Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Drifterit kuvilla - keskustelua alustoista sekä säädöistä

Aloittaja moukari, 11.10.07 - klo: 15.44

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.12.15 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 10.18
Millä tavalla olet muokannut auto Drifting -käyttöön? Eikös tuo ole "Touring" -kisaamiseen tarkoitettu alusta...Kiinnostaa vaan tietää, jos alan muuttamaan omaa Tamiyaani Drift-autoksi.

Kannattaa lukea koko keskuteluketju läpi, vastaus on varmaan jo valmiiksi täällä.

Täh? Kaverihan kirjoittaa, että on hänen ensimmäinen foorumipostaus...Kiinnostaa vain tietää mitä HÄN oon tehnyt autolleen. Eikös tämä ole keskustelufoorumi?
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

AlfaCorse

Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 10.18
Millä tavalla olet muokannut auto Drifting -käyttöön? Eikös tuo ole "Touring" -kisaamiseen tarkoitettu alusta...Kiinnostaa vaan tietää, jos alan muuttamaan omaa Tamiyaani Drift-autoksi.

Itsehän tuota modifikaatiota en ole tehnyt vaan sen suoritti vanha omistaja keneltä auton ostin, mutta voin laittaa myöhemmin kuvien kanssa mitä tuonne etupäähän on tehty.
Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

TOMMI

Mun vanhasta autosta on kyse. Ohjaus tehty uusiksi, eli alkuperäiset ohjauksen palikat keskeltä pois ja tilalle levy. Ohjauslinkkien kiinnitys lähemmäs napoja. C-palat katkastu, alaosa vain jätetty. Spooli takana, diffi edessä. Toinen hihnapyörä spurrin vieressä vaihdettu pienempään= takapyörät pyörii enemmän kuin etupyörät. Tossa isoimmat muutokset.

AlfaCorse

#5073
Lainaus käyttäjältä: TOMMI - 30.12.15 - klo: 14.16
Mun vanhasta autosta on kyse. Ohjaus tehty uusiksi, eli alkuperäiset ohjauksen palikat keskeltä pois ja tilalle levy. Ohjauslinkkien kiinnitys lähemmäs napoja. C-palat katkastu, alaosa vain jätetty. Spooli takana, diffi edessä. Toinen hihnapyörä spurrin vieressä vaihdettu pienempään= takapyörät pyörii enemmän kuin etupyörät. Tossa isoimmat muutokset.

Juurikin näin.  :grin:  Kuvat vielä alla.





Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 13.23
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.12.15 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 10.18
Millä tavalla olet muokannut auto Drifting -käyttöön? Eikös tuo ole "Touring" -kisaamiseen tarkoitettu alusta...Kiinnostaa vaan tietää, jos alan muuttamaan omaa Tamiyaani Drift-autoksi.

Kannattaa lukea koko keskuteluketju läpi, vastaus on varmaan jo valmiiksi täällä.

Täh? Kaverihan kirjoittaa, että on hänen ensimmäinen foorumipostaus...Kiinnostaa vain tietää mitä HÄN oon tehnyt autolleen. Eikös tämä ole keskustelufoorumi?
Täh mutsilles. Ajattelin vaan jos driftaus kiinnostaa voi olla hyödyllistä lukea koko ketju läpi, ei sen kummempaa.

hamietti

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.12.15 - klo: 08.20
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 13.23
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.12.15 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 10.18
Millä tavalla olet muokannut auto Drifting -käyttöön? Eikös tuo ole "Touring" -kisaamiseen tarkoitettu alusta...Kiinnostaa vaan tietää, jos alan muuttamaan omaa Tamiyaani Drift-autoksi.

Kannattaa lukea koko keskuteluketju läpi, vastaus on varmaan jo valmiiksi täällä.

Täh? Kaverihan kirjoittaa, että on hänen ensimmäinen foorumipostaus...Kiinnostaa vain tietää mitä HÄN oon tehnyt autolleen. Eikös tämä ole keskustelufoorumi?
Täh mutsilles. Ajattelin vaan jos driftaus kiinnostaa voi olla hyödyllistä lukea koko ketju läpi, ei sen kummempaa.
ai kaikki sivut menee ikä ja terveys
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Ipperu

#5076
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.12.15 - klo: 08.20
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 13.23
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.12.15 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 30.12.15 - klo: 10.18
Millä tavalla olet muokannut auto Drifting -käyttöön? Eikös tuo ole "Touring" -kisaamiseen tarkoitettu alusta...Kiinnostaa vaan tietää, jos alan muuttamaan omaa Tamiyaani Drift-autoksi.

Kannattaa lukea koko keskuteluketju läpi, vastaus on varmaan jo valmiiksi täällä.

Täh? Kaverihan kirjoittaa, että on hänen ensimmäinen foorumipostaus...Kiinnostaa vain tietää mitä HÄN oon tehnyt autolleen. Eikös tämä ole keskustelufoorumi?
Täh mutsilles. Ajattelin vaan jos driftaus kiinnostaa voi olla hyödyllistä lukea koko ketju läpi, ei sen kummempaa.

"Täh mutsilles" . . Sivistyksen  mitta...
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

hamietti

Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Matti V

Kannattaa noissa huomioida, että niihin ei yleisimmät renkaat sovi suuremman halkaisijansa takia. Noi vanteet on 2.2" ja yleisin on 1.9"
RevolRC Ultim8 #88

hamietti

Lainaus käyttäjältä: Matti V - 07.01.16 - klo: 20.00
Kannattaa noissa huomioida, että niihin ei yleisimmät renkaat sovi suuremman halkaisijansa takia. Noi vanteet on 2.2" ja yleisin on 1.9"
edelleen haluaisin tietää hex ja mistä löytyy se leviä nakki kun takalokakaari on liijan suuri
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

AlfaCorse

#5080
Herätelläämpä tämäkin topici!

Alla kuvaa viime kerroilta. Toinen kerta luisua ja homma alko jo onnistumaan jotenkin ainakin. Tosin pidotetulla neulehuopamatolla sai aika rankasti antaa kaasua jotta menoa riitti  :grin: Aika rankasti puskevalla autolla tulee ajeltua, mutta varmaankin ihan hyvä näin alottelijalle niin saa tuota ajoa rauhallisemmaksi heti halusta. Sattuisko keltään irtoamaan mitään säätövinkkejä tähän hommaan?
Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

Loomis

http://youtu.be/uQjfcw4CaVU

Siinä hiukan videota Turun rataraakileen testauksesta.  Autona turnigy td10 hiukan pienemmällä takarattaalla.

Ipperu

Omistan entisen kilpurin, Touring- Tamiyan TRF-417X:n ja tarkoituksena olisi aloitaa driftaaminen kyseisellä alustalla, joten kysymys kuuluu: Autossahan on oneway  edessä ja takana kuuladiffi. Kannattaako kuuladiffi lukita vai pitää vakiona? Meinaan vaan  kun tuo moottori on 5,5t eli tehoa vähän enemmän kuin tarpeeksi vai meneekö hallittavuus aloittelijalle liian vaikeaksi, jos tuo "perän" lukitsee? Autossahan on myös vakaimet edessä takana, miten ne vaikuttavat? Oisko ne hyvä poistaa?
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ipperu

Olen tullut siihen tulokseen, että jätän kuuladiffin vielä lukitsematta. Mutta kertokaahan mielipiteitä alustan säädöstä, jonka meinasin tehdä: Aurauskulma takaa "suoraksi" (ei ole mitään mittavälineitä!?) ja sitten ajattelin laittaa edestä jouset vaakaan (viimeisiin reikiin) ja eturenkakaisiin hiukkasen negatiivista camberia. Menisköhän tuo jo luisussa? Nämä nyt kärkeen, kun ei ole autolla vielä driftannut kertaakaan. Sittenhän sitä voi hieno säätää kun näkee miten se luisuu. Arveluttaa vain tuo combo,että lämpeneeköhän driftkäytössä? (SP Gran turismo 2.0 lpf ja SkyRC ARES Toro Sensored 5.5t 6060kv)
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ipperu

Nooh, aurauskulmaa ei saanutkaan takaa muutettua ,mutta muut muutokset tehty. Vieläkö saan tuon kopan rei'tiettyä  niin kuvia tulee. Pääsis nyt vain jo kohta testaamaan, sormet jo syyhyää. .. :tongue:
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 09.03.16 - klo: 11.04
Olen tullut siihen tulokseen, että jätän kuuladiffin vielä lukitsematta. Mutta kertokaahan mielipiteitä alustan säädöstä, jonka meinasin tehdä: Aurauskulma takaa "suoraksi" (ei ole mitään mittavälineitä!?) ja sitten ajattelin laittaa edestä jouset vaakaan (viimeisiin reikiin) ja eturenkakaisiin hiukkasen negatiivista camberia. Menisköhän tuo jo luisussa? Nämä nyt kärkeen, kun ei ole autolla vielä driftannut kertaakaan. Sittenhän sitä voi hieno säätää kun näkee miten se luisuu. Arveluttaa vain tuo combo,että lämpeneeköhän driftkäytössä? (SP Gran turismo 2.0 lpf ja SkyRC ARES Toro Sensored 5.5t 6060kv)

Hupsista keikkaa, edellinen omistaja olikin vaihtanut ratasdiffin taakse, nythän sen hokasin, kun rupesin tarkemmin katsomaan. Ainakin kestävämpi pitäisi olla ja saahan senkin lukkoon jos tarve vaatii.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

AlfaCorse

Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 10.03.16 - klo: 13.58
Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 09.03.16 - klo: 11.04
Olen tullut siihen tulokseen, että jätän kuuladiffin vielä lukitsematta. Mutta kertokaahan mielipiteitä alustan säädöstä, jonka meinasin tehdä: Aurauskulma takaa "suoraksi" (ei ole mitään mittavälineitä!?) ja sitten ajattelin laittaa edestä jouset vaakaan (viimeisiin reikiin) ja eturenkakaisiin hiukkasen negatiivista camberia. Menisköhän tuo jo luisussa? Nämä nyt kärkeen, kun ei ole autolla vielä driftannut kertaakaan. Sittenhän sitä voi hieno säätää kun näkee miten se luisuu. Arveluttaa vain tuo combo,että lämpeneeköhän driftkäytössä? (SP Gran turismo 2.0 lpf ja SkyRC ARES Toro Sensored 5.5t 6060kv)

Hupsista keikkaa, edellinen omistaja olikin vaihtanut ratasdiffin taakse, nythän sen hokasin, kun rupesin tarkemmin katsomaan. Ainakin kestävämpi pitäisi olla ja saahan senkin lukkoon jos tarve vaatii.

Yleensä oman kuuleman pohjalta kannattaa lukkoon pistää. Tällöin molemmat pyörät vetelee samaan tahtiin niin homman pitäisi olla paljon helpompaa.

Jos setuppivinkkiä kaipaat niin mulla on toiminut Yokomon BD5 hyvin ainakin betonilla kun löystin etupään iskarit, laitoin eteen n. 60-80g lisäpainoa, kiristin tiukaks takaiskarit ja avasin droop ruuvit täysin. Edessä camberia on nollasta puoleen astetta negatiivista ja takana vähän yli seitsemän negatiivista. Hyvä muistisääntö etupään camberille on se, että kun rengas on ns. "suorassa" täydessä lukossa kun ohjaus on lukossa kyseisen renkaan suuntaan niin suunta on oikea.

Suhtaudu varauksella näihin "ohjeisiin". Itse myöskin vasta muutaman kuukauden harrastanut. Tuolla setupilla ajo on onnistunut omalta osalta.

Itsellä upgrade listalla Yokomon FCD 1.5 taka-akseli ja front oneway seuraavaksi.  :evil:
Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

Ipperu

En ole vielä driftannut metriäkään drift-renkailla varustetulla touring-autolla.  :grin:

Joo, ajattelin vaan ehkä naivisti , että auto ei pysyisi hallinnassa jos perän kokonaan lukitsee. .?Tuo combo vain siinä mietityttää, kun sain matollakin auton jo vähän "driftaamaan" pelkällä kaasulla, vaikka pehmeäkumiset mattorenkaat olivat alla. Muuten minkälaisella combolla ja välityksillä driftaat?  Mun combo tuossa olikin jo esillä. Välitykset ovat  21/84.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

AlfaCorse

Lainaus käyttäjältä: Ipperu - 10.03.16 - klo: 23.14
En ole vielä driftannut metriäkään drift-renkailla varustetulla touring-autolla.  :grin:

Joo, ajattelin vaan ehkä naivisti , että auto ei pysyisi hallinnassa jos perän kokonaan lukitsee. .?Tuo combo vain siinä mietityttää, kun sain matollakin auton jo vähän "driftaamaan" pelkällä kaasulla, vaikka pehmeäkumiset mattorenkaat olivat alla. Muuten minkälaisella combolla ja välityksillä driftaat?  Mun combo tuossa olikin jo esillä. Välitykset ovat  21/84.

Uskoisin, että hallittavuus ainoastaan paranee kun tietää siellä triggerin alla olevan varmaa voimaa.

Nyt saatan valehdella täysin mutta muistikuvat kertovat 24/70 +-. Hyvin lähellä kuitenkin noita lukuja. Combona toimi CS Magnetic 10,5t & Hobbyking X-Car.

Suosittelen myös perehtymään "countersteer" tekniikkaan. Googlesta löytää parhaiten mitä tuo tarkoittaa. Itse ajelen 1,25 CS ratiolla. Lyhyesti sanottuna takarenkaat tekevät 1,25 revoluutiota eturenkaitten yhden revoluution aikana. = Auto yliohjaa automaattisesti.
Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

Ipperu

Siis seuraava modaus on lukkoperä.  Miten olet toteuttanut sen autossasi? Itse meinasin jotain muovailuvahaa...vai pitäisikö suoraan käyttää liimaa. Liiman kanssa vaan se, että sen jälkeen se on "ikuinen". Valmista spoolia tuohon mun peliin ei saakaan.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ruusperi

#5090
Omaan Serpent S411 TE alustaan, mikä vastaa teknisesti 1:1 Tamiyan TRF417 autoa, vaihdoin etu spoolin taakse ja takaa ratasdiffin eteen. Se lisäsi vähän luisussa pysymistä ja luisuun lähtemisen herkkyyttä, mutta ero ei ole kovinkaan radikaali.

Ipperu: Siinä sun autossa oli kiinni edessä spooli, ei one-way. One-way on yksisuunta "diffi" eli renkaat pyörii vapaasti toiseen suuntaan ja nappaa kiinni toiseen suuntaan. Sen avulla saa käsijarrun nelivetoon, eli jarrutus ei ota ollenkaan etupyöriin, mutta veto kuitenkin välittyy eturenkaille.
EuroRC | Xray | http://www.fullspeedrc.fi

Ipperu

Ruusperi: Pyörittelin niitä renkaita vain niin eivät ne tuntuneet taakse päin pyörivän...siitä päättelin. 

Harmi, kun silloin oli niin kiire hakea auto niin ei jäänyt aikaa lähemmin kysellä. Mutta nyt kysyn: Kannattaisiko tehdä tuo sama vaihto, jonka olet omaan Serpenttiisi tehnyt? Onko tuo takadiffi kuinka kireä? Minkälaiset öljyt siellä on? En ole pahemmin auto vielä (joutunut) purkamaaan, vain pientä kun combon laitoin kiinni ja koritolpat vaihdoin uusiin ja drift-renkaat alle.

Ja mitkä työkalut ovat MUST , kun ropaa tuota autoa. Työkalut on tuossa ostoslistalla, mutta kun ei oikein tiedä mitä tarvitsisi ja miten ne soveltuisivat muiden autojen (Traxxas 1/10) ropaamiseen. Tällä hetkellä kaikki on löytynyt pakista, mutta ne eivät ole RC-työkaluja ja ovat vähän "kolhoja".
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Honkkari

Panosta kunnon kuusiokoloavain settiin ja laadukas ruuvimeisseli sarja niin sillä pötkiikin jo näitten kans hyvinkin pitkälle. Halvalla kuusiokoloavain sarjalla saat vain palaneet hermot ja pyöristyneet ruuvin kannat.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 11.03.16 - klo: 16.14
Panosta kunnon kuusiokoloavain settiin ja laadukas ruuvimeisseli sarja niin sillä pötkiikin jo näitten kans hyvinkin pitkälle. Halvalla kuusiokoloavain sarjalla saat vain palaneet hermot ja pyöristyneet ruuvin kannat.

