Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

pijokela

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 18.09.11 - klo: 17.16
http://www.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-60a-85t-combo-b5                                   

tuo voisi olla jo aika hyvä :)
Ei kyllä kulje tuolla 65-80 km/h. Tai ainakin minun Blitzini menee Hobbywingin 8.5T mootorilla karvan alle 60km/h. Tai no, meneehän se 65, jos laittaa pitkät välitykset, mutta sitten ei voi ajaa kuin sen pari kiihdytystä.  :grin: Mutta tuota minäkin suosittelisin - siinä on savi/hiekkaradalle niin paljon tehoa kuin takatuuppiin tarvitsee. (Se on sitten renkaiden pidosta ja kuskista kiinni.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

goos

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 18.09.11 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 18.09.11 - klo: 17.16
http://www.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-60a-85t-combo-b5                                   

tuo voisi olla jo aika hyvä :)
Ei kyllä kulje tuolla 65-80 km/h. Tai ainakin minun Blitzini menee Hobbywingin 8.5T mootorilla karvan alle 60km/h. Tai no, meneehän se 65, jos laittaa pitkät välitykset, mutta sitten ei voi ajaa kuin sen pari kiihdytystä.  :grin: Mutta tuota minäkin suosittelisin - siinä on savi/hiekkaradalle niin paljon tehoa kuin takatuuppiin tarvitsee. (Se on sitten renkaiden pidosta ja kuskista kiinni.)
Muistaakseni tuosta sai vielä ennakkoja säädettyä, jos haluaa hiukan vielä vauhtia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

saunamakkara

Muutaman kerran silloin oppinut kun oli isoveljellä se traxxas stampede että 8.5 motti on maksimi sellaseen jos isompaa pistää nii sit se ei pysy takatuubina hallussa :S
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

nestori

Pysyy hallussa 5.5t koneellakin.Ja on ihan omaa kokemusta.

saunamakkara

ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

väinö

Losin käyttöohjeessa sanottiin että ei saa ajaa maastossa isommalla kun 18t pinjonilla.
Ajoin kuitenkin kun halusin jo koittaa autoa ja diffin ratas hajosi. Jos ostan metallisen rattaan tilalle niin tarviiko sitten ostaa pienempihampaista pinjonia?

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 19.09.11 - klo: 16.23
Mutta se pyörii vaan ympyrää :D

Kyllä se hanskassa pysyy 5,5t koneella,kulkee just sopivastti,ja kokemusta on  :wink:
Hpi baja 5b ss

saunamakkara

Painaa kaasusta nii auto heittää 17 takaperin volttia ilmassa  :police:
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Traxxas_Topi

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 19.09.11 - klo: 16.43
Painaa kaasusta nii auto heittää 17 takaperin volttia ilmassa  :police:
Mulla on Asson B4:sessa 5.5 kone kiinni. Ajelen radalla ilman ongelmia , enkä näe mitään syytä vaihtaa tehottomampaan koneeseen. Katsos sitä liipaisinta ei tarvitse vetää kerrasta pohjaan  :wink:
Kulkee sen 80 km/h ja koneen lämmöt on akullisen jälkeen 40-60 astetta. Oli mulla sellaisetkin välitykset että kulki 95 km/h :grin: Mutta lämpesi vähän liikaa.
  Jos B4:sta voi ajaa 5.5 T kannulla , niin varmasti voi myös Spedeä ja SC autoja :smiley:
Mutta pienempikin riittää , mutta bashaukseen 8.5 on liian tehoton :evil: Jokainen tavallaan.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

OV

Ootkohan ajanut edes pedeä jos moista väität? Tai sc autoja? Buggyn ajo-ominaisuudet on jokseenkin eri luokkaa kuin aikaisemmin mainittujen.

