Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Janezki

Lainaus käyttäjältä: 5R - 21.07.07 - klo: 19.05
Nyt kun tuli tilattua tuo mamba max,luin jostakin ,että säädin pitää confata(tai kalibroida)Miten tuo confaaminen tapahtuu?
Lainaus Mamban ohjekirjasta - jos enkku tuottaa vaikeuksia, niin voin tehdä tuosta suomennetun version.

STEP 1: We're starting with the transmitter ON and the ESC switched OFF and
not connected to the battery.

STEP 2: Plug a battery into your Mamba Max ESC.

STEP 3: Hold full throttle on the transmitter and switch the ESC's switch ON.
Keep holding full throttle on the transmitter. If all your connections are correct, you
will hear one multi-toned initialization "ring" from the motor (all tones are played by
the ESC vibrating the motor). This tone should always play when the ESC is first
powered up.

STEP 4: After a second or two, the green LED on the ESC will blink rapidly and
the motor will "ring" 4 times rapidly in a row (accepting the full throttle endpoint).

STEP 5: After the green LED flashing and ringing tones, the ESC will blink the red
LED. At this point the full throttle endpoint has been set within the ESC and now
it's looking for the full brake endpoint (red LED blinking). Move the throttle trigger
to the full brake position and hold full brake.

STEP 6: After a few seconds, the ESC will flash the red LED and ring 4 times
rapidly (accepting full brake endpoint).

STEP 7: After accepting the full brake endpoint the ESC will then blink the yellow
LED. Now relax the trigger to the neutral position.

STEP 8: The ESC will now ring 4 times and flash the yellow LED rapidly to accept
the neutral position.

STEP 9: After accepting the neutral position the ESC will ring twice and flash ALL
the LEDs. This is the arming tone/LED reaction. The ESC IS NOW ARMED and
the car will respond to throttle inputs from your transmitter.

5R

Jos viitit voit tehdä suomennetun version,kun olen 2 vuotta ollu enkussa niin ei kauheasti enkusta ymmärrä(varsinkin rc-sanastosta) :embarrassed:
Traxxas Rustler MM 5700

tapsa92

Radio päälle ja kaasuvipu neutraaliasennossa. Nopari akkuihin kiinni ja nopari päälle. Paina set nappi pohjaan 3sec. Set napin ledi on punainen ja kaikki on ok. Kun eka säätö on tehty, se on taas punainen. Anna olla kaasuvivun neutraalissa ja paina set nappia kerran. Neutraaliasento on ohjelmoitui. Mode ledi on vihreä.

Paina nyt kaasu pohjaan ja paina set nappia. Täysi kaasu on ohjelmoitu ja mode ledi on punaninen. Paina täysi jarru nyt ja paina set nappia. Mode ledi on punainen ja set ledi on punainen.

-suomennettu by Tapio. jos tekstissä on korjattavaa, niin korjatkaa.
- Tapsa

5R

Traxxas Rustler MM 5700

tapsa92

Juu, eipä mitään. Jos jokin menee ohjelmoinnissa pieleen, niin muista että sen voi tehdä uudelleen :wink:
- Tapsa

Janezki

Tuossa Mamban nopeudensäätimessa (=ESC tästä eteenpäin) ei ole mitään nappeja (pl. johdon päässä oleva on/off kytkin), joten tuo tapsan suomennus kaipaa hieman tarkennusta.
En nyt ala sanasta sanaan tuota suomentamaan, mutta käytännössä homma menee näin;

- Varmista että radion trimmit (jos sellaisia on) ovat keskiasennossa
- Radio päällä, kytke akku ESC:iin (varmista ensin että ESC ei ole päällä)
- Radiosta kaasu täysille ja ESC:sta virrat päälle
- Kuulet ESC:sta moniäänisen sävelen (kuuluu aina kun laitat virrat päälle)
- Hetken päästä laite piippaa nopeasti neljä kertaa peräkkäin vilkuttaen samalla vihreätä lediä
- Punaisen ledin alkaessa vilkkua pistä radiosta jarru täysille
- Hetken päästä ESC piippaa taas nopeasti neljä kertaa ja alkaa vilkuttaa keltaista lediä
- Vapauta kaasuliipasin neutraaliasentoon
- ESC piippaa kahdesti vilkuttaen samalla kaikkia ledejä, jolloin kalibrointi on valmis

Kalibrointi kannattaa varuilta tehdä jonkin telineen päällä niin, että vetävät pyörät ovat ilmassa.
Voit samalla kaivaa autosi varaosamyyjän numeron esille, jotta saat nopeasti soitettua ja tilattua uusia osia rikkoutuneiden tilalle...  :laugh:

tapsa92

Ai sori, tuo oli MGM Compro noparin säätö hässäkkä, lol.
- Tapsa

5R

Traxxas Rustler MM 5700

Taski

 Mitenkäs näin aloittelijalle soveltuisi tuo 5700 mamba, kun tekisi mieli harjatoonta tekniikkkaa kokeilla. Onko Rustlerin vakiovoimansiirto kovilla ja mitä vastoinkäymisiä on odotettavissa? Akkuina tavalliset nimhit ja lipoihin en toistaiseksi ole siirtymässä... Joten, soveltuuko kys setti aloittelijalle? Kyseessä olisi ensimmäinen harjaton koneeni.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Janezki

Mielestäni soveltuu oikein hyvin. Mamban nopeudensäätimestä saa pc:llä säädettyä näppärästi tehoja ja "pötköakuilla" ei varmaan voimansiirtokaan ole kovilla (muovinen idleri ehkä pidemmän päälle). Itse en ole saanut Rustler XL-5:stä kaksikennoisilla lipoillakaan mitään rikki - vasta kun lyödään kolme kennoa kiinni, niin alkaa osat paukkumaan...  :cry:

250 euroa on tietysti iso sijoitus - kannattaa toki seurata ilmoituksia, jos sattuu käymään tuuri ja löytymään käytettynä.

tapsa92

Noita saa 160e kyllä ihan netistä. Ite tilasin jenkeistä ja säästin 90e  :smiley: http://b-p-p.com/  :laugh: Kulutkaan ei ole suuret.
- Tapsa

Taski

tuetaan nyt ihan periaatteestakin suomalaista yrittäjää =)
on siinä kyllä omakin lehmä ojassa, kun nyt satun tuolla sabessa käymään niin eiköhän se sieltä mukaan samalla tartu, jaksa enää ruveta odottelemaan, muuttuu pian mieli  :p  onko noilla mamban eri malleilla suuriakin eroja? mikä olisi rustleriin paras? vehje ei tule hyppimiseen tms, vaan pelkästään asvaltti/hiekka rälläilyyn ja isoilla kentillä kepitykseen =)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Janezki

Mikä lienee "paras" - itsellä tuo 5700 juuri samanlaisessa käytössä. Tarjoaa ainakin kolmikennoisilla lipoilla noista kovimmat kyydit - joista niistäkin on jo puolet liikaa...  :evil:

Taski

pitääkös nuo sisäänajaa jotenkin? siis harjattomat? normis koneet olen aina pyrkinyt normaalisti sisäänajamaan mutta mikä on käytäntö noissa harjattomissa?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Janezki

Eivät tarvitse sisäänajoa, laakerithan niissä vaan liikkuu mekaanisesti.

-rcmh-

Mulla on tuo 5700 Mamba Max, mutta lahos siitäkin laakerit motista.:angry: Ei ole nämäkään pitkäikäsiä jos pääsee hiekka sisälle.
Johtojen juuret ja välit kannattaa kunnolla suojata.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Taski

entäpä mitä nuo vedestä tykkäävät? ovatko roiskevedenkestäviä?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

-rcmh-

Joo kyllä on roiskevedenkestäviä, mutta se usb portti kannattaa tietenkin teipata umpeen ajossa.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Taski

luonnollisesti, uskompa ettei tule tuota tietokoneohjelmointia paljoa käytettyä. vai onko siitä jotain oikeaa hyötyä?  :huh:
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

5R

Tietenkin on,sillä saa kaasukäyrät ja lähtötehot mieleisekseen.(on siinä paljon muutakin säädettävää)
Traxxas Rustler MM 5700

Taski

aaa, no sitten =) sehän sitten varmaan auttaakin noita nimhejä kestämään "rasitusta" paremmin, kun ei heti pistä kaikkia tehoja akselille.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Divi

Mitä käytännön eroa takatuuppi-krossissa:
LRP Sphere karvalakkimalli
LRP Sphere Competition
LRP Sphere Competition 2007

tapsa92

- Tapsa

Mäksi

Itellä on riittänyt nelkkukrossissa toi perus sphere. Noissa competition malleissa ei oo pakkia.

Divi

Pakki on mulle ihan sama, TC Specistä olen tietoinen mutta ei kiinnosta sillä flekti tuskin mahtuu krossin sisällä olemaan kunnolla, eikä siitä juuri iloa krossissa saa. Takatuupissa ei edes niin suuria virtoja tarvita.

Heuli

Lainaus käyttäjältä: Divi - 01.08.07 - klo: 11.13
Mitä käytännön eroa takatuuppi-krossissa:
LRP Sphere karvalakkimalli
LRP Sphere Competition
LRP Sphere Competition 2007

Ensimmäinen soveltuu 6,5t> koneille (vanha 3-star), jälkimmäiset kestävät kireämpiä. Itse olen ajellut tuolla LRP Sphere Competitionilla 4,5t koneella ja 5 kennolla nelkkucrossia ilman mitään ongelmia. Tuossa uudemmassa 2007 versiossa on parempi softa (uusia säätöjä) mutta muuten se on sama säädin. Tulevaisuuden varalta varsinkin jos uutena ostaa niin ehdottomasti viimeisin.

Divi

kestääkö tuo karvalakkimalli sitten vaivatta krossissa tuon 6,5t vai onko se jo siinä rajalla että kuumenee?

Mäksi

Mulla on just toi 6.5t eikä paljoo lämpene, tehoo on tarpeeks ainakin mulle.

Divi

Cragg ajo 6,5 lankasella EM-voiton vaasassa eli todistetusti sillä kerkee jos osaa ajaa :grin:

Taski

osaakos kukaan jelppiä, kun tuota mambaa yritin saada pelittämään (ja pari akullista ajoinkin) mutta nyt kun mamban "käynnistää" ei kuulu sitä moniäänistä piipppausta, eikä calibrointikaan näytä enää uudelleen onnistuvan. Missä vika?
Kestääkös tuo muuten 8,4v nimh akun? ja onko asetukset normaalisti lipo vaiko nimh asennossa? en löytänyt tuosta ohjekirjasesta selvitystä asiaan.

Kiitos =)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5