Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

mtlman

Kiitti, tuon justiin huomasinkin. Tuon päällehän tulee vielä ilmeisesti akku eli hinta menee vähän yli budjetin. Onko tuo "järkihinta" ja löytyisköhän jotain muita edullisempia vaihtoehtoja .. ?

-rcmv-

Mitä ite oon kahtonu suomesta niin en oo halvemmalla löytänyt vxl stampedea.
Hpi baja 5b ss

Zombie

Nonii!
Nytkö se hk100a noparilla tuli tunnit täyteen? meinaa hirttää kaasua ja pakkia päälle, vai onko mulla jääny jotain huomaamatta, mikä tuon vois aiheuttaa liitokset yms.?

4wdkanootti

"järkihinta"  riippuu halutusta tehosta paljonkin. Ajoakku , latain, ja ohjaimen paristot, siinä sanottiin lisää tarvittavan.
Ja jos yhellä akulla uskotkin pärjääväsi, ei se kauaa ole kivaa niin. Alkuun pääsee. Aika pian mietit latautumisaikaa, ja että olis edes 2 akkua, lipoja, jotta vaadittu tehomäärä niistä valuu uloskin. NiMH akuilla kun ei täyttä tehoa VXL:llä saa edes ekaan lähtöön.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

mtlman

Juu kyllähän tuohon heti kärkeen pitäis hankkia toinen nimh akku ja varmaan jos innostus jatkuu seuraava hankinta olis sitten lipoakku. Näinhän se menee että rahaa palaa jos innostuu jatkossa, mutta tarkoitus nimenomaan päästä pienellä alkuun.

Falconi

Kysytäänpäs täällä, että kuinka helposti se hihnavetoinen menee rikki jos jollain suht likaisella parkkipaikalla ajelee? Siis asfaltti alustana.

Ja auto ehdokas olisi TA-05. Eli ilmeisesti hihna rupeaa hyppimään yli kun likaa menee väliin, mutta onko muita huomioita?

Kyllä jokaisen ajokerran / session jälkeen tulee varmaan putsailtua auto niin kuin keppivetoinen tt-01:kin tulee putsailtua. Siinä kertyy sellaista irtopölyä selvästi, mutta suurin osa lähtee puhaltamalla pois. Kotona sitten kosteella mikrokuidulla pyyhintä.

Tiedä vaikka innostuisi ajelemaan ihan radalla, mutta aluksi parkkis/muu tasainen asfaltti "ratana".

TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

mtlman

Näköjään stampede vxl on tuolta rckaupasta loppu eikä ole enää tulossa takaisin. Heittäkääs vinkkiä mistä tuon saisi edukkaimmin, seuraava hinta suomessa taitaa olla lähempänä 400€. Onko mahdollista tilata jostain eu:n sisältä ? Jenkeistä ilmeisesti tulee tullit..

koivistonkylä

Niin, mikäköhän mahtaa olla ongelma, autostani ei löydy jarrua, ajaa eteenpäin, ja painaa jarrua niin se heittää suoraan pakin päälle ja päinvastoin? nopeussäädin rikki?
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

-rcmv-

Ohjelmointi on laitettu ettei oo jarrua,ainakin itella oli joskus niin.
Hpi baja 5b ss

saunamakkara

se on just hyvä jos ei oo jakkuu sit voi keulii =)))
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

JiiVee

ja voimansiirto laulaa hoosiannaa.

makkara: kerros miten sait jarrun pois tuosta vakionopasta.
pöö

Joooti

Aajattelin kirjottaa muutakin kuin ihan pelkkiä kysymyksiä :cheesy:eli ratas tuli helipa.comista eilen ja kyl on kiva ajaa, tuntuu ainakin vauhdeiltaan ihan sopivan kokoiselta tuo 21t. Mutta hiukan ehkä liikaa lämpenee moottori, tuntuu n.10min ajon jälkeen aika kuumalta sormiin, ei ihan polta, mutta sinnepäin. Kai se olisi jo hajonnut jos käy liian kuumana? Pystyyköhän asentamaan itse jonkun lisäjäähdyttimen moottorille, onko kellään kokemusta hä? Taas tuli kysymyksiä, mut eikö tää ole oikea paikka? :wink:
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

vator

Minulla on ollut noita irto tuulettimia noissa. Olen vai tökännyt vastariin liittimen ja hyvin pelaa. esim. http://www.thetoyz.com/traxxas/mini-1-16-revo/motors-heatsinks-esc/the-toyz/13026/
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

koivistonkylä

Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 05.09.11 - klo: 18.53
Niin, mikäköhän mahtaa olla ongelma, autostani ei löydy jarrua, ajaa eteenpäin, ja painaa jarrua niin se heittää suoraan pakin päälle ja päinvastoin? nopeussäädin rikki?

Ni, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

polle

Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 06.09.11 - klo: 17.43
Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 05.09.11 - klo: 18.53
Niin, mikäköhän mahtaa olla ongelma, autostani ei löydy jarrua, ajaa eteenpäin, ja painaa jarrua niin se heittää suoraan pakin päälle ja päinvastoin? nopeussäädin rikki?

Ni, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Oletko kokeillut ohjelmoida noparin? Mikä moottori ja nopari?
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

vator

Yleensä nopeuden säätimien ohjekirjoissa on ohjeet säätöihin. Minulla ainakin oli: jarrutus neutraaliasennossa, täysi jarrutus, kevyt jarrutus... jne. Mutta säädöthän tietenkin saattavat olla erilaiset eri nopareissa.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

koivistonkylä

#3346
Castle linkillä olen yrittänyt, Mamba monster ja castle neu. Tuo vakio combo mitä näihin hpi:n isomman koko luokan paketteihin tulee mukana.
Tuo jarru katosi kun kytkin toisen ohjaimen, sitten takaisin vanha. Ei ole saanut kosteutta, ei lämpöongelmia..
voi olla että meni vastariin väärinpäin liittimet kerran, voiko noin pienestä mennä nopari noin sekaisin.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

tansu95

Ei nyt silmään sattunu tulemaan akku aihetta, mutta laitampa nyt tänne. Eli pitäisi nyt tilata hobbykingiltä uudet 2S lipo akut ja olisi pari vaihtoehtoa joihin tarvii vähän kokemusta kumpi on laadukkaampi ja parempi

Eli tämmöset:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9436__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_30C_hardcase_pack_ROAR_Approved_.html  mulla oli samaa merkkiä mutta 3s niin siitä meni tasurin yksi johto sieltä akun sisästä kokonaan poikki kun oli niin kovaa piuhaa...

TAI

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14470__Turnigy_5000mAh_2S1P_7_4v_30C_hardcase_pack_DE_Warehouse_.html  Noissa on ainakin taipusat tasurin piuhat...

TAI

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14317__Turnigy_5000mAh_2S2P_7_4v_40C_hardcase_pack_DE_Warehouse_.html Muuten sama mutta 40c...

Olisi mukava kuulla mielipiteitä mitkä näistä tilaan, ei menis ihan harakoille :smiley: Tarkoittaako tuo (DE warehouse) jostain muusta kuin kiinan varastosta?

Pikainen vastaus kiitos!
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

4wdkanootti

DE tarkoittaa sitä, että tuote on jo euroopassa, saksassa. Isokaan ostoerä ei jää tulliin euroopan sisällä.
Postituskin saattaa tulla nopeammin, mutta teoriassa tuote on saattanut seistä varastossa kauemmin, liekö merkitystä.
Laadukkudella lipoakuissa pitäsin pelivaraa, vaikka kylmällä säällä kun akun antokyky alenee.

Siitä syystä ykköseksi isoin lupaus, 40-50C on paras,  tilausnumero 14317 tuolla linkkirivissä.
Paksut johdot, toimii vaikka lämmön pois siirrossa jos ei muussa, 5½mm bulletit.

Kakkoseksi saman mittainen 30-40C 14470 numero linkkirivissään.
Paksut johdot, toimii vaikka lämmön pois siirrossa jos ei muussa, 5½mm bulletit.

Kolmanneksi heikoin Zippy 30-40C. Tmä akku on pienemmillä mitoilla eli saattaa vaikuttaa!
Laihemmat johdot, 4mm bullet liittimet parikuorella. Vaikuttaa heti tarkoitetun kevyempään..
Silti ainoana noista kisahyväksyntälupaus: Now officially approved by ROAR  for race use!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

tansu95

Kiitoksia! Sitten vaan noi Turnigyn 40-50c akut tilaukseen...Olis ees ollu kiinassa niin olis saanu servon samaan pakettiin...Noh ei voi mitään sit ajetaan nykysellä :undecided:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Historik

Olis tällainen projekti käynnissä eli LRP A.I. Brushless Reverse #80100 säädin pitäisi
saada pyörittämään CS Electronics 17.5T moottoria, tuossa iltasella yhteistä säveltä
näiden välille ei löytynyt. Säädin toimii, pyörittää LRP:n 13.5T Eraser moottoria moitteetta.
Vinkkejä kiitos tai jos tietoa löytyy että ei tule toimimaan niin kertokaa.
Tamiya TRF416 VTR | FG MörköMini | Sakura FF FWD | NineEagles Bravo III |

nestori

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 07.09.11 - klo: 20.05
Kiitoksia! Sitten vaan noi Turnigyn 40-50c akut tilaukseen...Olis ees ollu kiinassa niin olis saanu servon samaan pakettiin...Noh ei voi mitään sit ajetaan nykysellä :undecided:
Mikset tilaa kiinavarastolta.

tansu95

#3352
koska kinkkivarastosta saa ei oota :wink: kylhä mää muuten...

Oonkos nyt ymmärtäny ihan oikein että tälle säätimelle ei ole moottori rajoitusta? http://traxxas.com/products/parts/escs/vxl3s eli voin laittaa vaikka 7,5T moottorin tuohon? Ja tähänkö muka käy harjalliset ja sensorilliset moottorit? :shocked: Vai onko näistä tullu jotain eri versioita? Saman näkönen ja niminen kyllä tämäkin on ja toi sensori porttikin löyty...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

ppulkkkin

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 08.09.11 - klo: 11.52
koska kinkkivarastosta saa ei oota :wink: kylhä mää muuten...

Oonkos nyt ymmärtäny ihan oikein että tälle säätimelle ei ole moottori rajoitusta? http://traxxas.com/products/parts/escs/vxl3s eli voin laittaa vaikka 7,5T moottorin tuohon? Ja tähänkö muka käy harjalliset ja sensorilliset moottorit? :shocked: Vai onko näistä tullu jotain eri versioita? Saman näkönen ja niminen kyllä tämäkin on ja toi sensori porttikin löyty...

Moottorin kiekkojen puolesta tuossa ei ainakaan ole rajoitusta, sehän lukee tuolla spekseissä. Virtoja kuitenkin kannattaa vähän tarkkailla vaikka aika korkeahan tuossa on kyllä tuo jatkuvankin virran yläraja kun 200A.

Ja kyllä olen ihan samallalailla ymmärtänyt, että kaikkia mahdollisia moottoreita tällä voi käskeä. Harjaton, harjallinen, sensoriton, sensorillinen kaikki menee. Kokeillut tosin en ole, mutta näin lukee manuaalissa.
Stampede w/ Velineon VXL || Losi MicroT || Eurgle 2,4 Ghz

polle

Mikä minulla on slashissa vikana, kun servo ei käännä ollenkaan? Moottori toimii normaalisti. Servona on Bluebird, mutta ei toiminut traxxasin vakio servollakaan. Ainakin Bluebirdin pitäisi olla täysin ehjä. Akku on kolme kennonen LiPo.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

JS83

Vaihdoin Traxxas Slashiin uuden harjattoman moottorin sekä noparin. Kuinka nuo moottorin johdot tulee kiinni nopeudensäätimen johtoihin?

Moottori: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=7195

Nopeudensäädin: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8993




Pete_69

Laitat vaikka ihan järjestyksessä oranssi noparin A johtoon, keltainen B johtoon ja sininen C johtoon. Jos moottori pyörii tämän jälkeen väärään suuntaan, niin vaihdat vain minkä tahansa kahden johdon paikkaa keskenään  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.