Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

gti1

Moro. en kyllä tiiä että tuliko oikealle alueelle. Asiaan kyoshon ultima st gp takaveto pitäs ruveta muuttamaan sähköksi. minkälaista nopeuden säädinta ja moottoria tuohon pitäs katella? lipoja on ja laturikin löytyy.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 06.03.11 - klo: 20.45
Tosiaan jo akullisen jälkeen eli noin 30min. ajon jälkeen alkoi moottori olemaan jo aika kuuma noilla 2ässillä montulla ajettaessa.
Eli pitäisi varmaan ainakin ottaa pinjonia jonkin verran pienemmäksi?
Tällä hetkellä muistaakseni on spurri 87 ja pinjoni 19.
No, toisaalta on niinkin, että jos ajoaikaa on kuitenkin noin paljon, niin voit myös pitää taukoja vartin välein. Saan itse juuri ajettua 10 minuuttia touring autolla ennen kuin moottori tulee liian kuumaksi koskea... mutta olen ratkaissut asian tähän mennessä niin, etten aja niin pitkiä eriä. Onhan se kuitenkin niin, ettei sen moottorin hyötysuhde ole 100% vaan osa akun energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi... ja tälle et lopulta voi mitään.

Mutta kokeile 18 kokoista pinionia.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 07.03.11 - klo: 14.24
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 06.03.11 - klo: 20.45
Tosiaan jo akullisen jälkeen eli noin 30min. ajon jälkeen alkoi moottori olemaan jo aika kuuma noilla 2ässillä montulla ajettaessa.
Eli pitäisi varmaan ainakin ottaa pinjonia jonkin verran pienemmäksi?
Tällä hetkellä muistaakseni on spurri 87 ja pinjoni 19.
No, toisaalta on niinkin, että jos ajoaikaa on kuitenkin noin paljon, niin voit myös pitää taukoja vartin välein. Saan itse juuri ajettua 10 minuuttia touring autolla ennen kuin moottori tulee liian kuumaksi koskea... mutta olen ratkaissut asian tähän mennessä niin, etten aja niin pitkiä eriä. Onhan se kuitenkin niin, ettei sen moottorin hyötysuhde ole 100% vaan osa akun energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi... ja tälle et lopulta voi mitään.

Mutta kokeile 18 kokoista pinionia.

Täytyy laittaa tilaukseen samalla,kun saan ne akut tilailtua.

polle

Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 06.03.11 - klo: 18.35
Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 06.03.11 - klo: 17.17
Pika apua! pitääkö 8,4v 3700mah akkuu ladata 2a,3,5a,5a virralla? :shocked:

3,5a
Jos haluaa, että akku kestää pitempään niin lataa pienemmällä latausvirralla.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: polle - 09.03.11 - klo: 17.30
Lainaus käyttäjältä: pasi78 - 06.03.11 - klo: 18.35
Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 06.03.11 - klo: 17.17
Pika apua! pitääkö 8,4v 3700mah akkuu ladata 2a,3,5a,5a virralla? :shocked:

3,5a
Jos haluaa, että akku kestää pitempään niin lataa pienemmällä latausvirralla.

ok kiitos vinkistä  :smiley:
Hpi baja 5b ss

Chillis

Moro !

Nyt ois tosi tyhmä kysymys, mutta mitä toi ''kv'' tarkoittaa ku ostaa moottoria ?
Tarkottaisko se kenties, että kuinka monta kierrosta minuutissa, vai ? Se oli vaan veikkaus sit :D

Gurvus

KV = Kierrosta/Voltti. Eli ymmärtääkseni se kertoo kuinka monta kierrosta minuutissa moottori pyörii yhdellä voltilla ilman vastusta.

Chillis

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 10.03.11 - klo: 19.38
KV = Kierrosta/Voltti. Eli ymmärtääkseni se kertoo kuinka monta kierrosta minuutissa moottori pyörii yhdellä voltilla ilman vastusta.
Selvisipähän sekin.
Kiitosta !  :smiley:

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: genlee - 06.03.11 - klo: 20.02
Luultavasti tarkoittaa sitä, että kone kuumenee helposti ja pitäisi välittää oikein, jotta ei kuumenisi liikaa. Eli siis jos moottori kuumenee liikaa, niin joko pidennetään tai lyhennetään välitystä muuttamalla pinjonin kokoa. Käsittääkseni noin 70-80 astetta rupeaa olemaan niillä rajoilla tuon liian kuumana käymisen kanssa.

Tuli tästä mieleen eräs keksimäni moottorin viilennystapa, jota en ole kokeillut ja en tiedä toimiiko. Eli jos yksinkertaisesti kaataisi kuuman motin päälle kylmää vettä. Mahtaisikohan toimia?

4wdkanootti

Vaikkapa Lehnerin sivustoilla on 15 riviä linkkejä harjattomien kmoottorien vedellä jäähdyttämisen lisäosiin, joten idea ei ole uusi.
Siitä on hyötyä: magneetien heikkeneminen kuumetessaan heikentää hyötysuhdetta merkittävästi.
Sen estäminen jäähdytyksellä antaa siis kuormittaa enemmän myös.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2


nestori

Se kestää 18A jatkuvaa ja 25A hetkellistä virtaa.

4wdkanootti

Cont. Current: 18A tarkoittaa jatkuvan kuormitettavuuden määrää, Se luku mitä katotaan.
Burst Current: 25A suurimman kuorman piikki mistä tämä nopari selviää hengissä.
Tässä ko ero on kovin pieni!
Toi sopii siis paremmin ilmaan tai veteen missä ei tule teräviä iskuja kuormaan. Varmasti ainakin slipperin tms rajottimen käyttöön.

Esimerkiksi tossa tehnoparissa suhde on kiitollisempi autoajeluun
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10370
   Hobby King 150A High performance Brushless Car ESC
Cont. Current:  150A
Burst Current: 1080A
(jos jakaisit molemmat 10:llä saisit luvut 15 ja 108 , jotka kertoo ehkä suoremmin?)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nestori

Toi pikkunoparihan onkin tarkotettu enemmän 1/18 autoon.Semmosessa varmaan radalla miedolla koneella saattas kestää.

-rcmv-

Kiitos avusta,miula on 1:18 auton 5800kv moottori mihin tarvii noparin oisko tuo hyvä??
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7186
vaikka onkin 1:10 autoon tarkotettu,miula oli siihen moottoriin 25a ezrun nopari
Hpi baja 5b ss

nestori

Tuo 35A turnigy on tosi hyvä.Lisää keskustelua siitä on Ezrun aiheessa.

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: nestori - 11.03.11 - klo: 23.28
Tuo 35A turnigy on tosi hyvä.Lisää keskustelua siitä on Ezrun aiheessa.

Ok,tilaan sen sitten tolle motille,kiitos avusta!
Hpi baja 5b ss


jonu93

saako nimh akkuihin sellasta jännite näyttöä??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Gurvus

Eiköhän ne lipojen jännitenäytöt toimi nimheissäkin.

nestori

Nimheissä ei taida olla balanceri johtoa.Mutta hankit vaan semmosen näytön ja laitat siihen sopivan liittimen joka käy akkuusi.

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

nestori

No etkö ton osaa jo päätellä tosta jännitteenkestosta.Yhden ni-mh kennon nimellisjännite on 1.2v joten mieti siitä.

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

nestori

No kai sä nyt kerto tai edes plus laskut osaat tehdä edes tietokoneella.

4wdkanootti

Sivuilla sanotaan 5-17 volttia.  17 jaettuna 1,2:lla toi 14,166666666666666666666666666667
ja kun osiksi sahatut kennot ei enää toimi, vastaus on max 14 kennoa nimh.
Varmanpäälle 6+6 eli 12 , olis pari peruspötköä sarjassa.
Tod n. kestäs vaikka ne olis 8,4 volttisia 7 kennosia, mutmutmut jossain tulee varmaan halpuuskin sekaan?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

hege72

Moi !
Tämä ongelmani  on kysytty aikaisemminkin mutta ratkottu yv:nä

Eli vanhasta  blastista otettu sidewinder  nopari (harjattomalle,ei sensorikarvalle paikkaa) kytkettynä  sp vtr koneeseen , sensorillinen ja harjaton. Kone  pyörähtääkseen kuin pienen heilahduksen, välillä kierroksen tai pari ja jurraa sitten paikallaan. kokeilin eri johtojärjestystä mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä muuhun kuin pyörimissuuntaan.
kone kokeiltu toisessa autossa,harjaton\sensorillinen), toimii,
nopari käskee hyvin harjallista peruskonetta, eli sekin toimii. nopari ja ratti (2.4) pelaa harjallisessa tapauksessa hyvin yhteen.
Saa auttaa noviisia.
kiitos
2x Xray ja 2x mini

Pete_69

#2637
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton
Kannattaa lukea tuo ajatuksella läpi, niin ongelma voi selvitä.

Edit: jos nopari kerran käskyttää hyvin harjallista perus konetta, niin olethan vaihtanut nopeuden säätimen asetuksista moottori tyypin harjattomalle sopivaksi?
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

hege72

Juu on tuota tavattu.
Vaan en ole muuttanut noparin asetuksia millään lailla eli siinä ongelma.
ymmärrän kyllä radion ja noparin komppaamisen mutta nopari\kone väli on minulle uutta. (edelleen noviisi)

aikaisemmin kytkemässäni  uudessa sp noparissa ei muistaakseni tätä tehty. tai se tajusi itse sensorikarva kun oli kytkettynä
Tuo castlen nopari on vanha .
Noparista ei ole minulla mitään manuaalia .
castlen sivuilla on drivers guide jonka imaisin  ja tavaan tänä iltana , toivottavasti käsittelee näitä vanhempiakin nopareita.
t:h
2x Xray ja 2x mini

Chili

Noparin vika on rajattu becciin, ja nyt kiinnostaisi tietää miten se kolvataan kiinni.
Joo, input akkuun, mutta outputissa on normaali vastari liitin, voinko iskeä sen vastariin kiinni, ja silti jättää noparin becin päälle, koska en voi kytkeä sitä pois.
Eli, noparin bec + ubec = ???
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith