Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Heuli

Jabe: Mikä roottori sinulla on? Sintratuista 12,5mm kokoisellakin oli riittävä konejarru, vakiona ainakin kireämmissä koneissa tuli 14mm halkaisijan sintrattu roottori ja siihen sai helposti jopa liikaa jarrua.

Big Joe

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 16.01.10 - klo: 14.37
Ei täällä ainakaan heilu, on aika jämpti sovite tuo jäähdytyssiili kuoreen.
Tosin ei tuota ole avattukkaan.
Eipä tuosta hirveää huolta kannata kantaa, laitat hieman kaksipuolisella teipillä sitä piirilevyä pohjamuoviin kiinni.

Minulla näyttää olevan kaikkea muuta kuin jämpti  :cheesy:. Siellä pohjan ja piirilevyn välissä on kyllä jo vakiona sellainen vaahtomuovipala jota vasten on pintaliitoskomponentteja. Nyt kun koko piirilevy pääsee liikkumaan, niin voi olla että ne osat ottavat jatkuvasta pikkutärinästä kipeää. Pitää laitella niin ettei heilu turhia.

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 16.01.10 - klo: 15.16
Jabe: Mikä roottori sinulla on? Sintratuista 12,5mm kokoisellakin oli riittävä konejarru, vakiona ainakin kireämmissä koneissa tuli 14mm halkaisijan sintrattu roottori ja siihen sai helposti jopa liikaa jarrua.
En tiedä, mutta luulen että vakio, itse en ainakaan ole sitä vaihtanut.
Eli isommalla roottorilla pitäisi tulla lisää tehoa jarruihin ja vääntöä, mutta miten se vaikuttaa lämpöihin?
Paperien mukaan kaikki roottorit olisi sintrattuja, mutta vakio kokoa se ei kerro, pitänee mitata.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Heuli

Jabe: Joo paksuimmalla roottorilla on paras jarru, crossiin kuitenkin suosittelisin pienintä noista roottoreista eli 12,5mm (pehmeämpi ajaa). Säädin sun autossa oli Mamba Max Pro? Kai siihen on jarru säädetty maksimiin? Mitä touringissa noita säätimiä katsonut niin aika heikko jarru verrattuna esim. LRP:n säätimiin joten voi johtua ihan siitäkin.

ToBy1

Itsellä olisi pari 2s 800mah lipoa poltettavana. Mikä tapa olisi järkevin polttaa ne? Tosessa lipossa johtoja ei ole. Varmaan järkevin on 1m lautaan hakkaa pitkän naulan ja lyö sillä läpi.

SLap

Just tuo. Tai sitten kirveellä losautat siihen  :cheesy:. -Sami
Jeps

Hemppa83

mites muuten kun meinaan et jos testais tolla mini revolla noilla vakio akuilla ajella sarjssa ja miksei lipoillakin niin tuo pinioni ilmeisesti täytyy vaihtaa mut onko sen jälkeen haittaa vaik ajeliski rinnan kytketyillä akuilla suurimman osan..täytyykö pinioni vaihtaa taas takaisin.

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 16.01.10 - klo: 21.27
Jabe: Joo paksuimmalla roottorilla on paras jarru, crossiin kuitenkin suosittelisin pienintä noista roottoreista eli 12,5mm (pehmeämpi ajaa). Säädin sun autossa oli Mamba Max Pro? Kai siihen on jarru säädetty maksimiin? Mitä touringissa noita säätimiä katsonut niin aika heikko jarru verrattuna esim. LRP:n säätimiin joten voi johtua ihan siitäkin.
Jep MMP on käytössä.
Jarrut on maksimissa ja kalibroisin 100% epalla ja epa on edelleen 100% eikä käyriin ole koskettu.
Kokeilen vielä jollain muulla akulla, jos se akku ei pystykkään ottamaan sitä virtaa vastaan.
Sanotaan näin että se jarrutuntuma on, kuin se olisi säädetty 80% eli vähän puuttuu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

sasu`

Miten saan tehtyä asson tc4:sen kuuladiffistä kiinteän? Ohjeita?

-Sasu

Jabe

Lainaus käyttäjältä: sasu` - 17.01.10 - klo: 22.15
Miten saan tehtyä asson tc4:sen kuuladiffistä kiinteän? Ohjeita?

-Sasu
Tuolta drifteri topiikista muistaakseni löytyy ohje kuuladiffin lukitsemiseen, sama löytyy googlesta englannin kielellä.
Mutta lyhyesti, sinne muistaakseni laitettiin liukupintojen päälle teippiä(sähkärinteippiä) ja ruuvattiin diffi kireälle.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Rusakka

Ei koske moottoreita tai muuta elektroniikkaa, mutta miten paljon vaikuttaa neliveto auton käsittelyyn? Miten helpompi neliveto rc auto on helpompi ajaa, kuin takaveto rc auto? Takavedon saa helposti näyttävään sladiin, nelivedolla vaikeampaa, mutta nelivedolla saa paremman käsiteltävyyden? Onko neliveto sen arvoinen, että voi myydä nykyisen takavedon pois?

E: vähän kirotusvihreitä korjattu
Traxxas Slash
Losi CC

Jabe

Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

}joni{

Saakos noit Moottoreita mitenkää aukastuu  :grin: tyhmä kysymys :grin:

SLap

Niin harjattomiako ? Harjattomat moottori ovat yleensä avattavia, mutta avaus on todella harvaa, koska näiden huoltovälit ovat paaaljon pidempiä kuin harjallisen. Ainoa huoltotoimenpide normaalikäytössä voi olla vaikka vain laakerin / laakereiden vaihto. -Sami
Jeps


SLap

Jeps

}joni{

Lainaus käyttäjältä: SLap - 20.01.10 - klo: 16.34
Ei pysty. -Sami
ok no eihän se kallis ollu :grin: onkos kellään tietoa tosta tamiya teu-104 bk oosta

Jabe

Lainaus käyttäjältä: }joni{ - 20.01.10 - klo: 16.28
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_65_67&products_id=965
toi moottori :grin:
Eiköhän kaikki hiilelliset moottorit pysty avaamaan, muuten ovat käyttöiältään aika lyhyitä. Jos sulla toi moottori on niin näkeehän siitä päädystä että onko se ruuveilla kiinni.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

TTKoo

#1008
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 20.01.10 - klo: 22.58
Lainaus käyttäjältä: }joni{ - 20.01.10 - klo: 16.28
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_65_67&products_id=965
toi moottori :grin:
Eiköhän kaikki hiilelliset moottorit pysty avaamaan, muuten ovat käyttöiältään aika lyhyitä. Jos sulla toi moottori on niin näkeehän siitä päädystä että onko se ruuveilla kiinni.

Eivät kaikki ole avattavia, tai toki "kunnon työkaluilla", mutta siitä tässä ei kait ollut kyse.

http://www.hobbypeople.net/gallery/653140.asp ....ei ole ruuveilla avattava pääty.

Axial 55 Turn Motor Specs

    * Number of Turns: 55
    * Input Voltage: 4+ cells (12VDC max)
    * Motor Size: 2″x1.4″ (52×36mm)
    * Shaft Diameter: 0.125″ (3.2 mm)
    * Shaft Length: 0.5″ (12.5mm)
    * Weight: 5.8oz. (164g)
    * Mounting Pattern: 25mm

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

timomk

mikä vikana kun säädin tippuu tavallaan synkasta mutta on ennen toiminut moitteettomasti ja nyt ei ollenkaan.

ps:aamulla säädin ja motti toimi moitteettomasti.
Ny muuten hajos joku :D

sakke_

Lainaus käyttäjältä: timomk - 21.01.10 - klo: 15.28
mikä vikana kun säädin tippuu tavallaan synkasta mutta on ennen toiminut moitteettomasti ja nyt ei ollenkaan.
ps:aamulla säädin ja motti toimi moitteettomasti.
Kerroppa mallia ja vian tyyppiä niin helpottaa kummasti vian selvittämistä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

timomk

ei mitään. nyt motti toimii moitteettomasti, en tiedä miksi
Ny muuten hajos joku :D

carbon666

Ehottakaas jotain suht halpaa ja tehokasta harjatonta settiä tohon hpi rs4 pro2, tarkotus vaan driftinkiin ja ajaa 2s lipoilla.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Jabe

Lainaus käyttäjältä: carbon666 - 21.01.10 - klo: 22.23
Ehottakaas jotain suht halpaa ja tehokasta harjatonta settiä tohon hpi rs4 pro2, tarkotus vaan driftinkiin ja ajaa 2s lipoilla.
Miltä vaikuttaisi RF:ltä drifting combo? Hintaa sivujen mukaan 99,90€.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

carbon666

-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Rusakka

Tarvitsen pikaisen vastauksen: Viimein tuli moottori Hobbylinnasta, tilaamani moottori oli 8.5t, ja nopaeudensäädin ilmoittaa kestoksi 8.5t. Mutta. Kone joka tuli, on 7.5t. Uskaltaako tuon laittaa tuohon kiinni, vai päästääkö nopari savut ulos? Kun luin jostakin, että Traxxasin XL5 noparikin kestää 3s LiPon, mutta entäpä tässä, kestääkö nopari?  :undecided:
Traxxas Slash
Losi CC

Jabe

Valmistaja laittaa nuo rajoitukset ihan aiheesta, eli ei niitä kannata ylittää jollei tiedä/tunne riskejä.
Auttaisi varmasti jos kertoisit mikä nopari kyseessä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Rusakka

#1017
Nosram Evil Brushless Power Rewerse on nopari.

E: Ja onkos tässä mitään muuta vaarassa rikkoutua, kuin nopari? Vastaanotin, akku, servo?
Traxxas Slash
Losi CC

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Rusakka - 22.01.10 - klo: 17.05
Nosram Evil Brushless Power Rewerse on nopari.
E: Ja onkos tässä mitään muuta vaarassa rikkoutua, kuin nopari? Vastaanotin, akku, servo?
Tuohan nopari on sitte max 2s lipoille. Moottori rajoituksista sen verran että jos et aikaisemmin ole harrastanut paljon lajia ja tunne sitä koska autossa kaasu alkaa "pehmeneen" (joka johtuu noparin ylikuumenemisesta useissa malleissa) on parempi ottaa kone valmistajan ilmoittamalta alueelta tai mielummin yhtä pykälää pehmeämpi (tässä tapauksessa joku 9-10.5T)kone niin varmistat sen että et polta laitteitasi.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

SLap

Jep, jos rajotus 8,5T, niin 9T tai 10,5T kone kiinni. Säästyy lämpö cuteilta ja noparin vaihdolta. -Sami
Jeps