Soo

Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 19.09.11 - klo: 16.59
Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 19.09.11 - klo: 16.43
Painaa kaasusta nii auto heittää 17 takaperin volttia ilmassa  :police:
Mulla on Asson B4:sessa 5.5 kone kiinni. Ajelen radalla ilman ongelmia , enkä näe mitään syytä vaihtaa tehottomampaan koneeseen. Katsos sitä liipaisinta ei tarvitse vetää kerrasta pohjaan  :wink:
Kulkee sen 80 km/h ja koneen lämmöt on akullisen jälkeen 40-60 astetta. Oli mulla sellaisetkin välitykset että kulki 95 km/h :grin: Mutta lämpesi vähän liikaa.
  Jos B4:sta voi ajaa 5.5 T kannulla , niin varmasti voi myös Spedeä ja SC autoja :smiley:
Mutta pienempikin riittää , mutta bashaukseen 8.5 on liian tehoton :evil: Jokainen tavallaan.

Vaasan MM-kisoissa kesällä nopein läppi 2wd luokassa ajettiin B4 ja 8.5T koneella =). Siitä voi jotain päätellä, että kuinka paljon sitä tehoa tarvitaan :D

uijui

Joo kyllä ajamaan pystyy varmaan 5.5:lla. Mutta ei siinä mitään järkeä ole.
Vastaheitolla voittoon.

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: uijui - 19.09.11 - klo: 18.50
Joo kyllä ajamaan pystyy varmaan 5.5:lla. Mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Nii mitennii?Itelläni toimi spedessä hyvin.
Hpi baja 5b ss

uijui

Vastaheitolla voittoon.

4wdkanootti

Mä laitan tän tänne, kun kerran ittestä tuntuu alottelija-tason mogalta..
Siis ostin ku halavalla sain 4 kpl 30A harjallisten nopareita, pakiton jarrullinen. Pieni.
Kuvan perusteella tunnistin  tuoksi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html
Kävi ilmi, että ko noparit on tehty helikopterien ja lentokoneiden nopareiksi.
Ajattelin, että esm., välitetään kevyeksi, mutta ei se sitte ihan niin helppoa ollutkaan.
Nämä on paikallaan vain ihan rattiradion jarrujen pään täysillä. Neutraalikohdassa jo puolikaasulla.
Specsiensä mukaan nämä ei osaa mitään calibrointeja, vaan asetus on kiinteä, ei piippaa itteään älyihinsä ku siellä.
Se kyssäri siis kuuluu näin:
Voiko jollain välilaitteella  muuttaa tota neutraalipistettä?

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

muppe

ok, mutta mites toi traxxas velineon vxl-3m combo, jos linkittäisitte 5.5t motteja ja niihin sopivia nopareita
kyosho ultima sc

saunamakkara

Joo mie taian jättää tän keskustelun välii homma alkaa mennä vähä sivuluisussa ojaan päin  :cheesy:
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Traxxas_Topi

Lainaus käyttäjältä: OV - 19.09.11 - klo: 18.17
Ootkohan ajanut edes pedeä jos moista väität? Tai sc autoja? Buggyn ajo-ominaisuudet on jokseenkin eri luokkaa kuin aikaisemmin mainittujen.
Pedee en ole ajanut , muuta E-maxia , joka tosin on neliveto. Oon ajanu SC-autoo , kaatuuhan se herkemmin kuin buggy , mutta miksi tarvitsisi ajaa aina kaasu pohjassa ? Irrottelee sitten ku on tilaisuus :grin:

En olisi varmasti laittanut 5.5 , mulla oli aluksi Novakin 7.5 joka kyrvähti. Toi 5.5 oli ylimääräsenä mulla , joten en ostanut uutta moottoria.

Soo : Varmasti 8.5 radalle ihan riittävä , mutta ei bashaukseen , kuten sanoin :smiley:

Riittää mun osalta tää keskustelu...............Ainakin vähäksi aikaa :wink:
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

saunamakkara

no piha bashaukseen se ei ehkä käy mutta kyl sil nyt tuol radoil ajelee heittää sen 5.5 ku menee jonnee asfaltille rälläämään  :police:
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

nestori

pede ei oo rata auto.Ja trx topi miksi muka b4 pitäs olla joku bashaus kone.

Traxxas_Topi

Lainaus käyttäjältä: nestori - 21.09.11 - klo: 15.42
pede ei oo rata auto.Ja trx topi miksi muka b4 pitäs olla joku bashaus kone.
Joo tiedän hyvin että pedellä ei radalla ajella , ja siksihän siinä voi olla reilusti tehoakin.
En B4:sella bashailekkaan , sori jos olen jossain viestissä niin antanut ymmärtää.
Mupenkin täytyy valita se kone nyt ihan sen ajopaikan -ja tavan mukaan.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

qwerty76

#3411
Ostin Trinity merkkisen 1/16 auton. Nyt pitäisi löytää edullisesti noppari, vastaaotin ja ohjauksen servo. Moottori on harjaton, tehoa en tiedä.

tansu95

Nyt tarviis ihan oikeesti apua moottorin valintaan. Moottori tulossa takaveto släsiin ja nopari on VXL 3S, mielellään semmonen moottori joka kestää myös 3s lipon, ei tietenkään pakollista... Tehoa pitäisi olla riittävästi ja semmonen kone joka ei laukee ekoilla 10 akullisella, ja kestää mielellään ulkona talvella ajoa...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

polle

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 21.09.11 - klo: 21.41
Nyt tarviis ihan oikeesti apua moottorin valintaan. Moottori tulossa takaveto släsiin ja nopari on VXL 3S, mielellään semmonen moottori joka kestää myös 3s lipon, ei tietenkään pakollista... Tehoa pitäisi olla riittävästi ja semmonen kone joka ei laukee ekoilla 10 akullisella, ja kestää mielellään ulkona talvella ajoa...
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37887&grpid=4306&order_id=WO1316666137
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

kallekaahari

Minkälaista noparia suosittelette Asso b4.1:seen? Koneeksi tulee joku harjaton 8,5T.

Oliskohan tuosta mihinkään ja minkä sitten valitsen jos nuokin loppuu, ennenkö ehdin tilaamaan:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GT21-Prostock-Blue-Edition-108648
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

saunamakkara

meinasitko radalle kisoihin vai ihan piha bashaukseen??
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Voyager

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 22.09.11 - klo: 15.56
Minkälaista noparia suosittelette Asso b4.1:seen? Koneeksi tulee joku harjaton 8,5T.

Oliskohan tuosta mihinkään ja minkä sitten valitsen jos nuokin loppuu, ennenkö ehdin tilaamaan:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GT21-Prostock-Blue-Edition-108648

Toi on hyvä noppa, muista vaan se viri softa päivitys.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

kallekaahari

#3417
Selvä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tehdäänkö se virisoftapäivitys jotenkin tietokoneen kautta USB:illa, vai painetaanko vain ''virisofta'' päälle säätimen ohjelmointilaitteesta?

E: On näköjään se viimenen prostock säädinkin sitten loppunut. Onkos yhtä hyviä tai parempia vaihtoehtoja säätimeksi??
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

LorenttioRC

Laitetaan nyt vaikka tänne.
Tamiyasta siis meni eilen tuo vakio harjallinen motti ja nyt on vielä tuo radalla ajaminenkin alkanut kiinnostaa. Joten tällä hetkellä minulla on kaksi vaihtoehtoa mitä teen tuolle tamiyalle:
1: Jätän auton hyllyyn lojumaan, koska harjallisen motin laittaminen ja pihassa ajelu ei innosta, kun on tuo spede.
2: Yritän tehdä siitä ratakelpoisen, nimittäin uutta autoa en ainakaan saa tämän vuoden puolella ostettua. Eli heitän muovi laakerit jorpakkoon pyöristä ja laitan tilalle kuulalaakerit. Laitan ei öljytäytteisten ja muovirunkoisten iskarin irvikuvien tillalle nämä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/3RACING-OPTIO-OSAT-Tamiya-DB01TRF501/DB01-01V2LB-Aluminum-Oil-Damper-Set-Ver-2-For-DB-01-108892. Laitan siihen butjettiharjattoman esim. tämän http://www.modelsport.co.uk/etronix-photon-1-10-brushless-system-9.0r/rc-car-products/39695 kiinan tekeleen. Pöllin radiot spedestä.  Ja tarvittaessa korvaan heikot osat kuten etuiskaritornin alumiinisella osalla. Tulisiko tämän kanssa satunnaisesta ajelusta sisäradalla mitään? Ehkä pääkaupunkiseudulla olevalla radalla voisin välillä käväistä, jos sinne rata tulee tulavaksi talveksi ja sitten joskus harvoin LRP-areenalla.

saunamakkara

ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC