Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Mini Cooper | Tamiya M-Chassis

Aloittaja Divi, 22.06.07 - klo: 11.16

RealTaste

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 07.01.09 - klo: 22.21
No, ensi ajetaan hieman parannetuilla vakioilla. Sitten tehdään rajoitettu viriluokka. Ei mene aikaakaan kun on rajoittamaton viriluokka ja sen jälkeen autonvalmistajat/tiimikuskit taistelemassa MM-tittelistä.

Siinä meni hyvä jokkisluokka piloille :undecided:
Luulisi ainakin että alkuperäinen luokkakin säilyy  :cheesy: saa ajaa jokkista :wink:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 07.01.09 - klo: 23.13
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 07.01.09 - klo: 22.21
No, ensi ajetaan hieman parannetuilla vakioilla. Sitten tehdään rajoitettu viriluokka. Ei mene aikaakaan kun on rajoittamaton viriluokka ja sen jälkeen autonvalmistajat/tiimikuskit taistelemassa MM-tittelistä.

Siinä meni hyvä jokkisluokka piloille :undecided:
Luulisi ainakin että alkuperäinen luokkakin säilyy  :cheesy: saa ajaa jokkista :wink:

Joo, niin säilyy. Ja siihen luokkaan tulee ne huippukuskit joiden vauhti ei riitä viriluokassa, yritä sitten siellä kisata ö-finaalin 12 sijasta :undecided:

Nämä kuviot on nähty jo moneen kertaan, ei pelkästään rc puolella vaan myös muissa lajeissa.
Kylätason RC-kuski.

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.01.09 - klo: 07.40
Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 07.01.09 - klo: 23.13
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 07.01.09 - klo: 22.21
No, ensi ajetaan hieman parannetuilla vakioilla. Sitten tehdään rajoitettu viriluokka. Ei mene aikaakaan kun on rajoittamaton viriluokka ja sen jälkeen autonvalmistajat/tiimikuskit taistelemassa MM-tittelistä.

Siinä meni hyvä jokkisluokka piloille :undecided:
Luulisi ainakin että alkuperäinen luokkakin säilyy  :cheesy: saa ajaa jokkista :wink:

Joo, niin säilyy. Ja siihen luokkaan tulee ne huippukuskit joiden vauhti ei riitä viriluokassa, yritä sitten siellä kisata ö-finaalin 12 sijasta :undecided:

Nämä kuviot on nähty jo moneen kertaan, ei pelkästään rc puolella vaan myös muissa lajeissa.

Sillehän nyt ei mitään mahda, jos joku haluaa ajaa samaa sarjaa ja on nopeampi, kuin muut. Siitä on mun mielestä turha marista. Jos ei pärjää, niin sit etsitään syyt, miksei pärjää ja korjataan ne syyt. Minkä takia sitä pitäs Mini-sarja voittaa, jos ei ole nopein? :)

Sitten kun onnistuu voittaan sen "jäähdyttelevän pro-kuskin", niin kuvittelisi sen olevan sitten melko palkitseva voitto.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.01.09 - klo: 07.40
Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 07.01.09 - klo: 23.13
Luulisi ainakin että alkuperäinen luokkakin säilyy  :cheesy: saa ajaa jokkista :wink:

Joo, niin säilyy. Ja siihen luokkaan tulee ne huippukuskit joiden vauhti ei riitä viriluokassa, yritä sitten siellä kisata ö-finaalin 12 sijasta :undecided:

Tää keskustelu pitäisi olla tossa sääntöehdotelmaketjussa.

Niin, nykyiseen yhteen luokkaan ei tule ne huippukuskit, ne ovat siellä jo valmiiksi.
Eiköhän juuri tuon kahden luokan tarkoituskin ollut jakaa ne kahteen enemmän keskenään samantasoisiin ajajiin.

Nykyisessäkin on joillakin todella suuri tietotaitoero hyödyntää auton eri ominaisuuksia.

Esim. (ote sääntöehdotuksesta)

"Moottori
- kuuluu ilmoittautumismaksuun , ja
  tulee kilpailun järjestäjältä ja jolla ajetaan ko.kilpailu."

Tuolla sääntöehdotelmalla poistuu se, että jotkut osaavat ajaa moottorin sisään paremmin kuin toiset.

Ei ole pelkoa, että luokkia tulisi niin monta, että jokainen olisi voittaja omassa luokassaan.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Sysi

Ja sitten pro-kuski antaa loppuun(sisään)ajetun koneensa aloittelijalle?Ei se niin vaikeaa ole ajaa konetta sisään, vedesäkään.
Eikö eri finaalien ja alkuerien pitäisi jakaa kuskit tason mukaan, sitä vartenhan ne puoliksi ovat.
Jere M

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 08.01.09 - klo: 09.42
Ja sitten pro-kuski antaa loppuun(sisään)ajetun koneensa aloittelijalle?Ei se niin vaikeaa ole ajaa konetta sisään, vedesäkään.
Eikö eri finaalien ja alkuerien pitäisi jakaa kuskit tason mukaan, sitä vartenhan ne puoliksi ovat.

Niinhän se jakaa, mutta kun on tällainen ongelma, näemmä.  :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.01.09 - klo: 07.40
Joo, niin säilyy. Ja siihen luokkaan tulee ne huippukuskit joiden vauhti ei riitä viriluokassa, yritä sitten siellä kisata ö-finaalin 12 sijasta :undecided:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Koheltaja

Ongelma? En todellakaan ota ongelmia näistä leluautoista, saati jostain sääntöväännöstä mulle tää on pelkästään hauska harrastus ja sellaisena se pysyykin :wink:

Mun osalta sääntökeskustelu loppuu tässä topicissa tähän. :cool:

Kylätason RC-kuski.

laban

#547
Lainaus käyttäjältä: jayjay70 - 07.01.09 - klo: 09.34

Moro, ihan vaan mielenkiinnosta, miks tuo Mini pitäis saada meneen lujempaa ku vakio motilla? Ainakin matolla se menee jo nurin vakion kanssa kun pitoa on tarpeeksi..vai meinaakko kiihdytyskisoihin tuolla  :p

Ei vaan siis kiinnostaa tietää kenelle tuo vakio motti ei riitä ja miksi?

ihan huvikseni haluaisin vain kokeilla, ei kuitenkaan paljon maksa tuo sporttimoottori :)

mites meneekö tohon enempi hampainen pinjoni kiinni tekemättä omia reikiä runkoon? näyttäis että tossa rungossa on valmiit reijät vain pienemmille pinjoneille muttei tota 20 hampaista isommille?


+ ajattelin kokeilla kun mulla on tuo vanha m01 niin laittaa sitä rallikuntoon ja vähän tehdä jotain sorarataa :)

jayjay70

Ok tuo on hyväksyttävä "selitys"  :evil: jotain tuon suuntaista vähän uumoilinkin.
Varmaan ulkona ja soralla varsinkin tehoa voi olla lisää.

Vaikka itse olenkin vihreistä vihreämpi aloittelija niin oon kuiteski nähnyt miten mini kulkee matolla osaavissa käsissä. Vakio mosa riittää matolle kyllä hyvin.

IMHO: Minit matolla on kyllä erittäin viihdyttävää katseltavaa.


- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

TTKoo

#549
Lainaus käyttäjältä: laban - 08.01.09 - klo: 15.22

ihan huvikseni haluaisin vain kokeilla, ei kuitenkaan paljon maksa tuo sporttimoottori :)

mites meneekö tohon enempi hampainen pinjoni kiinni tekemättä omia reikiä runkoon? näyttäis että tossa rungossa on valmiit reijät vain pienemmille pinjoneille muttei tota 20 hampaista isommille?

Ymmärsinkö nyt oikein, haluat laittaa tehokkaamman moottorin, ja siihen isomman pinionin (?)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

laban

eikös sillä tavalla sais vauhtia vielä lisää? vai meinaatko että kannattaisi pitää tuo vakio pinioni ja pistää se tehokkaampi moottori niin olis hyvä vääntö ja vauhtikin nousisi vähän?

TTKoo

Yleensä, kun laitetaan tehokkaampi (kiertävämpi) moottori, niin välitystä tihennetään, eli pinionia pienennetään.
meillä on toisessa minissä treenikoneena 19T nolla ennakolla (olisin laittanut 27T ankkurin, mutta liikkeessä ei silloin sellaista ollut), ja samainen pinioni, mikä on vakiossakin, eli se 20 hampainen.

Toinen mini on tuolla ehdotetulla pro hiilettömällä systeemillä, ja siinä on pinioni vaihdettu 18 hampaiseksi.
Kummassakin vauhti taatusti riittää, joten ainakaan suurempaan pinioniin en näe mitään syytä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

laban

jepjep, kiitoksia hyvästä vastauksesta! :)

pitää ehkä hommata pienemmät pinjonit myös ja kokeilla vähä miltä nuo tuntuu!

snakepoison

Sen verran palaan vielä tuohon kilpa-ajamiseen että kyllähän jokainen classic-luokan kuski on samalla viivalla. Sama auto ja kamppeet, joten silloin punnitaan ne ajotaidot ja tuurikin saattaa hieman pelissä mukana olla.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

jayjay70

Lainaus käyttäjältä: Nege - 04.01.09 - klo: 19.31
Lexanista leikattu prikka on mulla toiminu vallan mainiosti.
Porasin vielä runkoon reijän niin että pääsee diffin ruuveja säätämään lennossa.

Tää olin sen verran hyvä vinkki, että oli pakko säätää juttu ihan kuvien kanssa asiasta kiinnostuneille. Idea oli siis alunperin Negen!

Diffikotelon kannella on hyvä mitoittaa reiän paikka


Tuohon tulee 3mm reikä


Reikä valmiina


Säätöruuvi näkyy. Rengasta pyörittämällä saadaan säädettyä kaikkia kolmea kannen ruuvia tasaisesti.


Meisseli reiässä. Lopuksi kun säätö on kohdallaan reiän voi peittää vaikka teipillä.


Itsetehty shimmilevy, paksuus 0.4mm
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Heuli


historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Heuli


RealTaste

Kilpailuissahan tuollaisella rungolla ei saa ajaa koska se reikä voidaan laskea kevennykseksi.  :police:
Ja tietääkseni mini luokissa ei saa keventää osia..
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

jayjay70

Joo no siihen voidaan liimata vaikka 10g vannepaino viereen jos siltä tuntuu  :afro:

Toisaalta en usko, että tuohon puututtaisiin, koska kysymyksessä ei oikeesti ole mikään kevennys. Autoillahan on muutenkin painoraja. Enemmän esim. koritolppien lyhenny keventää autoa kuin tuo 3mm reikä.
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

TTKoo

Virhe.... (lippulaivassa kaksi eri kisaa.... sory)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.


Isosuo

Tuosta reiän tekemisestä diffikotelon kylkeen oli puhetta KyPakin mini-isäntien kanssa, tullee sallituksi.  Nythän kaikenlainen keventäminen on kiellettyä, joten tuo laskettaisiin keventämiseksi.

Jos joku sen reiän tahtoisi siihen tehdä, niin tehköön - on oma mielipiteeni.  Sillä tuskin kisoja voitetaan, ja jos se todella tulkitaan keventämiseksi ja siitä syystä diskataan, on miniluokka menettänyt herrasmiesmäisyytensä ja muuttunut tiukkapipojen lajiksi.  (Jossainhan ne rajat toki pitää kulkea... kumpaankin suuntaan)

RealTaste

Niin uskoisin että ei kukaan puutu tuohon millään lailla. Ja tuo keventää autoa noin 0.1g. eli ei tasan mitään merkitystä.Ja jos tuosta diskataan niin huhhuh.

kunhan alunperin vitsinä heitin tuon  :cheesy:
Tässä samalla kysyn mitä Kypak tarkoittaa?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Isosuo


IIVONEN

Tuo diffin säätäminen on yksi Minin tärkeimpiä sääto kohteita. Sillä saadaan oikealla säädöllä etua kaarteesta pois ajettaessa ja paljon .. Mulla on ainakin reikä ollut jo jonkin aikaa. Helpottaa hurjasti auton säätämistä. Pienenä vinkkinä käyttäkää 2mm pulttiruuvia (ei ole niin harva kierre) n. 8 mm pitkää niin säätö varaa tulee paljon lisää

Nege

Kiitokset Jayjay70 hienoista kuvista.
Juuri nuin.

Se että diskataanko tuolla kisoissa en ota kantaa.
Jos diskataan niin en kisaa aja. Olenhan täysi harrastaja ja huvikseni kruisailen.

Ja mitä kisoihin tulee: Kiitos Heuli linkistä.
Rupean juuri syventymään suureen HI-mini kisojen kummalliseen maailmaan.
Nehän on siis kerhokisat ja hauskanpitoa. (kyhäilen mitä ihmeellisempiä sääntöjä ministerien päänmenoksi)

SuomiKP

paljonkos tuollaisessa minissä on maavara?
schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

Isosuo

Lainaus käyttäjältä: SuomiKP - 21.01.09 - klo: 23.33
paljonkos tuollaisessa minissä on maavara?

No nollasta varmaan ehkä 13mm saa säädettyä.

miniluokan classic-sääntöjen (eli vanhojen sääntöjen) maavara on 10mm, ja kaavaillun competition luokan maavara 8mm.  Nämä saa helposti säätämällä mikäli on säädettävät nesteiskarit.

Vastaako kysymykseesi?