Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Taski

minä kyllä vedin sikaflexillä johtojen ulostulot heti umpeen, mutta entäpäs sitten nuo kiinnitysruuvien reiät? täytyisikö ne jollakin peittää kun aina jää 2 näkyviin  :huh:
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

tapsa92

#601
Lainaus käyttäjältä: Taski - 13.08.07 - klo: 01.16
minä kyllä vedin sikaflexillä johtojen ulostulot heti umpeen, mutta entäpäs sitten nuo kiinnitysruuvien reiät? täytyisikö ne jollakin peittää kun aina jää 2 näkyviin  :huh:
Ei välttämättä, tee niin kuin parhaaksi katsot. Jos ruuvit menee käämeihin saakka niin kannattaa laittaa, voi mennä kaikkee mukavaa tuonne moottorin sisälle jos krossia ajat, ja moottori ei oikeen tykkää liasta.
- Tapsa

tapsa92

Pitäs hommata uusi harjaton moottori E-Revoon, kun ei enää BK Wanderer 6XL ja 8XL riitä, minkälaisen hommaisin, tekis mieli lisää tehoa ? Käytän 7.4v 10 000mAh LiPoja sarjassa ja MGM Compron 16016 säädintä joten amppeerit tai virransaanti ei ole ongelma.

Miten olisi Lehnerit tai Neu koneet ? Esim. Lehner 1950 kone kiinnostaisi erityisesti, millainen tuo olisi revoon ? Hintaraja olisi 300e, Koneen pitäisi mielellään olla 5mm akselilla.

:smiley:
- Tapsa

tapsa92

- Tapsa

Divi


4wdkanootti

22.2 v 
eli samaa mieltä
Mulla täällä on 3 kpl 8A/7.4voltin pakkoja jotta saan kiinni twinin ex akkutelineisiin..
bk 12020 ja XL08
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

tapsa92

Ei passaa, uusia akkuja en osta ja nopari palais.
- Tapsa

Divi

laita BK Warrior 120A nopari, kestää 24v. Mikset uusia akkuja halua ostaa?

Fbzero

Olenko käsittänyt oikein että harjattomiin tarvitsee aina oman noparin, ja että koneeseen menee kolme johtoa?Mikä se kolmas on?

Viekö virtaa enemmän kuin harjallinen? Kuinka kauan ajaa 3300Mah akulla?

Janezki

Harjaton tarvitsee oman säätimensä. Kolme johtoa harjattomassa moottorissa johtuu moottorin kolmivaihekytkennästä, näistä tarkemmin esim. Ari-Pekan RC-sivuilla.
Virtaahan menee periaatteessa niin paljon kuin akku vain saa sitä annettua, mutta hyötysuhteeltaan harjattomat ovat harjallisia parempia, eli ajoajat pidempiä vastaavankokoisella akulla.

Divi

Virtaa menee niin paljon kuin moottori sitä ottaa, kuitenki maksimissaan se mitä akku pystyy antamaan. ajoaika riippuu moottorista, säätimestä, välityksestä, ajoalustasta, jne jne... Pääsääntöisesti kuitenkin enemmän kun vastaavan tehoisella hiilikoneella.

tapsa92

Divi et tainnut ymmärtää että nämä akut mitä sattumoisin mulla on maksoi 300e 2kpl, uusia akkuja en osta ja BK 120A säädin on p***a. Ja tää noparikin makso n. 210e joten uutta en osta. Uus moottori pitää saada, muuta elektroniikka en oo ostamassa.
- Tapsa

-SS-

Samaa meiltä divin kanssa, lisää akkupakkaa peliin, niin johan saa tehoa irti noistakin koneista  :azn:

Duster1

Mites on teillä nuo BK Wanderer 20XL koneet lämmenneet?

Itsellä siis tuo 20XL06 ja painavassa (yli 5kg) E-Maxissa kone lämpeää helposti 70-80 asteen lukemiin vaikka 3 siiliä ja yhdessä tuuletin.
Käytän myös vain 11.1V jännitettä eli 3S Lipoja.

Onko vähemmin kiertävillä koneilla tätä ongelmaa. Siis saman sarjan moottoreista.
Axial SCX 10 TR

-SS-

Itsellä on samainen moottori BK Wanderer 6XL versio Kyoshon perkuleesti muokatussa twinissä eli Dark Crusherissa, eikä ole RC-Formula OffRoadissa lämmennyt juuri mihinkään asteisiin. Akkuna toimii 7,4v - 5000mAh lipo, josta virtaakin saa aika mukavasti ulos, silti infrapunalämpömittarin avulla tehdyt mittaukset kertovat, että kuumimmillaan lämmennyt 55c, eli edes 60c rajaa ei tällä olla saavutettu. S-moottori ottaa samaisella akulle n. 70c.

Toki oma twini ei paina kuin about 4-4,5KG ja käytössä vain yksi akku ja kaksi siiliä, ei tuuletinta, säätimenä Mamba Max. Saman sarjan muista moottoreista ei itsellä ole kokemusta, 6XL-moottori toiminut vakuuttavan luotettavasti!

tapsa92

Huoh, käytän 14.4v virtaa eli 2kpl 7.4v 10 000 mAh lipoja, ja uusia en osta todellakaan. Jos ostan niin pitää olla se uus säädin ja 10 000 mAh 22.2v lipot ja nuo maksavat moninkertaisesti enemmän kuin budjetti sallii, joten koko idea menee roskikseen.

MIKSEN VOI OSTAA UUTTA KONETTA ??! Haluan pitää samat sähköt, eli akkuja ja noparia en ala vaihtaa ellei sitten joku maksa mun puolesta niitä. Kuitenkin tartten enemmän tehoa tähän autoon, miksi pitäisi olla juuri BK:n kone... Sitäpaitsi BK:n XL koneet kuumenee sairaasti ja mun nopari meinasi alkaa palaa kun käytin 6XL konetta, NOT. Mulla oli koneessa siili ja tuuletin ja noparissa kanssa tuuletin, ei auttanut oikeastaan ollenkaan. Nykyisin käytän 8XL konetta.


- Tapsa

Toni.T

Montako Wattia siitä BK Wanderer 20XL koneesta lähtee? :police:

Duster1

#617
Eli tuo XL6 on liian kuumaa kamaa, vaikka pitäis jännitettäkin kestää 40V.

No katellaan miten uudessa projektissa tulee toimimaan  :wink:

Kokeile Plettenberg koneita. Noitahan ovat maailmalla käyttäneet jonkun verran. Hienon näköisiä ja saatavana myös kiinteällä tuulettimella.
http://www.plettenberg-motoren.com/UK/Motoren/Brushless/220_MAXX/Motor.htm


Axial SCX 10 TR

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 20.08.07 - klo: 16.08
Eli tuo XL6 on liian kuumaa kamaa, vaikka pitäis jännitettäkin kestää 40V.

No katellaan miten uudessa projektissa tulee toimimaan  :wink:

En tiedä onko liian kuumaa kamaa, mutta tuntu melkosen kuumalta, onnistuin sulattamaan noparin piuhat kun kokeilin :wink:
- Tapsa

-SS-

Noilla virroilla varmaan kuumiaakin aika hienosti, mulla 1 akulla 7,4v lipolla ei oo koskaan lämmennyt yli 60c, mutta ajankin sillä rc-foffia, jossa vedetään pääasiassa stinttikisaa, eikä pitkiä ajoja, joten kokemukseni perustuupi lyhyeisiin ajokertoihin stinttimuodossa. Ainakin itse olen hyvin tyytyväinen mottiin.

Duster1

#620
Niin mutta kun pitäis käyttöjännite olla 5-40V ja jo 3 kennosella noin lämpiää. Ainut selitys ainakin minulla liian painava auto.
Välitys kun on jo niin tiuha kuin voi tässä mun kokoonpanossa olla.

Tuli tarkistettua Maxin paino ja vaaka näytti 5.5kg.
Nuo 2 X 8000mAh 11.1V akut kun painaa aika paljon. Joku 1.1kg yhteensä.

No Hyperi painaa vähemmän ja vaan yksi akku kiinni  :wink:  :grin:
Axial SCX 10 TR

Divi

Lainaus käyttäjältä: tapsa92 - 20.08.07 - klo: 11.01
Divi et tainnut ymmärtää että nämä akut mitä sattumoisin mulla on maksoi 300e 2kpl, uusia akkuja en osta ja BK 120A säädin on p***a. Ja tää noparikin makso n. 210e joten uutta en osta. Uus moottori pitää saada, muuta elektroniikka en oo ostamassa.
Moottori ei ole elektroniikkaa? Älä osta uusia akkuja, äläkä noparia. Sitten tuskin hirveästi saat lisää tehoakaan. Aina ehkä jotain mutta ei paljoa. Mikä tuossa noaprissa on p****a? Kestää enemmän volttejakin kuin se sun MGM ja sitä kautta pystyy tuottamaan enemmän tehoa moottorilla.

tapsa92

Huoh, noita nopareita on kulunut "muutama" viimeaikoina eikä kestä tarpeeksi amppeereita. Niin, uusia akkuja en voi ostaa budjetin takia ja pitää olla 10 000mAh tai vähintään 8000mAh. Ajattelin hommata tuollaisen Lehner 1950, on kuulemma tykki kone, ja uskon niin =) . Jos ei riitä virta niin sitten ei riitä, akkuja en voi kuitenkaan vielä ostaa.
- Tapsa

Divi

Elämä on. Jossei rahat riitä ni eikun vaihtamaan kevyempään autoon :wink:

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: Divi - 20.08.07 - klo: 21.11
Elämä on. Jossei rahat riitä ni eikun vaihtamaan kevyempään autoon :wink:
Mitä meinaat kevyellä ? Mä hommaan uuden moottorin ja sillä sipuli, 15v pojalla ei kauheasti ole varaa satsata tonnin verran rahaa näihin.
- Tapsa

-rcmh-

Siinä kuva Mamba 5700 moottorista, laakerit petti. :shocked:

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Janezki

Mitenhän tuo kannu purkautuu tuosta Mambasta? Kokeilin kerran ruuvit aukaista mutta ei se siitä vielä mihinkään lähtenyt. Kait nuo laakerit vois itsekkin vaihtaa niin ei tarvitsisi kuukausikaupalla odotella Castlen huoltoa.

-rcmh-

Joo en ole itse yrittänyt availla tota, kun kerran takuukin on vielä voimassa.
No tänään tuli Trinityn N80 harjaton motti 7800kv pitäis liikkua peden tällä jo. :smiley:

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

4wdkanootti

tuttua. Et sitte ehtiny huomata laakerin olevan menollaan ennenku noin kävi.
Paa sormet ristiin et käämit on vielä ehjät..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

4wdkanootti

Paa vaseliinimöykky ja teippi, sulkemaan laakeri "puhtaalle puolelle" ,takalaakeriin. Etulaakeriin vaseliinin päälle teippi jossa on tiukka reikä. Hidastaa poxahtamista.
Maksaa vaivansa taatusti.
Läpinäkyvän teipin läpi saa tunnusteltuu/katsottuu, onko aika pestä ja vaihtaa puhtaat vaseliinit.
Edessä tietty olis aikasemmin jo aika tehä se ku teipin reikä ei suojaa niin hyvin.
Silti paljon parempi ku ilman.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2