Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Duster1

Kestäähän se 3S Liponkin ja NiMh on vakio asetus.
Ps: Ohjekirjassa on kyllä sanottu vakio asetukset.
Axial SCX 10 TR

Taski

No niinpä näkyy, kun oikein tarkasti tihrustin, mutta edelleen ihmetyttää tuo piippauksen puute. Kun yrittää ajaa, auto vain pätkii, ikäänkuin olisi virransaannissa ongelmia. Välillä kuitenkin toimii normaalisti. Johdot olen tarkistanut ja deansit ovat liittimina. Onko tuossa minkäänlaista takuuta? Sabe:lta ostin.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

svart

pistä säädin kiinni tietsikkaan ja rarkastele säädöt kohdileen, eihän tiedä jos däädin olis vähän tiltannut ja kadottanut sen johdosta esiohjelmoidut säädöt taivaan tuuliin.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Taski

Täytyy tuota tosiaan koittaa kun täältä töistä vapautuu.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

travi

Niin Mambahan ei piippaa jos sulla on liipasin jossain muussa asennossa kuin mitä se kuvittelee neutraaliksi.
Eli auto ei lähde virrat saatuaan itsekseen seinään jos sattuu olemaan kaasu päällä.
MMM E-Revo,Sidewinder SLASH,Mamba Max E-SAVAGE,mamba-25 ZK-2, 1/16 Revo VXL,Sidewinder+mabuchi Tamiya Mini M05

blaah

kannattaa tarkistaa että et ole ohjaimesta laittanut säätöjä johonkin suuntaan "vinoon" -> neutraali siirtynyt muualle. Itse törmäsin jossain vaiheessa siihen ongelmaan että EPA säädöt olivat ilmeisesti liian alhaalla -> en päässyt kalibrointi-tilaan millään..
LainaaOnko tuossa minkäänlaista takuuta? Sabe:lta ostin
Takuu toimii loistavasti, itselläni hajosi jompi kumpi Mamboista (25A tai Maxi, ei muista), laitoin postissa säätimen Sabelle turkuun, ja parin päästä oli toimiva säädin taas autossa. Aivan loistavaa palvelua, etenkin kun kyseessä oli aivan uunituore säädin niin hieman stressasi aluksi ;)

Taski

Tarkoitatko kenties että olisin siirtänyt ohjaimen trimmiä? Sen on siis oltava neutraali aina käynnistettäessä?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

travi

Jep, se kuuntelee "vapaa" ääntä ja haluaa sitä muistaakseni 3s. Tuo kyllä lukee siellä manuaalissa.
MMM E-Revo,Sidewinder SLASH,Mamba Max E-SAVAGE,mamba-25 ZK-2, 1/16 Revo VXL,Sidewinder+mabuchi Tamiya Mini M05

5R

Sabeltako ostit? Itse olen odotellut viikon verran mambaa sabelta ,sanoivat viime viikon tiistaina tulee mambaa, no ei ole vielä tullut niin pitää huomenna tiedustella sabelta.
Traxxas Rustler MM 5700

R5

Lainaus käyttäjältä: 5R - 02.08.07 - klo: 17.21
Sabeltako ostit? Itse olen odotellut viikon verran mambaa sabelta ,sanoivat viime viikon tiistaina tulee mambaa, no ei ole vielä tullut niin pitää huomenna tiedustella sabelta.

Turun Sabessa ainakin oli Mamboja. Mutisivat jotain edellispäivänä tulleesta lähetyksestä, josko olisi moisia enemmänkin tuolloin tullut?
Rustler XL5 med Titan 12T :E

5R

Kiva ois , että tulis lähipäivinä kun on settiä viikko odoteltu ja alkaa jo olla loma lopussa. :angry:
Traxxas Rustler MM 5700

mikkesava


Taski

kyllä tuo mamba on kakkana, kun näyttää siltä että kun johtoja liikuttelee, niin alkaa aina toimimaan. liekö oikosulkua jossain. Saako tuon koneen aukaistua ehjänä? uskon että koneesta on johto / johtoja oikosulussa/ irti. Meneekö takuu, kannattaisiko ennemmin pistää takaisin sabelle?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Hermanni

Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.


5R

Itsellä sama ongelma kuin Taskilla, eli nopari piippaa vasta silloin kun liittimet ovat melkein irti sitten kun se on piipannu auto vaan pätkii kun painaa kaasua. Huomenna pitää kokeilla juottaa nopariin uusi liitin, kun juottaessa se metalli meni vähän vinoon ja varmaan siksi se pätkii kun ei pysty akku antamaan virtaa noparille kun liittimet ovat melkein auki.
Traxxas Rustler MM 5700

blaah

#586
Lainaus käyttäjältä: mikkesava - 03.08.07 - klo: 11.10
Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 03.08.07 - klo: 00.45
Lainaus käyttäjältä: mikkesava - 02.08.07 - klo: 20.51
Löytyykö tuollaisesta kokemuksia:
http://www.rctechnics.eu/100a-professional-brushless-p-396.html

Hinta ei tunnu kovin pahalta..
Lennokkisäädin....

Näin olin ymmärtävinäni, eli jatketaan hakua..

Ja lennokkisäädin ei sovi autoon koska..?

Edit: Kiitos selvennyksesta!  :azn:

Divi

lennokkisäätimen kaasukäyrä on kohtuu omituinen, ottaa siis alussa nopeasti kierroksia kun taas autosäätimissä kaasukäyrä on lineaarisempi. Lennokkisäätimistä usein puuttuu myös jarru. Perjaatteessa siis sopii, mutta käytännössä ei ole välttämättä hyvä. Useimmat lennokkisäätimet ei myöskään kestä niin suuria kuormia kuin autosäätimet.

Taski

Lainaus käyttäjältä: 5R - 08.08.07 - klo: 15.04
Itsellä sama ongelma kuin Taskilla, eli nopari piippaa vasta silloin kun liittimet ovat melkein irti sitten kun se on piipannu auto vaan pätkii kun painaa kaasua. Huomenna pitää kokeilla juottaa nopariin uusi liitin, kun juottaessa se metalli meni vähän vinoon ja varmaan siksi se pätkii kun ei pysty akku antamaan virtaa noparille kun liittimet ovat melkein auki.

meikäläisellä sieltä oli ilmeisesti koneesta johto irti, vein sabeen ja sain samantien uuden KOKO setin =) nyt on hyvin tuntunut pelittävän. Tosin nyt about 20 akkua ajettuna, alkaa jo hieman tuntua että vaihteistossa on jotain omituista, pitäisi avata se, muttakun en vain ole keksinyt millä saisin mulvaantuneen vetarin mutterin auki  :undecided:
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: Taski - 08.08.07 - klo: 22.41meikäläisellä sieltä oli ilmeisesti koneesta johto irti, vein sabeen ja sain samantien uuden KOKO setin =) nyt on hyvin tuntunut pelittävän. Tosin nyt about 20 akkua ajettuna, alkaa jo hieman tuntua että vaihteistossa on jotain omituista, pitäisi avata se, muttakun en vain ole keksinyt millä saisin mulvaantuneen vetarin mutterin auki  :undecided:

Sorry pieni OT, mutta uskokaa nyt vaan, että mikäli slippery on oikein säädetty, ei Stampeden/Rustlerin vakiovaihteistoa ole mitenkään helppoa saada rikki edes harjattomalla koneella. Raksutus, ulina, rohina, rilinä, kilinä, kalina,  ym. syntyy lähes poikkeuksetta siitä, että spurrikotelon sisälle pääsee partikkeleita, jotka pinjonin ja spurrin väliin mennessään kuluttavat spurria ja vähitellen muuttavat hammasvälyksen vääräksi. Sopivissa olosuhteissa tämä voi tapahtua yhdellä akullisella. Kulunut spurri (myös pinjoni) yhdistettynä väärään hammasvälykseen on ainakin oman kokemuksen perusteella syypää 98% oudoista äänistä Stampeden/Rustlerin voimansiirrossa. Väärä hammasvälys taas tuhoaa spurrin alta aikayksikön. Vaihteisto itsessään kestää lähes mitä vaan; meilläkin juniori on rankaissut Spedeä **** Vectorilla, josta sentään löytyy paukkua yli 8000k/v ja lähes 400w, eikä laatikon sisältä ole hajonnut mitään.

Jotta pysytään topicissa, ovat kokemuksemme harjattomista koneista ainoastaan positiivisia. Käytössämme on LRP Sphere Combo + **Vector (6900k/v)ja Sphere Competition 2007 + ****Vector (+8000k/v). Takavetoautoon jälkimmäisessä on aivan liian paljon tehoa, 6900k/v riittää kyllä mainiosti. Lämpöongelmia ei oikeiden välitysten kanssa ole, kun malttaa antaa koneen jäähtyä akkuja vaihdettaessa. Säätimiä emme ole saaneet kuumenemaan juuri lainkaan. Yhdet laakerit olen vaihtanut **:seen, mutta koska vakiokokoiset kuugelit käyvät, saa niitä lähes kaikkialta.
Tiim Lahti

Taski

Ei tuo laatikko nyt aivan ikuinen ole, kun kaveri sai 14 lankaisella idlerin palasiksi muutaman ajokerran jälkeen. Itselle vaihdoin juuri aluidlerin niin saa nyt nähdä  mitenkä kestää. Toivottavasti hyvin.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Bulvaani

#591
Lainaus käyttäjältä: Taski - 10.08.07 - klo: 12.33
Ei tuo laatikko nyt aivan ikuinen ole, kun kaveri sai 14 lankaisella idlerin palasiksi muutaman ajokerran jälkeen. Itselle vaihdoin juuri aluidlerin niin saa nyt nähdä  mitenkä kestää. Toivottavasti hyvin.

Luepa edellinen viesti uudelleen ajatuksella ja mieti miksi se idler hajoaa...

Alu-idler kestää hyvin, mikäli samalla vaihtaa main gearin eli spurriakselin päävetorattaan muoviseen (delrin). Alkuperäinen teräksinen syö aika nopeasti alumiini-idlerin pilalle, sillä toisin kuin alkuperäisten rattaiden kanssa alu-teräs-yhdistelmä kaipaa vaseliinia...Ja alumiini on kauneudestaan huolimatta aika pehmeä materiaali.
Tiim Lahti

Taski

Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

R5

Lainaus käyttäjältä: Bulvaani - 10.08.07 - klo: 12.40
Luepa edellinen viesti uudelleen ajatuksella ja mieti miksi se idler hajoaa...

Viestissäsi et valaissut idlerin hajoamiseen vaikuttavista tekijöistä kuin sen, että slippery pitää olla oikein säädetty. Muuten märehdit vain spurrin kohtalosta. Tietenkin se se merkittävin tekijä on, idleri kuin heikoimman oloisena osana hajonnee suht nopeasti, mikäli koneisto on kuin yhtä puuta.
Rustler XL5 med Titan 12T :E

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: R5 - 11.08.07 - klo: 01.07
Lainaus käyttäjältä: Bulvaani - 10.08.07 - klo: 12.40
Luepa edellinen viesti uudelleen ajatuksella ja mieti miksi se idler hajoaa...

Viestissäsi et valaissut idlerin hajoamiseen vaikuttavista tekijöistä kuin sen, että slippery pitää olla oikein säädetty. Muuten märehdit vain spurrin kohtalosta. Tietenkin se se merkittävin tekijä on, idleri kuin heikoimman oloisena osana hajonnee suht nopeasti, mikäli koneisto on kuin yhtä puuta.

Voi sentään. Viestisi pointti ei oikein auennut minulle, mutta ainakin olit ymmärtänyt asian juuri niin kuin tarkoitin. Vaihteiston heikoimpana osana idler hajoaa, mikäli slippery on liian tiukalla. Toki pääakselin, diffiakseleiden tai idlerin laakereiden kuluminenkin voin idlerin rikkoa, mutta tällaista ei ole eteeni koskaan tullut. Spurreista murehdin sen vuoksi, että meillä ei kahteen vuoteen ole hajonnut yhtään muovi-idleriä, mutta spurreja kylläkin muutama on kokenut aikaisemmin kertomani kohtalon. Viestissäni yritinkin juuri korostaa slipperyn säädön tärkeyttä, se on ylivoimaisesti helpoin tapa välttyä turhilta vaihteiston avaamisilta. Ja spurreista vielä sen verran, että spurri on vielä pikkuisen kalliimpikin kuin idler... :wink:
Tiim Lahti

R5

Lainaus käyttäjältä: Bulvaani - 11.08.07 - klo: 11.20
Voi sentään. Viestisi pointti ei oikein auennut minulle, mutta ainakin olit ymmärtänyt asian juuri niin kuin tarkoitin. Vaihteiston heikoimpana osana idler hajoaa, mikäli slippery on liian tiukalla. Toki pääakselin, diffiakseleiden tai idlerin laakereiden kuluminenkin voin idlerin rikkoa, mutta tällaista ei ole eteeni koskaan tullut. Spurreista murehdin sen vuoksi, että meillä ei kahteen vuoteen ole hajonnut yhtään muovi-idleriä, mutta spurreja kylläkin muutama on kokenut aikaisemmin kertomani kohtalon. Viestissäni yritinkin juuri korostaa slipperyn säädön tärkeyttä, se on ylivoimaisesti helpoin tapa välttyä turhilta vaihteiston avaamisilta. Ja spurreista vielä sen verran, että spurri on vielä pikkuisen kalliimpikin kuin idler... :wink:
Jooh, pitää olla tarkkana tuon säädön kanssa. Yhden spurrin jo hajalle saanutkin. Tosin tiedä sitten, että olisiko terve edellä alastulolla tekemistä sen kanssa (mikäli olisi töytäissyt konetta ja pinjoni olisi haukannut spurria liiaksi. Spekulointia..) Pari idleriä siis n. neljän viime akullisen myötä mennyt, tosin toinen oli kaverin vanha, käytetty muovi-idleri, joka hätävarana tuli käyttöön kun ei uuttakaan ollut.
Rustler XL5 med Titan 12T :E

Duster1

Miten pitkään on teillä Mamba Maxissa laakerit kestäneet?
Itsellä ajettu jo vaikka miten paljon kesät ja talvet, mutta kunnossa tuntuu olevan.

Minkä kokoiset ne tossa koneessa on ja varmaankin 2 kappaletta menee?
Axial SCX 10 TR

Taski

no meikällä ei tuosta kokemusta ole, kun mamballa päästellyt vasta kuukauden verran. Miten tuo mamba talvella kestää ja miten olette sitä suojailleet? noparin kyllä varmaan saa johonkin pussukkaan, mutta entäpä kone??
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Duster1

Koneen ympärille ilmapallo ja johtojen ulostulo kunnolla kiinni.
Itsellä kesti ongelmitta läpi talven, vaikka välillä oikein vedessäkin ui kun lumet sulaa päältä.
Axial SCX 10 TR

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 11.08.07 - klo: 16.42
Miten pitkään on teillä Mamba Maxissa laakerit kestäneet?
Itsellä ajettu jo vaikka miten paljon kesät ja talvet, mutta kunnossa tuntuu olevan.

Minkä kokoiset ne tossa koneessa on ja varmaankin 2 kappaletta menee?

Mulla kesti noin 3 kuukautta tuo Mamba Max 5700 kunnes laakerit petti.
Sinne tais hiekka päästä sisälle koneeseen, kun en heti älynyt suojata johtojen ulostuloja. :tongue:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava