Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Mini Cooper | Tamiya M-Chassis

Aloittaja Divi, 22.06.07 - klo: 11.16

SuomiKP

schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

team seponen

Mitä tarvii huomioida kun ostaa käytettyä Miniä. Eli onko niissä perusvikoja esim. rungossa,vetolaitteissa yms.(kisasäännöt/viriosat)tulee tietysti tarkistaa. Hinta ja kokoonpanohan on ostajan ja myyjän asia... :roll:
Capricorn|CRC|Future RC

Isosuo

Näöltä sanottuna ei uskoisi että Mini kestää juuri mitään... käytännössä tuo on todistettu harhaluuloksi, nuohan ovat lähes pomminkestäviä ajokkeja!

Tyyppivioiksi voisi sanoa ohjauspalat, niitä on joillain mennyt kuin viljaa ja joillain ei taas koskaan.  Uskomatonta röykytystä kestävät kyllä.

Tietysti jos kisata tahtoo, niin kannattaa kysyä että onko koria muokattu poistamalla joitakin osia, sillä rungon kaikenlainen keventäminen on kisa-autoa ajatellen kiellettyä.


Koheltaja

Yep, meillä on kolme Miniä ja ei niissä ole juuri muuta tarvinnut vaihtaa kuin renkaita ja akkua, erittäin kestävä auto ja halvat varaosat.
Kylätason RC-kuski.

TTKoo

#574
Lainaus käyttäjältä: team seponen - 22.02.09 - klo: 18.06
Mitä tarvii huomioida kun ostaa käytettyä Miniä. Eli onko niissä perusvikoja esim. rungossa,vetolaitteissa yms.(kisasäännöt/viriosat)tulee tietysti tarkistaa. Hinta ja kokoonpanohan on ostajan ja myyjän asia... :roll:

Oikeastaan kaikki kuluvat osat ovat niin halpoja, ettei isoa vahinkoa pääse tulemaan.

Rungoissa saattaa olla iskarien yläkiinnityksissä halkeamia. (meillä on ajettu vuosi sellaisilla, ennenkuin ostettiin uudet. hinta jotain reilu kymmenen euroa) http://www.racingfactory.fi/tuotteet/VARAOSAT-Tamiya-Mini-Cooper/50792-Tamiya-A-Parts-Chassis-M03-101902

Rattaat saattavat esim. nokkakolarissa saada murtumia, uudet maksavat muutaman euron.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/VARAOSAT-Tamiya-Mini-Cooper/50794-Tamiya-M03-G-Parts-101992

Kori kallein hankinta, kun lopulta ei enää kuumaliimalla pysy kasassa  :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

team seponen

Minillä tähtiin... Kuulostaa olevan kestävämpi ajoharrastelaite kuin Kyosho polttis Beetle,johon saa puolen tunnin ajon jälkeen hommata repullisen varaosia.
Nyt vaan pitäisi löytyä se Mini, osto ilmoitus jätetty...tai kaupastahan niitä saa uusia :shocked:
Capricorn|CRC|Future RC

jarkko

Meillä on UAUlla aloittelijoille kokeiluautona mini. Se saatiin pitkästä aikaa kuntoon ja "töihin" tänään. Servo ja servosaver on vaihdettu uusiin.

Auto on muuten vakio RTR paitsi, että
-radiona Futaba 3PM 2,4 Ghz
-servo ja servosaver uudet

Mikä neuvoksi kun auto on ihan turhan hätäinen reagoimaan ohjaukseen, vaikka dual rate on säädetty hyvinkin alas? Pidotus oli noin 15 minuuttia vain taakse.

jarkko
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TTKoo


Onko haritusta tarpeeksi.

Maassa ollessan akku paikallaan pitää edelleen olla silminnähden haritusta.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

*HOKE*

Ja diffiä jäykemmäksi virittelemään.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.03.09 - klo: 22.37
Ja diffiä jäykemmäksi virittelemään.
Niin joo, pidin sitä jo niin itsestäänselvänä....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkko

Nopeita vastauksia, kiitos. Kokeillaan molempia.

Kuinka jäykkä diffin tulisi olla vakiokoneella? Voitteko jotenkin kuvata sitä?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TTKoo

#581
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 08.03.09 - klo: 22.40
Nopeita vastauksia, kiitos. Kokeillaan molempia.

Kuinka jäykkä diffin tulisi olla vakiokoneella? Voitteko jotenkin kuvata sitä?

Kysyn ensin, onko diffiä nyt jäykistetty mitenkään. Eli esim. laitettu kaksi prikkaa sinne sisälle lisää.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkko

Kaikki vakiota ja huoltamatonta. Auto oli melko rankassa käytössä viime vuoden Model Expossa kokeilupirssinä ja siellä se sitten hajosikin.

Diffille ei ole tehty mitään huoltoa koskaan - jep jep hienoa mekkausta :sad:

Tuolla alempana oli kuva itse tehdystä lexan prikasta. sellaisiako tarvitaan?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Janne A

Itselläni oli myös tuo shimmattu diffi, mutta se alkoi luistaa lyhyen ajon jälkeen. Nyt ratkaisin ongelman shimmaamalla yhden pikkurattaan diffissä M3 prikan verran keskelle päin.
Ajossa diffi on käytännössä lukossa, eikä pitäisi löystyä. Kaverilla ollut sama setuppi jo pitkää, eikä ole löystynyt.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 08.03.09 - klo: 23.01
Kaikki vakiota ja huoltamatonta. Auto oli melko rankassa käytössä viime vuoden Model Expossa kokeilupirssinä ja siellä se sitten hajosikin.

Diffille ei ole tehty mitään huoltoa koskaan - jep jep hienoa mekkausta :sad:

Tuolla alempana oli kuva itse tehdystä lexan prikasta. sellaisiako tarvitaan?

Teillä varmaan "askeleet" käyvät pitäjänmäelle, jolloin Artsi varmaan antaa kaksi metalliprikkaa ja ohjeet.
Ellei, niin voin kertoa, että ko. auto ei ole vierastanut asson diffiprikkojakaan.

Kuvissa joissa se muovinen (joka ei kestä kauaa) prikka on, on hyvä ohje porata se reikä runkoon, joilloin jäykkyyttä pystyy sitten säätämään purkamatta autoa.
Suht jäykkähän sen on oltava.
Tosin rajatorpassa taitaa olla hyvä pito matoissa, jolloin entistä suurempi syy on saada säätömahdollisuus sen reiän kautta.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jayjay70

Kauan on suhteellinen käsite  :tongue: Meidän Minissä tuo samainen muoviprikka joka ei kylläkään ole lexanista on kestänyt luistamatta ainakin toistaiseksi. Leikkasin muoviprikan jostain laatikon kyljestä silloin.

Toki se metallinen oikea shimmi varmasti on parempi, muttei siihen hätään sellaista ollut käsillä.

- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

TTKoo

#586
Lainaus käyttäjältä: jayjay70 - 08.03.09 - klo: 23.15
Kauan on suhteellinen käsite  :tongue: Meidän Minissä tuo samainen muoviprikka joka ei kylläkään ole lexanista on kestänyt luistamatta ainakin toistaiseksi. Leikkasin muoviprikan jostain laatikon kyljestä silloin.

Toki se metallinen oikea shimmi varmasti on parempi, muttei siihen hätään sellaista ollut käsillä.

Ei toki ollut tarkoitus loukata, tai väheksyä.
Varmaan jos on riittävän kovaa muovia, ja riittävän paksua, niin kestää hyvinkin, mutta jos pääsee vähänkin luistamaan, niin lämpiää ja muovi saattaapi antaa sulamisen merkkejä.

Olen huomannut, että esim. asson prikka on aika passeli paksuudeltaan.
Prikassa on kaksi mahdollisuutta, eli kumminpäin sen laittaa....

Edit: Selkeämmäksi....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jayjay70

Ei otettu itseensä moisesta toki vaan ihan kommenttina vaan, että voit tuo muovi kestääkin tai sitten ei vai mitenhän se oli  :cheesy:

Muovejakin kun on niin montaa erilaista, tosin itsekin yllätyin kuinka kauan tuo on pelannut. Luultavasti jossain vaiheessa kun puran diffiin vaihdan asson metalliseen shimmiin itsekin.

Viimeisin modi on mehukattipurkista tehty takasiipi M03 RWD modattuun Miniin. Kuva tuolla kuvia omista autoista topikissa. Kori on siinä pöydällä ja sillä ajettiin ihan huumor mielessä kerhokisassa lauantaina muiden mukana.
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

TTKoo

Ei taida olla ketjua, joihin ei lopulta "mehut" saada mukaan....  :cool:

Jarkko, ellet saa asiaa hoidettua, niin ota yhteyttä....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

pjp

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 08.03.09 - klo: 22.33
Mikä neuvoksi kun auto on ihan turhan hätäinen reagoimaan ohjaukseen, vaikka dual rate on säädetty hyvinkin alas? Pidotus oli noin 15 minuuttia vain taakse.
Ite luulisin, mutu tuntumalla,että on liikaa haritusta että rengas pääsee kääntäessä "haukkaamaan"
Korjatkaa jos olen väärässä?
Samalla kysyisin sellaista että nyt alla minin vakiot renkaat. Edessä ne on aivan sliksit,mutta kun ei tohi vaihtaa kun viimeksi vaihdoin ristiin(takaa eteen) niin tuli aivan mahoton ajaa? Auto aina ympäri kun vauhdista vähänkään käänsi renkaita?
Sama 3 racingin renkailla? Mikä säätö tota ongelmaa vois helpottaa??
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

*HOKE*

Mini haukkaa liikaa mikäli autossa on aurausta.
Haritus ainoastaan tekee ohjauksesta herkemmän reagoimaan, mutta taas itse mutkassa ollessa hieman jopa "vähentää" kääntyvyyttä.

No mutta tässä kyseisessä tapauksessa varmasti tuo diffin koskemattomuus on se suurin ongelma auton käyttäytymiseen.
Diffi jäykäksi niin vähenee radikaalisti se ylimääräinen haukkaaminen mutkaan tultaessa.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: pjp - 09.03.09 - klo: 15.29
Ite luulisin, mutu tuntumalla,että on liikaa haritusta että rengas pääsee kääntäessä "haukkaamaan"
Korjatkaa jos olen väärässä?
Samalla kysyisin sellaista että nyt alla minin vakiot renkaat. Edessä ne on aivan sliksit,mutta kun ei tohi vaihtaa kun viimeksi vaihdoin ristiin(takaa eteen) niin tuli aivan mahoton ajaa? Auto aina ympäri kun vauhdista vähänkään käänsi renkaita?
Sama 3 racingin renkailla? Mikä säätö tota ongelmaa vois helpottaa??

Minin kohdalla nimenomaan auraus saa aikaan sen "haukkaamisen", jo kokeilet painaa toisesta kyljestä autoa, eli niinkuin se painuu käännettäessä kun auto kallistuu, niin huomaat sen syynkin sitten. Ulkokaarteen puoleinen etupyörä kääntyy lisää auraukselle.

Diffi on tosiaan se toinen asia, ja jäykistäminen saa eturenkaat kestämään kauemmin.
Jäykkä diffi lisää ns. puskemistaipumusta, jolloin se helpottaa tuota ilmiötä.
Etuvetoisella autolla kaikki väljyydet siirtyvät aurauksen suuntaan veto päällä.

Eturenkaista, jos ovat sileät, anna niiden olla edessä, ja aja ne vaikka läpipuhki.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

pjp

Joo niin mä ajankin ne puhki. Kiitos
Tolla rengastuksella menee melkein kun juna kiskoilla.
Tota diffin jäykistystä pitää kyllä kokeilla,kun sitä niin kehutaan.
(niin ja tais mulla mennä auraukset ja haritukset vähän sekaisin)taas :cool:
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Janne A

Kun puhutaan säätämisestä, niin kysäsempä samalla:
Mikähän mahtaa olla autossa ns. vikana, kun auto pomputtaa kantatessa aika rajusti. Olen mielestäni paikantanut sen perään. Vaihtamalla löysemmät jouset taakse, pomputus väheni, mutta edelleen tekee sitä. Eri öljyjä vois varmaan kokeilla, mutta jäykempiä vai kevyempiä?

Autolla voi kuitenkin ajaa vauhdikkaasti, eikä tuo pomputus vaikuta hirveesti mutkanopeutueen, kun vertaa samaan aikaan toisella vakioMinillä ajavaan.

Autossa on Yeah Racingin iskarit ja Kyoshon 500 cps öljyt. Setupin näkee tosta mun allekirjoituksen linkistä.

*HOKE*

Mikäs ihmeen jousi siellä iskarin sisäpuolella on?
Vaikea sanoa ihan lonkalta tuosta pompotuksesta että onko liian jäykkä vai löysä vaimennus jouseen nähden.
Melkeen pitäis nähdä että osais sanoa.
Jotenkin fiilis olis että vaihda löysempää öljyä taakse.
Tai no... sillähän se muutenkin selviää että kokeilet ensin löysempää öljyä.
Mikäli huononi niin tiedät suunnan olevan väärä.
Mutta kuulostais meikäläisen korvaan kyseinen öljy jäykältä.

-MiKe-

Renkaat kannattaa ajaa edestä loppuun, vaihtaa kuluneet takarenkaat eteen ja uudet taakse. Noissa 3Racing renkaissa on ihan tajuton pito. Menin viellä lisäämään pitoainetta ja sen jälkeen ei auto meinannu pysyä renkaillaan yhdessäkään vähänkin tiukemmassa kurvissa. Ja välillä sai näyttävää kahdella renkaalla kurvin ajoa :cheesy:
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Janne A

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.09 - klo: 18.27
Mikäs ihmeen jousi siellä iskarin sisäpuolella on?

Olen rajoittanut ulosjoustoa, kun ovat muuten vähän turhan kookkaat. Ne on ihan normaaleja M3-prikkoja, jotka on kuvassa hassussa asennossa, että saattaa näyttää jouselta.

Pitää testata ensiajoissa öljyjen jäykkyyksiä. Mietin vaan, että jos jollain olisi ollut samaa ongelmaa ja osaisi sanoa neuvon suoraan.

Koheltaja

Melko varmaan pompottaminen johtuu ulosjouston puutteesta, lisää ulosjoustoa niin eiköhän pompotus vähene tai poistu kokonaan.
Kylätason RC-kuski.

rokrok

Tässä ajattelin kanssa tuunata yhden Mini takatuuppariksi(Fiat 600) ja nyt kysymys kuuluu, että mitä tuo vakiomotti puörimissuunnan vaihdosta oikein tykkää??

Pistänkö vaan viileesti piuhat toisinpäin?
Vai täytyykö hommata harjaton ja mikä kun ei potkua niin älyttömästi tarvi?

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: rokrok - 15.03.09 - klo: 09.56
Tässä ajattelin kanssa tuunata yhden Mini takatuuppariksi(Fiat 600) ja nyt kysymys kuuluu, että mitä tuo vakiomotti puörimissuunnan vaihdosta oikein tykkää??

Pistänkö vaan viileesti piuhat toisinpäin?
Vai täytyykö hommata harjaton ja mikä kun ei potkua niin älyttömästi tarvi?

Se on maputsi - ihan sama  :p Eli siis todellakin juu piuhat vain toisinpäin ja menoksi...
Old fart