Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Drifterit kuvilla - keskustelua alustoista sekä säädöistä

Aloittaja moukari, 11.10.07 - klo: 15.44

matti1983

Kertokaas nyt tyhmällekin että mitä toi 1/8,2 käytännössä tarkoittaa? :embarrassed:
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Isosuo

#1381
= Moottori pyörähtää 8,2 kertaa jotta pyörät pyörähtäisivät 1 kerran.


Yleisesti...

Oman autoni sisäinen välityssuhde on 2,25 (Se lukee ohjekirjassa ja on lähes poikkeuksetta autokohtainen).

Omassa autossani välityssuhde tulee siis keskirattaan (16 hammasta) sekä diffi/spoolirattaan (36 hammasta) välityssuhteesta, eli 36 / 16 = 2,25. (pahoittelen vääriä nimityksiä, mikäli niitä käytän)

Käytän 64-pitch rattaita, (ei olennaista) ja minulla on isorattaana (spurri) 102 -piikkinen, ja pinionirattaana (moottori  akselilla oleva ratas) minulla on 28 -piikkinen ratas.

Auton kokonaisvälitys on näinollen (spurri/pinioni x sisäinen välitys) = 102 / 28 x 2,25 = 8,1964... eli noin 8,2.

Auton kokonaisvälitys kertoo siis että kuinka monta kertaa moottorin on pyörähdettävä, jotta renkaat pyörähtäisivät yhden kerran.

matti1983

sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

matti1983

Kuinkas teillä akku on kiinni autossa? pannalla vai teipillä? Olisi kiva saada tuohon TRF runkoon pannallinen kiinnitys kun nyt siinä ei ole kun teipille reiät. Mistäköhän nuita panta satseja saa?? tällaista tarkoitan http://i41.tinypic.com/10dtm5y.jpg
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

pOINTER

Omaan autoon näpräsin tuon batteryboxin kiinni. http://www.rcmart.com/catalog/rc-atomic-lipo-battery-epo001-p-28234.html Patteri pysyy näppärästi paikoillaan, kun tarran tuosta ympäri kiertää.
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Koheltaja

Atomicin teline on drifterissä ihan jees, siinä ei tarvii välittää rungon fleksaavuudeta kuten turisteissa. Kyseinen kotelo on aika kovaa kamaa ja jos tulee isoja mällejä niin kotelo murtuu aika helposti, just nakkasin pari koteloa roskiin.

Kylätason RC-kuski.

matti1983

Tosta kotelosta olisi kyllä se hyöty että suojaa akkua aika hyvin.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Isosuo

TT01 hupiprojekti edistyy...



Otin about 50 kuvaa jalustalta eri valotusajoilla, salamatehoilla jne.... ja yhtään kunnollista kuvaa en onnistunut saamaan, tuo kuitenkin siedettävin...

Koppakin ihan pöllyssä   :mrgreen:
Osa valoista pääsee nyt heijastamaan myös ylöspäin valoa, tämä korjaantuu kyllä kun näpertely jatkuu...

matti1983

Minkäslaista lipo akkua olette käyttäneet tamiya 415trf alustan kanssa??
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,


Isosuo

3-racing driftirenkaat kuulemma samaa sarjaa kuin HPI:n T-drift tai tamiyan super driftech... varmasti jotain eroa, mutta kuulemma ihan driftattavat! Ja jokaista rengastahan varten voi säätöjä tehdä...

TRF 514 msx autossa käytin ennen ilman lipotelinettä samaa kuin nykyään lipotelineen kanssakin, eli seuraavia akkuja:  (Mulla on noita paljon, ja kuvan akut ovat jouten jos edullisesti tarvii -hteys  YV:llä)

NÄITÄ:  http://s160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/Lightmax/


matti1983

Tuota akkua katselinkin tuolta hobbycitystä mutta eihän se mahdu paikalleen kun akun paksuus on 25mm ja akun pitäisi mahtua paikkaan jossa matalin kohta on 20mm?? tästä kuvasta selviää mitä tarkoitan http://i551.photobucket.com/albums/ii480/masa1983/HPIM3117edit.jpg
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

SLap

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 27.12.09 - klo: 20.04
Tuota akkua katselinkin tuolta hobbycitystä mutta eihän se mahdu paikalleen kun akun paksuus on 25mm ja akun pitäisi mahtua paikkaan jossa matalin kohta on 20mm?? tästä kuvasta selviää mitä tarkoitan http://i551.photobucket.com/albums/ii480/masa1983/HPIM3117edit.jpg

Eikö tuota kohtaa ole mahdollista viilata tasaiseksi ? Jos sillä ei vaan ole mitään merkitystä. -Sami
Jeps

matti1983

Lainaus käyttäjältä: SLap - 27.12.09 - klo: 20.07
Lainaus käyttäjältä: matti1983 - 27.12.09 - klo: 20.04
Tuota akkua katselinkin tuolta hobbycitystä mutta eihän se mahdu paikalleen kun akun paksuus on 25mm ja akun pitäisi mahtua paikkaan jossa matalin kohta on 20mm?? tästä kuvasta selviää mitä tarkoitan http://i551.photobucket.com/albums/ii480/masa1983/HPIM3117edit.jpg

Eikö tuota kohtaa ole mahdollista viilata tasaiseksi ? Jos sillä ei vaan ole mitään merkitystä. -Sami

Kyllähän tuo olisi mahdollista dremelöidä mutta jos löytyisi jokin parempi vaihtoehto.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

kenne

Ei sen akun sinne alle tarvitse mennä.
Tärkeintä on että akun pohja ei ole sileä vaan siinnä on ulokkeita.

Tällä tavalla tollanen lipo mahtuu mun TA05seen.



Gambler Racing Rocken Roooooll

Jabe

Pääsitkö jo kokeilemaan countersteering hommelia Kenne?
Saattaa olla että se ohjaus modaus rikkoo vaan vetarin murrosnivelen.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Isosuo

Omasta TRF 415 -autosta viilasin sitä alinta kohtaa, ja nyt akku mahtuu sen alle.

Lipo on kevyempi kuin nimh, joten on vain hyvä jos saat sen akun jätettyä ulospäin... ei sen tartte siellä alla olla.  Tee akulle kotelo, jonka kiinnität alustaan.

matti1983

Kuinkas tarpeelliset kallistuksen vakaajat ovat driftingissä?? pitäsikö tuossa trf 415 msx mr mallissa olla ne vakiona? ostin tuon käytetyn alustan rullaavana mutta vakaajia siinä ei näköjään ole :huh: :huh: :huh:
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Isosuo

Minulla ei muistaakseni ole drifterissä kallistuksenvakaajat tällä hetkellä edes paikoillaan, joten ei kai ne ainakaan driftaamista estä :)

matti1983

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 29.12.09 - klo: 14.16
Minulla ei muistaakseni ole drifterissä kallistuksenvakaajat tällä hetkellä edes paikoillaan, joten ei kai ne ainakaan driftaamista estä :)

Asia kunnossa. Kyllä tuo aika jäykältä tuntuu ilman vakaajiakin mutta että kuinka jäykkä alustan sitten pitäisi driftingissä olla?
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Isosuo

Alusta kun saattaa pelata erinomaisesti hyvinkin erilaisilla säädöillä, että on paha mennä sanomaan kuinka jäykkä alustan esimerkiksi pitäisi olla.

Joskus on jäykkä alusta pelannut hyvin, joskus taas löysäkin...

Oman drifterin säädöt ovat vielä vaiheessa, en ole saanut sitä pelaamaan vielä TÄYSIN kuten tahtoisin, mutta menee jo varsin hyvin ainakin Kypakin Casino Circuit -matolla seuraavin asetuksin:

Takana medium (tamiya keltaiset) jouset, tukivarren sisin kiinnityspiste ja iskaritornin sisin kiinnityspiste.  Männän reikien määrää en muista, mutta 30 öljyt. Ei vakaajaa.

Edessä extra hard (tamiya valkoinen) jouset, tukivarren keskikiinnityspiste, iskaritornin uloin kiinnityspiste. Männän reikien määrää en muista, mutta myös 30 öljyt. Ei vakaajaa.

Painopistettä olen yrittänyt saada etuvoittoiseksi, ajotuntuma parani huomattavasti näin tehtyäni.

Takadiffi saa olla erittäin herkällään (Tietty niin kuitenkin ettei luista) ja edessä luonnollisesti spool.

Camberit on hyvin lähellä nollaa, tai max 0,5 astetta.  Auraus on myös lähellä nollaa.

Isosuo

Kenne:

Onko sulla tossa drifterissä SP:n combo, jossa on tuo 3000kV -kone?

Mulla on TT01:ssä ilmeisesti sama setti, mutta tuntuu ettei potku todellakaan riitä, kun renkaat vähääkään pidottuu.  Pienellä pitämättömällä radalla vois kyllä pelata...

En myöskään tykännyt kaasun tunnottomuudesta, onhan kyseessä sensoriton peli.  Onnesta renkaat kuitenkin liukkaudellaan antavat hieman anteeksi tuota sensorittomuutta.




Vielä noista alustan säädöistä:

Paras tapa hakea sopivaa toimivuutta alustalle on ajaa, säätää, ajaa säätää, ajaa ja säätää....

Kokeilemalla oppii mikä säätö vaikutti mihinkin.   Ei kannata kuitenkaan suorittaa kuin yhden kohteen säätö kerrallaan, jolloin ei jää epäselväksi mikä asia lopunpeleissä oli se vaikuttava säätö..

Jos jossain pääsee vaan ajamaan muutaman kierroksen, ja säätämään ja heti takaisin radalle, niin kannattaa tehdä näin.  Tämä kuitenkin on usein vaikeaa ajovuoroista johtuen jne.

Mattopinnat ovat myöskin erilaisia, usein autoa joutuu hieman säätämään riippuen ajopaikastakin.  Eri pinnat ovatkin jo aivan eri juttu. (vrt. asvaltti, parketti, matto...)

Kannattaa myöskin säätää vasta muutaman ajokierroksen jälkeen, sillä renkaat käyttäytyvät hieman eri tavoin sen jälkeen, kun ne ovat lämmenneet.

mc_nopsajalka

uudet kumit paikallaa. Nyt jos vielä viikolla 2 lähtis casinolle kokeilee ekaa kertaa riftinkii. Renkaat RF:ltä offset +7mm
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

kenne

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 27.12.09 - klo: 20.48
Pääsitkö jo kokeilemaan countersteering hommelia Kenne?
Saattaa olla että se ohjaus modaus rikkoo vaan vetarin murrosnivelen.
Pikatesti ollu keskeneräisenä -> Vaikeeta :-)
Juu kyllä nivelet rutisee kun kääntää pyörät 'tappiin'...pitää viel niitä modata jossain vaiheessa, samoin kuin tota ackermani viellä poistaa.

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 29.12.09 - klo: 14.55
Kenne:

Onko sulla tossa drifterissä SP:n combo, jossa on tuo 3000kV -kone?

Mulla on TT01:ssä ilmeisesti sama setti, mutta tuntuu ettei potku todellakaan riitä, kun renkaat vähääkään pidottuu.  Pienellä pitämättömällä radalla vois kyllä pelata...

En myöskään tykännyt kaasun tunnottomuudesta, onhan kyseessä sensoriton peli.  Onnesta renkaat kuitenkin liukkaudellaan antavat hieman anteeksi tuota sensorittomuutta.

Mulla on se 'drift spec' ja vailla sensoria...muistaakseni se on 4000kv ja Ulappatorille CS:illä 200% liikaa tehoa :-D mun ajotaitoihin.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Isosuo

Joo, no se voi jo riittää - ei välttämättä tosin pitoradalla.

Kypakin Casino Circuit alkaa myös olla niin pidottunut, että vaihdoin 8,5 lankaisesta 6,5 lankaiseen.

Koheltaja

Kylätason RC-kuski.

kenne

Kohellus:
Kiitos vinkistä. Enpä tullu ajatelleks.
Oliko noi saman mittaiset kuin T2:dessa?
Gambler Racing Rocken Roooooll

Jabe

Lainaus käyttäjältä: kenne - 31.12.09 - klo: 22.10
Kohellus:
Kiitos vinkistä. Enpä tullu ajatelleks.
Oliko noi saman mittaiset kuin T2:dessa?
Se on T2 osa.
Tuolta Xray sivuilta otettu teksti:
NOTE: To use the ECS drive shafts you need to use the front C-hubs V2 with the larger opening. The C-hubs V2 were included in all T2'008 kits, so owners of the T2, T2'007 and T2R must purchase the C-hubs V2 separately.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-


Koheltaja

Koritolppien reiät teen ennen maalausta, eipä mee pieleen :wink:
Kylätason RC-kuski.