sain onneksi rahat takaisin mut harmittaa vähän. Että kaikille muille vaa sellanen huomautus et miettikää kunnolla ennen korin tilaamista..
Ite aattelin täl viikol lähtee kokeiliemaam 190mm koria.

_jtr_

200mm kori on polttiksille, 190 sopii autoosi..

Knarkkus

Okei kiitos !!!

Se myyjä väitti kyl ihan päi jottai sit.. =)

TfeK

ja ainakin hpi:n korit ovat aavistuksenverran lyhyitä tf:ään. on meinaan monia luokkalaisiaan inan verran pidempi.
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv