Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor X1-CRT Truggy

Aloittaja moukari, 31.10.06 - klo: 00.26

Sami L

Akku

Laturi

Vaihtoehtoja löytyy lukuisia muitakin...  Lisäksi tarvitset laturiin sopivan naarasliittimen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

pukki81

Hong nor hyppyä paikallisella koululla.

http://www.youtube.com/watch?v=6_fhbgT_PD4&fmt=18

Ja tilauksessa cnc rungonjäykistimet  :mrgreen:
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

joonas93

Lainaus käyttäjältä: Sami L - 28.09.08 - klo: 22.04
Akku

Laturi

Vaihtoehtoja löytyy lukuisia muitakin...  Lisäksi tarvitset laturiin sopivan naarasliittimen.

eikös tuossa akussa ole väärä liitin?
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

Sami L

Mikäli liittimessä on futabatyyppinen ohjurikisko sivussa, eikä vastarissa ole syvennystä sille, niin sen saa puukolla vuoltua pois.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

joonas93

löysin jo racinfactorystä akun ja laturin.. akku on 1400 grauper, kauanko sellaisella pystyy noin ajamaan ennen kuin kannattaa vaihtaa toiseen akkuun?
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

Sami L

Riippuu kovasti servoista ja ajelun luonteesta, mutta tunnin pari nyt ainakin.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

joonas93

no mulla on ihan vakio servot kiinni ja en aja koko ajan suunilleen kaasu pohjassa koska ei sitten auto pysy käsissä..
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

joonas93

LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

pukki81

Osaakos joku sano miten saadaan lisää kääntyvyyttä veto päällä?

Etupää puskee liikaa kun yrittää kääntää veto päällä. Eli taakse lisää vetoa?

Uudet diffiöljyt on tilauksessa, 7k 20k 3k (etu keski taka)

Onko muita vinkkejä kääntymisen parantamiseen?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Sami L

Tuo laturi vaikuttaisi kuvauksen perusteella olevan NiCD-vehje ja tuo akkusi on NiMH, eli yhteensopivuusongelma, en nyt kirveelläkään muista aiheuttaako yli vai alilatausta.

Hanki kuitenkin suosiolla parempi laturi, säästät rahaa pidemmän päälle kun investoit vaikkapa edes 50e.
DeltaPeak katkaisu
säädettävä latausvirta (mielellään 0.1->) usein halvemmissa 0.5->
1 kennon lataus on hyvä lisä polttisjampalle (hehku)
lyijyakun lataus on myös kiva, jos on boksissa moinen...

Tässä muutama potentiaalinen:
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=76&products_id=767 tätä olen itse käyttänyt vuodesta 04
+12/220V
+max 5A (12V sisäänmenolla)
+hinta
+helppo käyttää / löytyy tärkeimmät ominaisuudet
-ei 1 kennon latausta
-min 0.5A (tosin jonkunmoinen ylläpitolataus tuossa käsittääkseni on, jolla akkua voisi hivuttaa täyteen, mutta mielummin painan napista ja otan valmiin tuotteen kun laturi ilmoittaa valmiudesta.)
-kova hälytysääni (ainakin meikäläisen vanhassa mallissa)

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=26079&grpid=5018
+12/220
+1 kenno
+0.1A alkaen
-max 3A

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
edelliset +max 5A
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

joonas93

ei ole tollaisia summia investoida laturiin.. kysyn myyjältä ne kyllä sen tietää varmasti mikä sopii millekkin..
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

miksalo

Tilaapa noi kaikki tavarat garagesta niin säästät sen muutaman euron postikuluissa ja saat sillä rahalla paremman laturin :smiley:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

joonas93

niin se on totta mutta garagessa ei ole sellasta vastaanotin akkua jossa liitin käy suoraan mun liittimeen.. muuten voiko ton akun laittaa suoraan servoon kiinni vai tarviiko siinä välissä olla katkasijaa? :huh:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

Sami L

Ei akkua laiteta servoon kiinni?

Ihan en nyt tämän keskustelun pohjalta ole kyennyt ymmärtämään minkämoinen järjestelmä sulla siellä autossa on. Kun katkaisimissa ja vastareissa, mihin akkuja kiinnitellään on yleensä futaba/yleisliitin, joka tuosta Garagen akusta mm. löytyy (ja useista muista). Tämmöisen futabaliittimen naaraskappaleeseen menee tuo kapeampikin liitin (mm. LRP), pitää tosin katsoa että kytkee oikein.

Babysteps vielä:

AKKU -> (KATKAISIN*) -> VASTARI -> SERVOT

*Katkaisin on radiohäiriöille/rikkoontumiselle(=karkailulle) altis, sen tilalle kannattaa kehittää joku fiksumpi systeemi. (esim. 2 servon jatkojohtoa joiden välinen liitin radioboksin ulkopuolelle, liittimet irti = OFF)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

peitsamo

Sopivan liittimen saa akkuun juottamalla. Akku, kuten servotkin, kytketään vastaanottimeen.

E: Samihan tuon asian jo tuossa ilmaisikin.
Flying Calacucco

joonas93

siis tarkoitin koko ajan vastaria, olin muissa ajatuksissa.. :angel: siis mulla on sellanen pieni kapea punainen liitin, nimeä en tiedä.. :huh:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

Sami L

Ja vastariinko ei isompaa mahdu?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

joonas93

siis se liitin tulee katkasijasta, kyllä vastariin isompi menee.. niin sitä koitin jo aikaisemmin kysyä että tekeekö koko katkasijalla mitään vai voiko suoraan vaan laittaa akun vastariin?
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

tapsa92

Heitä se kytkin mäkeen ja akku suoraan vastariin, thats it. Jos haluat helpottaa elämääsi etkä halua aina nyläistä vastari akun liitintä vastarista irti, niin tee kahdesta servokaapelista liitin väliin, eli vaikkapa servon jatkokaapelin toinen pää vastariin ja ja jäljelle jäävä pää sitten vastaanottimen akkuun, thats it. Voit toki tehdän liitoksen muillakin tavoilla, mutta tuo nyt sattuisi olemaan helpoin ratkaisu mikäli et halua vaivautua juottamaan kaapelien päitä yhteen ja laittelemaan kutistesukkat paikoilleen. Vastaanottimen akun ja vastarin välissä ei tarvitse olla yhtikäs mitään katkaisijaa, mikäli et niin tahdo.
- Tapsa

foursquare

itse vaihdoin tuon ''vakio'' katkaisijan futaban radiopaketissa mukana olevaan katkaisijaan koska siinä on ne leveämmät liittimet jotka käy suoraan vastariin ja vastarin akun liittimeen. alkuperäisessä on kapea liitin.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

joonas93

okei tuo tieto helpoitti paljon!kiitos siitä=)
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

Sami L

Kuten todettu ennenkin, katkaisin kerää verta nenästään, se on vain ajan kysymys kun se leipoo kiinni ja auto lähtee kruisaamaan omineen.
Tässä kuva omista vanhoista asennuksista, jos jollekkin konsepti vielä on epäselvä.



Tarvikkeet:
+2kpl jatkojohtoja (15-30cm), servojohdossa on tuo tarpeeton signaalipiuha mukana, mutta se lisää piuhan tukevuutta, kun liittimiä nypitään, eli suosittelen sitä.

Nyt kun ON-OFF liittimenä toimii jatkojohtojen liitos, niin ei vastarin batt-liitin pääse kulumaan/rikkoontumaan, eikä akunkaan liitin. Saman konseptin voi tosin myös toteuttaa vetämällä akun johdon ulos boksista, jatkamalla siitä eteenpäin jatkojohdolla vastariin. (ON-OFF liittimenä toimii siis akku-jatkojohto -väli.) Itse tykkään tästä kahden johdon taktiikasta.

Akun lataaminenkin on vaivatonta, kun tulee tuo töpseli ulos radioboksista.

(ps. Photobucketin kuvaeditori on ihan mielettömän magee.  :grin:)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

joonas93

kyllä ymmärsin aikasemminkin jo mutta kiitos kuitenkin kuvasta :lol: taidan repiä irti sen katkasijan ja laittaa joko ton viritelmän tai sitten suoraan akun vastariin kiinni..
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

joonas93

kyselisin sellasta kun alkaa noi vetiset kelit lähestyä niin mitä kannattaa autosta suojata? ite olen ajatellut laittaa vastariin ja servoihin minigrip pussit ettei vesi ihan suoraa niihin pääse.. onko muita paikkoja joita kannattaa suojata? :huh:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!

pukki81

What in the world, rtr auton diffit ovat tyhjät, sisässä on vain harmaata jäykkää vaseliinia, ja sitäkin hyvin vähän?

Eikö nämä diffit kuulu olla täynnä sellaista kirkasta diffiöljyä?

Toistaiseksi olen vaihtanut uudet öljyt vasta etudiffiin, mutta valaiskaa nyt tyhmää.

Toisekseen, onko hyviä vinkkiä miten saa pyöristyneet kuusiokoloruuvit irroitettua. Moottoripukin kiinnitysruuvi on jumissa. Poraamalla? Sahaamalla? Lämmittämällä?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Futaba

Helpointa varmaan dremelillä tehdä ura mihin mahtuu talttapää ruuvari. Putki- ja apicopihdeilläkin on niitä tullut joskus availtua.
| Academy | Axial |

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: pukki81 - 08.10.08 - klo: 00.22
What in the world, rtr auton diffit ovat tyhjät, sisässä on vain harmaata jäykkää vaseliinia, ja sitäkin hyvin vähän?

Eikö nämä diffit kuulu olla täynnä sellaista kirkasta diffiöljyä?

Kyllä se öljy on sinne diffiin laitettaessa kirkasta ja sitä laitetaan lähestulkoon aski täyteen. Kun kätkättimellä on sahailtu pitkin savikuoppia ja montturatoja, diffiöljy on boksia avattaessa enemmänkin harmaata töhnää, eikä se enää täytä diffikoteloa, vaan on vaseliinin omaisesti osien ympärillä. Tiedä sitten mihin ihmeeseen se öljy sielä häviää...

On tosin mahdollista sekin, että autossassi ei koskaan ole ollutkaan diffiöljyjä vaan jotain varastorasvaa/vaseliinia. Näin on käynyt minullekkin.
Flying Calacucco

pukki81

Kiitos tiedoista!

Hmm, gallonan verran autolla on ajettu... Voihan se olla että varastorasvat on ollut sisässä.

Menettääkö tuo diffiöljy "tehonsa" kun se menee harmaaksi? Kuinka usein tuolla on vaihtoväli.

Hyvä vinkki tuo dremelöinti, pitääpä kokeilla.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

foursquare

#628
Jep mullakin RTR buggyssä siellä on vaan varastorasvat tms, kaavin samantien itsekin ne sieltä pois mitä sain ja laitoin oikeet diffiöljyt sisään..  :azn: itsellä kohta gallona ajettu ja ajattelin tarkistaa miltä ne näyttää nyt.. samalla etulaakerin vaihto koneeseen ja kytkimen tsekkaus.  :smiley:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

pukki81

Eilen ajoin kytkinpalat loppuun  :shocked:

Nyt kysymys kytkin kellon hampaiden lukumäärästä -Käytössä .32 moottori joka kiertää "liikaa" 13t kytkinkellolla. Jos heitän kehiin 18t kytkinkellon, mitä tapahtuu? Pyörivätkö renkaat 38% nopeammin? Laakerit alkavat kulua?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.