Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

O.S Moottorit, V-SPEC jne

Aloittaja JQ, 02.11.06 - klo: 13.43

Casull

Mielenkiintoista...
Mistä noita puristimia saa (ostaa)?
Tai edes näkisi kuvan?

Ajattelin ensin kutistimen olevan vain pelkkä pyöristettyreunainen kovametallireikä, johon putki painetaan jollain prässillä.
Eli periaatteeltaan sama kuin patruunoiden jälleenlatausholkit.

Noin yhtäkkiä tuntuisi että ossin 28XZ vois myös olla moisen huolenpidon arvoinen moottori.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Casull

Viimeyönä töissä iski pellepeloton-inspiraatio.  :p

Kokeilin sylinteriputken kutistamista ihan kotikonstein.

Löysin jyrsinkoneen teränpitimen, minkä sisälle SH:n putki juuri ja juuri mahtui.
Teränpidin ruuvipenkkiin kiinni ja pikku kirirtys ja kas, sylinteriputki kutistui varsin nätisti.
Kohdan, jossa putken muoto alkaa muuttua pysyvästi, tunsi todella selvästi.

Aiemmin mäntä tuli putkesta läpi helposti, nyt tyssää noin sentin ennen yläreunaa.
Enemmänkin olisi saanut puristaa alaosasta, mutta ajattelin ensin kokeilla hiukan ajaa tuolla, ennenkuin lisää operoin.

Todettava kuitenkin on että putken kutistaminen on mahdollista ja jopa helppoa.

Jos joku muukin keksii kokeilla samaa jippoa, syy ei sitten ole minun jos lopputulos on jätemessinkiä... :mrgreen:

Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Ile__

Lainaus käyttäjältä: Team PSR - 27.09.08 - klo: 23.54
Me hankimme Ossin V-Speciin sopivat työkalut, koska se on moottori jota kannattaa pitää kunnossa puristamalla.

Kun putki on puristettu, niin sitten nähdään onko noista mihinkään.

Joko on saatu tuloksia sylinteriputken puristamisesta?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

tontsa96

juu. kyllä kone on puristettu ja palautettu mulle, ja kyllä tuli puristukset takas!
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Casull

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 27.10.08 - klo: 03.19
Lainaus käyttäjältä: Team PSR - 27.09.08 - klo: 23.54
Me hankimme Ossin V-Speciin sopivat työkalut, koska se on moottori jota kannattaa pitää kunnossa puristamalla.

Kun putki on puristettu, niin sitten nähdään onko noista mihinkään.

Joko on saatu tuloksia sylinteriputken puristamisesta?

Samoin täälläkin!
Kone toimii taas niinkuin sen luultavasti pitääkin.
Puristuksia on parsin paljon ja tyhjäkäyntivarmuuskin löytyi uudelleen.

Sovitin moottoriin myös vanhemman mallin V-specin kaasuttimen.
Koneen käytös parani kaikin puolin ja säätäminenkin helpottui reilusti.  :azn:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Ile__

Mitä tulppaa ootte käyttäny näissä ossin kisakoneissa kylmemmillä keleillä niinku vaikka pikku pakkasella?

Sekä V-SPEC että 28XZ kokemukset kiinnosta... P3,P4,P7,P8 mitä näitä ny on vai ajetaanko P3:sella läpi vuoden?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

*HOKE*


matecci

Koneena V-Spec ja tulppana p3 nyt ja aina! Toiminu sen verran hyvin,että en edes rupea testaamaan muita.

Niko

P3 aina. Yli 25 lämpötilassa voi harkita P4. Nyt myös saatavilla P5, mutta ei sitä tarvitse Suomessa krossarissa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Ile__

#369
Mikä tämä juttu ny oikein on: http://www.redrc.net/2008/12/os-engines-21-vz-b-v-spec-ii/

Onko tuo niinku joku paranneltu versio V-SPECistä?
Vastaus:EI

Muttei kuitenkaan ole aivan alukantisen SPEEDin tasolle asti paranneltu.

Näyttäs olevan alu kurkku ja pinnotettu kampura uuden kannen lisäksi...

EDIT: yliviivattu virheellinen arvailuun perustunut tieto ja lisätään että kyseisessä SPEEDissä on 7 , 6.5  ja 6 millin alumiinikurkut
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Ile__

#370
On se tuo internetti ihmeellinen tiedonlähde :azn: :

"O.S.Speed .21 VZ-B V-Spec II .

18 machined holes in the cooling head are the secret for lighter weight and more efficient cooling

7mm, 6.5mm and 6mm carburetor restrictors with Red anodized finish are supplied with the engine as standard equipment.

O.S. Speed 21VZ-B V-SPEC II was driver Atsushi Hara's choice as the best engine to win the World Championships"

EDIT: näyttää olevan alukantisen SPEEDin uus versio
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 05.12.08 - klo: 17.49
Muttei kuitenkaan ole aivan alukantisen SPEEDin tasolle asti paranneltu.

Tätä mä kyllä vähän ihmettelen...

Siis miten niin ei ole alukantisen tasolle parannettu???
Kun nimenomaan tuo on paranneltu alukantinen.
Ja taas speedeistä se ns. parempi kalliimpi moottorihan oli magnesiumkantinen.

Ile__

Mä editoin tuohon edelliseen viestiini eilen tuon korjauksen: että on SPEEDin uus versio.

RedRC:n sivuilla kun ei mainittu mitään sanasta "SPEED" vaan löysin sen jälkeenpäin muualta...

ELI: Alukantiseen SPEEDiin koneistettu 18 kpl reikiä joilla on saatu ainakin painosta 14 grammaa pois ja mahdollisesti vaikuttaa jäähdytykseenki.


Onko Hokella kokemusta noista SPEEDeistä?

Tuo magnesium-kantinen SPEEDi on kuitenki 40g kevyempi kuin V-SPEC... voi vaikuttaa jo jotenki.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 06.12.08 - klo: 13.05
Tuo magnesium-kantinen SPEEDi on kuitenki 40g kevyempi kuin V-SPEC... voi vaikuttaa jo jotenki.

Ei omia kokemuksia mutta tuo MG kantinen on kuulemma huomattavasti herkempi kelivaihtelulle = vaikeampi säätää viimisenpäälle...
Suomessa kun kelit on kohtuu viileitä jatkuvasti niin ei tämä ilmene niin selkeänä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*


Konna56

Moi!

Onko O.S. 21VZ-B V-Specillä ja sillä kuuluisalla SPEEDillä jotain eroo keskenään, vai onko sama moottori eri jäähdytyskannella?

Nopeata vastausta kaivataan, kiitos!  :wink:

peitsamo

Periaatteessa kaikki muu paitsi itse lohko.
Flying Calacucco

Konna56

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 08.12.08 - klo: 20.04
Periaatteessa kaikki muu paitsi itse lohko.

Elikkä periaatteessa speedillä ja normi v-specillä saavutetaan sama fuilin kulutus?
Toimiiko normi v-spec yhtä hyvin kaikilla kierroksilla mitä speed?
Sen mitä luin googlesta niin Speedissä saadaan 2,5hp@33 000rpm kun taas normi v-specillä 2.48hp@33 000rpm.
Toinen asia on vaan, että näkyykö tuo 0.02hp missään :D

Eli siis kannattaako ostaa normi V-spec vai Speed alu-kannella. Jos näistä jompi kumpi pitäis valita, niin onko se
vähän alle satasen - satasen hintaero minkään väärti?

MKE

Tuo "satanen" kannattaa mielestäni maksaa. DLC pinnoitettu ja tasapainotettu kampiakseli, keraaminen takalaku yms. speedissä. Itsellä oli aikaisemmin normi V-specciä, joka myös hyvä kone, mutta kun eka kesä nyt speedillä takana, voin suositella speediä.

Konna56

Lainaus käyttäjältä: MKE - 08.12.08 - klo: 21.28
Tuo "satanen" kannattaa mielestäni maksaa. DLC pinnoitettu ja tasapainotettu kampiakseli, keraaminen takalaku yms. speedissä. Itsellä oli aikaisemmin normi V-specciä, joka myös hyvä kone, mutta kun eka kesä nyt speedillä takana, voin suositella speediä.

Okei, eli SPEEDi on kestävämpi kone.
Kiitos kaikille vastanneille nopeista vastauksista helpotti valintaa kummasti ja laitan nyt heti tänään illalla Speedin tilaukseen. Onkohan http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=19_20_22_25_299&products_id=9866 halvin? vai löytyykö mistään halvemmalla kun hobao finlandissaki näytti olevan 399€ :D




MKE

Osta Hobao finlandilta. Huomasit kai mielenkiintoisen tekstin tuossa hobby peoplen ilmossa " tämä moottori ei ole os:n takuun piirissä" tai jotain? Luulenpa että, jos murheita tulee, ohjaavat sinut kuitenkin Hobao finlandiin ottamaan yhteyttä. Suosittelen ostamaan siis maahantuojalta, jolla on myös kokemusta noiden speedien säädöistä yms.

Konna56

Lainaus käyttäjältä: MKE - 08.12.08 - klo: 22.18
Osta Hobao finlandilta. Huomasit kai mielenkiintoisen tekstin tuossa hobby peoplen ilmossa " tämä moottori ei ole os:n takuun piirissä" tai jotain? Luulenpa että, jos murheita tulee, ohjaavat sinut kuitenkin Hobao finlandiin ottamaan yhteyttä. Suosittelen ostamaan siis maahantuojalta, jolla on myös kokemusta noiden speedien säädöistä yms.

Joo huomasin tekstin ja ihmettelinkin sitä.. kun tais melkeen joka moottorin kohdalla olla niin. Tai ainakin Ossin kisakoneiden kohdalla.
Joo no ei se 4€ oo mikään hinta oikeen tuossa erona, mutta onkos tää 399€ nyt se magnesium kantinen versio.. niin ainakin kuva kertoisi.
Ja haluisin mieluummin tuon alumiinikantisen version, sitä ei taida saada mistään suomesta?  :huh:

*HOKE*

Huoh...
HoBao finland on maahantuoja ja myös se yritys mihin soitat ja kysyt jos jotain ossin moottoria kaipaat.
Ihmettelenpä vain että mikäs kiire se speedi juuri nyt on muutenkaan saada???
Meinasitko talvella ajella kyseisellä koneella?
Jos meinasit niin pahaa tekee pelkkä ajatuskin parhaasta mahdollisesta kisakoneesta perus suddaajan käsittelemänä kylmässä talvi kelissä... ehkä vielä lunta...  AAAARGH...

Itse en edes V-Speckiä talvella käynnistäisi.

Niko

Huomautan nyt että 399 hinta on uuden SPEED V-SPEC 2 moottorin hinta, eli tämän vuoden maailman mestari. Mukana uudet kaasarinkurkut, uusi kaasari ja uusi kevennetty alumiininen jäähdytyskansi, joka myös jäähdyttää hieman paremmin. Edellisessä linkissä oleva moottori on siis edellinen versio. Uusia V-Spec kakkosia tuli meille tänään ja ovat muuten ensimmäiset koko Euroopassa.

Koska en voi enempää mainostaa täällä niin tuolla RC10:n HoBao Finland keskustelussa on enemmän esittelyä tästä uudesta SPEED:istä ja kuva myös.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

MKE

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.12.08 - klo: 00.39
Huoh...
lunta...  AAAARGH...

Itse en edes V-Speckiä talvella käynnistäisi.
Totta turiset Hoke........... ( ja nuo fiilis jutut mukaanlukien) :lol:

Niko

Voi käytellä kun ei täällä mitään talvea edes ole. Jäähdytyskannen ympäri vaikka vanha sukka tepillä kiinni niin pysyy lämmöt kunnossa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Casull

Nyt tuli vastaan kumma juttu koskien V-Specciä ja OS:n suunnittelijoiden aivoituksia:

Miksi Speedissä on kolme milliä lyhempi kampiakseli kuin tavallisessa V-Specissä?

Vaihdoin omaan V-Speciini Speedin kampuran ja kytkinkellon kanssa tuli ongelma.
Miten saan kytkinkellon ruuvin kiinni ilman että laakerit menee pilalle?
Pitääkö laakerien väliin laittaa niin paljon shimmiprikkoja että laakerien sisäkehät kiristyy ruuvilla "yhdeksi puuksi" kampiakselin kanssa.

Näin aion tehdäkkin, mutta onko juurikin tuo ollut suunnittelijoiden tarkoituksena?

Tietysti vois vaihtaa ohuemman vauhtipyörän mutta tässä tapauksessa se olis aika tyhmä ratkaisu.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti sorvata pikku holkki kampuran päähän, etummaisen kytkinlaakerin sisälle.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Mika R

Kyseisiä holkkeja saa ostaa alan liikkeistä

peitsamo

Flying Calacucco

Niko

Kyseessä on sitten vanhan mallinen kampiakseli. Vuoden verran tehty normimittaista kampiakselia. Lyhyttä kampiakselia tehtiin, koska suurella osalla valmistajista kytkimeen joutui laittamaan hirveästi shimmiprikkoja. Esim HoBaon kytkimessä tätä chimmiprikkojen määrä "ongelmaa" ei ollut.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND