Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

Habaku

Tämmönen on se piperi  http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=C1050&theme=

Tuosta daven unista en oo varma, ostin oman suomesta, mutten muista mistä  :roll:

Googlettelee unifiltteriä niin varmasti löytyy.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Habaku

Dihivi yms... hilppeet pitäs tällä viikolla tulla, josko viikonloppuna pääsis taas joksikin aikaa ajelemaan.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

megapaula

Onkos baja miehillä lähteneet vetoakseleitten tapit liikkumaan itsekseen? Mulla oli kytkimen puolelta renkaan päästä lähtenyt liikkelle niin että pinni oli vain toiselta puolelta ulkona ja näin ollen hinkannut suojakumin riekaleiksi.. Onko tää nyt ihan vaan huonoa tuuria? Onko tuohon olemassa jykevämpiä vaihtoehtoja suojagummeiksi vai onko originaalit parhaimmat? Muuten kiesi pelaa moitteettomasti.

Lehtibakka

Eikös se tappi pitäisi olla kiinni ruuvilukitteella tai jollain muulla saman kaltaisella liimalla?

Oliskos asennettaessa liimat unohtuneet, vai onko saanut iskua ajossa?

Mulla ainakin parhaimmin toimineet nuo orkkis kumit. Kokeilussa oli jokumikälie "parempi" suojagummi, mutta ei se ainakaan mun käytöllä yhtään sen paremmin kestänyt kuin orkkiksetkaan. Kokeneemmat kommentoikoon lisää.

DIY-man

Ihan vasta oli tässä topikissa puhetta suojakumeista  :police: ....

Vakiovetoakseleissa on tapit prässäämällä kiinni, ei ole mulla ikinä irronnut, katkennut kylläkin. Sitten on olemassa monenlaisia viriakseleita, joissa on vaihdettavat tapit. Jos sellaisista tappi irtoaa, niin eiköhän ensisijainen syy liene kehno asentaminen.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

rampa

HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

megapaula

Noniin.. Tuossa hieman tarkemmin bajaa tutkaillessani olikin se mäntää pitävä mutteri tai oikeastaan männän varsi mennyt poikki mutterin alta suoraan kierreosasta. En kyllä omasta mielestäni ole autoa täräyttänyt mihinkään monttuun tai päkännyt oikea takarengas eellä esteeseen. Mehut oli kyllä pysynyt iskarissa sisällä,mutta takkuili aika paljon ja avattuani paljastui tonlainen ylläri. Nooh,näillä mennään.  :police:

savo

Jepulis jee!
Ollaanpa sitä nyt täälläkin päin taas palattu pienen tauon jälkeen bensa pirssien pariin.  :tongue:
Tosiaan tuo Baja 5B SS:n kasaus alkoi tänään ja kyllähän tuo hyvältä tuntuu kun pääsee rakentelemaan pitkästä aikaa.Muutaman tunnin tossa värkkäsin jo ja jatketaan taas kun töiltä ehtii.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

savo

No niin,Baja saatu eilen kasattua ja täytyy sanoa että olipa todella mielenkiintoinen tuo 5B SS sarjan rakennus. Kerrassaan vertaansa vailla!  :tongue:  Rakennusohjeet ja kaikki vaiheet olivat todella selkeät eli jos hiukankin pysyy työkalut hanskassa ja mielenkiintoa riittää niin varmasti noilla ohjeilla onnistuu tuo. Kunhan vaan huolella katsoo kuvat ja osanumerot sekä etenee tarkasti ohjeiden mukaisessa järjestyksessä.
Itselläni meni tuohon projektiin vähän alle 20 tuntia paketin avaamisesta täysin ajovalmiiksi. Nyt on ajettu pari tankillista sisään ajoa ja todella hyvältä ja helpolta ajettavalta tuntuu Hpi:n Baja kaikkien niiden lukuisten bensa-autojen jälkeen. Mutta muistettakoon että olihan tuo Baja 5B RTR versio aikoinaan ensimmäinen bensa autoni ja jäi sen verran silloin harmittamaan siitä luopuminen että nyt oli palattava sen pariin.  :wink:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

DIY-man

Juu, tervetuloa vaan takaisin  :smiley: ! Itse aikoinani pitkään kuolasin bensa-autojen perään, ja kun lopulta hoksasin Bajan, olin mennyttä, eikä paluuta ole ollut  :azn: ! Baja - legenda jo eläessään, huumetta miehelle, kun ikää karttuu ja lelujen hinta nousee ...  :grin:
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

savo

Muutamat tankilliset kuritettu Bajaa ja tänään sitten paukkui etuiskarin varsi poikki sen yläpään 4mm mutterin alapuolelta. No ok hommataan se uusi mutta miten on noiden vetarin suojakumien laita että kannattaako ne pitää ehjänä eli uusia kun hajoaa vai viskaanko ne repaleet kankaalle? Kun ei taho oikeen kestää kun hetken ehjänä.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

megapaula

Mullakin nasahti poikki samasta kohtaa,mutta takaata vain.. Ajeluthan on ollut tasamaalla,että mistä moinen?? :huh:

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: savo - 13.07.11 - klo: 21.38
...mutta miten on noiden vetarin suojakumien laita että kannattaako ne pitää ehjänä eli uusia kun hajoaa vai viskaanko ne repaleet kankaalle? Kun ei taho oikeen kestää kun hetken ehjänä.

http://rc10.fi/index.php?topic=17525.2340
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

ari-mikael

#2443
Juu tos pojille tietoo minkälaiset kandee hommata vetarin suojagummin tilalle. JA ei kuules mene rikki niinkään helposti eli se ongelma poistuu ja saa keskittyä olennaiseen :angel:



http://www.youtube.com/watch?v=3zCUtN1uZgs&feature=related
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

timberjack

Näyttäs olevan aika pätevät. Joutuu pian tilamaan tuollaset  :tongue:

savo

Nonii!
Dirt busterit meni soralla ja nurmikolla muutamalla tankillisella sileiksi ja nyt alla Hostilen MX renkaat.
Erikoinen ongelma vaan tuli noiden Hostilen renkaiden mukana eli tehon puute... :lipsrsealed: Eli todettakoon että huomattavasti pitävämmät renkaat ovat nuo kuin alkuperäiset Busterit.
Täytynee laittaa enshätään joku parempi tehorööri tilaukseen kun kaikkihan sen tietää ettei tuosta SS Baja vakiotehoputkesta saa muuta irti kuin armottoman metelin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

jesi

Juu, se sopii akvaarioon kultakaloille sukelluskohteeksi.

Jettiporolla ylös löylyä ja vrceellä alas, molempiahan myydään alan liikkeissä.
Toki kiinaputkistakin on hyviä kokemuksia.

Olikoha mulla kiina 30.5cc ja jettiporo kiinanbajassa, nii hienosti otti hyttiä laparenkailla pystyyn ko kone nousi piikille, <3
/ Jere Siirilä

ari-mikael

Savolle ja muille ni nois tehopilli asioissa kandee lähestyä Habakuun sillä siellä on tietoo ja yms..... :wink:
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

savo

Lainaus käyttäjältä: ari-mikael - 22.07.11 - klo: 22.35
Savolle ja muille ni nois tehopilli asioissa kandee lähestyä Habakuun sillä siellä on tietoo ja yms..... :wink:
Rupee tuo asia olemaan jo hoidossa.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

savo

Tulipa sitten pultattua Bajaan tuo valmiiksi vaimennettu Dominaattori ja täytyy sanoa ettei todellakaan tuottanut pettymystä! :tongue:
Loppu se booailu ja heti tapahtuu kun kaasua runttaa! Äänetkin on juuri sopivat eli hiukan kovemmat kuin vakio kottaraisen pöntöllä mutta huomattavasti hiljemmat kuin vakio SS:n röörillä. Kivaa!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

arre_80

Onko kellään viisaalla tietoo mitä vikaa mun bajassa on?
Sammutin auton vetarin hajottua korjasin vetarin ja muutama päivä myöhemmin ei enää käynnisty, kipinää tulee ja uutta tulppaa on kokeiltu, bensaa tulee cylinteriin.
Traxxas e-revo 2.0, Slash, Minirevo vxl x 2, Arrma Outcast, Hpi Baja 5b, Carson gasdevil

DIY-man

Vaikea sanoa vielä noin vähillä tiedoilla. Mutta tsekkaa nyt alkuun kuitenkin seuraavat:

-Onko sitä bensaa sitten liikaa -> tukehtuu
-Puristukset tallella? Jos sattui samassa rytäkässä moottorista joku antautumaan ja puristukset meni, niin ei auta bensa eikä kipinä.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

arre_80

Puristuksia on mutt ei mitään eloa koneessa, kai se on vaa purettava kone ja kattoo mitä se on taas syönnyt(vitutta toi ruuvaaminen, toivottavasti voitan lotossa niin palkkaan MEKAANIKON). Varmaan joku ilmavuoto taas jossain... kiitoksia kumminkin!!!
Traxxas e-revo 2.0, Slash, Minirevo vxl x 2, Arrma Outcast, Hpi Baja 5b, Carson gasdevil

Racinwhitbaja

Pura ensiksi kaarsari kun itellä on sinne tupannut keräntymään sitä itseänsä...
tulee tankinsuodattimest läpi tai jostain sitä on itel ainakin kertyny siihe kaasarin "pumpun" alapuolella olevaan mustaan osaan!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

arre_80

Joo vähä innostuin! purin koko auton atomeiks ku pitää vaihtaa diffin kupit, taidan tehä kunnon vuosihuollon ku kerran aloitin.
Mutta kiitoksia vaan!!!
Traxxas e-revo 2.0, Slash, Minirevo vxl x 2, Arrma Outcast, Hpi Baja 5b, Carson gasdevil

MSA

Sain omistajan luvalla laittaa kuvan tänne foorumille. Uskokaa tai älkää, mutta mitään ei mennyt hajalle.
Hobbylinna | LRP Areena

MSA

... ja taas mennään :smiley:
Hobbylinna | LRP Areena

jgronroos

Lainaus käyttäjältä: arre_80 - 06.08.11 - klo: 17.29
Onko kellään viisaalla tietoo mitä vikaa mun bajassa on?
Sammutin auton vetarin hajottua korjasin vetarin ja muutama päivä myöhemmin ei enää käynnisty, kipinää tulee ja uutta tulppaa on kokeiltu, bensaa tulee cylinteriin.


Tarkista kennen kireys, kansi kunnolla kiinni uusin lukittein. Ja auto käyntiin...

arre_80

Kiitoksia vaan. Kaasarissa tais olla joku pienimuotoinen tukos, mutta tulipahan männänrengaskin vaihdettua samalla.

On muuten aika kiukkunen toi HABAKUN rakentama baja (ei valkoinen vaan se toinen) Hpi baja 5B ESP case reed & Baja 5B SS race ported
Traxxas e-revo 2.0, Slash, Minirevo vxl x 2, Arrma Outcast, Hpi Baja 5b, Carson gasdevil

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: DIY-man - 14.04.11 - klo: 00.19
Lainaus käyttäjältä: Lehtibakka - 13.04.11 - klo: 19.59
Kesäkausi aloitettu....
Ainoa ongelma oli että silloin tällöin kun täyskaasulta pudotti tyhjäkäynnille niin kone sammu (lämmin kone)? Olisko jollain vihjettä mikä tämän aiheuttaa ja jos kaasarin säädöt vaikuttaa asiaan niin kumpaa ruuvia tiukemmalle/löysemmälle?? Niin kaasari on Walbro WT-813.

Lainaus käyttäjältä: SH. - 13.04.11 - klo: 20.29
Kone käy liian kuumana?

Samaan juttuun mä törmäsin talviajossa, ja samalla kaasarilla. Tuskimpa vaan ylilämpöä, kun pakkasellakin tota tekee. En ole tota vielä itselleni selvittänyt, mutta tuntuma on, että liian laihalla haukkaa eli ei saa tarpiaks ainetta ja  siis uuvahtaa sen vuoksi kovan kaasutuksen jälkeen. Vai tuleeko siinä sellainen "kuumuuspiikki", jos seos on liian laiha? Tulpan väri puoltaa tuntumaa, kovin vaalea oli. Uusi kokemus mullekin, säädöt kyllä oli aika totunnaiset.


Tämmöstä mietittiin maalis-toukokuussa.

No nyt olen asian mielestäni itselleni selvittänyt: syynä on väljistynyt kaasun akseli, mistä aiheutuu ilmavuotoa. WT-813:ssahan kaasun akseli väljistyy paljon helpommin kuin vakiokaasuttimessa, koska kiihdytyspumpun poraus kaasuttimen rungossa ja pumpun "käyttökampikolo" akselissa vähentävät systeemin "laakerointipinta-alaa".

Seuraavassa liitteessä näkyy mun ratkaisu/korjaus, jonka jälkeen ongelma on hävinnyt. Toimenpiteet olivat seuraavat:

-kaasuttimen runkoon liimattu sorvattu muovikaulus
-sen sisällä o-rengas ja rasvaa
-päällä pikkuriikkinen vetarinkumi
-joka vielä nippusiteellä kiinni
-kaasuttimen rungossa oleva poraus tulpattu takaapäin kuminpalalla. Tarkkasilmäinen katselija saatta huomata tiivisteen reunan kohdalla pilkistävän mustan tulpan

Ei muuten imeksi enää ilmaa väärästä paikasta, vaikka akseli onkin väljä  :grin: .

Kuvassa näkyy myös kumisuojattu "kaasunkäyttösylinteri" sekä erillinen jarrunkäyttötanko.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10