Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 15.11.10 - klo: 14.57
Jos on se laturi mitä epäilen niin 6a ja 80w.

Niin taisi olla joo.

Ja nyt on sinne ilmestynyt joku uudempi jälleen hyvin vastaava lähes samoissa kuorissa, joka lataa 10A

Gurvus

No joo, ei ehkä 70e mutta ainakin 50e. Itse ainakin ostaisin tuon kiinalaisen kun kerran tulee niin paljon halvemmaksi. En näe mitään syytä olla ostamattakaan :shock:.

Lainaus käyttäjältä: sponge - 15.11.10 - klo: 14.52
Mielestäni tuo lataa esim 3000 lipon alle tunnin. Käsitinkö oikein? Kyllä se latausnopeus varmaan kisoissa riittää että ehtti sitten lataan. Ja lipothan ei kai kauheest kuumene.

En sanonutkaan ettei sen teho riittäisi, mutta samantehoisen saat halvemmallakin  :wink:.

T.S

Moi.

Kun laturissa lukee charge current: 4A
niin mitä se meinaa?? kun olen ajatellut että se olisi sillein että siinä voi ladata vain
4000 MAh tai enenmmän.  :huh:
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Pete_69

Mikäköhän laturi mahtaa olla kyseessä? lataus virtaa tuo jokatapauksessa tarkoittaa, ja luulisin ilman sen suurempaa tietämystä laturista, että sitä pystyy kyllä jostain asetuksista muuttamaan.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

tturku

A = amppeeri, virran yksikkö, Ah = Amppeeritunti, eli kapasiteetin yksikkö, joka tarkoittaa sitä, että akku periaatteessa täytenä pystyy luovuttaa virtaa 4 Ampeeria tunnin aikana. mAh on milli Amppeeritunti, 1 Ah = 1000 mAh

Jos laturissa lukee 4 A, se tarkoittaa, että laturi pystyy lataamaan 4 A virtaa tunnissa. eli 4000 mAh akun lataus kestää 1 tunnin. Jos lataa 4 A virralla ½ tuntia, on se ladannut 2000 mAh akkuun varausta.
(jos laturissa on deltapeak tai muu älyllinen toiminta joka valvoo latausta, pienentää se akun täytäessä latausvirtaa ja akun täyteen lataaminen kestää todellisuudesta enemmän kuin tunnin)

Auttoiko?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

OV

Miksiköhän nykyään puhutaan vielä milliamppeereista? Melkein poikkeuksetta nyky akut on jotain 5Ah paikkella eikä se nyt kauheita tuskia luulis tuottavan vaikka puhuttais 1.6Ah akusta. Mikä mahtaa olla historiikki tolla mAh ilmottelulla. Selkeyttäis aloittelijoiden käsityksiä asiasta huomattavasti.

tturku

jep. Samaa mieltä, mutta onhan se myyvempää, jos akussa komeilee 5000mAh kun 5Ah!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

-Juho-

Akkujen kapasiteetithan periaatteessa mitataan jollain tunnetulla purkuvirralla, olisiko näissä sitten mA-luokkaa, jolloin kapasiteettikin ilmotettaisiin mAh:na. Esim. 100mA 50h mieluummin kuin 10A 0,5h... :roll:
Liikaa Kyoshoja

OV

En nyt ymmärtänyt esimerkkiä :). e: Eiko nyt se tajus :D. Mutta eikös juuri rc autoista puhuttaessa tilanne ole todellakin tuo toinen tapahtuma, että purku on 10A tai enemmän ja ajo aika sen 30min tai vähemmän. Eikä 100mA ja purku 50h!

Purkivirrathan näissä on nimenomaan amppeereja eikä milliamppeereja. Crawlereista puhuttaessa voitaisiin käyttää milliampeereja purkuvirran ykiskköinä.

Ja muutenkin yleensä kun puhutaan jostain suureesta niin käytetään sen perus ykiskköä ellei lukema sitten eroa todella paljon peruyksiköstä. Kuten sylinterin tilavuuden ilmoittaminen m3:sena tai vaikka jostain rahtilaivan painosta puhuttaessa tonneina eikä kiloina.

Kuten tturku sanoin niin 5000mAh myy paljon enemmän kuin 5Ah (tunigykin taitaa kirjotella 5.0Ah jotta saadaan enpi numeorja :). Ei tolla oikeesti taida muuten mitään todenmukasta selitystä olla. Koska noissa akuissakin tärkeintä on suunnilleen mikä se ensimmäinen numero on ja ehkä toinen, mutta milliamppeereja ei todellakaan tarvitse tietää. Sekottaa vaan ihmisiä kutka ei tiedä sähköopista paljoa. Mutta mitäpä tuosta, kunhan vaan pohtisin työpäivän ratoksi miksi nuita on noin alettu ilmoittamaan.

-Juho-

Niin, eipä näy käytettyjä autojakaan myytävän 100Mm ajettuina, mieluummin 100tkm (tykkimies?) :cheesy:
Liikaa Kyoshoja

T.S

EuroRC - JQRacing - Touko-Design

kallekaahari

Joudunko lataamaan vastariakkua (1600mAh) 20 tuntia tällä laturilla? http://www.hobbylinna.com/nitro-charger-p-17437.html
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

OV

Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 16.11.10 - klo: 14.38
Niin, eipä näy käytettyjä autojakaan myytävän 100Mm ajettuina, mieluummin 100tkm (tykkimies?) :cheesy:

Mites nyt tonnin ja megan sekottaminen liittyy onko akuissa milliamppeereja vai amppeereja?