Joo, 1.5 mm:n LRP:n kuusiokoloavain löytyy. Pakko oli hankkia kun muutaman pinionin ruuvinkanta meni pyöreäksi. Ihan hyviä kuusiokoloavaimiakin löytyy,mutta pitempää ja ohuempaa vartta vain tarvisi.Ruuvarisarjakin löytyy,mutta 3mm:n kuusiokoloavaimella  pääsee tuon Tamiyaan kanssa pitkälle eli se mallia LRP tai Hudy tulee hankintaan ainakin nyt ensimmäisenä. :smiley:  Paras Rc-työkaluni on kuitenkin paineilmakompressori, ai että helpottaa auton putsinkia ajon jälkeen. :azn: Nitron kanssa oli must. Olen vain lähtenyt vähän väärästä päästä alkuun näissä työkaluissa. :grin:
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ruusperi

Ipperu: Tärkeimmät on 2mm kuusiokolo ja 7mm mutteriavain. Hobbyfactoryssä on ollut hyviä hyllyssä. Driftausta varten paaaaljon tärkeempää 50:50 vetävässä autossa on riittävän liukkaat renkaat ja kääntyvyyden lisääminen, kuin oikeastaan mikään muu. Eli noi ensin ja sitten voikin siirtyä rwd autoon jos driftaus kiinnostaa vakavasti.

Suosittelen lämpimästi rc ratakeskuksella käyntiä sunnuntaina kun siellä on muita driftaajia, sieltä löytyy tietoa. Ja tietty american car showssa samat porukat + mestarit muualta suomesta.
EuroRC | Xray | http://www.fullspeedrc.fi

Ipperu

Noniin,  korikin on saatu sovitettua. Pari kuvaa lopputuloksesta.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Ruusperi - 11.03.16 - klo: 21.06
Ipperu: Tärkeimmät on 2mm kuusiokolo ja 7mm mutteriavain. Hobbyfactoryssä on ollut hyviä hyllyssä. Driftausta varten paaaaljon tärkeempää 50:50 vetävässä autossa on riittävän liukkaat renkaat ja kääntyvyyden lisääminen, kuin oikeastaan mikään muu. Eli noi ensin ja sitten voikin siirtyä rwd autoon jos driftaus kiinnostaa vakavasti.

Suosittelen lämpimästi rc ratakeskuksella käyntiä sunnuntaina kun siellä on muita driftaajia, sieltä löytyy tietoa. Ja tietty american car showssa samat porukat + mestarit muualta suomesta.

Ruusperi: Niin taisi ollakin 2mm eikä 3,  ja 7mm:n mutteriavain. Täytynee käydä hakemassa. Tuohon kääntyvyyden lisäämiseen en ole vielä perehtynyt, tosiaan ei hajuakaan mitä alan tehdä sille vielä, vinkkejä?

Ratakeskus on vain niin kaukana, 45min siivu...eli ennemmin bunkkerin tiistai-ilta kiinnostaa puolet lyhyemmän matkan ja hinnan takia.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

hamietti

hei tuli ostettua rullaava Awesomatix A700 Evo 2 1/10 Electric Touring Car
miten tosta sais väännettyä drifterin
ainut että tällä hetkellä entisen omistajan jäljiltä
-spooli eessä
-on-way takana
onko kellään kokemuksia kyseisestä autosta

käyttö tarkoitus huvi ajoon
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Ipperu

#5098
Vaihdoin Tamiyaan diffin eteen ja spoolin taakse. Ehkä nyt on helpompi luistatella.  :smiley: Harmi vaan, kun vastari otti noin kk sitten bunkkerissa itteensä ja alkoi sekoilemaan. Nyt olisi vastaria vaille kunnossa. Onneksi Haapaleen "varastosta"löytyi sopiva varasetti.  :smiley:
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

hamietti

Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8