Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Jabe

Ja voihan se olla että jos joku laakeri on leikannut kiinni ja lähtenyt ulkokehältä pyörimään ja syönyt laakeripesän väljäksi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 17.06.10 - klo: 23.16
Tarkista ekana asiana pinjonin ja spurrin välys.

Toni

Välys on ihan kunnossa.Olen laittanut paperin palan niiden väliin ja siihen aina kiristänyt.

Olkku

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 18.06.10 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: Voyager - 17.06.10 - klo: 23.16
Tarkista ekana asiana pinjonin ja spurrin välys.

Toni

Välys on ihan kunnossa.Olen laittanut paperin palan niiden väliin ja siihen aina kiristänyt.

Vetarin ulos tulot vioittuneet?

*HOKE*

Ulostuloissa varmaan montut ja vetareiden tapit kuluneet.

Ravistaa ja rätisee mikäli on kulahtaneet.

Kokeileppa nostaa auto ilmaan ja pidät tukivarsista kiinni siten että ne ovat mahdollisimman suorassa...
Mikäli tuo kuvaamasi ongelma vähenee tai jopa katoaa niin vetarit ja ulostulot on syynä.

Janezki

Lainaus käyttäjältä: junnu_85
Ulostuloissa on kyllä klappia aika paljon,että voisiko vika olla siinä?

Tarkoittanet klapilla tuota ulostulojen kulumista?
Tämä on Firestormin vakiovikoja varsinkin tehokkaammalla koneella. Kuopat eivät välttämättä näy päällepäin, sillä vetoakselin poikkitappi on sen verran sopivan mittainen että kuppi voi kulua sisäpuolelta kuopalle ja näyttää päältä ihan ehjältä.


Pikakorjauksena vaihda ulostulot päikseen, vasen oikealle ja oikea vasemmalle. Näin jumitusta esiintyy vain peruuttaessa.
Uudet osat tietysti suositeltavampi vaihtoehto, kun joudut kuitenkin lootan aukaisemaan puolenvaihtoa tehdessä.

*HOKE*

Ei tartte ulostulojen puolta vaihtaa...
Senkus kääntää diffin ympäri  :wink:

jperala

Miten nopeuksia sai laskettua välitysten mukaan esim. 1:8 autossa 13/46 välitys ja motti on 2200kv jota ajetaan 2x7,4v eli 14,8v.
Tiger II

Heuli

Sisäinen välitys ja renkaan koko tarvitsee vielä tietää niin esim. tuolla saa laskettua: http://www.scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html

Kyseessä on kuitenkin teoreettinen huippunopeus koska koneen kv-arvo on annettu ilman kuormaa.

Janezki

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.06.10 - klo: 05.44
Ei tartte ulostulojen puolta vaihtaa...
Senkus kääntää diffin ympäri  :wink:
Juu totta. Itselle on päähän iskostunut että rattaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa, jos käyttötunteja on reilusti takana. Liekkö jostain kouluajoilta tai isäukon oppeja, mutta eipä se tietty näissä pikkuautoissa niin kauhean tärkeää ole.

junnu_85

#1599
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.06.10 - klo: 23.29
Ulostuloissa varmaan montut ja vetareiden tapit kuluneet.

Ravistaa ja rätisee mikäli on kulahtaneet.

Kokeileppa nostaa auto ilmaan ja pidät tukivarsista kiinni siten että ne ovat mahdollisimman suorassa...
Mikäli tuo kuvaamasi ongelma vähenee tai jopa katoaa niin vetarit ja ulostulot on syynä.
Tein kuten neuvoit ja kappas..tärinä väheni HUOMATTAVASTI.Pieni tärinä taitaa kuulua kuitenkin asiaan.
Uudet ulostulot on jo tulossa.Ilmeisesti täytyy myös nuo vetarit vielä tilailla.

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 19.06.10 - klo: 04.04
Lainaus käyttäjältä: junnu_85
Ulostuloissa on kyllä klappia aika paljon,että voisiko vika olla siinä?

Tarkoittanet klapilla tuota ulostulojen kulumista?
Tämä on Firestormin vakiovikoja varsinkin tehokkaammalla koneella. Kuopat eivät välttämättä näy päällepäin, sillä vetoakselin poikkitappi on sen verran sopivan mittainen että kuppi voi kulua sisäpuolelta kuopalle ja näyttää päältä ihan ehjältä.


Pikakorjauksena vaihda ulostulot päikseen, vasen oikealle ja oikea vasemmalle. Näin jumitusta esiintyy vain peruuttaessa.
Uudet osat tietysti suositeltavampi vaihtoehto, kun joudut kuitenkin lootan aukaisemaan puolenvaihtoa tehdessä.
Itseasiassa klapilla tarkoitin sitä,kun tuota ulostuloa heiluttaa tuosta päästä,niin siinä kohtaa tuntuu jonkin verran klappia.En tiedä kuinka paljon sitä sitten uusissa myös on.
Ulostuloista löytyy kyllä myös tuo kuvissa näkyvä monttu.
Mutta nyt on uutta osaa tulossa.Toivottavasti paranee.

Kiitokset hyvistä neuvoista.

jperala

Nyt olisi tarvetta vinkeille, 1:8 krossariin moottoria etsimässä joka mahtuu mittoihin 36mmx60mm, harjaton ja 2200-2500kv. Tässä on nyt surffailtu tovi ja monesti puuttuu myyntitiedoista nuo mitat.. eikä jaksaisi tilailla motteja pelkästään kokeilua varten.

Mitoissa saa nyt muutaman millin heittoja olla, mutta halkaisia olisi hyvä olla tuo mainittu niin jää säätövaraa 13T pinionille.
Tiger II

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

jperala

Tiger II

Janezki

Ei mene XL-kokoiset tuohon mittaan. 540 L moottorit on sen 60mm pitkiä, vaihtoehtoja löytyy kiinan halpismoteista (esmes KD36-60 tai Feigao 540 L) laadukkaampiin sakemanneihin, BK Wanderer 20L tai sitten Lehneriltä Basic XL tai XXL ihan kukkaron mukaan. NEU:ltakin varmaan noihin mittoihin käypästä kannua löytyy.

jperala

#1605
Nyt löytyi ebay kätköistä speed passionin motti 1:8 autolle joka vakio 540L kokoinen, kv oli vain jotain 3200 luokkaa, mutta ei ollut kallis niin kokeillaan.
Tiger II

jperala

Lisää kysymyksiä insinööreille  :grin:

Jos esc speksit sanoo näin " When working with 4 cells Lipo:  >= 4.5L  (KV<=3000)" ja laitan kiinni 6.5 lankaisen koneen joka pyörähtää 3200kv niin meneekö jotain rikki ja särki ??
Tiger II

*HOKE*

Vähän valmistajastakin riippuen hyvin todennäköistä että ei mene.
Voi kylläkin ylikuumeta ja mikäli löytyy lämpökatkaisu niin säädin katkaisee menon.
Vaatii lähes poikkeuksetta kuitenkin erittäin hyvän tuuletuksen.

Tuo raja on sinäänsä vain suositus tai tehtaan lupaus minkä säädin kestää, eli mikäli yli suosituksen mennään niin takuu tuskin korvaa mikäli savut tulee.
Itse en suosittele laittamaan valmistajan arvoa kireempää konetta.
Yleensä en suosittele laittamaan edes valmistajan rajoissa olevaa, koska sillon säädin yleensä toimii sietokykyjensä rajoilla eikä sen kestävyys tosiaan ole välttämättä kovinkaan pitkä.

Olen tosin ajellut itsekin yhdellä halpis säätimellä reilusti suosituksien yli olevalla koneella muutaman akullisen.
Kyllähän se jaksoi kulkea, säädin kävi kuumana vaikka tuuletin olikin, ja itseasiassa tehot eivät olleet samat mitä koneesta olisi irti saanut... Säädin kun tuppasi olemaan kuristava tekijä, koska sitä ei tietysti ollut niille tehoille tehtykään.

jperala

Vielä yksin kysymys :) tuo kiinan moottori tai mikä lie, siinä ei ole mitään vastusta kun pyörittää akselista ? onko ihan ominaisuus halvoissa vai kuuluuko olla tuollainen.
Tiger II

Heuli

Riippuu ihan koneesta. Hiiletöntä konetta pyörittelemällä mitään kitkaa siinä ei synny (paitsi kuulalaakereista), joten se vastus tulee ainoastaan roottorin ja staattorin välillä olevasta magneettikentästä.

jerzirccar1

Jos kers (kuten esim sp lpf) säätimestä laittaa nolla ennakko niin onko silloin tehot/vaudit samat kuin noilla vanhoilla kisasäätimillä :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jperala

Mitä tuo säädettävä ajoitus tekee, kiertääkö kone vähemmän/enemmän eri säädöillä ? kun tuossa autoon tulevassa konessa on 3 eri moodia.. säästömoodista sinne POWERmoodiin ?
Tiger II

Heuli

Ennakko nostaa koneen maksimikierroksia ja samalla vääntö huononee. Lisäksi kone käy kuumempana ja huonommalla hyötysuhteella, joten ennakkoa ei kannata tappiin asti kääntää (ellei aja kisaa luokassa missä on koneet rajoitettu).

junnu_85

#1613
Kuumenee tuo moottori jonkun verran ajossa.
Riittääkö jos pinionia pienentää yhdellä vai kannattaako suoraan pienentää kahdella hampaalla?Että saisi vähän noita lämpöjä kuriin.

Kone on 5.5t,spurri on 87t ja pinion tällä hetkellä 19.

Edit.
Tällä hetkellä tuo ennakko on normaalilla.
Onko sitä mitään järkeä vielä laskea esim. tohon low tai very low kohtaan?

koivistonkylä

#1614
Varmaan miiljoona ja yksi kertaa kysytty mutta ei nyt hienolla kelillä jaksa koko ketjua selata lävitse, eli noviisi kysymys : Missä lämpötiloissa harjaton moottori rupee yskiin,kärähtää? entäs nopari?
Ok kiitos.

e: Ei tartte enään vastata, tais tulla jo savut pihalle noparista :cry:..... :tongue:
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

sponge

asensin autooni graupner sport 9.5t harjattoman sekä jamaran flash 750 säätimen. Akkuna 3300mah nimh orion sports power. Tämän jälkeen ei autolla ole voinut ajaa reilua kymmentä metriä kauemmaksi radiohäiriöiden vuoksi (tökkii, servo kääntyilee). Vastari ja lähetin ace rc 27mhz. Onko syynä ettei nopari anna tarpeeksi virtaa vastarille, vai? Lähettimen paristot tarkistettu.  :huh: :huh:
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

SLap

27mhz radiot on aika usein toivottomia harjattomien kanssa. Varsinkin jos kyseessä on laaduton rtr paketin radio. Vastarin sijainti autossa myös vaikuttaa asiaan, eli vastari niin kauas moottorista kuin mahdollista.
Jeps

sponge

Lainaus käyttäjältä: SLap - 03.07.10 - klo: 20.43
Vastarin sijainti autossa myös vaikuttaa asiaan, eli vastari niin kauas moottorista kuin mahdollista.

Kiitos vinkistä.

Siltä nyt vaikuttaisi, että vika olisi vastarin sijainnissa. Tosin vastarin sijoittaminen auton toiseen päähänkään ei tunnu auttavan tarpeeksi, onko vielä muita ratkaisuja? Paitsi gigaradion ostaminen. Lieneekö niissäkin samoja ongelmia?
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Olkku

Miten nopeuden säätimet kalibroidaan? Mulla on Speed Passionin säädin ja en tiedä miten se pitäisi kalibroida. Tuollainen -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-LPF-Carbon-Black-107509

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: SLap - 03.07.10 - klo: 20.43
27mhz radiot on aika usein toivottomia harjattomien kanssa. Varsinkin jos kyseessä on laaduton rtr paketin radio. Vastarin sijainti autossa myös vaikuttaa asiaan, eli vastari niin kauas moottorista kuin mahdollista.
Montaa eri nopari/kone -yhdistelmää AM27 ja FM40 radioilla ajaneena tiedän varmasti kondensaattorien auttavan kantomatkaan ja sen ulkorajalla häiriöiden määrään/laatuun.
Koska harjaton setti imasee nopeasti ja useimmiten enemmän kuin harjallinen tekniikka, myös akut notkuvat enemmän kuin ennen. Myös radioaaltoina johdoista häiriötä on autossa enempi. Vastari on mulla nyt etuiskaritolpan etupuolella, ja nopari/ kone puolenvälin takap.

1. mahdollisimman lyhyin johdoin ,mahdollisimman lähelle vastaria + ja - johtojen väliin 470 -2200 yF konkka. (Numerot käytännössä nyt asennetuista autoista katsottu.)

2.
Tän hetkisessä talvisetissä näyttää olevan rinnan  2 kpl 47.000 konkkia päävirtaliittimessä haarana. Sillä saa Futaban AM27 radioilla juuri ja juuri kierrettyä futiskentän reunoja/ojia pitkin seisomalla suht keskimailla, kaukana maalien metallikehikoista.

Vielä: NiMH kyykkäsi enempi, mutta sen määrä ei vaihdellut jurikaan ajopaikan lämmön mukaan. Nämä LiPO-akut menevät tosikyykkääviksi, jos ne päästää jäähtymään kylmiksi asti ennen ajoa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2