Edelleen sitä mieltä, että rc auton akuissa on jonnin joutavaa ilmotella kapasiteetti milliamppeereina, mutta teikäläinen ilmeisesti eri mieltä?

-HL-

#2443
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 16.11.10 - klo: 16.16
Joudunko lataamaan vastariakkua (1600mAh) 20 tuntia tällä laturilla? http://www.hobbylinna.com/nitro-charger-p-17437.html
2 tuntia vissiin.
E. Ai että 80mah.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Duster1

Axial SCX 10 TR

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: OV - 16.11.10 - klo: 10.25
Miksiköhän nykyään puhutaan vielä milliamppeereista? Melkein poikkeuksetta nyky akut on jotain 5Ah paikkella eikä se nyt kauheita tuskia luulis tuottavan vaikka puhuttais 1.6Ah akusta. Mikä mahtaa olla historiikki tolla mAh ilmottelulla. Selkeyttäis aloittelijoiden käsityksiä asiasta huomattavasti.
Koulussa fysiikan tunnilla opetettiin, että lukuarvo kuuluu olla 1-1000 välillä ja loppu ilmoitetaan etu liitteellä. 5Ah on oikein ja samoin 200mAh, mutta on varmaan kiva ilmoittaa isoja lukuja, kun muutkin niin tekee. Samasta syystä edelleen puhutaan hevosvoimista, vaikka nykyaikainen yksikkö olisi kW.

arppa87

mikähän mahtaa olla akussa vikana kun ei ala latautumaan? akku on nimh 7.2v 3300. Ja laturina graupner ultamat 8. Heti kun alotan latauksen niin laturi alkaa piippaamaan ja lopettaa latauksen  :embarrassed:
traxxas slash 2wd & df models hotfire

-Juho-

Lainaus käyttäjältä: OV - 16.11.10 - klo: 16.33
Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 16.11.10 - klo: 14.38
Niin, eipä näy käytettyjä autojakaan myytävän 100Mm ajettuina, mieluummin 100tkm (tykkimies?) :cheesy:

Mites nyt tonnin ja megan sekottaminen liittyy onko akuissa milliamppeereja vai amppeereja?

Edelleen sitä mieltä, että rc auton akuissa on jonnin joutavaa ilmotella kapasiteetti milliamppeereina, mutta teikäläinen ilmeisesti eri mieltä?
No ne on noita vakiintuneita tapoja ilmoittaa ilmeisesti..
Mulle käy kaikki  :wink:
Liikaa Kyoshoja


T.S

EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Heuli

Miksi tuollainen naama vain kolmen tunnin odottamisen jälkeen? Kauppiaalta saa varmasti tiedon nopeasti jos noin kova kiire on ostaa. Vastaus kysymykseen ensimmäisen akun kohdalla on kyllä ja jälkimmäisen ei. Noiden saddlepackien mukana tosin tulee johto jota modaamalla (johtoja pidentämällä ja 4mm urosliittimet päähän kolvaamalla) siitä saa sopivan latausjohdon tuohonkin laturiin.

T.S

Selvä..

Anteeksi kuin olin kärsimätön. =)
Mutta kiitos kuitenkin.
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 16.11.10 - klo: 17.29
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 16.11.10 - klo: 16.16
Joudunko lataamaan vastariakkua (1600mAh) 20 tuntia tällä laturilla? http://www.hobbylinna.com/nitro-charger-p-17437.html

Kyllä.

Toi 20 tuntia pitää vielä kertoa 1.3:lla joten saadaan 26 tuntia latausaikaa  :shocked: Näin ainakin ohjeen mukaan.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

kallekaahari

Hei, hetkinen. Tossa laturissahan lukee 5.6V, mutta akku on 6V. Eli lataako se sinne vain 5.6V jännitteen???????
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Heuli

T.S: Lisäksi kannattaa hommata valmis adapteri noiden liittimien välille, esim. tällainen pitäisi käydä tuohon laturiin ja noihin akkuihin (ja johtoihin mitä linkitit): http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7351

Säästää hermoja ja hieman paloturvallisempi ratkaisu kuin liittimien modaaminen itse.

T.S

Selvä!

Kiitos avusta. =)
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Duster1

Tuo laturi on vain 4.8V akulle, joten 6V akkua tuolla ei saa ikinä läheskään täyteen.
Axial SCX 10 TR

JiiVee

onks porukalla kokemusta noista robitronicin vastariakuista?

uskaltaako sellasta polttikseensa laittaa? 

pöö

Driverz

mitä eroo on ni-cd ja ni-mh akuilla?? ja mikä ois paras hl mad truckii?? kiitti jos vastaatte.
nii ja mikä ois hyvä laturi ja halvalla? :smiley:
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

JiiPee

NiCd akku on aika vanhaa tekniikkaa,´86 käytin sellaista sähköbyggyssä ja antoi 1800mAh kapasiteetillaan noin 10 minuutin ajoajan. Tuo NIMH akku sittemmin korvasi tuon antaen paremmat ominaisuudet, mm pidemän ajoajan.

Tän päivän juttu on varmaankin LiPo akku ja se laturi tilaten Kiinasta, vaikka Hobbycitystä jos sitä parasta hinta/laatusuhdetta hakee. Suomestakin saa tietty huippulatureita esim. Hobbyfactory.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä