Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Ford F-350 High Lift

Aloittaja TommyW, 25.09.06 - klo: 00.05

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: "geswas"Ja lopuksi heitin vinssin mäkeen ja 4 kanava käyttää nyt kytkettävää etulukkoa! Nyt on parempi käännellä ahtaissa paikoissa, mutta tarvittaessa lukko päälle ja taas mennään. Tarkotus oli tehdä kytkettävät molempiin akseleihin, mut sen verran oli v-mäinen homma että taka-akseli saa olla lukossa koko ajan.

Tosiaan näinhän siellä luki. Nyt jos vielä saataisiin "geswas" kertomaan meille, miten on homman toteuttanut.

Jostain tosin itse lueskelin, ettei se kääntyminen ole ongelma, vaikka etu tasauspyörästökin olisi lukossa jatkuvasti.

(Lisäys: korjasin kirjoitusvirheen)

klrp

Kysessä taisi olla "geswas".. Mutta ainakin jenkeissä TLT pohjaisissa autoissa jotkut käyttää vedon lukitusta ei siis tasauspyörästön. Pari epäselvää kuvaa:


Eli servo siirtää tuollaista mötikkää kardaanissa ja lukitsee taka-akselin, eikä se myöskään saa vetoa (koska kardaani on nyt "kahdessa osassa") -> pelkkä etuakseli vetää. Silloin saadaan tiukoissa paikoissa auto kääntymään paremmin kun taka-akseli ei vedä+on lukossa. Toivottavasti ymmärsitte.  :D

Mr.MR

Mielenkiintoinen ratkaisu, vaikkakin kuva esittää kardaanissa olevaa lukkoa, ei vetoakselissa.

"Etulukko" yleensä kuitenkin tarkoittaa tasauspyörästön lukkoa. Tuo viritelmähän olisi "kytkettävä neliveto" ennemmin.

klrp

Niin siis tarkoitin kardaania. Korjaam virheet..

bluebeetle

Korikin saapui maalarilta, tuli kohtuuhieno.... :)

Puskurit etc uupuu, muttei se mitään....



Kommenttia kehiin vaan....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

klrp

Kyllähän tuolla ajaa kelpaisi. :afro:

Äijä

Lainaus käyttäjältä: klrp - 17.03.07 - klo: 17.58
Mutta ainakin jenkeissä TLT pohjaisissa autoissa jotkut käyttää vedon lukitusta ei siis tasauspyörästön.

Eli servo siirtää tuollaista mötikkää kardaanissa ja lukitsee taka-akselin, eikä se myöskään saa vetoa (koska kardaani on nyt "kahdessa osassa") -> pelkkä etuakseli vetää. Silloin saadaan tiukoissa paikoissa auto kääntymään paremmin kun taka-akseli ei vedä+on lukossa. Toivottavasti ymmärsitte.  :D
Tosta käytetään nimitystä front dig.  :wink: Toi on vaihtoehto nelipyöräohjaukselle, joka on kielletty jenkkien 2.2" säännöissä.
"Power is nothing, without control."

bluebeetle

#97
Alkais olla valmis pikkuhiljaa... Mitähän sitä seuraavaksi tekisi....?



No tietty käyttökoria alkaisi maalaamaan ja leikkelemään... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

klrp

blubeetle: mistä sä noi beadlock-renkulat hommasit (ja moabit)? Vanteethan on kuitenkin tollaset halpikset. :cool:

bluebeetle

Rockringit tuli aavan meren tuolta puolen, en muista puljun nimeä...

Moab:it liquid rc:stä.

Ja oikein, vanteet speden etuvanteet! :) Kavennettu sisäreunasta, kts. toinen topicci jossain...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

AssoRacing

On se muuten komia! Paljon on katon korkeus?
...ja seuraavax peilit paikoilleen  :roll:
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

bluebeetle

En ole mittaillut, mitä lienee.... Nostoa on n. 1,5 cm jousituksessa ja 2 cm korikiinnikkeissä. Nyt on toinen kori kiinni tällä hetkellä, mittailemaankaan ei pääse... :)



Mutta eihän se enää ole F-350.... Se on Tamiya Bushwacker.... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Ville Vainio

Itel oli aikoinaan savagessa toi BJ koppa, kävikö ihan roiskasemalla paikoilleen?
Kyosho Inferno MP9e

Gerbiili

Saakos tuosta autosta "hyvänkin" crawlerin ? Että riittääkö joustot jos modailee vähän, kun tuo mirage on aika pieni eikä saa heinoa koppaa tuohon. :undecided: Oli vähän suunnitelmissa jos tollasta koittais hankkia :mrgreen:
Powered by: Robitronic etc (Drift/Rally) and tamiya tlt-1 scale crawler

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Ville Vainio - 21.03.07 - klo: 22.31
Itel oli aikoinaan savagessa toi BJ koppa, kävikö ihan roiskasemalla paikoilleen?


Noiden linkkien tekemisen jälkeen 6mm umpitangosta ei yksi korinvaihto hirveesti ottanut lujille.... Takaa sai vielä auton omiin saranoihin kiinni, eli flippikoriksi :)


Lainaus käyttäjältä: Gerbiili - 21.03.07 - klo: 22.56
Saakos tuosta autosta "hyvänkin" crawlerin ? Että riittääkö joustot jos modailee vähän, kun tuo mirage on aika pieni eikä saa heinoa koppaa tuohon. :undecided: Oli vähän suunnitelmissa jos tollasta koittais hankkia :mrgreen:

Varsinaista crawleria ei taida saada painopisteen takia, mutta kohtalaisesti tuntuisi menevän... Nelilinkki ja tarpeeksi löysät jouset iskareihin, niin kyllä se siitä... Ensitesteissä kalliolla kiipesi 50 asteista vielä helposti, etupainon takia ei pyrkinyt pystyynkään.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mr.MR

Melko realistisia joustoja ne ovat tuolla maailmalla saaneet ihan lehtijousillakin. Jos on nähnyt oikean auton ylittämässä vaikkapa ojaa, niin joku rengas siinä aina käy ilmassa. High-lift:in lehtijousi kuulema löystyy käytössä ja sallii sitten paremmat joustot kuin uutena. Iskareiden sisällä olevat kierrejouset ovat yleensä jättäneet pois. Yhdelläkin lehtijousella/pakka ovat ajelleet, mutta sitten jo tarvitsee sen tukivarren pitkittäissuunnassa. Maailmalta saa myös muovista tehtyjä lehtijousia, joilla jousto lisääntyy entisestään.

Muovisista lehtijousista juttua: http://www.rccrawler.com/forum/showthread.php?t=57621

Ja niiden valmistaja ja myyjä: http://www.diazdesigns.net/

Jankka

#106
Bluebeetle, mistäs tuon BJ:n korin sait vielä hankittua?,.... itse olen sitä metsästänyt jo hetken ja ei tahdo löytyä. Käsittääkseni valmistus on jo lopetettu.

Mr.MR


Jankka

Kiitoksia linkistä Mr.MR , ovat näköjään alkaneet valmistamaan uudestaan, mut nimi on vaihtunut.


Mr.MR

Nyt sain sitten jo kokeiltua, että Futaban 3PK radiolla saa vaihteet vaihtumaan. Ratista ylävasemmalla on kierrettävä nuppi (DL.3), jolla säädetään kolmatta kanavaa. Hiukan ohjelmoimalla sen saa toimimaan High-Lift:in vaihteiston kanssa. Ykkösen ja kolmosen saa päälle helposti, kakkoselle vaihdossa pitää tarkastaa näyttöruudusta, että servo on varmasti keskiasennossa, eli kakkosella. Jarrun/pakin EXP vielä suurimmalle mahdolliselle, niin ei toivottavasti hyökkäile peruutettaessa.

bluebeetle

Koskas me nähdään kuvia??? :grin:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Äijä

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 21.03.07 - klo: 23.32
Varsinaista crawleria ei taida saada painopisteen takia, mutta kohtalaisesti tuntuisi menevän...
Onhan TLT:ssäkin painopiste taivaissa, eikä maavara riitä kunnolla edes kynnyksen ylitykseen. Silti siitä saa loistavan crawlerin. Nii kyllähän sitten high liftistäkin yhtälailla kunnon crawlerin väsää. Eikös tossa ole osapuilleen samat akselit kuin TLT:ssä?
"Power is nothing, without control."

bluebeetle

On joo sinnepäin.... On myös helekatin painava kolmenopeuksinen vaihteisto ja teräksiset runkoaisat etc etc.... Jos käyttää pelkät akselit crawleriin, onko se silloin F-350......? Ei siitä tlt:stäkään taideta muuta käyttää kun akselit jos oikeata crawleria tehdään...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Äijä

Niinno kysehän oli vain siitä saako siitä tehtyä crawlerin, ei siitä käytetäänkö niitä kaikkia orkkisosia. Tosin tuosta high liftistä taitaa saada kohtalaisen crawlerin väsättyä ihan vakio-osiakin käyttämällä toisin kuin TLT:stä.

Mut enivei... Hianon vehkeen oot väsänny ja ihan crawlerinakin taitaa toimia kohtalaisen hyvin. Tosin painopiste hieman korkealla, mutta sehän tekee siitä vain enemmän skaalamaisemman.
"Power is nothing, without control."

bluebeetle

Kiitos. :afro:

Skaalalaite oli mielessäkin, ja semmosena tuo kyllä menee hienosti. Tosin oikein skaalaan väännettynä pitäisi kyl laittaa ne lehtijouset takasin.... Tuossa modissa on se hieno puoli että voin milloin tahansa palata alkuperäiseen, kun en ole mitään tuhonnut tai muuttanut, ainoastaan lisännyt tai korvannut osia..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

geswas

Morjens! Eipä ole tullukkaan seurailtua tätä aihetta vähään aikaan kun näytti menevän jossain vaihessa jenkkikateudesta vääntämiseksi koko touhu.  :grin: Mutta joo tosiaan tossa  syksyllä tuli toi etulukko omaan liftiin rakenneltua ja servolla se toimii. Perään on tehty
ns. kytkentäholkki jota haarukka siirtää toisella vetarilla ja näin kytkee/avaa vetarin irti diffi murikasta.  Servolta tulee karhunlanka joka kulkee antenni pillin sisällä ja vetää lukon tarvittaessa päälle, eli vastaava systeemi kun oikean auton vaijerikäyttöinen lukko.

Sen verran systeemin tekemisestä, etten kyllä taakse enää kehannu samanlaista käydä tekemään, aikaa meni noin 20 tuntia pelkkien osien tekemiseen ja varsinkin kun ohjauksessa on nykyisin 9,6kg voimaservo jolla pyörät kääntyy oli lukko päällä tai ei. Kaikki osat piti tehdä käsin tyylin "metalliköntistä" viilaamalla kun en omista sorveja enkä jyrsimiä yms. Mutta tulipahan tehtyä ja onhan sillä kiva kikkailla kun saa päälle ja pois ohjaimesta käsin.  :smiley:

-Pate-

Mr.MR

#116
Kiitokset "Geswas" selvennyksestä. Taitaa jäädä multa tekemättä.  :undecided:

Moottorinhuoltoa helpottavan muutoksen sentään tein:




Elikkäs jiirisahalla sahasin tuon kotelon kahteen osaan, jolloin pääsee moottoriin ja sen rattaaseen käsiksi purkamatta puolta autoa. Menishän tuo Dremelilläkin, mutta saha tekee ehkä vähän nätimpää jälkeä. Kuvassa sahausjälki näyttää julmemmalta, kuin luonnossa.

Sen verran olen yllytyshullu, että piti yrittää kuvaa tänne foorumille laittaa vajaista taidoista huolimatta. Kertokaa, jos jos joku meni pieleen kuvien suhteen.  :huh:

Mr.MR

Meillä Suomessahan tuommoiset julman kokoiset lisävarustepuskurit on kielletty, elleivät ne sitten ole lisävalotelineenä.  :police:



Tarkoitus oli lähteä liikenteeseen korilla, jolla uskaltaa myös ajella. Työkalut eivät muutenkaan tarvitse hienoja metallihohtovärejä. Myöhemmin, sitten kun auto siirtyy kirjahyllyyn, voi hommata uuden korin ja maalata sen hienommaksi.   :wink:

bluebeetle



Toinen kori tänään valmis.... ehkä :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

klrp

bluebeetle, oletko punninnut autoa tuossa kunnossa? Mellaiset insertut sulla on? :afro: