Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

lehmustus

No laitanpa tännekin tuon kysymyksen:
Jos nyt joku sattuis tietämään ni kumpi tapa on nopeempi latauksessa:
a) http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html lähinnä innostais tämä, pelkkä balanceriliitin tähän
tai
b) http://www.hobbylinna.com/flight-power-vbalancer-p-4934.html elikä siis tämä olis latauspiuhojen välissä
Jos kerran tuota accucellia ei saa millään balansoimaan toisen laturin lataamia akkuja
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

JTH

Kertokaas nyt se oikea Delta Peak arvo, niitä tuntuu olevan jokaisella erilaisia.
Akku on GM 4000, olisi hyvä tietää se oikea arvo.
Jotkut ilmoittaa isompia arvoja ja toiset taas sitten pieniä arvoja.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

JTH

Lainaus käyttäjältä: JTH - 28.03.09 - klo: 13.48
Kertokaas nyt se oikea Delta Peak arvo, niitä tuntuu olevan jokaisella erilaisia.
Akku on GM 4000, olisi hyvä tietää se oikea arvo.
Jotkut ilmoittaa isompia arvoja ja toiset taas sitten pieniä arvoja.
Itse itseäni lainaten.
Akun mukana tulevassa ohjekirjasessa olikin hieman valotettu asiaa, siellä suositeltiin Delta Peak arvoksi 10....20mV per cell.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

ks3411

Lipon lataaminen. Noniin, en löytänyt vastausta tähän kysymykseen  :cry:. Eli olen hivenen käsi  :shocked:, mut miten noi lipot ladataan. Akussa on balanceri piuha erikseen. Kuinka k.o akku kytketään laturiin. eli laitanko virtapiuhan ja balanceri yhtäaikaa, vai voiko ladata suoraan balanceri piuhan kautta, vai kuinka...
kiitos :huh:

rubberduck

Monissa latureissa pitää laittaa molemmat johdot kiinni ennen kuin pystyy lataamaan. Tasauslataus ei luonnollisestikaan onnistu ilman tuota balancerijohtoa.
Joissakin latureissa kytketään pelkkä balancerijohto ja lataus tapahtuu pelkästään sen kautta.

HMS77

Mitähän on akulle tapahtunu tässä talven aikana.. kun tänää käytin ihan ajossa eka kerran 8.4/4600 nimhiä muutamaan kuukauteen.
Olen toki ladannu akun n. kuukauden välein eikä sinne paljoa ole uponnu. No, ajoon ja auto alkaa hyytymään jo 5 minuutin jälkeen. Akku oli ladattu täyteen ennen ajoa. No, kotiin ja akku lataukseen. Ultramat kertoilee vartin jälkeen että akkuun meni peräti 1300mah ja akku oli kuuma. Muussa tapauksessa olisin epäilly väärää delta peakia, mutta koska akkukin oli kuuma niin aika varmasti tuli täyteen.
Eli onko tuo nyt vaan käyttämättömyydestä johtuvaa "jäykkyyttä" että akku ei anna kaikkea kapasiteettiaan ulos, vai tekeekö kennot kuolemaa ja heitänkö ongelmajätteeksi tuon akun?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

ks3411

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 28.03.09 - klo: 17.43
Monissa latureissa pitää laittaa molemmat johdot kiinni ennen kuin pystyy lataamaan. Tasauslataus ei luonnollisestikaan onnistu ilman tuota balancerijohtoa.
Joissakin latureissa kytketään pelkkä balancerijohto ja lataus tapahtuu pelkästään sen kautta.

eli ei varmaan mene pilalle jos kokeilee. Ilmeisesti ei toimi, jos pelkkä balanceri on kiinni tai päin vastoin. Niin ja osaatko sanoa LRP saddle pack akusta kuinka pitäisi ladata?

kiitos

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: ks3411 - 28.03.09 - klo: 18.41
Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 28.03.09 - klo: 17.43
Monissa latureissa pitää laittaa molemmat johdot kiinni ennen kuin pystyy lataamaan. Tasauslataus ei luonnollisestikaan onnistu ilman tuota balancerijohtoa.
Joissakin latureissa kytketään pelkkä balancerijohto ja lataus tapahtuu pelkästään sen kautta.

eli ei varmaan mene pilalle jos kokeilee. Ilmeisesti ei toimi, jos pelkkä balanceri on kiinni tai päin vastoin. Niin ja osaatko sanoa LRP saddle pack akusta kuinka pitäisi ladata?

kiitos

Puhut ilmeisesti 5100mAh LRP:n liposta? Sekin auttaa kun kertoo laturin merkin/tyypin...
Jos se on tuo 5100mAh 2S lipo, niin sitä voi ladata max. 5.1A virralla ja kannattaa kytkeä molemmat johdot kun latailee.
Jos se lautri on vähänkin älykäs, niin se ilmoittaa kyllä jos kytkentä on väärin.

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 28.03.09 - klo: 17.57
Mitähän on akulle tapahtunu tässä talven aikana.. kun tänää käytin ihan ajossa eka kerran 8.4/4600 nimhiä muutamaan kuukauteen.
Olen toki ladannu akun n. kuukauden välein eikä sinne paljoa ole uponnu. No, ajoon ja auto alkaa hyytymään jo 5 minuutin jälkeen. Akku oli ladattu täyteen ennen ajoa. No, kotiin ja akku lataukseen. Ultramat kertoilee vartin jälkeen että akkuun meni peräti 1300mah ja akku oli kuuma. Muussa tapauksessa olisin epäilly väärää delta peakia, mutta koska akkukin oli kuuma niin aika varmasti tuli täyteen.
Eli onko tuo nyt vaan käyttämättömyydestä johtuvaa "jäykkyyttä" että akku ei anna kaikkea kapasiteettiaan ulos, vai tekeekö kennot kuolemaa ja heitänkö ongelmajätteeksi tuon akun?


Ei se välttämättä piloilla ole. Oireet vaikuttavat ihan normaalilta: käyttämättömyydestä johtuvaa "jäykkyyttä".
Laturi luulee akun olevan täynnä melkein heti latauksen alettua ja akku ei anna kunnolla tehoa ulos ennen kuin muutaman lataus/purkukerran jälkeen.
Akun toipumista voi yrittää nopeuttaa lataamalla sitä vähän suuremmalla virralla mitä normaalisti käyttäisi, ja purkaa akku kunnolla tyhjäksi ennen uutta latauskertaa.
Muutaman syklin kun jaksaa tahkota niin kyllä se siitä melko varmasti heräilee.

OGIpro

Onko 2.0A liikaa kun lataa lipo akkua?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 29.03.09 - klo: 15.39
Onko 2.0A liikaa kun lataa lipo akkua?

Riippuu lipoakusta. Jos akku on 2000mAh, niin 2A on juurikin se oikea latausvirta. 1000mAh akulle se on liikaa ja 3000mAh akulle turhan vähän.
Suosittelen kertomaan vähän enemmän kysymyksen kohteesta niin on helpompi neuvoa.

OGIpro

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 15.42
Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 29.03.09 - klo: 15.39
Onko 2.0A liikaa kun lataa lipo akkua?

Riippuu lipoakusta. Jos akku on 2000mAh, niin 2A on juurikin se oikea latausvirta. 1000mAh akulle se on liikaa ja 3000mAh akulle turhan vähän.
Suosittelen kertomaan vähän enemmän kysymyksen kohteesta niin on helpompi neuvoa.

Akku on 1800mah 2s 25c. Eli onko 1.8A sopiva?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 29.03.09 - klo: 16.34
Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 15.42
Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 29.03.09 - klo: 15.39
Onko 2.0A liikaa kun lataa lipo akkua?

Riippuu lipoakusta. Jos akku on 2000mAh, niin 2A on juurikin se oikea latausvirta. 1000mAh akulle se on liikaa ja 3000mAh akulle turhan vähän.
Suosittelen kertomaan vähän enemmän kysymyksen kohteesta niin on helpompi neuvoa.

Akku on 1800mah 2s 25c. Eli onko 1.8A sopiva?

1.8A on juuri oikea virta tuolle akulle. Tuo 25C ei liity lataamiseen.

Sysi

Olettaen että latausvirraksi on sallittu (kuten yleensä) 1C. Saattaa (pitäisi) lukea jossakin akun mukana tulleessa paperissa.
Jere M

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 29.03.09 - klo: 17.27
Olettaen että latausvirraksi on sallittu (kuten yleensä) 1C. Saattaa (pitäisi) lukea jossakin akun mukana tulleessa paperissa.

En ole koskaan törmännyt akkuun, jossa olisi latausvirta pienempi kuin 1C.
Isompia virtasuosituksia olen kyllä nähnyt.

Sysi

Mutta harmittaa jos ensimmäinen löytyy sen ison tulipallon perusteella. Oikeastaan poikkeuksetta kuitenkin tosiaan voi ladata 1C virralla.
Jere M

JTH

Latasin akkua tänään GM4000 mAh NiMh, virtana oli 4A ja Delta Peak 5mV kennolle.
No akkupa sit kuumeni aika hemmetisti ja muovit suli kennojen päältä, kennot suorastaan kiehui ja sihisi.
Laturi on Ultramat 14, aiemmin ei ole moista tapahtunut.
Mikä tuo oikea Delta Peak arvo on, pitääkö olla pieni vai iso kun ei ota asioista selvää.
Akun ohjeessa sanotaan arvoksi 10-20mV kennolle, joten auttakaapa nyt asiassa.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

rubberduck

Isommalla delta-peak arvolla laturi lataa vielä täydemmäksi, joten se ei olisi asiaa auttanut.
5mV on yleensä pienin suositus ja 20-30mV isoimmasta päästä.
Onko akku ollut viikkokausia käyttämättä? Se voisi selittää tuollaisen kuumenemisen.

NiMH-kennot on yleensä entisiä jos pääsevät kiehumaan.

JTH

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 21.24
Isommalla delta-peak arvolla laturi lataa vielä täydemmäksi, joten se ei olisi asiaa auttanut.
5mV on yleensä pienin suositus ja 20-30mV isoimmasta päästä.
Onko akku ollut viikkokausia käyttämättä? Se voisi selittää tuollaisen kuumenemisen.

NiMH-kennot on yleensä entisiä jos pääsevät kiehumaan.
Ei ole ollut käyttämättä pitkään, eilen ajettiin ja tänään aloin latailla
Joo kyllä se entinen kampe on, uuden hankinta edessä.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

JTH

akkua en ole aika pitkään aikaan purkanut, joten voiko sillä olla mitään vaikutusta.
Mistäpä sen tietää vaikka laturiin olis tullu joku häikkä, pitää kokeilla ladata toista NiCd akkua ja katsoa mitä tapahtuu
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

snakepoison

Räjähtäää sekin akku =) .
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 29.03.09 - klo: 21.41
Räjähtäää sekin akku =) .

Niinkin voi käydä.

Lainaus käyttäjältä: JTH - 29.03.09 - klo: 21.38
akkua en ole aika pitkään aikaan purkanut, joten voiko sillä olla mitään vaikutusta.
Mistäpä sen tietää vaikka laturiin olis tullu joku häikkä, pitää kokeilla ladata toista NiCd akkua ja katsoa mitä tapahtuu

Onko mahdollista että akku olikin täynnä kun aloit sitä lataamaan? Sekin voisi selittää tuon. Tosin laturin olisi pitänyt havaita asia.

JTH

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 29.03.09 - klo: 21.41
Räjähtäää sekin akku =) .

Niinkin voi käydä.

Lainaus käyttäjältä: JTH - 29.03.09 - klo: 21.38
akkua en ole aika pitkään aikaan purkanut, joten voiko sillä olla mitään vaikutusta.
Mistäpä sen tietää vaikka laturiin olis tullu joku häikkä, pitää kokeilla ladata toista NiCd akkua ja katsoa mitä tapahtuu

Onko mahdollista että akku olikin täynnä kun aloit sitä lataamaan? Sekin voisi selittää tuon. Tosin laturin olisi pitänyt havaita asia.
Ei se täynnä ollut, mut kyllä siinä oli vielä vähän virtaa.
Onneksi ei kuitenkaan räjähtänyt toi akku, olis tullu hieman siivoa ja silppua.
Pötköakun kaksi viimeistä kennoa oli käynyt todella kuumana, juut ei ihan niin kuumana
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

rubberduck

Tuskin se nyt kuitenkaan ihan pieneksi silpuksi olisi räjähtänyt. Monessa NiMH kennossa on ikäänkuin "ylipaineventtiili", eli paikka josta kennon sisäinen ylipaine pääsee purkautumaan turvallisesti ilman räjähdystä. Kuvailemasi "sihinä" viittaa juuri siihen että kennon paine on purkautunut hallitusti ilman suurempaa räjähdysvaaraa.

JTH

#1194
Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 22.05
Tuskin se nyt kuitenkaan ihan pieneksi silpuksi olisi räjähtänyt. Monessa NiMH kennossa on ikäänkuin "ylipaineventtiili", eli paikka josta kennon sisäinen ylipaine pääsee purkautumaan turvallisesti ilman räjähdystä. Kuvailemasi "sihinä" viittaa juuri siihen että kennon paine on purkautunut hallitusti ilman suurempaa räjähdysvaaraa.
Joo kovasti se sihisi, pitää käyttää naapurin sähköasiantuntijalla laturia.
Se ihan varmuudenvuoksi, että tietää ettei laturissa ole häikkää
Mites tollaiselle NiCd akulle toi Delta Peak arvo, akku on LRP 2200 mAh ja sille olen laittanut 2A virtaa.
Tamiya DF-03 Ra + SP Inspire
Asso B4 Factory Team + GM Genius 80 & CS Magnetic 7.5 Futaba 40.685

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 29.03.09 - klo: 22.05
Monessa NiMH kennossa on ikäänkuin "ylipaineventtiili", eli paikka josta kennon sisäinen ylipaine pääsee purkautumaan turvallisesti ilman räjähdystä. Kuvailemasi "sihinä" viittaa juuri siihen että kennon paine on purkautunut hallitusti ilman suurempaa räjähdysvaaraa.
Juuri näin. Yleensä + navan sisällä (se nystyrä) on kuminen pieni lätkä, mikä peittää alla olevassa levyssä olevan reijän. Tämä päästää painetta ulos, kun sisäinen paine on noussut noin 20bar:n. Purkautuva kaasu on vetyä ja happea, jota syntyy, kun ylilataustilanteessa elektrolyytin vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi. Tämän venttiilin toiminnan yleensä näkee vanhoista AA kennoista, kun sen läpi on tullut osa elektrolyytistä ulos ja kuivunut + navan ympärille valkoiseksi lipeä karstaksi.

lehmustus

Lainaus käyttäjältä: lehmustus - 26.03.09 - klo: 21.30
No laitanpa tännekin tuon kysymyksen:
Jos nyt joku sattuis tietämään ni kumpi tapa on nopeempi latauksessa:
a) http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html lähinnä innostais tämä, pelkkä balanceriliitin tähän
tai
b) http://www.hobbylinna.com/flight-power-vbalancer-p-4934.html elikä siis tämä olis latauspiuhojen välissä
Jos kerran tuota accucellia ei saa millään balansoimaan toisen laturin lataamia akkuja
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

rubberduck

A-vaihtoehto ei oikein vakuuta tarkkuudellaan, tai pitäisikö sanoa epätarkkuudellaan.
Noitten nopeusero riipuu aika pitkälti siitä, voiko a-vaihtoehtoa käyttää lataamisen aikana,
vai osaako se tasata vain täyteen ladatut akut?
Ei siihen näy olevan edes manuaalia tarjolla valmistajan sivuilla...

AnttiT

Miten Turnigyn Accucell-6 laturissa valitaan se automaatti siihen päälle. Nyt kun menen siihen NIMH:n latausvalikkoon niin siinä lukee man, sitten virta millä ladataan. Pääsen muuttamaan ainoastaan tuon virran määrää. Miten tuon man saa auto asentoon?

Kuinka kovalla virralla uskallan ladata 1400mah akkuja?

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: AnttiT - 31.03.09 - klo: 16.14
Miten Turnigyn Accucell-6 laturissa valitaan se automaatti siihen päälle. Nyt kun menen siihen NIMH:n latausvalikkoon niin siinä lukee man, sitten virta millä ladataan. Pääsen muuttamaan ainoastaan tuon virran määrää. Miten tuon man saa auto asentoon?

Kuinka kovalla virralla uskallan ladata 1400mah akkuja?

Samaa MAN ja AUTO tilan välillä siirtymistä etsin joskus itsekin, kunnes nöyrryin ja tarkistin asian manuaalista.
Kun olet NiMH latausvalikossa, mene virranvalintaan(siten että se ampeeriluku vilkkuu) ja paina INC ja DEC nappeja samaan aikaan.

Itse latailen parasta aikaa tätä kirjoittaessani 8-kennoista 1400mAh NiMH akkua 2.0A virralla, niinkuin olen monta kertaa aikaisemminkin tehnyt. Et kertonut onko tuo joku vastarin/lähettimen akku vai ajoakku, mutta kyllä ajoakkuja ainakin 1.5C:llä voi hyvin ladata. Vastarin/lähettimenakkua vähän maltillisemmin.